Sprzęt do fotografowania z bliska

Można by spytać dlaczego ten artykuł nie nosi tytułu: “sprzęt do makrofotografii”. Z definicji makrofotografia zaczyna się od skali odwzorowania 1:1, ale producenci sprzętu podchodzą często dość swobodnie do tej kwestii umieszczając magiczne słowo „makro” nawet tam, gdzie skala odwzorowania jest mniejsza niż ta, która daje odwzorowanie obiektu w naturalnej wielkości. Prawdę mówiąc, najczęściej również fotografujący potrzebują po prostu nieco bardziej móc zbliżyć się do fotografowanych niewielkich obiektywów i wypełnić nimi kadr i nie przejmują się tym, czy osiągnęli już skalę odwzorowania 1:1, czy nie. Wystarczy, że zbliżyli się do obiektu dość blisko. Zatem zajmiemy się po prostu różnymi rodzajami sprzętu umożliwiającymi fotografowanie z bliska, nie upierając się przy tym, aby ten sprzęt umożliwiał makrofotografię zgodną z definicją.

Jednak tym, którzy bezwzględnie dążą do uprawiania makrofotografii zgodnej z definicją przypominamy, że zaczyna się ona wtedy, gdy obiekt jest odwzorowany w naturalnej wielkości, czyli skali 1:1, poglądowo dodając uzupełniające wartości ilustracyjne: skala 1:4 oznacza, że odwzorowanie obiektu jest cztery razy mniejsze od jego wielkości rzeczywistej, a skala 4:1 oznacza, że odwzorowanie jest cztery razy większe od wielkości rzeczywistej obiektu. Mówimy tu oczywiście o odwzorowaniu na materiale srebrowym – negatywie, slajdzie – lub na matrycy, a nie o dalszym powiększaniu obrazu w trakcie robienia odbitki pod powiększalnikiem, czy na ekranie komputera. Ostrzegamy jedynie, że dopiero znajdujące się na obiektywie jasne oznaczenie, że daje on odwzorowanie 1:1 gwarantuje, że wkraczamy w świat formalnej makrofotografii.

Obiektyw dostępny w sklepie InterFoto.eu: https://bit.ly/3etMmR2

Ale przecież gdy zbliżamy się do fotografowanego obiektu nie ma wyraźnej granicy między skalą odwzorowania 1:1 a skalą nieco od niej odbiegającą – wszystko zmienia się płynnie a często skale w zakresie 1:2-1:4 też dają ciekawe obrazki. Do tego celu wystarczy wiele amatorskim zoomów do aparatów z wymienną optyką – ba, często to właśnie amatorska optyka pozwala bliżej ustawić ostrość niż zawodowa, w której ważniejsze niż wygoda jest zapewnienie najlepszych osiągów w dostępnym zakresie ostrzenia.

Osobną kategorię stanową „dedykowane” makroobiektywy do sprzętu z wymienną optyką – kiedyś często miały same z siebie skalę odwzorowania „tylko” 1:2, ale w komplecie dodawano pierścień pośredni lub konwerter mocowany z tyłu obiektywu albo soczewkę nakręcaną z przodu, które pozwalały uzyskać skalę odwzorowania 1:1. Współczesne makroobiektywy dają skalę odwzorowania co najmniej 1:1 i co prawda większość z systemowej optyki tego typu (Canon, Nikon, Sony, Fujifilm) jest dość droga, to obecnie na rynku jest sporo przystępnej cenowo optyki producentów niezależnych, szczególnie do bezlusterkowców.

Jeśli mówimy o amatorskim sprzęcie nadającym się do fotografowania z bliska warto wspomnieć o cyfrowych kompaktach, z których wiele ma wbudowaną funkcję makro i jak bardzo sama nazwa „makro” nie stanowiłaby tu nadużycia, taki sprzęt umożliwia niezłą fotografię z bliska a dodatkowo dzięki niewielkim rozmiarom matryc zapewnia ogromną głębię ostrości, której uzyskanie jest problematyczne choćby na matrycy pełnoklatkowej.

Produkt dostępny w sklepie InterFoto.eu: https://bit.ly/2XE75vz

Ale wracając do aparatów z wymienną optyką, istnieje szereg tanich sposobów na zmniejszenie minimalnej odległości fotografowania obiektywów. Jednym z najprostszych jest nakręcenie z przodu soczewki powiększającej (kiedyś nazywanej nasadkową) – są one dostępne w różnych średnicach i o różnej mocy (określonej w dioptriach). Cześć jest kiepskiej jakości, ale zdarzają się bardzo dobrze wykonane, czasem ze specjalnych gatunków szkła. Brzegi obrazu zazwyczaj są gorsze od środka więc zalecane jest przymknięcie przysłony do wartości f/8-f/11, które i tak jest konieczne przy fotografowaniu z bliska. Zaletą jest to, że taka soczewka nie „zabiera” światła.

Produkt w sklepie InterFoto.eu: https://bit.ly/2VbyfIA

Inny sposób to użycie pierścienia odwrotnego mocowania, który z jednej strony ma bagnet do założenia na aparat, a z drugiej odwrotny gwint umożliwiający założenie naszego obiektywu tyłem do przodu, co zwiększa skalę odwzorowania. Należy jedynie pamiętać, że ma to sens wyłącznie w przypadku obiektywów z mechanicznym pierścieniem przysłon; w innym przypadku nie będziemy mogli sterować przysłoną. Na szczęście możemy odwrócić właściwie każdy obiektyw – warunkiem jest tylko zgodność średnicy gwintu przedniego obiektywu i gwintu pierścienia odwrotnego mocowania.

Produkt w sklepie InterFoto.eu: https://bit.ly/2VwlveK

I wreszcie skalę odwzorowania możemy zwiększyć odsuwając obiektyw od korpusu aparatu. Pierwsza z metod to zamocowanie między nimi pierścieni pośrednich. Pierścienie zazwyczaj są oferowane w zestawach o kilku różnych grubościach, które stosujemy oddzielnie lub razem, co umożliwia uzyskanie kilku stałych skali odwzorowania.

Produkt dostępny w sklepie InterFoto.eu: https://bit.ly/34G4LFN

Znacznie rzadsze są pierścienie pośrednie z helikoidem umożliwiającym uzyskanie w pewnym ograniczonym zakresie płynnej skali odwzorowania.

Produkt dostępny w sklepie InterFoto.eu: https://bit.ly/3bpYmRC

I wreszcie są mieszki dające spory wyciąg, a tym samym płynną skalę odwzorowania w szerokim zakresie. Zarówno pierścienie pośrednie jak i mieszki powinny mieć styki i przenoszenie elektroniki w przypadku obiektywów z elektronicznym sterowaniem przysłoną – w przeciwnym razie nie będziemy mogli zmieniać wartości przysłony. O ile pierścienie z elektroniką są dostępne do szeregu systemów lustrzanek i bezlusterkowców to takowych mieszków właściwie nie ma. Ale to nie jest problem. Wystarczy choćby mieszek z mocowaniem M42, adapter pozwalający zamocować go na nasz aparat a z przodu nakręcony obiektyw Helios od Zenita, czy Takumar od starych Pentaxów i już wkraczamy świat makrofotografii. Zarówno pierścienie jak i mieszki :zabierają” światło i im wyciąg jest większy, tym ciemniejszy staje się obraz.

Obiektywy i akcesoria makro w sklepie InterFoto.eu:

mocowanie Canon: https://bit.ly/2z0OW0I

mocowanie Nikon: https://bit.ly/2RJ0cFu

mocowanie Fujifilm: https://bit.ly/2VeyaUt

mocowanie Sony: https://bit.ly/3ahkEUm

mocowanie Olympus: https://bit.ly/3cprkBu

mocowanie Leica: https://bit.ly/3csjfvB

Selfie_jarek_brzezinski

Jarosław Brzeziński

Jarosław Brzeziński, ur. 1962 r., fotograf, malarz i tłumacz z tytułem magistra filologii angielskiej.
Blog pod adresem: https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/
W roku 2005 opublikował książkę “Canon EOS System”.
W latach 1998- 2009 odpowiedzialny w UKIE za tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z akcesją oraz członkostwem Polski w UE.
W latach 1996- 2011 redaktor i autor setek artykułów na temat sprzętu fotograficznego i fotografii dla czołowych miesięczników branżowych.
W latach 1987-1998 pracował jako nauczyciel angielskiego.
W latach 1994-1996 pracował jako freelancing copywriter dla Ogilvy & Mather.
Od 12 lat jest głównym ekspertem ds. tłumaczeń w Centrum Europejskim Natolin.
Od 25 lat pracuje jako zawodowy fotograf ślubny, reklamowy, reklamowy, eventowy, przemysłowy, korporacyjny oraz portrecista, zarówno w studio jak i w terenie.
Od 30 lat pracuje jako tłumacz polsko-angielski oraz angielsko-polski dla czołowych firm i organizacji.

Obrazek domyślny
InterFoto

Tworzymy jeden z najstarszych sklepów fotograficznych w Polsce. Powstał on z pasji fotografowania. Jesteśmy pasjonatami fotografii i sprzętu fotograficznego. Działamy na rynku fotograficznym nieprzerwanie od roku 1995.

Wpisów: 437

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.