Obiektyw Minolta MC MD 85mm F1.7 to obiektyw wart każdej złotówki. Zdjęcia przykładowe na pełnoklatkowym Nikon Z6
Minolta MC MD 85mm F1.7 to nie jest Carl Zeiss Biotar 75mm F1.5, ale wiele mu nie brakuje. Obiektyw przy domknięciu jest bardzo ostry, do tego stopnia, że prawie ciężko dopatrzeć się różnicy w stosunku do Biotara. Oczywiście, że Biotar ma perfekcyjnie skrojony na pełnym otworze przysłony Swirly Bokeh. Ale ale… poczekaj 🙂 Bo Minolta MC MD 85mm F1.7 jest podobny, może nie identyczny, ale bardzo podobnie rysuje i jest co najmniej 3 razy tańszy od Biotara.
Interesują Cię zdjęcia z Carl Zeiss Biotar 75mm F1.5, zapraszamy do tych artykułów:
- Prawie 50 zdjęć przykładowych (900MB) z lustrzanki cyfrowej Nikon D800 i obiektywu Carl Zeiss Biotar 75mm F1.5 Bokeh Killerz w 2023r. – Blog Interfoto.eu
- Biotar 75mm F1.5 – jedyne w swoim rodzaju legendarne bokeh – śladem historii – Blog Interfoto.eu
Minolta MC MD 85mm F1.7 zaadoptujesz do lustrzanki cyfrowej lub do bezlusterkowca przez adapter. Ja używałem adaptera K&F Concept MD na Nikon Z, na którym bez problemu otrzymałem nieskończoność.
W tym artykule chcę podzielić się zdjęciami przykładowymi z pierwszej wersji bezlusterkowca Nikon Z6 i właśnie wspomnianego obiektywu Minolta MC MD 85mm F1.7 zaadoptowanego przez adapter K&F Concept MD na Nikon Z, który z powodzeniem może nam zastąpić Carl Zeiss Biotar 75mm F1.5.
Minolta MC MD 85mm F1.7 specyfikacja
- Ogniskowa: 85 mm.
- Maksymalna przysłona: F1.7
- Walory portretowe: Przy F1.7 występuje Swirly Bokeh.
- Minimalna przysłona: F22.
- Liczba listków przysłony: 6.
- Konstrukcja optyczna: 6 elementów w 5 grupach.
- Minimalna odległość ostrzenia: 1m.
- Średnica filtra: 55 mm.
- Waga: 460 gramów.
- Długość: 62 mm.
- Mocowanie: Minolta SR (MC, MD).
- Typ ostrzenia: Manualne.
- Data produkcji: Rozpoczęta w 1970 roku.
- Fabryka: Produkowany w fabryce Minolty w Osace, Japonia.
- Jakość wykonania: Solidna, metalowa konstrukcja.
- Doskonały do adaptacji do lustrzanek i bezlusterkowców.
Wybór bodziaka padł na Nikon Z6 – dziś absolutny pełnoklatkowy standard
Jak poczytasz moje artykuły, to zobaczysz, że w sporej większości sensory aparatów produkowane kiedyś przedkładam nad sensory produkowane dziś, ale dziś ten parametr pominiemy całkowicie. Nadal uważam, że kolorystyka zdjęć wynikająca być może z ograniczeń technologicznych w tamtym czasie lepiej radziła sobie finalnie niż ma to miejsce teraz.
Nikon Z6 – absoludnie standardowy bezlusterkowy pełnoklatkowiec – który dziś u nas można kupić za niezłe pieniądze. Dlaczego go lubię? Ponieważ posiada proste i czytelne menu (czytelne dla mnie szczególnie po angielsku), a większością najważniejszych ustawień steruje się z korpusu aparatu – to taki miły ukłon w kierunku tych, którzy pracują na profesjonalnych bodziakach. Nie będę zachwalał, że Nikon Z6 jest wybitny ponad wszystko, bo dla mnie nie jest, jednakże na potrzeby tego testu potrzebowałem aparatu ze średniego segmentu oraz przede wszystkim bezproblemowego. I takim Nikon Z6 właśnie dla mnie w tym teście był.
Poniżej prezentuję porównanie dwóch zdjęć wykonanych na tych samych ustawieniach, z różnicą jedynie przysłony. W jednym przypadku będzie F1.7, a w drugim F4.5.
Minolta MC MD 85mm F1.7 – zdjęcie wykonane na F1.7
Bokeh na pełnym otworze przysłony to absolutny majstersztyk. Obiektyw delikatnie smuży, ale dzięki temu obraz wydaje się bajecznie miękki.
Minolta MC MD 85mm F1.7 – zdjęcie wykonane na F4.5
Bokeh na przysłonie F4.5 również pozostaje w kręgu magii, całkiem przyzwoicie to się prezentuje.
Jak wyglądały ustawienia aparatu Nikon Z6
- Zawsze fotografuję w trybie M, nie stosuję trybów półautomatycznych
- RAW nieskompresowany
- Wszelkie wsparcie dotyczące korekcji w aparacie wyłączone.
- Przestrzeń kolorystyczna Adobe RGB.
- Temperatura barwowa 5000K
- Styl zdjęć “Standard”.
- Używany zakres ISO od L0.3 do ISO 1000.
- Zdjęcia wywołane za pomoca ACR i zmniejszone do 2000px
Galeria zdjęć przykładowych z Minolta MC MD 85mm F1.7 zaadaptowanym przez adapter K&F Concept MD na Nikon Z na bezlusterkowcu Nikon Z6
Omawiany sprzęt znajdziesz w InterFoto.eu: