TTArtisan 50mm F0.95 na Sony a6500: minitest i zdjęcia przykładowe

TTArtisan 50mm F0.95 to niezwykle jasny obiektyw portretowy firmy TTArtisan kryjący teoretycznie maksymalnie matryce formatu APS-C, który jest oferowany w mocowaniach Canon EOS-M, Fujifilm X, Sony E, Canon RF, Leica/Panasonic/Sigma L, micro 4/3 oraz Nikon Z. Napisałem teoretycznie, bo w istocie obiektyw prawie kryje matryce pełnoklatkowe. Ogniskowa 50mm daje ekwiwalent pola widzenia pełnoklatkowego obiektywu o ogniskowej 75mm. Ostatnio pokazałem drugą porcję zdjęć przykładowych z tej optyki, a teraz nadszedł czas na minitest i kolejne zdjęcia pokazujące właściwości obrazka generowanego przez nowy produkt firmy TTArtisan.

TTArtisan 50mm F0.95 APS C
TTArtisan 50mm F0.95, Sony a6500.

TTArtisan 50mm F0.95: specyfikacje

 Ogniskowa   50mmJasność  F0.95
 Minimalna odległość ustawiania ostrości   0,5 mMinimalny otwór przysłony  F16
 Pole krycia   APS-C/micro 4/3Liczba listków przysłony  10
 Średnica mocowania filtrów   58 mmSchemat optyczny8 soczewek w 6 grupach
 Pole widzenia  32°Ustawianie ostrościRęczne
 Waga  Około 411gTyp obiektywuDla bezlusterkowców
TTArtisan 50mm F0.95, Sony a6500.

Minitest

Wstęp

Jak już wspomniałem mimo, że obiektyw jest oferowany jako optyka kryjąca format APS-C, TTArtisan 50mm F0.95 w istocie prawie kryje matryce pełnoklatkowe, szczególnie po przymknięciu, ale jakość na brzegach obrazu jest wyraźnie gorsza na pełnej klatce zatem przetestowałem go zgodnie z zaleceniami producenta, czyli na niepełnoklatkowym aparacie Sony 6500.

TTArtisan 50mm F0.95, Sony a6500.

Właściwości mechaniczne i ergonomia

TTArtisan 50mm F0.95 jest niewielki jak na taką kombinację ogniskowej i jasności – szczególnie jeśli uwzględnimy to, że właściwie kryje pełną klatkę. Jakość konstrukcji jest bardzo dobra, a pierścień ustawiania ostrości pracuje płynnie w zakresie 120° i stawia odpowiedni opór. Styl „zebra” wzorowany na starych obiektywach nadaje wygląd retro i ułatwia operowanie pierścieniem. Pierścień przysłony pracuje z zaskokami. W zestawie brakuje osłony przeciwsłonecznej a metalowy dekiel jest nakręcany, co nie jest szczęśliwym rozwiązaniem.

TTArtisan 50mm F0.95, Sony a6500.

Walory optyczne

W nieskończoności ostrość w środku kadru jest przeciętna przy pełnym otworze przysłony, a staje się bardzo dobra po przymknięciu do F2 i znakomita przy F5.6, natomiast brzegi są kiepskie przy F0.95 i stają się dobre dopiero przy F5.6. Widoczna jest mocna krzywizna pola, która uniemożliwia osiągnięcie ostrości na całej powierzchni kadru bez silnego przymknięcia przysłony. Rozdzielczość przy pełnym otworze przysłony jest podobna do tej, jaką uzyskują inne obiektywy o ogniskowej 50mm i otworze względnym F0.95.

TTArtisan 50mm F0.95, Sony a6500.

W odległościach portretowych obiektyw jest nieco miękki przy F0.95 i trzeba go przymknąć do F2 dla uzyskania bardzo dobrej ostrości. Przy pełnym otworze przysłony kontrast jest dobry, natomiast aberracja sferyczna generuje lekką poświatę.

TTArtisan 50mm F0.95, Sony a6500.

Obiektyw mocno winietuje przy F0.95 i jasność na całej powierzchni kadru wyrównuje się dopiero po całkowitym przymknięciu. Dystorsja jest poważna – beczkowata – a aberracje chromatyczne są widoczne przy dużych otworach przysłony, ale w stopniu typowym dla optyki tej klasy. Równie typowa – czyli dość kiepska – dla obiektywów o takich parametrach jest odporność na tylne światło. Przy F16 można uzyskać efekt gwiazdki, ale kształt gwiazdki nie jest jest zbyt wyraźnie zdefiniowany.

TTArtisan 50mm F0.95, Sony a6500.

TTArtisan 50mm F0.95 generuje ładne bokeh a krążki światła mają kształt kulisty przy F0.95 ale już przy F2 stają się 10-kątne zgodnie z liczbą listków przysłony. Rozmycie tła jest przyjemne z płynnymi przejściami tonalnymi, transmisja barw jest neutralna a kontrast dobry.

TTArtisan 50mm F0.95, Sony a6500.

Moim zdaniem

TTArtisan 50mm F0.95 to niezwykle przystępny cenowo obiektyw dla matryc APS-C, który może być z powodzeniem użyty na pełnej klatce. Przy dużych otworach przysłony generuje piękne rozmycie tła z płynnymi przejściami tonalnymi a oddanie barw jest bardzo dobre. Ostrość jest przeciętna przy F0.95 w stopniu typowym dla optyki tej klasy i staje się bardzo dobra przy F2. Oczywiście trzeba pamiętać, że obiektyw jest przeznaczony dla matryc APS-C i chociaż prawie kryje pełną klatkę, to „prawie” ma znaczenie, bo ostrość brzegowa jest wtedy wyraźnie gorsza niż na APS-C.

TTArtisan 50mm F0.95, Sony a6500.

Winietowanie, dystorsja oraz krzywizna pola są spore, ale te wady mają mniejsze znaczenie w przypadku superjasnej optyki portretowej. Odporność na tylne światło i korekcja aberracji chromatycznych jest taka sobie, ale nie gorsza niż u konkurentów. Mogę z czystym sercem polecić ten obiektyw osobom o skromnym budżecie chcących pobawić się portretami z bardzo małą głębią ostrości i super rozmyciem tła. I chociaż właściwości optyczne są nieco lepsze na matrycach APS-C, moja rekomendacja dotyczy także pracy na bezlusterkowcach z matrycami pełnoklatkowymi.

TTArtisan 50mm F0.95, Sony a6500.

Galeria zdjęć przykładowych

Galeria zdjęć przykładowych zmniejszonych do 2000 Mpix na dłuższym boku wykonanych obiektywem TArtisan 50mm F0.95 i aparatem Sony a6500.

Galeria zdjęć przykładowych 1:1

Galeria zdjęć przykładowych w pełnej rozdzielczości (6000 x 4000 Mpix) wykonanych obiektywem TArtisan 50mm F0.95 i aparatem Sony a6500.

TTArtisan 50mm F0.95: mocowania dostępne w sklepie w InterFoto.eu

Certyfikat TTArtisan

Jesteśmy wyłącznym dystrybutorem marki TTArtisan na Polskę
Jarosław Brzeziński
Jarosław Brzeziński

Jarosław Brzeziński, ur. 1962 r., fotograf, malarz i tłumacz z tytułem magistra filologii angielskiej.
Blog pod adresem: https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/
W roku 2005 opublikował książkę “Canon EOS System”.
W latach 1998- 2009 odpowiedzialny w UKIE za tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z akcesją oraz członkostwem Polski w UE.
W latach 1996- 2011 redaktor i autor setek artykułów na temat sprzętu fotograficznego i fotografii dla czołowych miesięczników branżowych.
W latach 1987-1998 pracował jako nauczyciel angielskiego.
W latach 1994-1996 pracował jako freelancing copywriter dla Ogilvy & Mather.
Od 12 lat jest głównym ekspertem ds. tłumaczeń w Centrum Europejskim Natolin.
Od 25 lat pracuje jako zawodowy fotograf ślubny, reklamowy, reklamowy, eventowy, przemysłowy, korporacyjny oraz portrecista, zarówno w studio jak i w terenie.
Od 30 lat pracuje jako tłumacz polsko-angielski oraz angielsko-polski dla czołowych firm i organizacji.

Artykuły: 2090

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *