TTArtisan 100mm F2.8 Bubble Bokeh M42 jako zwykła “setka”: zdjęcia przykładowe

TTArtisan 100mm F2.8 Bubble Bokeh M42 to obiektyw, który zawładnął sercami wielu osób, zarówno wśród załogi InterFoto jak i klientów sklepu. O tym ostatnim najlepiej świadczy fakt, że każda dostawa “bubla” (jak go żartobliwie od angielskiego “bubble” nazywa Krowa wbrew temu co naprawdę myślimy o tym obiektywie, bo różne rzeczy można o tej optyce powiedzieć ale na pewno nie to, że jest bublem) rozchodzi się na pniu i jak świeże bułeczki. Ostatnio “wałkujemy” ten temat dość często bo nigdy nie dość bąbelków, ale tym razem postanowiłem wykorzystać TTArtisana częściowo w sytuacjach niesprzyjających powstawaniu bańkowego bokeh i sprawdzić jak się spisuje w roli zwykłej “setki”. Oczywiście przy okazji trafiłem na kilka okazji do bąbelkowania, które skrzętnie wykorzystałem.

TTArtisan 100mm F2.8 M42 3

Zdjęcia wykonałem zestawem, który często wykorzystuję w przypadku obiektywów pozbawionych samoczynnego ustawiania ostrości z mocowaniem M42, czyli: pełnoklatkowy bezlusterkowiec Nikon Z6, adapter Megadap MTZ11 oraz Adapter K&F Concept M42-Leica M. Adapter Megadap MTZ11 jest wyposażony w silnik i porusza całym obiektywem wpółpracując z systemem autofokus aparatu.

TTArtisan 100mm F2.8 M42 4
TTArtisan 100mm F2.8 M42 5

Na początek przypominam dane techniczne, czyli czas na:

TTArtisan 100mm F2.8 Bubble Bokeh M42: specyfikacje

  • Mocowanie: M42.
  • Ogniskowa: 100mm.
  • Jasność: F2.8.
  • Przysłona: 13 listków.
  • Minimalna odległość ustawiania ostrości: 90cm.
  • Średnica mocowania filtrów: 49mm.
  • Budowa optyczna: 3 soczewki w 3 grupach.
  • Kąt widzenia: 24 stopnie.
  • Waga: około 307g.
TTArtisan 100mm F2.8 M42 6

Chociaż jako rekonstrukcja klasycznego Trioplana TTArtisan 100mm F2.8 Bubble Bokeh M42 powstał głównie z myślą o generowaniu bubble bokeh, obiektyw sprawdza się jako zwykła “setka-dwa-osiem” w sytuacjach, które nie sprzyjają generowaniu baniek w nieostrościach. Może nie jest to najostrzejsza portretówka o ogniskowej 100mm z jaką miałem do czynienia, ale ostrość w środku kadru jest niezła już od pełnego otworu przysłony a miękkie brzegi to niewielki problem przy wykonywaniu portretów. Również obniżony kontrast przy F2.8 sprzyja korzystnemu oddaniu skóry.

TTArtisan 100mm F2.8 M42 2

Jeśli chodzi o nieostrości, w warunkach niesprzyjających powstawaniu baniek dzięki 13-listkowej zaokrąglonej przysłonie po lekkim przymknięciu można uzyskać bardzo ładne „tradycyjne” bokeh. Jako, że winietowanie optyczne obiektywu jest bardzo małe, punkty nieostrości są okrągłe, a nie obcięte, prawie na całej powierzchni kadru. To dotyczy portretów, ale postanowiłem pobawić się obiektywem TTArtisan 100mm F2.8 Bubble Bokeh M42 w coś na kształt reportażu wykorzystując okazję jaką był krótki pobyt w Piasecznie. Swoją drogą na przestrzeni kilkunastu lat byłem tam kilkukrotnie i miejscowość zmieniła się na korzyść.

TTArtisan 100mm F2.8 M42 7

W każdym razie zestaw, którego używałem sprawdził się w takim zastosowaniu. Wyposażony w silnik poruszający tubusem obiektywu w tył i przód adapter Megadap MTZ11 dał mi namiastkę samoczynnego ustawiania ostrości, co wybitnie ułatwiło pracę z obiektywem, chociaż oczywiście nie ma żadnego porównania z autofokusem, jaki zapewniają natywne obiektywy. Jedyny problem jaki mam zazwyczaj w przypadku obiektywów z mocowaniem M42 stanowi to, że jeśli nie są one wkręcono bardzo mocno w adapter, czasem zaczynają się z niego wykręcać przy ruchu pierścienia ostrości, zwłaszcza gdy stawia on spory opór.

TTArtisan 100mm F2.8 M42 8

Po raz kolejny TTArtisan 100mm F2.8 dowodzi tego, że na przekór pieszczotliwemu przezwisku “bubel” jest wszystkim, tylko nie bublem i sprawdza się w każdym zastosowaniu, do którego go zaprzęgniemy. Zatem do typowych sytuacji generujących bańki i bąbelki dorzucam klasyczne portrety, fotografię uliczną, reportaż, psią fotografię itd. Za każdym razem, gdy zakładam go na aparat gęba mi się śmieje, bo wiem, że mnie nie zawiedzie i mogę liczyć na fajne fotki. Wkrótce połączę go z jednym z moich ulubionych aparatów cyfrowych. A będzie to Pentax K-1 II.

TTArtisan 100mm F2.8 M42 9

Galeria zdjęć przykładowych

Zdjęcia przykładowe zostały zrobione obiektywem TTArtisan 100mm F2.8 i aparatem Nikon Z6 poprzez adapter Megadap MTZ11 oraz adapter K&F Concept M42-Leica M.

Sprzęt użyty do wykonania zdjęć przykładowych

Sprzęt wykorzystany do zrobienia zdjęć przykładowych jest dostępny w sklepie InterFoto.eu:

Obiektyw TTArtisan 100mm F2.8

Aparat Nikon Z6

Adapter Megadap MTZ11

Adapter K&F Concept M42-Leica M.

Krótki filmik nakręcony TTArtisan 100mm F2.8 Bubble Bokeh na Nikonie Z6

Jarosław Brzeziński
Jarosław Brzeziński

Jarosław Brzeziński, ur. 1962 r., fotograf, malarz i tłumacz z tytułem magistra filologii angielskiej.
Blog pod adresem: https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/
W roku 2005 opublikował książkę “Canon EOS System”.
W latach 1998- 2009 odpowiedzialny w UKIE za tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z akcesją oraz członkostwem Polski w UE.
W latach 1996- 2011 redaktor i autor setek artykułów na temat sprzętu fotograficznego i fotografii dla czołowych miesięczników branżowych.
W latach 1987-1998 pracował jako nauczyciel angielskiego.
W latach 1994-1996 pracował jako freelancing copywriter dla Ogilvy & Mather.
Od 12 lat jest głównym ekspertem ds. tłumaczeń w Centrum Europejskim Natolin.
Od 25 lat pracuje jako zawodowy fotograf ślubny, reklamowy, reklamowy, eventowy, przemysłowy, korporacyjny oraz portrecista, zarówno w studio jak i w terenie.
Od 30 lat pracuje jako tłumacz polsko-angielski oraz angielsko-polski dla czołowych firm i organizacji.

Artykuły: 2124

Jeden komentarz

  1. Podłączyłam TTA do Pentax K 3 Mark III i jest mała niedogodność. Mianowicie wszystkie oznaczenia mam pod spodem. Trochę bubel. Po za tym nie mam się czego czepiać.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *