TTArtisan 100mm F2.8 Bubble Bokeh – jak tworzyć mydlane bańki?

TTArtisan 100mm F2.8 Bubble Bokeh błyskawicznie stał się bestsellerem w naszej ofercie optyki firmy TTArtisan i to całkiem zasłużenie, bo w udany sposób odtwarza obrazek generowany przez obiektyw Trioplan 100mm F2.8, jest bardzo starannie wykonany i ma atrakcyjną cenę. Gwoli przypomnienia naszkicuję pokrótce genezę powstania tego obiektywu.

TTArtisan 100mm F2.8 Skull

TTArtisan 100mm F2.8 Bubble Bokeh: geneza

Po drugiej wojnie światowej firma Meyer-Optik Görlitz tworzyła całą serię trypletów opartych o schemat trypletu Cooke’a z roku 1893. Były to obiektywy kryjące różne formaty filmów i o różnych ogniskowych a jednym z nich był Trioplan 100mm F2.8, którego produkcja rozpoczęła się w roku 1956 i trwała do początku lat 80. XX wieku, kiedy nastąpiła fuzja Meyer-Optik Görlitz z koncernem Pentacon. Produkcję Trioplana zarzucono głównie dlatego, że Pentacon robił inne, uważane wówczas za lepsze obiektywy o ogniskowej 100mm.

TTArtisan 100mm F2.8 low

Czym był naprawdę Trioplan? Budżetowym trójsoczewkowym obiektywem portretowym o przyzwoitej  ostrości w środku kadru, oddającym w określonych sytuacjach nieostre punkty światła w tle jako coś na kształt baniek mydlanych, co wynika z przekorygowania aberracji sferycznej. Obiektyw stał się niezwykle popularny wraz z pojawieniem się bezlusterkowców wśród osób bawiących się w adaptowanie starej optyki, a ta popularność wiązała się z komicznym wzrostem cen Trioplanów i doprowadziła do wskrzeszenia tej optyki poprzez kampanię zbiórki funduszy na Kickstarterze w roku 2015. Kampania udała się i nowe Troplany sprzedawały się jak przysłowiowe świeże bułeczki mimo wysokiej ceny. TTArtisan 100mm F2.8 Bubble Bokeh ma wszelkie cechy Trioplana przy znacznie atrakcyjniejszej cenie.

TTArtisan 100mm F2.8 Barbie

Linki do wpisów na temat obiektywu TTArtisan 100mm F2.8 Bubble Bokeh

Jeśli chcesz zobaczyć więcej zdjęć przykładowych z obiektywu TTArtisan 100mm F2.8 Bubble Bokeh poniżej znajdziesz linki do wpisów na naszym blogu:

TTArtisan 100mm F2.8 Fountain

Jak widać do tej chwili przygotowaliśmy zdjęcia przykładowe na aparatach:

  • Lustrzanka cyfrowa Canon APS-C.
  • Lustrzanka cyfrowa Canon Full Frame.
  • Lustrzanka cyfrowa Nikon Full Frame.
  • Bezlusterkowiec Nikon Full Frame.
  • Bezlusterkowiec Sony Full Frame.
  • Lustrzanka cyfrowa Pentax Full Frame.
  • Średnioformatowy bezlusterkowiec Fujifilm GFX.
  • Bezlusterkowiec Fujifilm z matrycą formatu AP-C.
  • Dalmierzowy aparat cyfrowy Leica Full Frame
  • Bezlusterkowiec Olympus micro 4/3
  • Bezlusterkowiec Panasonic L-mount Full Frame
TTArtisan 100mm F2.8 Roses

TTArtisan M 100mm F2.8 Bubble Bokeh: specyfikacje

  • Ogniskowa: 100mm.
  • Zakres wartości przysłony: F2.8-F22.
  • Pierścień ustawiania przysłony.
  • Pierścień ręcznego ustawiania ostrości.
  • Przysłona złożona z 13 listków.
  • Minimalna odległość ustawiania ostrości: 90cm.
  • Rozmiar filtra: 49mm.
  • Budowa: 3 soczewki w 3 grupach.
  • Kąt widzenia: 24 stopnie.
  • Wymiary: 59x98mm
  • Waga: około 307g.
  • Mocowanie: Leica M
TTArtisan 100mm F2.8 Leaves

Jak uzyskać mydlane bańki?

Niektórzy nabywcy obiektywu TTArtisan 100mm F2.8 Bubble Bokeh narzekają, że nie zawsze udaje im się uzyskać efekt mydlanych baniek. I to się zgadza, bo banki nie powstają same z siebie i są generowane tylko w określonych warunkach. Chciałbym skorzystać z tej okazji, aby udzielić Ci kilku rad odnośnie tego jak używać obiektywu TTArtisan 100mm F2.8 Bubble Bokeh, aby uzyskać efekt mydlanych baniek. W końcu kupujesz ten obiektyw głównie w tym celu. Zatem w jakich sytuacjach można uzyskać ten fotograficzny efekt rozmycia tła? Będziesz musiał wziąć pod uwagę kilka rzeczy zarówno podczas ustawiania obiektu zdjęcia, jego odległości od tła jak i ustawiania parametrów fotografowania.

TTArtisan 100mm F2.8 Christmas lights

Aby uzyskać idealny efekt bańki mydlanej, ważne jest, aby główny obiekt zdjęcia znajdował się blisko aparatu, natomiast należy zachować wystarczającą odległość za obiektem, aby powstało tło o wysokim kontraście. Słynny efekt bańki mydlanej o ostrych krawędziach powstaje tylko przy maksymalnym otworze przysłony. Dlatego należy użyć przysłony F2.8, aby uzyskać najsilniejszy efekt bańkowego bokeh lub F4.0, aby uzyskać słabszy efekt bńkowego bokeh. Główny obiekt zdjęcia powinien znajdować się w odległości od 1 do 5 metrów od aparatu natomiast odległość między tym obiektem a tłem powinna wynosić 5-10 metrów.

TTArtisan 100mm F2.8 Lost in Tranlation

Im bliżej aparatu znajduje się obiekt, na który ustawimy ostrość, tym większe są banki mydlane w tle. Im większy jest kontrast tła, tym więcej jest baniek. Idealnym rozwiązaniem jest wybranie tła z wieloma elementami i mocnym światłem tylnym lub bardzo jasnymi rozostrzonymi punktami światła. Przykłady takich teł to oświetlone od tyłu listowie, drzewa, nocna panorama  z latarniami czy lampki choinkowe. TTArtisan ma minimalną odległość ustawiania ostrości 90cm ale jest to idealny obiektyw do użytku z pierścieniami pośrednimi skracającymi tę odległość. Przy zdjęciach z bardzo bliska bańki mydlane w tle zostają znacznie powiększone.

TTArtisan 100mm F2.8 Macro

Przepis na pierwsze zdjęcia zrobione obiektywem TTArtisan 100mm F2.8 Bubble Bokeh

Zatem aby uniknąć rozczarowań i od pierwszego zdjęcia wyczarować fajne banki mydlane, proponuję następujące ustawienia:

  • Przysłona F2.8
  • Ostrość ustawiona na główny obiekt zdjęcia znajdujący się w odległości około 1 metra
  • Odległość głównego obiektu od tła około 3 – 10 metrów
  • Rozostrzone tło z silnym tylnym światłem i małymi punktami światła

TTArtisan 100mm F2.8 Background

Jarosław Brzeziński
Jarosław Brzeziński

Jarosław Brzeziński, ur. 1962 r., fotograf, malarz i tłumacz z tytułem magistra filologii angielskiej.
Blog pod adresem: https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/
W roku 2005 opublikował książkę “Canon EOS System”.
W latach 1998- 2009 odpowiedzialny w UKIE za tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z akcesją oraz członkostwem Polski w UE.
W latach 1996- 2011 redaktor i autor setek artykułów na temat sprzętu fotograficznego i fotografii dla czołowych miesięczników branżowych.
W latach 1987-1998 pracował jako nauczyciel angielskiego.
W latach 1994-1996 pracował jako freelancing copywriter dla Ogilvy & Mather.
Od 12 lat jest głównym ekspertem ds. tłumaczeń w Centrum Europejskim Natolin.
Od 25 lat pracuje jako zawodowy fotograf ślubny, reklamowy, reklamowy, eventowy, przemysłowy, korporacyjny oraz portrecista, zarówno w studio jak i w terenie.
Od 30 lat pracuje jako tłumacz polsko-angielski oraz angielsko-polski dla czołowych firm i organizacji.

Artykuły: 2110

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *