TTArtisan 100mm F2.8 Bubble Bokeh M42 i Pentax K-1 II: para idealna

TTArtisan 100mm F2.8 Bubble Bokeh M42 ostatnio jest gorącym tematem wpisówporównań na naszym blogu, ale także dyskusji na mediach społecznościowych. Nawet powstał fanclub tego obiektywu na Facebooku, a to nie lada wyczyn w przypadku produktu firmy, która jest obecna na rynku zaledwie od 4 lat.

https://blog.interfoto.eu/2023/10/02/ttartisan-100mm-f2-8-bubble-bokeh-marek-kotulek/
TTArtisan 100mm F2.8 2

TTArtisan 100mm F2.8 Bubble Bokeh M42: moje wnioski

Moje testy na pełnoklatkowym bezlusterkowcu Nikon Z6 oraz porównanie z pierwowzorem, czyli obiektywem Meyer-Optik Görlitz Trioplan 100mm F2.8 na aparacie Fujifilm X-T5 z matrycą formatu APS-C pozwoliły mi wysnuć następujący wniosek: jeśli miałbym kupić dla siebie obiektyw do tworzenia bańkowego bokeh, wybór byłby prosty. TTArtisan robi to tak samo dobrze jak Trioplan, a przy tym jest nowy, na gwarancji, tańszy a jako dodatkowy bonus oferuje nieco krótszą minimalną odległość ustawiania ostrości, lepsze bokeh po przymknięciu i bardziej neutralne oddanie barw.

TTArtisan 100mm F2.8 Bubble Bokeh M42: specyfikacje

  • Mocowanie: M42.
  • Ogniskowa: 100mm.
  • Jasność: F2.8.
  • Przysłona: 13 listków.
  • Minimalna odległość ustawiania ostrości: 90cm.
  • Średnica mocowania filtrów: 49mm.
  • Budowa optyczna: 3 soczewki w 3 grupach.
  • Kąt widzenia: 24 stopnie.
  • Waga: około 307g.
TTArtisan 100mm F2.8 3

Aparat Pentax K-1 II i obiektyw TTArtisan 100mm F2.8 Bubble Bokeh M42 są dla siebie stworzone

Jak wiemy obiektyw TTArtisan 100mm F2.8 Bubble Bokeh M42 jest produkowany wyłącznie w mocowaniu M42. A gdy mówimy M42, nasze myśli kierują się od razu w stronę firmy Asahi Optical Co. i marki Pentax. Firma Asahi Optical Co. znana potem pod marką Pentax stworzyła chyba najlepszy system lustranek z wymiennymi obiektywami oparty o wprowadzone przez Zeissa w roku 1949 mocowanie gwintowe M42. Sukces systemu był tak wielki, że z czasem mocowanie M42 zaczęto nazywać „Pentax screwmount” (gwint Pentaxa). Pentax korzystał z mocowania M42 w latach 1957-1976 i dla miłośników starego sprzętu system z „gwintem Pentaxa” stanowi znakomite wprowadzenie w świat analogowej fotografii.

TTArtisan 100mm F2.8 4

W roku 1952, firma Asahi Optical Co. wprowadziła na rynek swoją pierwszą lustrzankę czyli model Asahiflex, co stanowiło odmianę wobec ówczesnej polityki większości firm japońskich, które skupiały się na produkcji aparatów dalmierzowych. Wzorem dla Asahiflexa był niemiecki Praktiflex z roku 1939, który miał mocowanie obiektywów na gwint M37 i kominek czyli celownik z lupą pozwalający na kadrowanie i ustawianie ostrości od góry z obrazem odwróconym stronami. Asahiflex był prawie dosłowną kopią Praktiflexa, natomiast model Asahiflex IIb był pierwszą japońską lustrzanką z lustrem samopowrotnym.

TTArtisan 100mm F2.8 5

Firma Asahi Optical Co. rozpoczęła wtedy politykę ciągłego ulepszania swojego sprzętu i zapoczątkowała erę światowej dominacji japońskich lustrzanek. W roku 1957, pojawiła się pierwsza lustrzanka z pryzmatem pentagonalnym z gwintem M42 a nazwa PENTAX pochodzi od słów PENTAprismAsahifleX. W roku 1975 firma Asahi zmieniła mocowanie obiektywów i przeszła na bagnet K, który – w wersji zmodernizowanej i wyposażonej w elektroniczną komunikację między obiektywem i korpusem funkcjonuje do dzisiaj w lustrzankach cyfrowych Pentax. I tu dochodzimy do sedna sprawy czyli mariażu obiektywu TTArtisan 100mm F2.8 Bubble Bokeh M42 z korpusem Pentax K-1 II.

TTArtisan 100mm F2.8 6

Po wprowadzeniu bagnetu K w roku 1975, Pentax zadbał o stworzenie adaptera umożliwiającego korzystanie z obiektywów z gwintem M42 na nowych korpusach. Oryginalny adapter jest łatwy do wyjęcia z bagnetu K, podczas gdy późniejsze adaptery M42-Pentax K wymagają użycia niewygodnego klucza do demontażu. I właśnie tego adaptera użyłem do zamocowania obiektywu TTArtisan 100mm F2.8 Bubble Bokeh M42 na korpusie Pentax K-1 II, bo ze względów historycznych właściwe miejsce obiektywów z gwintem Pentax jest właśnie na jedynej obecnie na rynku pełnoklatkowej lustrzance z bagnetem K. Niech zdjęcia mówią same za siebie.

TTArtisan 100mm F2.8 1

Galeria zdjęć przykładowych

Zdjęcia przykładowe zostały zrobione obiektywem TTArtisan 100mm F2.8 Bubble Bokeh M42 i aparatem Pentax K-1 II . Zdjęcia zostały wykonane w formacie PEF a następnie wywołanie do formatu jpeg w aplikacji Adobe Camera Raw i zmniejszone do 2000 pikseli na dłuższym boku.

Sprzęt wymieniony w tekście

Sprzęt wymieniony w tekście jest dostępny w sklepie InterFoto.eu:

Obiektyw TTArtisan 100mm F2.8 Bubble Bokeh M42

Pełnoklatkowa lustrzanka cyfrowa Pentax K-1 II

Pełnoklatkowy bezlusterkowiec Nikon Z6

Adapter K&F Concept M42-Leica M.

TTArtisan 100mm F2.8 7

Jarosław Brzeziński
Jarosław Brzeziński

Jarosław Brzeziński, ur. 1962 r., fotograf, malarz i tłumacz z tytułem magistra filologii angielskiej.
Blog pod adresem: https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/
W roku 2005 opublikował książkę “Canon EOS System”.
W latach 1998- 2009 odpowiedzialny w UKIE za tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z akcesją oraz członkostwem Polski w UE.
W latach 1996- 2011 redaktor i autor setek artykułów na temat sprzętu fotograficznego i fotografii dla czołowych miesięczników branżowych.
W latach 1987-1998 pracował jako nauczyciel angielskiego.
W latach 1994-1996 pracował jako freelancing copywriter dla Ogilvy & Mather.
Od 12 lat jest głównym ekspertem ds. tłumaczeń w Centrum Europejskim Natolin.
Od 25 lat pracuje jako zawodowy fotograf ślubny, reklamowy, reklamowy, eventowy, przemysłowy, korporacyjny oraz portrecista, zarówno w studio jak i w terenie.
Od 30 lat pracuje jako tłumacz polsko-angielski oraz angielsko-polski dla czołowych firm i organizacji.

Artykuły: 2111

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *