Wymień lub sprzedaj sprzęt fotograficzny
|
Złóż zapytanie o wniosek ratalny w Interfoto.eu

Czy TTArtisan AF 56mm F1.8 kryje pełną klatkę? – dla tych, którzy lubią patrzeć przez peryskop 

Pojawiły się w internecie głosy jakoby TTArtisan AF 56mm F1.8, czyli obiektyw dedykowany do matryc formatu APS-C miał rzekomo pokrywać pełną klatkę, a jako oficjalny dystrybutor firmy TTArtisan na Polskę nie mogliśmy przejść obojętnie obok tego zagadnienia i pragniemy wam empirycznie pokazać i wyjaśnić co w trawie piszczy. 

Przede wszystkim TTArtisan AF 56mm F1.8 to szkło, które jest dedykowane do matryc APS-C zatem już sam producent informuje nas o tym, że obiektyw nie będzie raczej wybitnym duetem w przypadku pełnoklatkowej matrycy, co nie przeszkadza oczywiście w próbie podłączenia go do takowej. Osobiście często sam adaptuje szkła z pełnej klatki na aparaty FujiFilm GFX i czasem rezultaty są naprawdę pozytywnie zaskakujące. Nigdy jednak nie próbowałem tego zrobić w przypadku innych formatów, bo nie sądziłem, że obiektywy APS-C na pełnej klatce mogą przynieść coś dobrego.

Jednakże skoro influencerzy internetowi postanowili się odezwać to jako oficjalnie odpowiedzialni za ten obiektyw dementujemy wszelkie plotki i tezy jakoby TTArtisan krył pełną klatkę. Nie jest to obiektyw do pełnej klatki i choć niektórzy uparcie mogą twierdzić, że szkło jest używalne w pełni otwarte, a winieta jest minimalna to zalecałbym ostrożniejsze formułowanie takowych opinii, gdyż obiektyw w konfiguracji z Sony A7IV niestety jest używalny tylko i wyłącznie przy bliskich planach, na F1.8 oraz gdy jesteśmy w stanie zaakceptować ogromną winietę. To zjawisko jest także możliwe dlatego, że obiektyw samoistnie nie wymusza na body przejścia w tryb APS-C i korzysta z całego sensora, ale nie wiemy czy producent nie zmieni tego w przyszłych aktualizacjach. 

Ja doskonale rozumiem, że niektórzy  kochali film „Polowanie na czerwony październik” z Shawnem Connerym, ale nie dajmy się zwariować i TTArtisan AF 56mm F1.8 oferuje na pełnej klatce obrazek podobny do oglądania świata przez peryskop, a efekt znacznie uwypukla się wraz z przymykaniem szkła. Rozumiem doskonale, że jest w tym pewien urok i można wykorzystać taki obrazek jako element wyrazu artystycznego i akceptuje takie podejście w 100%, ale jak już wspomniałem do pełnego krycia pełnej klatki daleka droga.

Sprawa ma się z kolei zgoła odmiennie, jeśli chodzi o filmowanie. W większości aparatów fotograficznych (choć już teraz coraz częściej są to sprzęty mocno hybrydowe) z racji zastosowanego cropa w najwyższych rozdzielczościach rejestracji wideo  TTArtisan AF 56mm F1.8 będzie w stanie oferować fenomenalne rezultaty z racji tego, że aparat po prostu nie wykorzystuje 100% swojego sensora do rejestracji materiału video. Ot cała magia. W takiej sytuacji faktycznie użycie obiektywu TTArtisan AF 56mm F1.8 jest jak najbardziej zasadne.

Wszyscy wiemy, że warto eksperymentować i może to być naprawdę ciekawy sposób na odkrycie nowych rejonów fotograficznych jednakże w istocie TTArtisan nie kryje pełnej klatki w przypadku aparatów marki Sony. Nie inaczej jest w przypadku Nikonów, chociaż tam winieta jest odrobinę mniej zauważalna i faktycznie można się pokusić o stwierdzenie, że obiektyw kryje, lecz w istocie nadal są to tylko szczególne przypadki, które znajdą zastosowanie w bardzo bliskim portrecie oraz przy fotografowaniu detalu. W przypadku próby fotografowania dalekich planów winieta jest przeogromna i nadaje całej scenie ciężkość i mocno ją ogranicza. Co do ostrości to może nie jest ona na wybitnym poziomie, ale napewno nie można powiedzieć, że jest niewystarczająca, gdyż obrazek z TTArtisana na pełnej klatce pod tym względem ma w sobie coś bardzo pozytywnego i faktycznie może być użyteczny. Nie inaczej jest też w kwestii AF, który jest po prostu świetny i za każdym razem trafia idealnie w punkt. 

Przy wideo obiektyw niestety jest głośny i oddycha, i są to wartości zauważalne, ale jak już zdążyliśmy wszyscy wcześniej zauważyć obrazek po prostu oddaje i jest naprawdę interesujący i może się podobać. 

Wobec tego kompletnie nie dziwi nas, że niektórzy chcieliby by obiektyw ten krył w całości pełną klatkę. Kto wie być może niebawem na rynku pojawi się TTArtisan AF 50mm F1.4 Full Frame, który pozamiata inne marki charakterem, jakością, wykonania oraz pracą zarówno w fotografii oraz wideo, ale póki co pozostaje nam gdybać i pracować z tym co mamy, a jak wiecie oferta TTArtisana jest bogata i szeroka, a do tego w całości dostępna w naszym sklepie InterFoto.eu

TTArtisan AF 56mm F1.8 jest dostępny w InterFoto.eu i kryje APS-C 😉

Robert Karaś
Robert Karaś

Oderwany od rzeczywistości fotograf szuka nowych światów, eksploruje je i eksponuje za pomocą fotografii zarówno ukochanej czarno-białej jak i barwnej.
Przeżywa fascynację cyfrowym średnim-formatem, który namiętnie wykorzystuje do realizowania swoich wizji, ale nadal wzdycha do unoszącego się zapachu wywoływacza i wielkoformatowych odbitek.

Artykuły: 395

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *