Biotar 75mm F1.5 – jedyne w swoim rodzaju legendarne bokeh – śladem historii

Obiektyw Biotar 75mm F1.5, wyprodukowany przez niemiecką firmę Carl Zeiss Jena, jest jednym z najbardziej legendarnych obiektywów w historii fotografii. Jego historia sięga lat 30. XX wieku, kiedy to został po raz pierwszy wprowadzony na rynek. W InterFoto pojawił się egzemplarz tej legendy przerobiony na mocowanie Nikon F z ostrzeniem do nieskończoności/ Dzisiaj pierwsza część naszego dyptyku na temat obiektywu Biotar 75mm F1.5 z tekstem, którego autorem jest Tomasz “Krowa” Dobrowolski, ilustrowanym zdjęciami wykonanymi przez Jarosława Brzezińskiego pełnoklatkowym belusterkowcem Nikon Z6 poprzez adapter Nikon FTZ.

Biotar 75mm F1.5 1

Jakie znane nazwiska pojawiają się wokół Biotara 75mm F1.5?

Obiektyw Biotar 75mm F1.5 ma fascynującą historię, która jest ściśle związana z wieloma znaczącymi postaciami w świecie fotografii i kinematografii.

Jedną z nich jest Willi Merté, genialny projektant, który opracował oryginalny Biotar 75mm F1.5 w latach 30-tych. Merté jest uznawany za jednego z najważniejszych projektantów obiektywów w historii i jego wkład w rozwój fotografii jest nieoceniony.

Biotar 75mm F1.5 4

Inną postacią związaną z tym obiektywem jest Dr. Stefan Immes, który ożywił markę Meyer Optik trzy lata temu i teraz współpracuje z dwoma wybitnymi projektantami obiektywów i japońskim producentem obiektywów Kenko Tokina, aby przywrócić na rynek obiektyw Biotar 75mm F1.5.

Zespół Oprema Jena, który pracuje nad tym projektem, obejmuje również znanego projektanta Andre de Wintera, który zdobył nagrody za mechaniczny projekt obiektywu Leica Summicron-M 35mm ASPH i obiektywów Leica Summilux-C.

Biotar 75mm F1.5 5

W skład zespołu wchodzi również Wolfdieter Prenzel, czołowy ekspert w dziedzinie projektowania optycznego klasycznych obiektywów. Prenzel, który pracował dla oryginalnej firmy Meyer Optik, jest projektantem, który stworzył nowoczesne wersje kilku klasycznych obiektywów Meyer Optik, w tym legendarnych obiektywów TrioplanPrimoplan.

Biotar 75mm F1.5 zaadaptowany pod Nikon F przez The Bokeh Factory
Biotar 75mm F1.5 zaadaptowany pod Nikon F przez The Bokeh Factory

Biotar 75mm F1.5 był jednym z pierwszych obiektywów o dużej jasności, co było szczególnie przydatne w warunkach słabego oświetlenia. To, w połączeniu z unikalnymi właściwościami optycznymi, takimi jak wyjątkowo miękkie bokeh, sprawiło, że obiektyw ten szybko zyskał popularność wśród fotografów.

Biotar 75mm F1.5 6

Jednym z najbardziej charakterystycznych aspektów obiektywu Biotar 75mm F1.5 jest jego unikalna konstrukcja optyczna. Obiektyw ten jest znany z wykorzystania układu optycznego typu Planar, który składa się z 6 elementów w 4 grupach. Ta konstrukcja pozwoliła na osiągnięcie wyjątkowej ostrości i kontrastu, a także na uzyskanie unikatowego wyglądu krążków rozproszenia, który jest charakterystyczny dla obiektywów Biotar.

Biotar 75mm F1.5 zaadaptowany pod Nikon F przez The Bokeh Factory
Biotar 75mm F1.5 zaadaptowany pod Nikon F przez The Bokeh Factory

W latach 40. i 50. XX wieku, Biotar 75mm F1.5 stał się szczególnie popularny wśród fotografów portretowych, którzy doceniali jego zdolność do tworzenia miękkiego, płynnego bokeh, które doskonale oddawało skórę i detale twarzy.

Biotar 75mm F1.5 8

Mimo upływu lat, Biotar 75mm F1.5 nadal jest ceniony przez wielu fotografów. W 2017 roku, firma Oprema Jena zdecydowała się na reaktywację tego kultowego obiektywu, zachowując jego oryginalną konstrukcję optyczną, ale dodając nowoczesne ulepszenia, takie jak powłoki antyrefleksyjne i uszczelnienia przeciwpyłowe i przeciwwilgociowe.

Podsumowując, Biotar 75mm F1.5 to obiektyw, który zasługuje na miano kultowego. Jego unikalne właściwości optyczne, historia i wpływ na rozwój fotografii czynią go jednym z najważniejszych obiektywów w historii fotografii.

Biotar 75mm F1.5 9

Legendarne eliptyczne krążki rozproszenia generowane przez obiektyw Biotar 75mm F1.5

Krążek rozproszenia, to termin używany w fotografii do opisania obszaru na zdjęciu, który nie jest ostro zdefiniowany. Jest to obszar, w którym punkty światła są rejestrowane jako plamy, a nie jako punkty. W praktyce, krążek rozproszenie tworzy efekt rozmycia, znanego jako bokeh.

W przypadku obiektywu Biotar 75mm F1.5, krążek rozproszenia jest szczególnie wyraźny i unikalny. Dzięki dużej jasności tego obiektywu (F1.5), a także jego specyficznej konstrukcji optycznej, Biotar 75mm F1.5 jest w stanie generować bardzo duże krążki rozproszenia. To oznacza, że obszary poza głębią ostrości są rejestrowane jako duże, miękkie plamy, co tworzy bardzo płynne i atrakcyjne tło.

Biotar 75mm F1.5 10

Co więcej, Biotar 75mm F1.5 jest znany z tworzenia krążków rozproszenia o bardzo specyficznym kształcie. W przeciwieństwie do wielu innych obiektywów, które tworzą krążki rozproszenia o regularnym, okrągłym kształcie,Biotar 75mm F1.5 tworzy krążki rozproszenia o nieco eliptycznym kształcie. To nadaje bokeh dodatkowy charakter, tworząc efekt, który jest unikalny dla tego obiektywu.

Biotar 75mm F1.5 11

Wirujące bokeh a krążki rozproszenia – czy to jest to samo?

Wirujące bokeh (“swirly bokeh”) to efekt optyczny, który często jest widoczny na zdjęciach wykonanych przy użyciu niektórych obiektywów, takich jak Biotar 75mm F1.5. Efekt ten polega na tworzeniu wirujących, okrągłych obszarów rozmycia w tle zdjęcia, które wydają się obracać wokół punktu centralnego. Jest to efekt szczególnie pożądany przez niektórych fotografów, ponieważ nadaje zdjęciom unikalny charakter i atmosferę.

Biotar 75mm F1.5 12

Krążek rozproszenia, z drugiej strony, to termin techniczny używany w fotografii do opisania obszaru, w którym punkt światła staje się rozmyty na zdjęciu. W praktyce, krążek rozproszenia jest używany do określenia, jak duża musi być nieostrość punktu światła, aby była postrzegana jako “rozmyta” przez ludzkie oko.

Biotar 75mm F1.5 13

Chociaż oba terminy są związane z rozmyciem i bokeh na zdjęciach, nie są one tym samym. Wirujące bokeh jest konkretnym efektem artystycznym, który można uzyskać przy użyciu niektórych obiektywów, podczas gdy krążek rozproszenia jest bardziej technicznym terminem używanym do opisania, jak duże musi być rozmycie, aby było widoczne dla ludzkiego oka.

Biotar 75mm F1.5 14

Co wspólnego ma Biotar 75mm F1.5 z kinem?

Biotar 75mm F1.5 ma głębokie korzenie w historii kina. Został wprowadzony na rynek w 1939 roku jako obiektyw do kamer filmowych, a następnie dostosowany do formatu 35mm dla słynnej kamery Kine Exacta, znanej również jako “Night Exacta”. Był promowany jako obiektyw do fotografii sportowej, reportażowej i teatralnej w warunkach słabego oświetlenia, co czyniło go idealnym narzędziem dla filmowców.

Biotar 75mm F1.5 15

Jego unikalna konstrukcja optyczna i zdolność do tworzenia unikatowego wyglądu krążków rozproszenia sprawiły, że stał się popularny wśród filmowców, którzy szukali sposobu na dodanie głębi i charakteru do swoich obrazów. Wielu filmowców doceniło również jego zdolność do tworzenia miękkiego, płynnego bokeh, które dodawała artystycznego sznytu każdej scenie.

Biotar 75mm F1.5 zaadaptowany pod Nikon F przez The Bokeh Factory
Biotar 75mm F1.5 zaadaptowany pod Nikon F przez The Bokeh Factory

Współcześnie, Biotar 75mm F1.5 nadal jest ceniony w świecie filmu, zwłaszcza wśród filmowców korzystających z kamer filmowych, takich jak ARRIRED. Jego unikalne właściwości optyczne i niepowtarzalny charakter sprawiają, że jest to obiektyw, który nadal ma wiele do zaoferowania przy kręceniu filmów.

Biotar 75mm F1.5 16

Kamery ARRI

ARRI (Arnold & Richter Cine Technik) to niemiecka firma produkująca sprzęt filmowy, która została założona w 1917 roku. Jest to jedna z wiodących marek w branży filmowej, znana przede wszystkim z produkcji profesjonalnych kamer cyfrowych i filmowych.

Biotar 75mm F1.5 17

Kamery ARRI są cenione za swoją niezawodność, wytrzymałość i wysoką jakość obrazu. Są one wykorzystywane w wielu produkcjach filmowych, telewizyjnych i reklamowych na całym świecie. Wśród najbardziej znanych modeli kamer ARRI znajdują się ARRI Alexa i ARRI Amira, które są cenione za swoją zdolność do rejestrowania obrazu o wyjątkowo wysokiej dynamice tonalnej i naturalnych kolorach.

Biotar 75mm F1.5 18

Kamery RED

RED Digital Cinema to amerykańska firma produkująca cyfrowe kamery filmowe i akcesoria. Firma została założona w 1999 roku przez Jima Jannarda, założyciela Oakley Inc. RED zrewolucjonizował przemysł filmowy, wprowadzając na rynek pierwszą na świecie cyfrową kamerę filmową o rozdzielczości 4K, RED ONE.

Biotar 75mm F1.5 20

Kamery RED są znane z wysokiej jakości obrazu, modułowej konstrukcji i zaawansowanych funkcji. Są one wykorzystywane w wielu produkcjach filmowych, telewizyjnych i reklamowych, a także w fotografii. Wśród najbardziej znanych modeli kamer RED znajdują się RED Weapon, RED EpicRED Scarlet, które oferują zaawansowane funkcje, takie jak nagrywanie w rozdzielczości 8K i 6K, a także szeroki zakres dynamiki tonalnej.

W jakich filmach wykorzystano obiektyw Biotar 75mm F1.5 ?

Biotar 75mm F1.5 ze względu na swoje unikalne właściwości optyczne, znalazł zastosowanie w kinematografii, w tym w tak znanych filmach jak “The Grand Budapest Hotel” (2014) w reżyserii Wesa Andersona oraz “The Killing of a Sacred Deer” (2017) w reżyserii Yorgosa Lanthimosa.

Biotar 75mm F1.5 7

“The Grand Budapest Hotel” to film, który jest znany ze swojego unikalnego stylu wizualnego, a Biotar 75mm F1.5 z pewnością przyczynił się do tego efektu. Jego zdolność do generowania unikatowego wyglądu krążków rozproszenia, który nadaje obrazom głębię i wyjątkowy charakter, jest idealny dla stylu Andersona, który często polega na skomplikowanych ujęciach i bogatych, nasyconych kolorach.

Biotar 75mm F1.5 zaadaptowany pod Nikon F przez The Bokeh Factory
Biotar 75mm F1.5 zaadaptowany pod Nikon F przez The Bokeh Factory

Z drugiej strony, “The Killing of a Sacred Deer” to film, który korzysta z niezwykłego charakteru ostrości i oddania szczegółów obrazu, które Biotar 75mm F1.5 jest w stanie wygenerować. Ten film słynie z mrocznego i niepokojącego tonu, a charakter ostrości i oddania detali, za który odpowiedzialny jest ten obiektyw, pomaga wzmocnić ten efekt.

Biotar 75mm F1.5 3

Oba te filmy pokazują, jak Biotar 75mm F1.5 może być wykorzystany w różnych kontekstach kinematograficznych, zapewniając zarówno wyjątkowe bokeh, jak i unikalna ostrość i oddanie szczegółów obrazu. To jest dowód na wszechstronność i niepowtarzalny charakter tego obiektywu.

Biotar 75mm F1.5 2

Galeria zdjęć przykładowych

Zdjęcia przykładowe zostały zrobione obiektywem Biotar 75mm F1.5 i aparatem Nikon Z6 poprzez adapter Nikon FTZ.

Jarosław Brzeziński
Jarosław Brzeziński

Jarosław Brzeziński, ur. 1962 r., fotograf, malarz i tłumacz z tytułem magistra filologii angielskiej.
Blog pod adresem: https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/
W roku 2005 opublikował książkę “Canon EOS System”.
W latach 1998- 2009 odpowiedzialny w UKIE za tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z akcesją oraz członkostwem Polski w UE.
W latach 1996- 2011 redaktor i autor setek artykułów na temat sprzętu fotograficznego i fotografii dla czołowych miesięczników branżowych.
W latach 1987-1998 pracował jako nauczyciel angielskiego.
W latach 1994-1996 pracował jako freelancing copywriter dla Ogilvy & Mather.
Od 12 lat jest głównym ekspertem ds. tłumaczeń w Centrum Europejskim Natolin.
Od 25 lat pracuje jako zawodowy fotograf ślubny, reklamowy, reklamowy, eventowy, przemysłowy, korporacyjny oraz portrecista, zarówno w studio jak i w terenie.
Od 30 lat pracuje jako tłumacz polsko-angielski oraz angielsko-polski dla czołowych firm i organizacji.

Artykuły: 2105

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *