Wymień lub sprzedaj sprzęt fotograficzny
|
Złóż zapytanie o wniosek ratalny w Interfoto.eu

TTArtisan 250mm F5.6 Reflex Donut Bokeh M42: portret damy

TTArtisan 250mm F5.6 Reflex Donut Bokeh M42: na czym polega fenomen tego obiektywu? Dla mnie przede wszystkim ważny jest pewien osobisty aspekt jego genezy. Otóż parametry oraz stylistyka TTArtisan 250mm F5.6 Reflex Donut Bokeh M42 nawiązują do konkretnej wintydżowej optyki, a mianowicie do obiektywu Minolta RF Rokkor 250mm F5.6 i mogę śmiało powiedzieć, że miałem w tym pewien udział.

TTArtisan 250mm_dsc0453
TTArtisan 250mm F5.6 Reflex Donut Bokeh M42 + Nikon Z50
ttartisan 250mm new

Otóż jakiś czas temu firma TTArtisan poprosiła InterFoto.eu o sugestie dotyczące tego, jakie obiektywy powinna opracować i ja wskazałem powyższego Rokkora jako podstawę do zaprojektowania nowego obiektywu lustrzanego. Dlaczego? Ponieważ miałem z Rokkorem krótko do czynienia i ten krótki romans zakończył się fatalnym zauroczeniem.

Minolta RF Rokkor 250mm F5.6

Minolta RF Rokkor 250mm F5.6 to rzadki, drogi i poszukiwany obiektyw, a jego atrakcyjność polega na połączeniu wysokiej jakości optycznej, umiarkowanie długiej ogniskowej i niewielkich gabarytów. Znacznie powszechniejsze są dłuższe a przy tym większe i cięższe obiektywy lustrzane o ogniskowych 500mm lub 600mm i jasności F8 takie jak Canon FD 500mm F8 Reflex a brakuje małych i lekkich obiektywów zwierciadlanych o ogniskowej 250mm i jasności F5.6. Nawiązujący do Rokkora TTArtisan 250mm F5.6 Reflex Donut Bokeh wypełnia tę lukę.

Minolta RF-Rokkor-250mm-f5.6-3-1024x682_

Gdy Minolta RF Rokkor 250mm F5.6 na krótko pojawiła się w InterFoto.eu (bo mimo wysokiej ceny zaraz się sprzedała) udało mi się zabrać ją na krótką sesję portretową. Pozowała mi Iwona Bal, znakomita architektka i fotografka z Wesołej, która poznałem dzięki nieodżałowanej inicjatywie Sulejówek – Grupa fotograficznej. Nieodżałowanej bo grupa założona przez Bartka Kanię już nie istnieje a było to fajne przedsięwzięcie.

Minolta RF Rokkor 250 mm F5,6 (MD-II)
Minolta Rokkor RF 250mm F5.6, Sony A7R II

Wracając do sesji, było wtedy dość zimno i Iwona musiała nosić płaszcz, ale główny element garderoby stanowił kapelusz. Ta sesja w kapeluszu była krótka ale dość intensywna i sprawiła, że uznałem Rokkora za fajny obiektyw, generujący frapujące tło dla portretów w bardzo małym i lekkim tubusie. Ponadto ogniskowa 250 mm sprawia, że można robić portrety nie oddalając zbytnio od fotografowanej osoby, co ułatwia komunikację. Atrakcja Rokora polega na połączeniu umiarkowanie długiej ogniskowej, małych gabarytów i zdolności do generowania obwarzankowego bokeh,

TTArtisan 250mm_dsc4780
TTArtisan 250mm F5.6 Reflex Donut Bokeh M42 + Nikon Zf

Encore! encore!

Skoro teraz pojawiła się udana replika Rokkora w postaci obiektywu TTArtisan 250mm F5.6 Reflex M42 Donut Bokeh przyszło mi do głowy, że warto tamtą sesję powtórzyć. Odezwałem się do Iwony, która – ku mojej radości zgodziła się na powtórkę. W dniu, w którym się spotkaliśmy, warunki były odmienne od tamtych, w jakich fotografowałem Rokkorem cztery i pół roku temu. Było upalnie więc płaszcz zastąpiła sukienka, Ale ponownie był kapelusz, a właściwie kilka kapeluszy do wyboru.

TTArtisan 250mm_dsc0481
TTArtisan 250mm F5.6 Reflex Donut Bokeh M42 + Nikon Z50

Portret damy

I tak powstała seria portretów damy w okolicach Rezerwatu Bagno Jacka w Wesołej. Gdy patrzę na nie widzę jak skandynawska jest Iwona na tych portretach. Miałem od razu skojarzenie z Bibi Andersson z filmów Ingmara Bergmana. Zdjęcia robiłem dwoma bezlusterkowcami: pełnoklatkowym Nikon Zf niepełnoklatkowym Nikon Z50.

TTArtisan 250mm_dsc4696
TTArtisan 250mm F5.6 Reflex Donut Bokeh M42 + Nikon Zf

TTArtisan 250mm F5.6 Reflex M42 Donut Bokeh: specyfikacje

  • Przeznaczenie do pełnej klatki i APS-C.
  • Mocowanie obiektywu M42.
  • Stałe światło F5.6.
  • Bokeh w kształcie obwarzanków (Donut BokehLord of the Rings).
  • Kąt widzenia 10 stopni.
  • Konstrukcja: 6 elementów w 5 grupach.
  • Ustawianie ostrości: manualne.
  • Obiektyw lustrzany.
  • Średnica mocowania filtra: 67mm
  • Minimalna odległość ostrzenia: 2m.
  • W zestawie nakręcana osłona przeciwsłoneczna, przedni i tylni dekielek.
  • Ostrzy na nieskończoność.
  • Waga: około 380g.

TTArtisan 250mm_dsc0469
TTArtisan 250mm F5.6 Reflex Donut Bokeh M42 + Nikon Z50

Galeria zdjęć przykładowych z kombinacji TTArtisan 250mm F5.6 Reflex M42 Donut Bokeh + Nikon Zf

Galeria zdjęć przykładowych wykonanych kombinacją obiektyw TTArtisan 250mm F5.6 Reflex M42 Donut Bokeh + pełnoklatkowy bezlusterkowiec Nikon Zf. Zdjęcia zostały zarejestrowane w formacie NEF a następnie wywołane do formatu jpeg w programie Adobe Camera Raw i zmniejszone do 2048 pikseli na dłuższym boku.

Galeria zdjęć przykładowych z kombinacji TTArtisan 250mm F5.6 Reflex M42 Donut Bokeh + Nikon Z50

Galeria zdjęć przykładowych wykonanych kombinacją obiektyw TTArtisan 250mm F5.6 Reflex M42 Donut Bokeh + niepełnoklatkowy bezlusterkowiec Nikon Z50. Zdjęcia zostały zarejestrowane w formacie NEF a następnie wywołane do formatu jpeg w programie Adobe Camera Raw i zmniejszone do 2048 pikseli na dłuższym boku.

Sprzęt wykorzystany do zrobienia zdjęć przykładowych

Sprzęt użyty do wykonania zdjęć przykładowych jest dostępny w sklepie InterFoto.eu.

Obiektyw TTArtisan 250mm F5.6 Reflex M42 Donut Bokeh

Pełnoklatkowy bezlusterkowiec Nikon Zf

Pełnoklatkowy bezlusterkowiec Nikon Z50

K&F Concept M42 – Leica M Adapter

K&F Concept Leica M – Nikon Z Adapter

K&F Concept Pasek na nadgarstek

TTArtisan 250mm_dsc4745
TTArtisan 250mm F5.6 Reflex Donut Bokeh M42 + Nikon Zf
Jarosław Brzeziński
Jarosław Brzeziński

Jarosław Brzeziński, ur. 1962 r., fotograf, malarz i tłumacz z tytułem magistra filologii angielskiej.
Blog pod adresem: https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/
W roku 2005 opublikował książkę “Canon EOS System”.
W latach 1998- 2009 odpowiedzialny w UKIE za tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z akcesją oraz członkostwem Polski w UE.
W latach 1996- 2011 redaktor i autor setek artykułów na temat sprzętu fotograficznego i fotografii dla czołowych miesięczników branżowych.
W latach 1987-1998 pracował jako nauczyciel angielskiego.
W latach 1994-1996 pracował jako freelancing copywriter dla Ogilvy & Mather.
Od 12 lat jest głównym ekspertem ds. tłumaczeń w Centrum Europejskim Natolin.
Od 25 lat pracuje jako zawodowy fotograf ślubny, reklamowy, reklamowy, eventowy, przemysłowy, korporacyjny oraz portrecista, zarówno w studio jak i w terenie.
Od 30 lat pracuje jako tłumacz polsko-angielski oraz angielsko-polski dla czołowych firm i organizacji.

Artykuły: 2228

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *