Carl Zeiss Kipronar 120 mm /1,9: wirowanie i zmiękczanie

Odpowiadając sobie na pytanie czy warto adaptować dany  obiektyw czy też nie, warto wziąć pod uwagę relację wysiłku i kosztów, jakie należy ponieść przy takiej adaptacji do spodziewanej gratyfikacji w postaci unikatowego obrazka jaki obiektyw wygeneruje. Czasem trzeba się mocno napracować przy dostosowaniu obiektywu zaprojektowanego pierwotnie do innych zastosowań niż fotografia, a obrazek jest nieciekawy a na dodatek kiepski technicznie. Znacznie jednak częściej taki wysiłek jest opłacalny – nie ze względu na doskonałość techniczną, ale na staroświecką odmienność oddania materii rzeczywistości.

Do tych drugich należy zaliczyć kinowy obiektyw projekcyjny z NRD o konstrukcji Petzvala, Carl Zeiss Kipronar 120 mm f/1,9. Obiektyw duży i ciężki, pozbawiony mechanizmu przysłony czy ustawiania ostrości, nieprodukowany od kilkudziesięciu lat i niezwykle trudny do zdobycia. Po długich poszukiwaniach znalazłem egzemplarz na allegro za 300 złotych, ale niestety w stanie dalekim od ideału. O dziwo, nienajlepsza kondycja nie wydaje się mieć większego negatywnego wpływu na jakość zdjęć.

Dokonałem adaptacji pozwalającej mi stosować obiektyw wymiennie z helikoidem na lustrzankach Nikon lub bezlusterkowcach Sony. Ręczne trafienie z ostrością jest bardzo trudne; oczywiście jak zwykle  ostrzenie z bezlusterkowcem jest znacznie łatwiejsze dzięki funkcji focus peaking, niż na matówce lustrzanki. Gdy już się uda, ostrość w środku kadru jest bardzo dobra, natomiast nieostre brzegi są – zależnie od charakteru tła i oświetlenia – bardzo miękkie lub wirujące. Moim zdaniem obrazek jest wart więcej niż sugerowałaby niezwykle skromna cena 300 złotych, ale niech zdjęcia przemówią same.

Tekst i zdjęcia: Jarosław Brzeziński

Galeria zdjęć:

Default image
Jarosław Brzeziński
Jarosław Brzeziński, ur. 1962 r., fotograf, malarz i tłumacz z tytułem magistra filologii angielskiej. Blog pod adresem: https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/ W roku 2005 opublikował książkę “Canon EOS System”. W latach 1998- 2009 odpowiedzialny w UKIE za tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z akcesją oraz członkostwem Polski w UE. W latach 1996- 2011 redaktor i autor setek artykułów na temat sprzętu fotograficznego i fotografii dla czołowych miesięczników branżowych. W latach 1987-1998 pracował jako nauczyciel angielskiego. W latach 1994-1996 pracował jako freelancing copywriter dla Ogilvy & Mather. Od 12 lat jest głównym ekspertem ds. tłumaczeń w Centrum Europejskim Natolin. Od 25 lat pracuje jako zawodowy fotograf ślubny, reklamowy, reklamowy, eventowy, przemysłowy, korporacyjny oraz portrecista, zarówno w studio jak i w terenie. Od 30 lat pracuje jako tłumacz polsko-angielski oraz angielsko-polski dla czołowych firm i organizacji.
Wpisów: 1513

4 komentarze

    • Unfortunately, this lens is currently unavailable in our store. The tested copy belongs to the review’s author. Please follow our FB and Instagram accounts to check for regular updates of our stock. Perhaps one day we will have a copy of Kirpronar for sale so stay tuned!

    • Adapter wykonany własnoręcznie przy wykorzystaniu chińskiego helikoidu, pierścieni pośrednich do Sony E, taśmy klejącej i masy epoksydowej.

Zostaw komentarz