Wymień lub sprzedaj sprzęt fotograficzny
|
Złóż zapytanie o wniosek ratalny w Interfoto.eu

SMC Pentax-DA Star 50-135mm F2.8 SDM ED [IF]: dziś już takich obiektywów prawie nikt nie robi

SMC Pentax-DA Star 50-135mm F2.8 SDM ED [IF] to obiektyw leciwy, bo wprowadzono go na rynek w 2007 roku. Ostatnio miałem przyjemność fotografować nim na lustrzance Pentax K10D. I nie, nie jest to obiektyw bez wad, ale minusy nie mogą przesłonić plusów. Jest to przedstawiciel wymierającego niestety gatunku krótkich jasnych telezoomów dla matryc formatu APS-C, odpowiedników pełnoklatkowych obiektywów 70-200mm F2.8. No może nie całkowicie, ale prawie, prawie. Obecnie tylko jeden z systemów bezlusterkowców oferuje taką optykę, a jest to Fujifilm X. Szkoda, że ani Sony, ani Canon ani Nikon nie ma niczego podobnego w linii APS-C. Dzisiaj napiszę dlaczego tak myślę i pokażę trochę zdjęć przykładowych wykonanych aparatem Pentax K10D i obiektywem SMC Pentax-DA Star 50-135mm F2.8 SDM ED [IF].

SMC Pentax DA Star 50 135mm 1

SMC Pentax-DA Star 50-135mm F2.8 SDM ED [IF]: specyfikacje

ProducentPentax
ModelSMC Pentax-DA* 50-135 mm F2.8 SDM ED [IF]
Typ obiektywuTelezoom
Ogniskowa50 – 135mm
JasnośćF2.8
Pole widzenia31.5 – 11.9 o
Ostrość od1 m
Maksymalne powiększenie0.17x
Maksymalna wartość przysłony2.8
Liczba listków przysłony9
Silnik autofokusaSDM
Konstrukcja optyczna18 soczewek / 14 grup
Rozmiar mocowania filtrów67 mm
Tryb MakroNie
StabilizacjaNie
Dostępne mocowaniaPentax K
Wymiary76.5 x 136 mm
Waga685 g
Dodatkowe informacjePrzeznaczony dla lustrzanek z matrycami formatu APS-C
3 soczewki ED, ultradźwiękowy silnik AF SDM
SMC Pentax DA Star 50 135mm 2

Zawodowe zoomy dla matryc formatu APS-C

W czasach, gdy lustrzanki pełnoklatkowe były rzadkie i drogie a mainstream stanowiły lustrzanki z matrycami formatu APS-C, powstało sporo ambitnych konstrukcji optycznych, które miały dawać fotografującym ekwiwalenty jasnych, zawodowych zoomów. Tym samym każdy szanujący się producent starał się mieć w ofercie jasny standardowy zoom 17-55mm F2.8 lub 16-50mm F2.8 czyli odpowiednik pełnoklatkowych zoomów 28/24-70/85. Na dole zakresu ogniskowych każdy milimetr jest ważny. Zupełnie inaczej sprawa się miała z ekwiwalentami zoomów 70-200mm F2.8. Na górze zakresu milimetry ogniskowej mają minimalne znaczenie. Zatem zawodowcy dalej stosowali na matrycach pełnoklatkowe zoomy 70-200mm F2.8 gdyż zawężenie pola widzenia nie miało decydującego znaczenia.

SMC Pentax DA Star 50 135mm 3

Jednak w tandemie 16-50mm F2.8 + 70-200mm F2.8 powstaje niewielka, ale czasem boleśnie odczuwalna luka między ogniskową 50mm (ekwiwalent 75mm na pełnej klatce) a 70mm (ekwiwalent 105mm na pełnej klatce). Ani Canon ani Nikon nie kwapił się, aby coś zrobić w tej sprawie. W takich sytuacjach można liczyć na producentów niezależnych.

SMC Pentax DA Star 50 135mm 4

W roku 2006, i to mniej więcej w tym samym czasie, pojawiły się wreszcie dwa zaprojektowane dla matryc APS-C odpowiedniki pełnoklatkowych zoomów 70-200mm F2.8: Tokina 50-135mm F2.8 AT-X 535 AF PRO DXSigma 50–150 mm F2.8 EX DC HSM. Obydwa miały zwolenników i przeciwników a Sigma na przestrzeni lat wypuściła dwie kolejne wersje tej optyki: najpierw była Sigma 50–150 mm F2.8 II APO EX DC HSM a w roku 2011 pojawiła się Sigma Sigma 50–150 mm F2.8 APO EX DC OS HSM. Sigma, szczególnie w ostatniej wersji ze stabilizacją optyczną obrazu, nie jest już obiektywem małym i lekkim.

SMC Pentax DA Star 50 135mm 5

To Tokina dawała fajne połączenie jakości mechanicznej i optycznej oraz umiarkowanych gabarytów. Ale nie była produkowana w mocowaniu Pentax K. W ramach współpracy między Pentaksem i firmą Kenko-Tokina powstała wersja pod marką Pentax, czyli właśnie rzeczony SMC Pentax-DA Star 50-135mm F2.8 SDM ED [IF], o zupełnie innej stylistyce, z uszczelnieniami, silnikiem SDM, ale bez mocowania statywowego i z wyższą ceną. Początkowo firmy ukrywały powinowactwo tych dwóch obiektywów i odmienność zewnętrzna przy braku pełnych informacji o budowie optycznej sprawiła, że uważano SMC Pentax-DA Star 50-135mm F2.8 SDM ED [IF] za autorski projekt firmy Pentax. Gdy opublikowano jego schemat optyczny stało się jasnym, że liczba i układ soczewek (w tym tych ze specjalnych gatunków szkła) jest identyczny.

SMC Pentax DA Star 50 135mm 6

SMC Pentax-DA Star 50-135mm F2.8 SDM ED [IF]: moim zdaniem

SMC Pentax-DA Star 50-135mm F2.8 SDM ED [IF] to jasny krótki telezoom wysokiej jakości, chociaż podobnie jak w przypadku pierwowzoru, czyli zoomu firmy Tokina, nie obyło się bez kilku wpadek. Rozdzielczość jest generalnie rzecz biorąc bardzo dobra za wyjątkiem spadku jakości na brzegach kadru przy pełnym otworze przysłony w zakresie najdłuższych ogniskowych. Ostrość też nieco spada przy minimalnych odległościach ustawiania ostrości. Dystorsja jest przeciętna w tej klasie obiektywów, natomiast typowo dla optyki dla formatu APS-C winietowanie jest widoczne przy pełnym otworze przysłony, ale przestaje stanowić problem już po niewielkim przymknięciu.

SMC Pentax DA Star 50 135mm 7

Poprzeczna aberracja chromatyczna jest widoczna w niektórych sytuacjach na obydwu końcach zakresu ogniskowych. Bokeh jest zazwyczaj “maślane”, z płynnymi przejściami tonalnymi chcociaż czasem staje się nerwowe przy zdjęciach z bliska. Zachowanie przy zdjęciach pod światło jest przyzwoite, chociaż czasem pojawia się flara i duszki, ale jak zwykle obiektywy marki Pentax zachowują się pod tym względem ponadprzeciętnie.

SMC Pentax DA Star 50 135mm 8

Pomimo dużej jasności, obiektyw jest dość niewielki i lekki a przy tym jakość wykonania stoi na bardzo wysokim poziomie. Do tego dochodzą dobre uszczelnienia przed kurzem i wilgocią. SMC Pentax-DA Star 50-135mm F2.8 SDM ED [IF] w chwili premiery stanowił ważny krok w systemie Pentax żegnając się ze śrubokrętowym napędem autofokusa i wprowadzając wbudowany w obiektyw silnik Supersonic Dynamic AF Motor (SDM). Dzięki niemu samoczynne ustawianie ostrości jest dość szybkie i prawie bezgłośne, ale AF nie jest demonem szybkości. Mimo kilku niewielkich niedostatków w zakresie właściwości optycznych, jest to świetny obiektyw portretowy, dając bardzo dobra ostrość w środku kadru i piękne nieostrości. Wypuszczony niedługo po lustrzance cyfrowej K10D, jest jej idealnym towarzyszem na fotograficzne wyprawy.

SMC Pentax DA Star 50 135mm 9

Przy okazji napiszę dlaczego obiektyw 50-135mm F2.8 na matrycy APS-C jest tylko prawie odpowiednikiem pełnoklatkowego obiektywu 70-200mm f2.8. Otóż w istocie głębia ostrości przy ekwiwalentnych ogniskowych przy F2.8 na matrycy APS-C jest bliższa głębi ostrości przy F4 na matrycy pełnoklatkowej zatem 50-135mm F2.8 jest raczej ekwiwalentem pełnoklatkowego obiektywu 70-200mm F4.

SMC Pentax DA Star 50 135mm 10

Galeria zdjęć przykładowych

Galeria zdjęć przykładowych wykonanych aparatem Pentax K10D i obiektywem SMC Pentax-DA Star 50-135mm F2.8 SDM ED [IF]. Zdjęcia zostały wykonanie w formacie RAW a następnie wywołane do formatu jpeg w pogramie Adobe Camera Raw i zmniejszone do 2000 pikseli na dłuższym boku.

Sprzęt użyty do wykonania zdjęć przykładowych

Zdjęcia przykładowe zostały zrobione sprzętem dostępnym w sklepie InterFoto.eu:

Pentax K10D

SMC Pentax-DA Star 50-135mm F2.8 SDM ED [IF]

SMC Pentax DA Star 50 135mm 11
Jarosław Brzeziński
Jarosław Brzeziński

Jarosław Brzeziński, ur. 1962 r., fotograf, malarz i tłumacz z tytułem magistra filologii angielskiej.
Blog pod adresem: https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/
W roku 2005 opublikował książkę “Canon EOS System”.
W latach 1998- 2009 odpowiedzialny w UKIE za tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z akcesją oraz członkostwem Polski w UE.
W latach 1996- 2011 redaktor i autor setek artykułów na temat sprzętu fotograficznego i fotografii dla czołowych miesięczników branżowych.
W latach 1987-1998 pracował jako nauczyciel angielskiego.
W latach 1994-1996 pracował jako freelancing copywriter dla Ogilvy & Mather.
Od 12 lat jest głównym ekspertem ds. tłumaczeń w Centrum Europejskim Natolin.
Od 25 lat pracuje jako zawodowy fotograf ślubny, reklamowy, reklamowy, eventowy, przemysłowy, korporacyjny oraz portrecista, zarówno w studio jak i w terenie.
Od 30 lat pracuje jako tłumacz polsko-angielski oraz angielsko-polski dla czołowych firm i organizacji.

Artykuły: 2235

4 komentarze

  1. Za każdym razem jak czytam SDM brakuje mi dopisku że napęd ten jest tragicznie awaryjny i sporą część użytkowników próbuje po pierwszej lub następnej awarii zmianą firmware oszukać system przekonując aparat do korzystania ze śrubokrętu do ostrzenia, w który również jest wyposażony ten obiektyw.

  2. Za silnik SDM powinien być pozew zbiorowy. Lub Pentax powinien zrobić wieczysta akcję serwisową.
    Przekleństwem tego napędu jest uszczelnienie obiektywu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *