Bubble Bokeh TTArtisan 100mm F2.8 versus Trioplan 100mm F2.8: porównanie na Fujifilm X-T5

Bubble Bokeh TTArtisan 100mm F2.8 powstał w zasadzie w jednym celu: ma dać ten sam efekt bańkowego bokeh co legendarny Meyer-Optik Görlitz Trioplan 100mm F2.8, którego ceny osiągnęły z czasem absurdalne wartości. Na dodatek kupno tak starego obiektywu jak Trioplan zawsze wiąże się z ryzykiem, że trafimy na egzemplarz uszkodzony czy w kiepskim stanie, Bubble Bokeh TTArtisan 100mm F2.8 to pewny zakup bo mamy do czynienia z samymi nowymi egzemplarzami, na gwarancji a cena jest właściwa. Testowałem go niedawno na pełnej klatce, do której został zaprojektowany, ale wiem, że wielu miłośników bańkowego bokeh ma aparaty wyposażone w mniejsze matryce i z myślą o nich postanowiłem porównać obrazki generowane przez oryginalnego Trioplana i nowego TTArtisana na niepełnoklatkowym bezlusterkowcu Fujifilm X-T5.

Zdjęcie lewe: Meyer-Optik Görlitz Trioplan 100mm F2.8
Zdjęcie prawe: TTArtisan 100mm F2.8 Bubble Bokeh M42

Meyer-Optik Görlitz Trioplan 100mm F2.8: specyfikacje

  • Mocowanie: M42/Exacta.
  • Ogniskowa: 100mm.
  • Jasność: F2.8.
  • Przysłona: 15 listków.
  • Minimalna odległość ustawiania ostrości: 100cm.
  • Średnica mocowania filtrów: 49mm.
  • Budowa optyczna: 3 soczewki w 3 grupach.
  • Kąt widzenia: 24 stopnie.
  • Waga: około 270g.

Zdjęcie lewe: Meyer-Optik Görlitz Trioplan 100mm F2.8
Zdjęcie prawe: TTArtisan 100mm F2.8 Bubble Bokeh M42

Bubble Bokeh TTArtisan 100mm F2.8 M42: specyfikacje

  • Mocowanie: M42.
  • Ogniskowa: 100mm.
  • Jasność: F2.8.
  • Przysłona: 13 listków.
  • Minimalna odległość ustawiania ostrości: 90cm.
  • Średnica mocowania filtrów: 49mm.
  • Budowa optyczna: 3 soczewki w 3 grupach.
  • Kąt widzenia: 24 stopnie.
  • Waga: około 307g.

Zdjęcie lewe: Meyer-Optik Görlitz Trioplan 100mm F2.8
Zdjęcie prawe: TTArtisan 100mm F2.8 Bubble Bokeh M42

Bubble Bokeh TTArtisan 100mm F2.8 M42 versus Meyer-Optik Görlitz Trioplan 100mm F2.8: podobieństwa i różnice

Jako, że dostałem do testu starą wersję srebrną z mocowaniem Exakta, z zewnątrz obiektywy bardzo się różnią. Nie chodzi tylko o kolor, ale także gabaryty i elementy wykończenia. Trioplan jest dłuższy a przy tym lżejszy, ma preselekcyjny sposób sterowania wartością przysłony, a w komplecie znajduje się – płytka, bo płytka – osłona przeciwsłoneczna, której brakuje w obiektywie TTArtisan. Należy dodać, że dłuższy tubus Trioplana wynika z tego, że cała trójka soczewek znajduje się w przednim członie optycznym, który można nota bene wykręcić, a z tyłu jest tylko pusta metalowa tuba.

Zdjęcie lewe: Meyer-Optik Görlitz Trioplan 100mm F2.8
Zdjęcie prawe: TTArtisan 100mm F2.8 Bubble Bokeh M42

Przysłona Ttrioplana ma 15 listków, a TTArtisana 13 listków i w obydwu przypadkach zachowuje w miarę kolisty kształt przy dużych otworach przysłony, ale nie w każdej sytuacji sama liczba listków decyduje o jakości nieostrości, ale o tym nieco później. Przysłona Trioplana pracuje bezstopniowo a TTAtisana z zaskokami, zatem ten pierwszy bardziej nadaje się do filmowania.

Zdjęcie lewe: Meyer-Optik Görlitz Trioplan 100mm F2.8
Zdjęcie prawe: TTArtisan 100mm F2.8 Bubble Bokeh M42

Bubble Bokeh TTArtisan 100mm F2.8 ma nieco krótszą minimalną odległość ustawiania ostrości (90cm wobec 100cm w przypadku Trioplana), co w pewnych sytuacjach ma znaczenie i pozwala uzyskać ciaśniejszy kadr. Egzemplarz Trioplana, który dostałem do testu jest dobrze nasmarowany, zatem ustawianie ostrości działa w obydwu obiektywach równie płynnie.

Zdjęcie lewe: Meyer-Optik Görlitz Trioplan 100mm F2.8
Zdjęcie prawe: TTArtisan 100mm F2.8 Bubble Bokeh M42

Gdy zajrzymy do wewnątrz obiektywów, nagle okazuje się że to, co najważniejsze, czyli schemat optyczny, jest identyczny z trzema tak samo ułożonymi soczewkami. I z tego wynikają niezwykłe podobieństwa generowanych przez dwa omawiane obiektywy obrazków. Zależnie od okoliczności – oświetlenia, kontrastu, rodzaju tła, odległości głównego obiektu od tła itd. – tworzą bańkowe bokeh lub płynnie i miękko rozmywają tło. Same “bańki”: czyli krążki nieostrych punktów światła są prawie identyczne i mają wyraźne obwódki. Ostrość w środku kadru jest wystarczająca, ale oczywiście nie wybitna. W portretach zapewnia przy F2.8 wyraźne oddanie szczegółów twarzy, ale również miłą miękkość wynikającą z poświaty, czyli tego, że jasne partie obrazu nieco “:świecą”.

Zdjęcie lewe: Meyer-Optik Görlitz Trioplan 100mm F2.8
Zdjęcie prawe: TTArtisan 100mm F2.8 Bubble Bokeh M42

Jako, że Meyer-Optik Görlitz Trioplan 100mm F2.8 ma już kilkadziesiąt lat, w środku jest nieco kurzu co w sposób nieunikniony przekłada się na pojawienie się artefaktów – czasem dość brzydkich – w krążkach nieostrości, których nie ma w przypadku Bubble Bokeh TTArtisan 100mm F2.8. Wracając do kwestii przysłony, mimo 15 listków Trioplan ma po przymknięciu mniej atrakcyjne nieostrości od TTArtisan bo od przysłony F8 krążki staja się w jego przypadku wielokątami, podczas gdy TTArtisan zachowuje wtedy nadal ich kolisty kształt. I jeszcze jeden drobiazg: stare powłoki Trioplana nadają generowanym przez niego obrazkom nieco ziemisty zafarb, podczas gdy TTArtisan ma neutralne przenoszenie kolorów.

Zdjęcie lewe: Meyer-Optik Görlitz Trioplan 100mm F2.8
Zdjęcie prawe: TTArtisan 100mm F2.8 Bubble Bokeh M42

Jeśli miałbym kupić dla siebie obiektyw do tworzenia bańkowego bokeh, wybór byłby prosty. TTArtisan robi to tak samo dobrze jak Trioplan, a przy tym jest nowy, na gwarancji, tańszy a jako dodatkowy bonus oferuje nieco krótszą minimalną odległość ustawiania ostrości, lepsze bokeh po przymknięciu i bardziej neutralne oddanie barw. Myślę, że firma TTArtian osiągnęła zamierzony cel.

Zdjęcie lewe: Meyer-Optik Görlitz Trioplan 100mm F2.8
Zdjęcie prawe: TTArtisan 100mm F2.8 Bubble Bokeh M42

Sprzęt użyty do wykonania zdjęć przykładowych

Sprzęt wykorzystany do zrobienia zdjęć przykładowych jest dostępny w sklepie InterFoto.eu:

Obiektyw Bubble Bokeh TTArtisan 100mm F2.8

Bubble Bokeh TTArtisan 100mm F2.8
TTArtisan 100mm F2.8 Bubble Bokeh M42

Obiektyw Meyer-Optik Görlitz Trioplan 100mm F2.8

Trioplan 100mm F2.8

Aparat Fujifilm X-T5

Bubble Bokeh TTArtisan 100mm F2.8
TTArtisan 100mm F2.8 Bubble Bokeh M42

Jarosław Brzeziński
Jarosław Brzeziński

Jarosław Brzeziński, ur. 1962 r., fotograf, malarz i tłumacz z tytułem magistra filologii angielskiej.
Blog pod adresem: https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/
W roku 2005 opublikował książkę “Canon EOS System”.
W latach 1998- 2009 odpowiedzialny w UKIE za tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z akcesją oraz członkostwem Polski w UE.
W latach 1996- 2011 redaktor i autor setek artykułów na temat sprzętu fotograficznego i fotografii dla czołowych miesięczników branżowych.
W latach 1987-1998 pracował jako nauczyciel angielskiego.
W latach 1994-1996 pracował jako freelancing copywriter dla Ogilvy & Mather.
Od 12 lat jest głównym ekspertem ds. tłumaczeń w Centrum Europejskim Natolin.
Od 25 lat pracuje jako zawodowy fotograf ślubny, reklamowy, reklamowy, eventowy, przemysłowy, korporacyjny oraz portrecista, zarówno w studio jak i w terenie.
Od 30 lat pracuje jako tłumacz polsko-angielski oraz angielsko-polski dla czołowych firm i organizacji.

Artykuły: 2110

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *