Wymień lub sprzedaj sprzęt fotograficzny
|
Złóż zapytanie o wniosek ratalny w Interfoto.eu

Samyang AF 24-70mm F2.8 FE: Koreańczycy coraz bardziej zawodowi

Samyang AF 24-70mm F2.8 FE to pierwszy zoom koreańskiego producenta dowodzący jak długą drogę przeszła firma od budżetowych manualnych stałek do profesjonalnego obiektywu zmiennoogniskowego wyposażonego w samoczynne ustawianie ostrości. Samyang kolejnymi krokami pokazywał coraz lepsze i ciekawsze konstrukcje, dając niezwykłe połączenia ogniskowych i jasności, dodając w pewnej chwili autofokus a teraz wypuszczając na rynek swój pierwszy zoom.

Samyang AF 24 70mm F2.8 FE 3
Samyang AF 24-70mm F2.8 FE, Sony a7R III.

Jeśli chodzi o obiektywy z natywnym mocowaniem Sony E, Samyang AF 24-70mm F2.8 FE konkuruje z takimi konstrukcjami, jak Sigma 24-70mm F2.8 DG DN ArtSony FE 24-70mm F2.8 GM. Z drugiej strony jest to tak duży i ciężki obiektyw, że na pewno nie próbuje rywalizować z takimi zoomami o nieco skromniejszym zakresie ogniskowych ale stawiającymi na małe gabaryty, jak Tamron 28-75mm F2.8 Di III RXD (anonsowany przez nas na blogu tutaj) czy Sigma 28-70 F2.8 DG DN Contemporary. Niniejszy test został przeprowadzony na pełnoklatkowym bezlusterkowcu Sony a7R III.

Samyang AF 24-70mm F2.8 FE, Sony a7R III.
Samyang AF 24 70mm F2.8 FE
Samyang AF 24-70mm F2.8 FE, Sony a7R III.

Właściwości mechaniczne i ergonomia

Samyang AF 24-70mm F2.8 FE to obiektyw o bezkompromisowych gabarytach – jest cięższy od od swoich odpowiedników ze stajni firm Sigma i Sony. Jakość budowy i wykonania jest dobra, chociaż nie na poziomie serii Sigma Art i Sony GM. Design jest minimalistyczny, bo znajdziemy tylko dwa pierścienie – szeroki pośrodku tubusu do zmiany ogniksowej a nieco węższy z przodu obiektywu – oraz umieszczony z boku tubusu przełącznik służący do personalizacji działania tego drugiego pierścienia. Przełącznik pozwala zmienić tryb pracy pierścienia z ręcznego ustawiania ostrości na sterowanie przysłoną, co okazuje się niezwykle pomocne przy filmowaniu.

Samyang AF 24-70mm F2.8 FE, Sony a7R III.

Na tubusie nie znajdziemy przełącznika zmiany trybu ustawiania ostrości (AF/MF) czy przycisku uruchamiania albo blokady autofokusa. Obiektyw jest uszczelniony natomiast nie ma stabilizacji optycznej, ale obecnie produkowane pełnoklatkowe bezlusterkowce Sony E są wyposażone w stabilizację matrycy.

Samyang AF 24-70mm F2.8 FE, Sony a7R III.

Samyang AF 24-70mm F2.8 FE: dane techniczne

Zakres ogniskowych: 24-70mm 

Zakres wartości przysłony: od F2.8 do F22 

Rodzaj mocowania: Sony E 

Kompatybilność z matrycą: Pełna klatka 

Kąt widzenia: od 53° do 86° 

Minimalna odległość ustawiania ostrości: 35 cm 

Skala odwzorowania: od 0.1x do 0.27x 

Konstrukcja optyczna: 17 soczewek w 14 grupach

Samyang EF 24-70mm F2.8 FE
Samyang EF 24-70mm F2.8 FE, schemat optyczny i wykresy MTF.

Liczba listków przysłony: 9 

Ustawianie ostrości: AF 

Stabilizacja: Brak 

Średnica mocowania filtrów: 82 mm 

Wymiary: 88 mm x 128.5 mm 

Waga: 1096 g 

Samyang AF 24-70mm F2.8 FE
Samyang AF 24-70mm F2.8 FE, ogniskowa 62 mm, przysłona F4.

Autofokus

Na aparacie Sony a7R III samoczynne ustawianie ostrości działa zazwyczaj szybko i dokładnie, natomiast przy szybkich seriach zdjęć ciągły autofokus ma przeciętną celność. Śledzenie oczu działa bez zarzutu a liniowy silnik STM pracuje bardzo cicho.

Samyang AF 24 70mm F2.8 FE Sony A7R III Smartphones And Cigarettes
Samyang AF 24 70mm F2.8 FE, Sony A7R III, ISO 100, ogniskowa 70mm, przysłona F2.8, panoramowanie przy czasie otwarcia migawki 1/6 s.

Parafokalność

Producent chwali się tym, że obiektyw Samyang AF 24-70mm F2.8 FE jest parafoklany, czyli ma zdolność do zachowania płaszczyzny ogniskowania przy zmianie ogniskowej. Tak jest w istocie jeśli ustawimy ostrość przy ogniskowej 70mm i odzoomujemy do krótszych ogniskowych, natomiast jeśli ostrość ustawimy wstępnie przy ogniskowej 24mm i będziemy wydłużać ogniskową prafokalność nie jest idealna.

Sony a7R III, Samyang 24-70mm F2.8 FE, ogniskowa 70mm.
Sony a7R III, Samyang 24-70mm F2.8 FE, ogniskowa 24mm.

Właściwości optyczne

Wszystkie zdjęcia zostały wykonane obiektywem Samyang AF 24-70mm F2.8 FE na pełnoklatkowym bezlusterkowcu Sony a7R III z matrycą o rozdzielczości 42 Mpix.

Samyang AF 24-70mm F2.8 FE dystorsja 24mm
Samyang AF 24-70mm F2.8 FE, dystorsja przy ogniskowej 24mm.

Dystorsja

Dystorsja jest generalnie niska jak na zoom o zakresie ogniskowych 24-70mm. Co prawda przy ogniskowej 24mm widać beczkę, ale dystorsja praktycznie znika w okolicach ogniskowej 35mm i dalej pozostaje świetnie skorygowana, by przy ogniskowej 70mm pokazać delikatną poduszkę. Generalnie rzecz biorąc są to świetne osiągi.

Samyang AF 24-70mm F2.8 FE dystorsja 70mm
Samyang AF 24-70mm F2.8 FE, dystorsja przy ogniskowej 70mm.

Winietowanie

Korekcja winietowania ma podobny profil do korekcji dystorsji: jest widoczne, chociaż utrzymane w rozsądnych granicach przy ogniskowej 24mm, natomiast korekcja jest znakomita w zakresie 35-70mm.

Samyang AF 24-70mm F2.8 FE winietowanie 24mm F2.8
Samyang AF 24-70mm F2.8 FE, winietowanie przy ongiskowej 24mm i przysłonie F2.8.

Aberracja chromatyczna

Samyang AF 24-70mm F2.8 FE ma nieźle skorygowaną aberrację chromatyczną, chociaż w bardzo kontrastowych sytuacjach czasem pojawiają się zafarby na krawędziach przejść między świałem i cieniem.

Samyang AF 24-70mm F2.8 FE
Samyang AF 24-70mm F2.8 FE, aberracja chromatyczna.

Bokeh

Przy pełnym otworze przysłony nieostre punkty światła mają idealny kształt w środku kadru, natomiast są zniekształcone („kocie oczy”) na brzegach z powodu winietowania optycznego.

Samyang AF 24 70mm F2.8 FE F2.8 70mm Bokeh
Samyang AF 24 70mm F2.8 FE, przysłona F2.8, ogniskowa 70mm, bokeh.

Po przymknięciu widać w nieostrościach kształt 9-listkowego mechanizmu przysłony.

Samyang AF 24 70mm F2.8 FE F8 70mm Bokeh
Samyang AF 24 70mm F2.8 FE, przysłona F8, ongiskowa 70mm, bokeh.

Widać też śladowe „cebulowe krążki” pochodzące od dwóch soczewek asferycznych. Nieostrości są zazwyczaj miękkie z płynnymi przejściami tonalnymi. Transmisja barw jest neutralna.

Samyang AF 24 70mm F2.8 FE 24mm F11 Cały Kadr
Sony a7R III, Samyang AF 24 70mm F2.8 FE, ogniskowa 24mm, przysłona F11, cały kadr.

Ostrość

Do testu ostrości, sfotografowałem wielkoformatowy collage, pokazany w całości powyżej przy ogniskowej 24mm.

Samyang AF 24 70mm F2.8 FE 24mm F2.8 środek
Sony a7R III, Samyang AF 24 70mm F2.8 FE, ongiskowa 24mm, przysłona F2.8, środek kadru.

W środku ostrość obiektywu Samyang AF 24-70mm F2.8 FE jest generalnie rzecz biorąc bardzo dobra, natomiast przy ogniskowej 70mm i przysłonie F2.8 osiągi pod względem ostrości są nieco słabsze.

Samyang AF 24 70mm F2.8 FE 50mm F11 Brzeg
Sony a7R III, Samyang AF 24 70mm F2.8 FE, ogniskowa 50mm, przysłona F11, brzeg kadru.

Obiektyw zachowuje się najlepiej w zakresie ogniskowych 35-50mm ale nawet przy ogniskowej 24mm jest zdumiewająco dobry. Brzegi są nieco słabsze od środka kadru przy pełnym otworze przysłony, ale różnica jest niewielka i znika po niewielkim przymknięciu.

Samyang AF 24 70mm F2.8 FE 70mm F2.8 Sharpness
Sigma a7R III, Samyang AF 24 70mm F2.8 FE, ogniskowa 70mm, przysłona F2.8.

Jeśli chodzi o zdatność do portretów, Samyang AF 24-70mm F2.8 FE daje przy ogniskowej 70mm i przysłonie F2,8 ładne rozmycie tła natomiast ostrość jest zaledwie dobra, co przy portretach wcale nie jest czymś złym. W każdym razie przymknięcie do f4 przy ogniskowej 70mm czyni ostrość bardzo dobrą a przy F5.6 ostrość staje się znakomita.

Samyang EF 24-70mm F2.8 FE, Circle of light
Sony a7R III, Samyang EF 24-70mm F2.8 FE, ogniskowa 70mm, przysłona F2.8.

Podsumowanie

Samyang AF 24-70mm F2.8 FE to dobry zoom sprawiający, że firma zbliża się do poziomu profesjonalnej optyki. Cena jest atrakcyjna zważywszy na to, że pod wieloma względami obiektyw jest dobrze zrobiony i skorygowany. Pod względem mechaniki i ergonomii jest nieźle, chociaż nie wybitnie, ale gabaryty jak na optykę do bezlusterkowków są nieco po ciężkiej stronie.

Samyang AF 24-70mm F2.8 FE Furbelow
Sony a7R III, Samyang AF 24-70mm F2.8 FE, ogniskowa 70mm, przysłona F4.

Ostrość jest generalnie rzecz biorąc dobra, dystorsja i winietowanie świetnie skorygowane, transmisja barw neutralna a rozmycie tła naprawdę ładne. Można nieco narzekać na zniekształcenia nieostrych punktów światła poza środkiem kadru przy dużych otworach przysłony i obniżoną ostrość przy ogniskowej 70mm i przysłonie F2.8. Możliwość przypisania pierścieniowi funkcji sterowania przysłoną i częściowa parafokalność sprawiają, że obiektyw Samyang AF 24-70mm F2.8 FE świetnie nadaje się do filmowania. Jak na pierwszy zoom o profesjonalnych ambicjach jest naprawdę dobrze.

Samyang AF 24-70mm F2.8 57mm F2.8
Sony a7R III, Samyang AF 24-70mm F2.8, ogniskowa 57mm, przysłona F2.8.

Test porównawczy

Jako, że Sony E należy do najpopularniejszych systemów pełnoklatkowych bezlusterkowców, każda nowa opcja w zakresie profesjonalnej optyki z bagentem Sony E jest mile widziana, szczególnie ze strony producentów niezależnych ponieważ natywne kontrukcje Sony są cenowo po stronie trudnej do przełknięcia przez część fotografów, Aby pokazać na ile ważną opcją jest opisywany totaj obiektyw planujemy jeszcze raz przetestować optykę Samyang AF 24-70mm F2.8 FE tym razem porównując ją z obiektywami Sigma 24-70mm F2.8 DG DN ArtSony FE 24-70mm F2.8 GM.

Samyang AF 24-70mm F2.8 FE Cinema Paradiso
Sony a7R III, Samyang AF 24-70mm F2.8 FE, ogniskowa 24mm, przysłona F2.8.

Zdjęcia w pełnej rozdzielczości

Cztery zdjęcia w pełnej rozdzielczości wykonane obiektywem Samyang AF 24-70mm F2.8 FE i aparatem Sony a7R III.

Jarosław Brzeziński
Jarosław Brzeziński

Jarosław Brzeziński, ur. 1962 r., fotograf, malarz i tłumacz z tytułem magistra filologii angielskiej.
Blog pod adresem: https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/
W roku 2005 opublikował książkę “Canon EOS System”.
W latach 1998- 2009 odpowiedzialny w UKIE za tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z akcesją oraz członkostwem Polski w UE.
W latach 1996- 2011 redaktor i autor setek artykułów na temat sprzętu fotograficznego i fotografii dla czołowych miesięczników branżowych.
W latach 1987-1998 pracował jako nauczyciel angielskiego.
W latach 1994-1996 pracował jako freelancing copywriter dla Ogilvy & Mather.
Od 12 lat jest głównym ekspertem ds. tłumaczeń w Centrum Europejskim Natolin.
Od 25 lat pracuje jako zawodowy fotograf ślubny, reklamowy, reklamowy, eventowy, przemysłowy, korporacyjny oraz portrecista, zarówno w studio jak i w terenie.
Od 30 lat pracuje jako tłumacz polsko-angielski oraz angielsko-polski dla czołowych firm i organizacji.

Artykuły: 2235

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *