Porst Color Reflex MC Auto 55mm F1.4 – prawdziwy Bokeh Killer – lista killerów bubble bokeh i swirly bokeh w mocowaniu M42

Wybrałem się na spacer z Porst Color Reflex MC Auto 55mm F1.4 M42 w asyście Fujifilm X-T4 i jak zobaczyłem pierwsze efekty z tego zestawu, to tak mnie naszło, aby przypomnieć naszym czytelnikom trochę mocowanie M42, a konkretnie bajeczne i malownicze obiektywy określane mianem Bokeh Killers, które z tym mocowaniem można kupic, aby cieszyć się obłędnym wręcz bubble bokeh lub swirly bokeh. Zanim przejdziemy do efektów, jakie udało mi się uzyskać na powyższym zestawie, rzucę nieco historii na mocowanie M42.

Porst Color Reflex MC Auto 55mm F1.4 - prawdziwy Bokeh Killer - lista killerów bubble bokeh i swirly bokeh w mocowaniu M42
Porst Color Reflex MC Auto 55mm F1.4 – prawdziwy Bokeh Killer – lista killerów bubble bokehswirly bokeh
w mocowaniu M42

Mocowanie M42 śladem historii

Gwintowe Mocowanie M42, znane również jako M42 × 1, to popularny standard mocowania obiektywów, który miał swoje korzenie w latach 40. XX wieku i odegrał ważną rolę w historii fotografii. Mocowanie M42 zostało opracowane w Niemczech w okresie powojennym, w latach 40. przez firmę Carl Zeiss Jena. Pierwotnie miało na celu ujednolicenie i standaryzację mocowań obiektywów na różnych aparatach fotograficznych, aby ułatwić korzystanie z różnych obiektywów na różnych aparatach.

W 1949 roku mocowanie M42 zostało oficjalnie opatentowane przez firmę Carl Zeiss Jena i stało się standardem montażu w Niemczech. Później niemieccy producenci aparatów, tacy jak Praktica i Exakta, przyjęli to mocowanie jako standardowe. W miarę jak coraz więcej producentów aparatów i obiektywów zaczęło korzystać z mocowania M42, stało się ono popularnym standardem nie tylko w Niemczech, ale także na całym świecie. Gwintowe Mocowanie M42 stało się szczególnie popularne w latach 60. i 70., kiedy wiele firm w różnych krajach produkowało aparaty i obiektywy z tym mocowaniem. Były to m.in. firmy takie jak Pentax, Asahi, Canon, Nikon, Yashica, i wiele innych. To daje fotografom dużą elastyczność w wyborze obiektywów do swoich aparatów.

Porst Color Reflex MC Auto 55mm F1.4 w mocowaniu M42
Porst Color Reflex MC Auto 55mm F1.4 w mocowaniu M42

Jednym z powodów popularności mocowania M42 była jego prostota i uniwersalność. Gwintowe Mocowanie M42 polega na “śrubowym połączeniu” między obiektywem a aparatem, co sprawiało, że zamocowanie i wymiana obiektywów była stosunkowo łatwa. Ponadto, obiektywy M42 były dostępne w różnych ogniskowych, co pozwalało na różnorodność w tworzeniu zdjęć. Jednak w latach 70. standard mocowania M42 został stopniowo wyparty przez nowe standardy, takie jak mocowanie bayonetowe. Mimo to, wiele osób nadal korzysta z obiektywów M42 na nowoczesnych aparatach dzięki adapterom, które pozwalają na ich montaż przede wszystkim do cyfrowych lustrzanek i bezlusterkowców. Popularne mocowania bayonetowe obejmują Nikon F, Canon EF, Sony E-mount, Micro Four Thirds (MFT), L-Mount, Leica-M i wiele innych. Każdy producent aparatu może stosować własne mocowanie bayonetowe, które jest zgodne tylko z aparatami tego samego producenta lub z adapterem, który pozwala na montaż obiektywów innych marek. Dzięki temu fotografowie mogą korzystać z różnych obiektywów i dostosować swój sprzęt do swoich preferencji i stylu fotografii.

Gwintowe Mocowanie M42 jest nadal bardzo ważnym elementem historii fotografii, ponieważ przyczyniło się do standaryzacji obiektywów i ułatwiło dostęp do różnych rodzajów obiektywów dla fotografów na całym świecie. Dzięki temu mocowaniu, fotografia stała się bardziej dostępna i kreatywna.

Porst Color Reflex MC Auto 55mm F1.4 obiektyw w mocowaniu M42

Obiektyw Porst Color Reflex MC Auto 55mm F1.4 to manualny obiektyw standardowy o stałej ogniskowej 55mm i przysłonie F1.4. Jest to popularny obiektyw w mocowaniu M42. Był produkowany przez różne firmy i miał kilka różnych wersji. Nie ma jednej konkretnej firmy, która była jedynym producentem tego obiektywu. Niektóre z tych wersji mogą pochodzić od niemieckiego producenta obiektywów Pentacon, a inne od innych firm. Istnieje wiele klonów i wersji tego obiektywu dostępnych na rynku wtórnym pod różnymi markami, takimi jak Porst, Beroflex, czy innych.

Pomimo różnych nazw i oznaczeń, podstawowe parametry, takie jak ogniskowa 55mm i przysłona F1.4, pozostają te same w różnych wersjach tego obiektywu.

Porst Color Reflex MC Auto 55mm F1.4 obiektyw w mocowaniu M42 na Fujifilm X-T4
Porst Color Reflex MC Auto 55mm F1.4 – prawdziwy Bokeh Killer – lista killerów bubble bokehswirly bokeh
w mocowaniu M42

Poznaj podstawowe atuty, które rzuciły mi się w oczy, podczas używania go wraz z aparatem Fujifilm X-T4:

  • Obiektyw jest pełnoklatkowy, a Fujifilm X-T4 jest aparatem bezlusterkowym APS-C (crop 1.5x). Dzięki takiemu połączeniu, matryca wykorzystuje z obiektywu środek soczewek, unikamy w ten sposób zniekształceń, które powstałyby na krańcach soczewek gdybyśmy używali cyfrowego aparatu pełnoklatkowego.
  • F1.4 całkowicie użyteczne, to właśnie na tej przysłonie powstaje totalna magia tego obiektywu, którą chcę tutaj zaprezentować.
  • 55mm na APS-C daje nam 82,5mm ogniskową, czyli coś na serio przyjemnego w użytkowaniu.
  • Minimalna odległość ostrzenia od 45cm, co daje możliwości, aby pobawić się w bardzo malownicze kadry.
  • Mieniące się na zielono soczewki MC, aczkolwiek małe flary udało mi się zarejestrować, niemniej one bardziej dodawały dynamizmu na zdjęciu.
  • Mocowanie M42 – to jest atut nad atutami. Dzięki adapterom, obiektyw pasuje dosłownie do każdego body cyfrowego i analogowego.
  • Bardzo dobrze spasowany obiektyw, przyjemny w użytkowaniu pierścień ustawiania ostrości i przysłony.

Po prostu… brać, kupować, bawić się 🙂

Porst Color Reflex MC Auto 55mm F1.4 - prawdziwy Bokeh Killer
Porst Color Reflex MC Auto 55mm F1.4 – prawdziwy Bokeh Killer

Metodyka wykonywania zdjęć na Fujifilm X-T4:

  • Przede wszystkim RAW.
  • Wszelkie korekty i zniekształcenia wyłączone.
  • Odszumianie wyłączone.
  • Wykorzystywane ISO od 400-1600.
  • Ostrzenie w MF na wizjerze optycznym, aparat nie oferował potwierdzenia ostrości, wszelkie wsparcie wyłączone.
  • Zdjęcia zmniejszone do 2048pikseli.
  • Na obiektywie nie było dołączonych żadnych filtrów, nie było również osłony przeciwsłonecznej.

Porst Color Reflex MC Auto 55mm F1.4 zdjęcia przykładowe wykonane na Fujifilm X-T4 z adapterem K&F Concept M42 na Fujifilm X

Top najbardziej poszukiwanych obiektywów w mocowaniu M42 dających najbardziej malowniczy Bokeh (bubble bokeh, swirly bokeh, soft bokeh, cool bokeh):

  • TTArtisan 100mm F2.8 Bubble Bokeh (pierwszy obiektyw M42 wydany w 2023r)
  • Porst Color Reflex Auto 55mm F1.2
  • Porst Color Reflex Auto 55mm F1.4
  • Porst MC Auto 35mm F1.8
  • Helios 44M-2 58mm F2
  • Helios 44M-3 58mm F2
  • Helios 44M-4 58mm F2
  • Helios 44M-7 58mm F2
  • Helios 77M-4 52mm F1.8
  • Industar 61 L/D 55mm F2.8
  • Industar 50-2 50mm F3.5
  • Jupiter-9 85mm F2
  • Jupiter-3 50mm F1.5
  • Jupiter MC 135mm F3.5
  • Jupiter-11A 135mm F4
  • Jupiter-6-2 180mm F2.8
  • Volna-9 50mm F2.8
  • Helios-40-2 85mm F1.5
  • APO Telezenitar 135mm F2.8
  • Zenitar-M 50mm F1.9
  • Zenitar-M 50mm F1.7
  • Domiplan 50mm F2.8
  • Domiplan 80mm F2.8
  • Carl Zeiss Jena Distagon 35mm F2 ZS
  • Carl Zeiss Jena Flektogon MC 35mm F2.4
  • Carl Zeiss Jena Tessar 50mm F2.8
  • Carl Zeiss Jena Pancolar 50mm F1.8
  • Carl Zeiss Jena Pancolar 55mm F1.4
  • Carl Zeiss Jena Pancolar 80mm F1.8
  • Carl Zeiss Jena Biotar 75mm F1.5 II Slim-Version
  • Carl Zeiss Jena Biotar 58mm F2
  • Carl Zeiss Jena Biometar 80mm F2.8
  • Carl Zeiss Jena Tessar 50mm F3.5
  • Carl Zeiss Jena Sonnar 135mm F3.5
  • Carl Zeiss Jena Sonnar 180mm F2.8
  • Carl Zeiss Jena Sonnar 200mm F2.8
  • Carl Zeiss Jena Ultron 50mm F1.8
  • Carl Zeiss Jena Sonnar 85mm F2.8
  • Carl Zeiss Jena Triotar 135mm F4
  • Pentacon Auto 50mm F1.8
  • Pentacon Electric 135mm F2.8
  • Pentacon Electric 135mm F2.8 (15 listków)
  • Soligor 135mm F2.8
  • Super-Takumar 105mm F2.8
  • Super-Takumar 85mm F1.9
  • Asahi Pentax Takumar 85mm F1.8
  • SMC Asahi. Takumar 55mm F2
  • SMC Asahi. Takumar 50mm F1.4
  • Super-Takumar 135mm F2.5
  • Super-Takumar 55mm F1.8
  • Super-Takumar 35mm F3.5
  • Super-Macro-Takumar Asahi. 50mm F4
  • SMC Takumar 135mm F2.5
  • Meyer-Optik Oreston 50mm F1.8
  • Meyer-Optik Orestor 100 F2.8
  • Meyer-Optik Orestor 135 F2.8 (15 listków)
  • Meyer-Optik Primoplan 180mm F3.5
  • Meyer-Optik Primoplan 58mm F1.9 RED V
  • Meyer-Optik Primoplan 75mm F1.9
  • Meyer-Optik Primotar 50mm F3.5
  • Meyer-Optik Trioplan 50mm F2.9
  • Meyer-Optik Trioplan 100mm F2.8 RED V
  • Meyer-Optik Trioplan 260mm F4.5 RED V
  • Tair-11A 135mm F2.8
  • EBC Fujinon 50mm F1.4
  • EBC Fujinon 55mm F1.8
  • EBC Fujinon-T 100mm F2.8
  • EBC Fujinon-T 135mm F2.5
  • EBC Fujinon-T 135mm F3.5
  • Mir-1B 37mm F2.8
  • Yashinon-DX 50mm F1.7
  • Yashinon 50mm F2
  • Revuenon Special 135mm F2.8
  • Revuenon MC Auto 50mm F1.8
  • Rikenon 50mm F1.7
  • Rikenon 55mm F1.4
  • Beroflex Auto MC 35mm F2.8
  • Isco-Göttingen Westanar 50mm F2.8
  • Isco-Göttingen Westagon 50mm F1.9
  • Enna München Lithagon 35mm F3.5
  • Steinheil-München Quinar VL 135mm f/2.8
  • Enna Tele-Ennalyt 135mm F3.5 (plastic version)
  • Tokina/Vivitar 90mm F2.5 Macro
  • Petri C.C Orikkor 50mm F2
  • Mamiya/Sekor 55mm F1.8
  • Mamiya/Sekor SX 135mm F2.8
  • Steinheill Auto-D-Tele-Quinar 135mm F2.8
  • Sankyo Kohki Komura 105mm F2.5
  • MC Kaleinar-5N 100mm F2.8
  • Helios Cyclop 1 H3T-1 85mm F1.5
  • A.Schacht Ulm Travelon 50mm F1.8
  • Voigtlander Lanthar 50mm F2.8 Swirly Bokeh

Powyższe obiektywy jak również sprzęt omawiany w tym artykule znajdziesz w sklepie InterFoto.eu:

Porst Color Reflex MC Auto 55mm F1.4

Fujifilm X-T4

Łaciata Krowa
Łaciata Krowa

Jestem dewiantem sprzętu fotograficznego. Muszę pogłaskać, powąchać, podotykać, przeklikać, przytulić - organoleptycznie zaakceptować :). Preferuję cyfrowe lustrzanki nad bezlusterkowcami. Ostatnio przypadły mi do gustu lustrzanki cyfrowe z matrycami CCD.

Artykuły: 544

2 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *