Wymień lub sprzedaj sprzęt fotograficzny
|
Złóż zapytanie o wniosek ratalny w Interfoto.eu

TTArtisan 25mm F2: minitest i zdjęcia przykładowe

TTArtisan 25mm F2 to nowy obiektyw firmy TTArtisan kryjący matryce formatu APS-C. Obiektyw już zawitał do sklepu InterFoto.eu, co anonsowaliśmy na naszym blogu pokazując jego zdjęcia; jest niezwykle mały i lekki, oferuje ciekawą ogniskową (pole widzenia takie jak optyka pełnoklatkowa o ogniskowej 38mm) między umiarkowanym szerokim kątem a standardem, niezłą minimalną odległość ustawiania ostrości (25cm) i ma niezwykle atrakcyjną cenę. Pokazaliśmy pierwsze zdjęcia przykładowe z tej optyki na bezlusterkowcu Sony a6500 a następnie drugą porcję zdjęć przykładowych wykonanych tą samą kombinacją.

TTArtisan 25mm F2
TTArtisan 25mm F2

TTArtisan 25mm F2: mini test

Budowa i ergonomia

Zważywszy na fakt, że jest to jeden z najtańszych nowych obiektywów na rynku, jakość wykonania jest całkiem niezła dzięki użyciu w konstrukcji wyłącznie metalu i szkła. Pierścień ręcznego ustawiania ostrości obraca się płynnie o około 110 stopni. Pierścień przysłon jest wąziutki i trudno na niego trafić palcem nie patrząc na obiektyw, ale obraca się nim wygodnie z zaskokami na pełnych wartościach przysłony.

TTArtisan 25mm F2

Niewielkie rozmiary obiektywu sprawiają, że średnica mocowania filtrów wynosi zaledwie 43 mm a tubus wystaje z aparatu zaledwie na 31 mm, chociaż odrobinę wydłuża się przy przeostrzaniu od nieskończoności do minimalnej odległości fotografowania wynoszącej 25 cm. Zdecydowanie nie lubię płytkiego nakręcanego metalowego dekielka przedniego, tym bardziej że jego założenie i zdjęcie zajmuje sporo czasu. Obiektyw jest w pełni manualny i nie ma żadnej elektroniki do komunikacji z korpusem. Niewielka waga sprawia, że można go zabrać ze sobą wszędzie.

TTArtisan 25mm F2

Dzięki dobremu wspomaganiu w postaci powiększenia obrazu i funkcji focus peaking w aparacie Sony a6500 – jak i innych bezlusterkowcach – ręczne ustawianie ostrości z obiektywem TTArtisan 25mm F2 jest dość łatwe.

TTArtisan 25mm F2

Optyka

Budowa optyczna jest bardzo prosta. Znajdziemy tu 7 soczewek w 5 grupach a ta prostota ma zarówno dobre i jak i złe strony. Obiektyw przejawia umiarkowaną dystorsję beczkowatą, ale na szczęście jest ona liniowa a zatem łatwa do skorygowania w postprodukcji. Winietowanie na poziomie 2 EV przy pełnym otworze przysłony jest też dość łatwe do skorygowania. Aberracja chromatyczna jest prawie niezauważalna.

TTArtisan 25mm F2

Testowałem obiektyw na aparacie Sony a6500 wyposażonym w matrycę o rozdzielczości 24 Mpix. Przy pełnym otworze przysłony ostrość w środku kadru jest dobra, nieco gorsza poza środkiem ale na samych brzegach obrazu trudno wtedy mówić o jakiejkolwiek ostrości. Po przymknięciu do F4 jakość staje się świetna na większości powierzchni kadru poza brzegami, które nadal są dość miękkie. Przy F5.6-F8 widać jeszcze lekką poprawę rozdzielczości, ale brzegi nigdy uzyskują znakomitej ostrości.

TTArtisan 25mm F2

Minimalna odległość ustawiania ostrości wynosi 25 cm, co przy tej ogniskowej daje niezłą chociaż nie rewelacyjną skalę powiększenia. Jakość przy zdjęciach z bliska jest niezła a fotografując z 25 cm przy przysłonie F2 można uzyskać rozmycie tła. Jakość bokeh nie jest nadzwyczajna ponieważ przejścia tonalne nie są bardzo płynne a krążki światła na krawędziach są zniekształcone w stopniu dającym efekt bliski wirującego bokeh.

TTArtisan 25mm F2

Jedno jest pewne: TTArtisan 25mm F2 jest bardzo wrażliwy na światło tylne. Przy silnym źródle światła znajdującym się zaraz za krawędzią kadru, pojawia się mocna flara, duszki i spadek kontrastu. I chociaż jest to niewątpliwie wada optyczna, można wykorzystać tę podatność na zaświetlenia do uzyskanie efektów “artystycznych.” Przenoszenie barw przez obiektyw nie jest idealne – błękity są nieco zafałszowane a w cieniach pojawia się czasem fioletowy zafarb.

TTArtisan 25mm F2

Moim zdaniem

Pomimo powyższych wad, jest to w pełni użyteczny obiektyw w cenie poniżej jednego pełnego tankowania baku samochodu napędzanego benzyną. Jest to niewielki koszt dla kogoś chcącego poeksperymentować z ogniskową 25 mm na matrycy formatu APS-C czy micro 4/3. Jakość jest przyzwoita a wady optyczne pozwalają uzyskać kreatywne efekty. Wygląda na to, ze inflacja przynajmniej nie wpłynęła na ceny obiektywów firmy TTArtisan.

TTArtisan 25mm F2

Specyfikacje

  • Ogniskowa: 25mm
  • Maksymalny otwór przysłony: F2
  • Minimalny otwór przysłony: F16
  • Pokrycie matrycy: APS-C
  • Kąt widzenia: 61°
  • Minimalna odległość ustawiania ostrości: 25 cm
  • Budowa optyczna: 7 soczewek w 5 grupach
  • Liczba listków przysłony: 7
  • Sposób ustawiania ostrości: ręczny
  • Stabilizacja obrazu: nie
  • Średnica przedniego mocowania filtrów: 43 mm
  • Wymiary (średnica x długość): 59 x 31 mm
  • Waga: około 166-189g
TTArtisan 25mm F2

TTArtisan 25mm F2: dostępne mocowania

TTArtisan 25mm F2 Canon RF (APS-C)

TTArtisan 25mm F2 Canon EOS-M (APS-C)

TTArtisan 25mm F2 Sony E-Mount (APS-C)

TTArtisan 25mm F2 Nikon Z (APS-C)

TTArtisan 25mm F2 Sigma / Leica / Panasonic L-Mount (APS-C)

TTArtisan 25mm F2 Fujifilm X (APS-C)

TTArtisan 25mm F2 Olympus / Panasonic Micro 4/3 (APS-C)

TTArtisan 25mm F2

Galeria zdjęć przykładowych

Galeria zdjęć przykładowych 1:1

Certyfikat TTArtisan

InterFoto.eu jest wyłącznym dystrybutorem produktów TTArtisan w Polsce i poza prowadzeniem sprzedaży przeprowadza kompleksowe testy tych produktów.

Jesteśmy wyłącznym dystrybutorem marki TTArtisan na Polskę
Jarosław Brzeziński
Jarosław Brzeziński

Jarosław Brzeziński, ur. 1962 r., fotograf, malarz i tłumacz z tytułem magistra filologii angielskiej.
Blog pod adresem: https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/
W roku 2005 opublikował książkę “Canon EOS System”.
W latach 1998- 2009 odpowiedzialny w UKIE za tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z akcesją oraz członkostwem Polski w UE.
W latach 1996- 2011 redaktor i autor setek artykułów na temat sprzętu fotograficznego i fotografii dla czołowych miesięczników branżowych.
W latach 1987-1998 pracował jako nauczyciel angielskiego.
W latach 1994-1996 pracował jako freelancing copywriter dla Ogilvy & Mather.
Od 12 lat jest głównym ekspertem ds. tłumaczeń w Centrum Europejskim Natolin.
Od 25 lat pracuje jako zawodowy fotograf ślubny, reklamowy, reklamowy, eventowy, przemysłowy, korporacyjny oraz portrecista, zarówno w studio jak i w terenie.
Od 30 lat pracuje jako tłumacz polsko-angielski oraz angielsko-polski dla czołowych firm i organizacji.

Artykuły: 2229

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *