TTArtisan M 21mm F1.5 ASPH plus Nikon Z6 czyli szeroko, blisko i jasno: zdjęcia przykładowe

TTArtisan M 21mm F1.5 to doskonale znana szeroka i jasna stałka zaprojektowana do systemu Leica M. Ten obiektyw już kilka razy gościł na ramach naszego bloga, choćby w tym wpisie. TTArtisan M 21mm F1.5 ASPH w wersji oryginalnej to pełnoklatkowy obiektyw szerokokątny o kącie widzenia 92 stopnie w mocowaniu Leica M. Od czasu jego premiery firma TTArtisan wprowadziła nową wersję tej optyki w natywnych mocowaniach do systemów bezlusterkowcach o odmiennej kosmetyce i skróconej minimalnej odległości ustawiania ostrości z 0,7 do 0,5 m. Testowana tutaj wersja z bagnetem Leica M nie pozwala na fotografowanie z bardzo bliska, zatem mimo bardzo fajnej jasności F1.5 nie daje pełnej możliwości rozmycia tła za głównym obiektem przy pełnym otworze przysłony przy użyciu zwykłego adaptera.

TTArtisan M 21mm F1.5 ASPH_DSC3315

Ale od czego są wynalazki tworzone na podstawy adaptowania różnej optyki na bezlusterkowce? Dlatego założyłem TTArtisan M 21mm F1.5 ASPH na aparat Nikon Z6 poprzez adapter Megadap MTZ11, który po pierwsze dodaje samoczynne ustawianie ostrości a po drugie umożliwia znaczne skrócenie minimalnej odległości ustawienia ostrości.

TTArtisan M 21mm F1.5 ASPH_DSC3411
TTArtisan M 21mm F1.5 ASPH_DSC3423

TTArtisan M 21mm F1.5 ASPH: specyfikacje

Producent TTArtisan    

Ogniskowa 21 mm    

Typ obiektywu Szerokokątny, pełnoklatkowy    

Pole widzenia 92 stopnie    

Budowa optyczna 13 soczewek / 11 grup    

Autofokus Nie    

Stabilizacja Nie    

Tryb makro Nie    

Minimalna odległość ustawiania ostrości 0.7 m    

Maksymalna skala odwzorowania 1:24    

Zakres przysłon F1.5-F16    

Liczba listków przysłony 10    

Waga 410 g    

Długość x średnica 67 mm x 56 mm    

Średnica mocowania filtrów 72 mm    

Dostępne mocowania Leica M / VM

TTArtisan M 21mm F1.5 ASPH_DSC3320

TTArtisan M 21mm F1.5 ASPH: świetna jakość wykonania i ergonomia

Konstrukcja mechaniczna obiektywu TTArtisan M 21mm F1.5 ASPH jest na typowym dla produktów TTArtisan z bagnetem Leica M wysokim poziomie a stylistyka powiela cechy oryginału w najdrobniejszych szczegółach. Szeroki pierścień ustawiania ostrości wyposażono w ułatwiające obracanie widełki. Pierścień pracuje z odpowiednim oporem przy obrocie o około 120 stopni. Największym minusem jest minimalna odległość ostrzenia 70 cm, ale jest to zgodne z tym, co oferują oryginalne klasyczne obiektywy Leica. Dlatego właśnie wolę stosować obiektywy w mocowaniu Leica M na bezlusterkowcach poprzez adapter typu Close Focus.

TTArtisan M 21mm F1.5 ASPH_DSC3431

Pierścień zmiany wartości przysłony pracuje z wyraźnymi zaskokami co pół działki i ma dwa wygodne w obsłudze karbowane występy. Przednia soczewka jest dość wypukła, ale chroni ją prostokątna osłona przeciwsłoneczna z metalowym kapturkiem a dołączony adapter umożliwia stosowanie nakręcanych filtrów o średnicy 72 mm.

TTArtisan M 21mm F1.5 ASPH_DSC3401

TTArtisan M 21mm F1.5 ASPH: co w optyce piszczy, znaczy błyszczy

TTArtisan M 21mm F1.5 ASPH winietuje na poziomie 2,5 EV przy pełnym otworze przysłony; winietowanie zostaje nieco zredukowane przy F2.8 ale nawet przy f/8 pozostaje na poziomie 2 EV, co jest i tak powyżej przeciętnej dla superjasnej optyki szerokokątnej zaprojektowanej do aparatów dalmierzowych. Osiągi pod względem ostrości i kontrastu są niejednoznaczne. W środku kadru jakość obrazu jest przeciętna przy F1,5 z powodu aberracji sferycznej, poprawia się po przymknięciu do F2.0 i jest bardzo dobra w zakresie F2.8-F5.6. Skrajne brzegi są niewiele gorsze od środka, natomiast obszar pośredni kadru między środkiem a brzegami zachowuje się najgorzej i nawet przymknięcie do f/8 nie pozwala mu w pełni dogonić jakości w centrum.

TTArtisan M 21mm F1.5 ASPH_DSC3367

Tak jest w nieskończoności a na przekór temu co cechuje większość bardzo jasnych szerokokątnych obiektywów. jakość przy zdjęciach z bliska jest naprawdę niezła i mimo śladów aberracji sferycznej obraz jest całkiem użyteczny nawet przy F1.5. Takie osiągi – by użyć okropnego anglicyzmu – legitymizują moją decyzję o używaniu obiektywu z adapterem skracającym minimalną odległość ustawiania ostrości.

TTArtisan M 21mm F1.5 ASPH_DSC3374

Ze słońcem w kadrze, w rogu kadru pojawia się flara o kształcie półksiężyca w okolicach pełnego otworu przysłony a po przymknięciu flara nabiera kształtu kolistego. Duszki są praktycznie nieobecne. Przy F1,5 widać wewnętrzne odblaski wokół źródeł światła. Odporność na zaświetlenia jest przyzwoita. Aberracja komatyczna, której towarzyszy astygmatyzm, pojawia się wyraźnie przy pełnym otworze przysłony i znika dopiero w okolicach przysłony F5,6. Dystorsja jest wyraźna i skomplikowana więc bez odpowiedniej korekty w postprodukcji obiektyw średnio się nadaje do fotografii architektury.

TTArtisan M 21mm F1.5 ASPH_DSC3319

Przy pełnym otworze przysłony można uzyskać fajne rozmycie tła i separację głównego obiektu po zastosowaniu adaptera umożliwiającego skrócenie minimalnej odległości ustawiania ostrości. Jakość bokeh jest przeciętna przy każdej odległości fotografowania i można bokeh określić jako “nerwowe” z powodu podwojenia krawędzi nieostrych punktów światła. Poprzeczna aberracja chromatyczna jest widoczna, ale łatwa do skorygowania a podłużna aberracja chromatyczna jest minimalna i widoczna śladowo jedynie w okolicach F1.5.

TTArtisan M 21mm F1.5 ASPH_DSC3323

Co sądzę

Jeśli potrzebujemy bardzo jasnego obiektywu o ogniskowej 21mm w mocowaniu Leica M liczba opcji jest skąpa a w swojej klasie cenowej TTArtisan M 21mm F1.5 ASPH nie ma konkurencji. W przypadku bezlusterkowców konkurencję dla siebie samego stanowi tenże obiektyw TTArtisan 21 mm F1.5 w mocowaniach natywnych do różnych systemów bezlusterkowców, czyli w gruncie ten sam obiektyw o zmienionej kosmetyce i ze skróconą minimalną odległością ustawiania ostrości. Ja wolę oryginalną, tutaj testowaną, wersję tej optyki (bagnet Leica M) z dwóch powodów: po pierwsze, lepsza jest estetyka i ergonomia; po drugie, po zastosowaniu adaptera takiego jak Megadap MTZ11 dostajemy samoczynne ustawianie ostrości oraz znaczne skrócenie minimalnej odległości ogniskowania.

TTArtisan M 21mm F1.5 ASPH_DSC3335

Wybierając TTArtisan M 21mm F1.5 ASPH należy być świadomym jego niedoskonałości. Aberracja komatyczna jest dość znaczna przy dużych otworach przysłony, bokeh jest „nerwowe”, dystorsja spora i skomplikowana a obszar między środkiem a brzegiem jest słabszy od reszty kadru. Do zalet należy zaliczyć niezłą separację głównego obiektu od tła przy pełnym otworze przysłony przy fotografowaniu z bliska w przypadku fotografowania taką kombinacją jak na przykład aparat Nikon Z6 i adapter Megadap MTZ11 lub adapter manualny typu Close Focus, bardzo dobrą ostrość i kontrast po przymknięciu, konkurencyjną cenę, niewielkie gabaryty, i znakomitą konstrukcję mechaniczną oraz ergonomię.

TTArtisan M 21mm F1.5 ASPH_DSC3442

Galeria zdjęć przykładowych

Galeria zdjęć przykładowych wykonanych obiektywem TTTArtisan M 21mm F1.5 ASPH zamocowanym na pełnoklatkowym bezlusterkowcu Nikon Z6 przy pomocy adaptera Megadap MTZ11. Zdjęcia zostały wykonane w formacie RAW, przekonwertowane z minimalną obróbką do formatu jpeg w programie Adobe Camera Raw i zmniejszone do 2000 pix na dłuższym boku.

Sprzęt użyty do wykonania zdjęć przykładowych

Zdjęcia przykładowe zostały wykonane sprzętem dostępnym w InterFoto.eu:

TTArtisan M 21mm F1.5 ASPH

Nikon Z6

Megadap MTZ11

Zapraszamy na testy. Przyjedź do nas i podłącz aparat do swojego body. Wykonaj na miejscu zdjęcia testowe!

InterFoto.eu jest wyłącznym dystrybutorem marki TTArtisan na Polskę

Certyfikat Wyłącznego Dystrybutora Sprzętu marki TTArtisan na Polskę na rok 2023
Jarosław Brzeziński
Jarosław Brzeziński

Jarosław Brzeziński, ur. 1962 r., fotograf, malarz i tłumacz z tytułem magistra filologii angielskiej.
Blog pod adresem: https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/
W roku 2005 opublikował książkę “Canon EOS System”.
W latach 1998- 2009 odpowiedzialny w UKIE za tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z akcesją oraz członkostwem Polski w UE.
W latach 1996- 2011 redaktor i autor setek artykułów na temat sprzętu fotograficznego i fotografii dla czołowych miesięczników branżowych.
W latach 1987-1998 pracował jako nauczyciel angielskiego.
W latach 1994-1996 pracował jako freelancing copywriter dla Ogilvy & Mather.
Od 12 lat jest głównym ekspertem ds. tłumaczeń w Centrum Europejskim Natolin.
Od 25 lat pracuje jako zawodowy fotograf ślubny, reklamowy, reklamowy, eventowy, przemysłowy, korporacyjny oraz portrecista, zarówno w studio jak i w terenie.
Od 30 lat pracuje jako tłumacz polsko-angielski oraz angielsko-polski dla czołowych firm i organizacji.

Artykuły: 2111

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *