Lustrzanka cyfrowa Pentax K10D w roku 2023: wyciskamy jak cytrynę i wykręcamy jak mopa, czyli co da się wydusić ze starej matrycy CCD

Lustrzanka cyfrowa Pentax K10D wyrasta na nasze odkrycie roku 2023; zdążyła już zawrócić w głowie kilku osobom z ekipy InterFoto.eu i wzbudzić dość powszechne zainteresowanie wymieszane ze zdumieniem na tegorocznym Wojnowskim Festiwalu Fotografii. Gdy “Krowa” czyli Tomek z ekipy InterFoto.eu, ostentacyjnie obnosił się na Festiwalu z tym aparatem i manualnymi stałkami wywołał zdziwienie na wielu poziomach: że używa aparatu marki Pentax; że na dodatek tak starego; i że z matrycą w starej technologii i o niskiej rozdzielczości. Mówcie sobie ludzie co chcecie, my wiemy swoje: ten aparat generuje cudne obrazki i kropka.

Lustrzanka cyfrowa Pentax K10D_IGP6577
Lustrzanka cyfrowa Pentax K10D_IGP6642

CCD versus CMOS: choroba z urojenia?

Już kilka razy próbowałem się wyzwolić z uzależnienia od urojeń, bo część fotografów za takowe uważa domniemaną wyższość kolorów z matryc CCC nad barwami z matryc CMOS. Owi fotografowie twierdzą, że my zwolennicy CCD wmawiamy sobie tę wyższość i nie ma żadnych immanentnych powodów odmienności kolorów generowanych przez CCDCMOS. I mają trochę racji, ale nie całkowitą rację.

Lustrzanka cyfrowa Pentax K10D_IGP6672

Trzeba przyznać, że chociaż nadal są fotografowie, którzy z sentymentem wspominają reprodukcję barw generowanych przez matryce CCD, w istocie nie ma żadnego powodu technologicznego, dla którego barwy z samych matryc CCD miałby być inne niż z matryc CMOS. Jednak jest inny powód owych różnic.

Lustrzanka cyfrowa Pentax K10D_IGP6696

Filtry barwne jako winowajca

Otóż uważa się że wszelkie różnice należy raczej przypisać zmianom w zakresie selektywności i charakterystyki absorpcyjnej filtrów barwnych wraz z tym, jak producenci starali się poprawić pracę matryc przy niskim poziomie światła zastanego (wymagającego wyższych ekwiwalentów ISO) poprzez użycie filtrów przepuszczających więcej światła. Zatem można by uznać, że w czasach matryc CCD priorytetem przy budowie filtrów była reprodukcja barw a potem wraz z rozwojem matryc CMOS ważniejsza stało się praca przy wysokim ISO. I to jest szczegół, w którym tkwi diabeł, by sparafrazować znane powiedzenie.

Lustrzanka cyfrowa Pentax K10D_IGP6902

Lustrzanka cyfrowa Pentax K10D: żółcie i fiolety oraz pojemność tonalna plików

Za każdym razem, gdy wraca do mnie lustrzanka cyfrowa Pentax K10D, dostrzegam odmienność obrazków rejestrowanych przez ten aparat od tego, do czego przyzwyczaiły mnie nowoczesne cyfrówki z matrycami CMOS. Pisałem o tym już tutajtutaj. I jeśli ktoś powie, że przyczyna tkwi nie w samej matrycy, lecz w budowie umieszczonych przed nią filtrów, ja odpowiem, że wiem, lecz nieważne przyczyny; liczą się efekty a one są dla mnie widoczne.

Lustrzanka cyfrowa Pentax K10D_IGP6743

I jeszcze moja kolejna obserwacja, z której płynie niezwykle oczywisty wniosek. Obserwacja jest taka, że nowoczesne programy graficzne, takie jak Adobe Camera Raw, potrafią wyciągnąć bardzo dużo szczegółów z plików surowych, w istocie znacznie więcej niż aplikacje, które były dostępne w czasach gdy lustrzanka cyfrowa Pentax K10D pojawiła się na rynku, czyli w roku 2006. Kluczowe jest określenie: “pliki surowe“. Jeśli robiliśmy tylko pliki w formacie jpeg, nowoczesne oprogramowanie niewiele nam pomoże. Ale jeśli zachowaliśmy pliki surowe ze starych aparatów, programy takie jak ACR wydobywają z nich więcej niż było to możliwe kiedyś. Zatem wniosek: zawsze rejestrujmy pliki surowe.

Lustrzanka cyfrowa Pentax K10D_IGP6827

Zatem jak spisuje się lustrzanka cyfrowa Pentax K10D? Jak zawsze w przypadku starszych lustrzanek cyfrowych, pliki jpeg mnie nie zachwyciły, ale pliki DNG po wywołaniu  w programie Adobe Camera Raw robią ogromne wrażenie. Kolory są nasycone w sposób który przypomina mi fotografowanie na kolorowym slajdzie a obraz jest trójwymiarowy a nie płaski, jak to najczęściej bywa w przypadku matryc CMOS. To kolejny dowód na to, że układ filtrów barwnych ustawionych przed matrycą CCD był odmienny i pod pewnymi względami lepszy niż to jest obecnie.

I to była kolejna runda walki toczonej z materią fotograficzną, którą lustrzanka cyfrowa Pentax K10D wygrywa w cuglach.

Lustrzanka cyfrowa Pentax K10D_IGP6872

Lustrzanka cyfrowa Pentax K10D: Galeria zdjęć przykładowych

Galeria zdjęć przykładowych wykonanych następującym sprzętem: lustrzanka cyfrowa Pentax K10D i cztery obiektywy: SMC Pentax-DA 50mm F1.8SMC Pentax-FA 77mm F1.8 Limited, SMC Pentax-DA 18-55mm F3.5-5.6 SMC AL oraz Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG Macro. Zdjęcia zostały wykonanie w formacie DNG (RAW) a następnie wywołane do formatu jpeg w pogramie Adobe Camera Raw i zmniejszone do 2000 pikseli na dłuższym boku.

Sprzęt użyty do wykonania zdjęć przykładowych

Zdjęcia przykładowe zostały zrobione sprzętem dostępnym w sklepie InterFoto.eu:

Lustrzanka cyfrowa Pentax K10D

Obiektyw SMC Pentax-DA 50mm F1.8

Obiektyw SMC Pentax-FA 77mm F1.8 Limited

Obiektyw Pentax 18-55mm F3.5-5.6 SMC DA AL

Obiektyw Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG Macro.

Lustrzanka cyfrowa Pentax K10D_IGP6878
Jarosław Brzeziński
Jarosław Brzeziński

Jarosław Brzeziński, ur. 1962 r., fotograf, malarz i tłumacz z tytułem magistra filologii angielskiej.
Blog pod adresem: https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/
W roku 2005 opublikował książkę “Canon EOS System”.
W latach 1998- 2009 odpowiedzialny w UKIE za tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z akcesją oraz członkostwem Polski w UE.
W latach 1996- 2011 redaktor i autor setek artykułów na temat sprzętu fotograficznego i fotografii dla czołowych miesięczników branżowych.
W latach 1987-1998 pracował jako nauczyciel angielskiego.
W latach 1994-1996 pracował jako freelancing copywriter dla Ogilvy & Mather.
Od 12 lat jest głównym ekspertem ds. tłumaczeń w Centrum Europejskim Natolin.
Od 25 lat pracuje jako zawodowy fotograf ślubny, reklamowy, reklamowy, eventowy, przemysłowy, korporacyjny oraz portrecista, zarówno w studio jak i w terenie.
Od 30 lat pracuje jako tłumacz polsko-angielski oraz angielsko-polski dla czołowych firm i organizacji.

Artykuły: 2124

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *