Wymień lub sprzedaj sprzęt fotograficzny
|
Złóż zapytanie o wniosek ratalny w Interfoto.eu

TTArtisan 56mm F1.8 Nikon Z i Nikon Z50: obrazki z wystawy

TTArtisan 56mm F1.8 Nikon Z to portretowy obiektyw z autofokusem zaprojektowany dla matryc formatu APS-C. Początkowo był dostępny w mocowaniu Fujifilm X, a o jego wybitnej ostrości na bezlusterkowcach Fujifilm pisaliśmy kilkukrotnie na blogu choćby tutaj. Niedawno miała miejsce premiera tej optyki w kolejnych mocowaniach, a mianowicie Sony E a ostatnio pojawiła się wersja w mocowaniu Nikon Z.

TTArtisan 56mm__dsc4814

Jako, że Nikon Z to mój ulubiony system bezlusterkowy, postanowiłem zabrać z firmy model Nikon Z50 i wybrać się z TTArtisan 56mm F1.8 Nikon Z na wernisaż niezwykłej wystawy. Sama wystawa jest niezwykła a na dodatek spotkałem tam kilka osób, których się nie spodziewałem spotkać i drugie tyle osób, których nie widziałem od dziesięcioleci. W sumie szedłem dla jednej z autorek zdjęć prezentowanych na wystawie a szybko poczułem się jak w domu dzięki tej serii niespodziewanych spotkań.

TTArtisan 56mm__dsc0271
TTArtisan 56mm__dsc9762

Wystawa “Dziękuję za każde nowe rano”

A teraz trochę o samej wystawie posługując się materiałami jej organizatora czyli Okręgu Warszawskiego ZPAF:

“Dziękuję za każde nowe rano“ to XXIII doroczna wystawa Studium Fotografii ZPAF 2023/24.

Dziękuję za każde nowe rano to temat przewodni prac będących wizualnym podsumowaniem kolejnego roku edukacji w Studium Fotografii ZPAF. Na wystawę składają się prace słuchaczy I i II roku realizowane w czasie semestru wiosennego, gdy nowa, ożywcza energia ogarnia ludzi po zimowym spowolnieniu. Tę moc widać w pracach eksponowanych na wystawie.

Co z nich wynika? Po pierwsze, sprawne opanowanie warsztatu. Widać to po szerokim wachlarzu wykorzystanych technik. Dominuje ta najbardziej współczesna – cyfrowa, bo bardzo często była właściwą dla dobrego zaprezentowania podjętego indywidualnie tematu. Gdy jednak trzeba było sięgnąć po zapis analogowy, czy odbitkę wykonaną techniką cyjanotypii lub inną historyczną techniką, to też nie stanowiło to żadnego ograniczenia. To warsztat, którego opanowanie wydaje się być oczywiste. Jednak znacznie ważniejsza jest ta druga strona prowadząca do powstania prac. To intelektualne i emocjonalne zanurzenie się w temacie, by znaleźć swoją własną, autentyczną interpretację hasła przewodniego.”

Kuratorem wystawy jest Andrzej Zygmuntowicz, wernisaż odbył się w czwartek 27 czerwca 2024 roku, o godz. 19:00, a ekspozycja potrwa do 4 sierpnia 2024 roku w Starej Galerii ZPAF, Plac Zamkowy 8, Warszawa.

TTArtisan 56mm__dsc9747

TTArtisan 56mm F1.8 Nikon ZNikon Z50

Zachęcam do odwiedzenia wystawy zatem nie będę niczego zdradzał i nie zamierzam wypowiadać się na temat prezentowanych prac. Natomiast powiem kilka słów na temat tego, jak mi się fotografowało na wernisażu zestawem Nikon Z50 + TTArtisan 56mm F1.8 Nikon Z. Ze względu na ogniskową i ciasnotę niewielkich i wypełnionych tłumem pomieszczeń galerii, byłem w stanie prawie wyłącznie robić portrety. Oświetlenie było typowe dla salonów wystawienniczych czyli niebyt obfite, ale wystarczające do fotografowania. Większość zdjęć wykonałem “na pełnej dziurze” lub po lekkim przymknięciu przysłony i starałem się trzymać czasu otwarcia migawki 1/125 sekundy.

TTArtisan 56mm__dsc9791

Autofokus zazwyczaj działał wystarczająco szybko i dokładnie, chociaż nie zawsze uruchamiało się śledzenie oka mimo jego włączenia w menu. Z tego powodu straciłem kilka ujęć, ale bardziej winiłbym tutaj system AF aparatu Nikon Z50 niż pracę silnika napędu ustawiania ostrości w obiektywie. Jednak gdy autofokus działa, nie ma się do czego przyczepić w generowanych przez TTArtisan 56mm F1.8 Nikon Z obrazkach. Nie miałem żadnych problemów z flarą czy duszkami, ale muszę przyznać, że w galerii niewiele było mocnych źródeł tylnego oświetlenia.

TTArtisan 56mm__dsc9826

To było moje pierwsze spotkanie z Nikonem Z50 i ta randka wyszła całkiem nieźle. Zrobił na mnie lepsze wrażenie niż bezlusterkowce z matrycami APS-C firmy Sony czyli linia A6000, natomiast nieco gorsze niż topowe modele z linii Fujifilm X. tu jednak trzeba pamiętać, że cała linia FX to matryce APS-C zatem jest tam miejsce na aparaty różnej klasy, podczas gdy Nikon takie zróżnicowanie ma w pełnej klatce a bezlusterkowce APS-C są z założenia klasy amatorskiej. jednak nie mam się specjalnie do czego przyczepić. Połączenie TTArtisan 56mm F1.8 Nikon Z + Nikon Z50 w moim przypadku zdało egzamin..

TTArtisan 56mm__dsc9916

Obiektyw TTArtisan 56mm F1.8 Nikon Z: specyfikacje

  • Ogniskowa wynosząca 56 mm
  • Jasność na poziomie F1.8
  • Pole widzenia wynoszące 28°
  • Ostrzenie od 50cm
  • Maksymalne powiększenie 0.15x
  • Maksymalna wartość przysłony to F16
  • Liczba listków przysłony wynosząca 9
  • Konstrukcja optyczna 10 elementów rozmieszczonych w 9-ciu grupach z czego 2 elementy ze szkła o wysokim współczynniku załamania światła, a 1 element ze szkła o niskiej dyspersji)
  • Rozmiar filtra: 52 mm
  • Wymiary: 62 × 65 mm
  • Waga: 245 g

Zdjęcia przykładowe TTArtisan 56mm F1.8 Nikon Z na Nikon Z50

Galeria zdjęć wykonanych obiektywem  TTArtisan 56mm F1.8 Nikon Z na bezlusterkowcu Nikon Z50. Zdjęcia zostały zapisane w formacie RAW a następnie wywołane do formatu jpeg w aplikacji Adobe Camera Raw i zmniejszone do 2048 pikseli na dłuższym boku.

Sprzęt wykorzystany do wykonania zdjęć przykładowych

Sprzęt użyty do wykonania zdjęć przykładowych jest dostępny w sklepie InterFoto,eu:

Obiektyw TTArtisan 56mm F1.8 Nikon Z

Bezlusterkowiec Nikon Z50

TTArtisan 56mm__dsc9808
Jarosław Brzeziński
Jarosław Brzeziński

Jarosław Brzeziński, ur. 1962 r., fotograf, malarz i tłumacz z tytułem magistra filologii angielskiej.
Blog pod adresem: https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/
W roku 2005 opublikował książkę “Canon EOS System”.
W latach 1998- 2009 odpowiedzialny w UKIE za tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z akcesją oraz członkostwem Polski w UE.
W latach 1996- 2011 redaktor i autor setek artykułów na temat sprzętu fotograficznego i fotografii dla czołowych miesięczników branżowych.
W latach 1987-1998 pracował jako nauczyciel angielskiego.
W latach 1994-1996 pracował jako freelancing copywriter dla Ogilvy & Mather.
Od 12 lat jest głównym ekspertem ds. tłumaczeń w Centrum Europejskim Natolin.
Od 25 lat pracuje jako zawodowy fotograf ślubny, reklamowy, reklamowy, eventowy, przemysłowy, korporacyjny oraz portrecista, zarówno w studio jak i w terenie.
Od 30 lat pracuje jako tłumacz polsko-angielski oraz angielsko-polski dla czołowych firm i organizacji.

Artykuły: 2165

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *