AF-S Nikkor 200mm F2G IF-ED VR czyli lekkie brzemię: zdjęcia przykładowe na lustrzankach cyfrowych Nikon D750 i Nikon D800

AF-S Nikkor 200mm F2G IF-ED VR to pierwsza wersja superjasnego krótkiego teleobiektywu Nikona, który pojawił się na rynku w roku 2004 z myślą o fotografii portretowej oraz fotografowaniu niektórych dyscyplin sportu halowego. We wrześniu 2010 roku wprowadzono nieznacznie zmienioną wersję drugą obiektywu, z poprawionym systemem redukcji wibracji i powłokami nanokrystalicznymi. Waga wtedy nieco wzrosła do 2930 g. Do wykonania zdjęć umieszczonych w niniejszym wpisie użyłem wersji pierwszej. W przeszłości tak optyka już pojawiła się jako bohater wpisów na naszym blogu, na przykład tutaj.

AF-S Nikkor 200mm F2G IF-ED VR_2
AF-S Nikkor 200mm F2G IF-ED VR, Nikon D800
AF-S Nikkor 200mm F2G IF-ED VR (4)
AF-S Nikkor 200mm F2G IF-ED VR, Nikon D750

AF-S Nikkor 200mm F2G IF-ED VR: geneza

Należy pamiętać, że nie był to pierwszy obiektyw Nikona o takiej kombinacji ogniskowej i przysłony. W latach 1977-2005 produkowany był manualny Nikkor✱ED 200mm F2, który powstał w roku 1977 jako optyka AI i został zaktualizowany do wersji AI-s w roku 1982. Te obydwa modele miały wbudowaną wysuwaną osłonę przeciwsłoneczną. W roku 1986 nieco zmieniono kosmetykę (ale optyka pozostała bez zmian) obiektywu i dodano w komplecie walizeczkę transportową. Ta ostatnia wersja miała zdejmowaną osłonę przeciwsłoneczną HE-4 z blokadą, z przodu dodano szkło ochronne a zamiast przedniego mocowania nakręcanych filtrów o średnicy 122 mm umieszczono z tyłu mocowanie filtrów żelatynowych. Omawiana tutaj optyka z autofokusem i systemem redukcji wibracji to kompletnie inna konstrukcja.

AF-S Nikkor 200mm F2G IF-ED VR (16)
AF-S Nikkor 200mm F2G IF-ED VR, Nikon D750

AF-S Nikkor 200mm F2G IF-ED VR: specyfikacje

  • Konstrukcja optyczna: 13 soczewek, w tym jedna ze szkła Super ED i trzy ze szkła ED, w 9 grupach; jedna grupa stabilizująca obraz; soczewki pokryte powłokami SIC;
  • Liczba listków przysłony: 9;
  • Zakres wartości przysłony: F2-F22;
  • Minimalna odległość ustawiania ostrości: 1,9 metra;
  • Mocowanie filtrów: wbudowana szuflada na filtry o średnicy mocowania 52 mm;
  • Wymiary (średnica x długość): 124 mm x 203 mm;
  • Waga: 2900 g.
batch_AF-S Nikkor 200mm F2G IF-ED VR_13
AF-S Nikkor 200mm F2G IF-ED VR, Nikon D800

AF-S Nikkor 200mm F2G IF-ED VR: oczekiwania są wielkie a wszystkie zostają spełnione

AF-S Nikkor 200mm F2G IF-ED VR to obiektyw niezwykły i za każdym razem gdy go mam użyć, gęba mi się śmieje. To doskonała optyka portretowa z dwóch powodów. Po pierwsze, ze względu na ogniskową która sprawdza się wszędzie tam, gdzie 85-105 mm to za mało a 300 mm to za dużo. Ogniskowa 200 mm zapewnia dystans sprawiający, że osoba portretowana nie czuje się przytłoczona naszą obecnością, jak to może być w przypadku optyki o ogniskowej 85 mm; z drugiej strony jesteśmy na tyle blisko tej osoby, aby utrzymać kontakt głosowy. Po drugie, ze względu na wybitne walory optyczne, o których powiem nieco więcej.

batch_AF-S Nikkor 200mm F2G IF-ED VR_9
AF-S Nikkor 200mm F2G IF-ED VR, Nikon D800

Manualny poprzednik tej optyki czyli Nikkor✱ED 200mm F2, miał nieco aberracji sferycznej i chromatycznej, co sprawiało, że przy pełnym otworze przysłony nie dawał super ostrości, ale za to generował przepiękne bokeh. Nikon poszedł w modelu z autofokusem słuszną drogą starając się zmniejszyć aberrację chromatyczną i zwiększyć ostrość a jednocześnie zachować piękne nieostrości. I to wszystko się udało: ostrość jest świetna, chociaż nie “chirurgiczna”, a bokeh zabójczo atrakcyjne. To ostatnie wynika z umiejętnie zastosowanej podkorekcji aberracji sferycznej, co oznacza, że obiektyw został “zepsuty” w przemyślany i właściwy sposób. Charakter rozmycia tła poza płaszczyzną ostrości jest jednym z najlepszych jakie widziałem z jakiegokolwiek obiektywu a ostrość znakomita już przy pełnym otworze przysłony.

AF-S Nikkor 200mm F2G IF-ED VR (11)
AF-S Nikkor 200mm F2G IF-ED VR, Nikon D750

I mówiąc szczerze prawie nie zdarza mi przymykać tego obiektywu. Jeśli ktoś chce fotografować przy mniejszych otworach przysłony polecam inne narzędzia, takie choćby jak zoom 70-200 mm F2,8 bo nie nie po to dźwigamy trzykilogramową optykę, żeby używać jej w sposób, do którego wystarczy obiektyw trzy razy lżejszy.

AF-S Nikkor 200mm F2G IF-ED VR (7)
AF-S Nikkor 200mm F2G IF-ED VR, Nikon D750

His yoke is easy and his burden is light

Jako, że nie mogę żyć i pracować bez muzyki, pisząc niniejszy tekst słuchałem Mesjasza Jerzego Fryderyka Haendla. I przy chórze His yoke is easy and his burden is light pomyślałem, że tak właśnie jest z obiektywem AF-S Nikkor 200mm F2G IF-ED VR: jest ciężki, ale piękno generowanego obrazka sprawia, że to brzemię staje się lekkie.

batch_AF-S Nikkor 200mm F2G IF-ED VR
AF-S Nikkor 200mm F2G IF-ED VR, Nikon D800

Galeria zdjęć przykładowych: Nikon D750

Galeria zdjęć przykładowych wykonanych pełnoklatkową lustrzanką cyfrową Nikon D750 i obiektywem AF-S Nikkor 200mm F2G VR ED. Zdjęcia zostały wykonane w formacie RAW, przekonwertowane z minimalną obróbką do formatu jpeg w programie Adobe Camera Raw i zmniejszone do 2000 pix na dłuższym boku.

Galeria zdjęć przykładowych: Nikon D800

Galeria zdjęć przykładowych wykonanych pełnoklatkową lustrzanką cyfrową  Nikon D800 i obiektywem AF-S Nikkor 200mm F2G VR ED. Zdjęcia zostały wykonane w formacie RAW, przekonwertowane z minimalną obróbką do formatu jpeg w programie Adobe Camera Raw i zmniejszone do 2000 pix na dłuższym boku.

Sprzęt użyty do wykonania zdjęć przykładowych

Zdjęcia przykładowe zostały wykonane sprzętem dostępnym w InterFoto.eu:

Pełnoklatkowa lustrzanka cyfrowa Nikon D750

Pełnoklatkowa lustrzanka cyfrowa Nikon D800 

Obiektyw AF-S Nikkor 200mm F2G VR ED

batch_AF-S Nikkor 200mm F2G IF-ED VR_12
batch_AF-S Nikkor 200mm F2G IF-ED VR, Nikon D800
Jarosław Brzeziński
Jarosław Brzeziński

Jarosław Brzeziński, ur. 1962 r., fotograf, malarz i tłumacz z tytułem magistra filologii angielskiej.
Blog pod adresem: https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/
W roku 2005 opublikował książkę “Canon EOS System”.
W latach 1998- 2009 odpowiedzialny w UKIE za tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z akcesją oraz członkostwem Polski w UE.
W latach 1996- 2011 redaktor i autor setek artykułów na temat sprzętu fotograficznego i fotografii dla czołowych miesięczników branżowych.
W latach 1987-1998 pracował jako nauczyciel angielskiego.
W latach 1994-1996 pracował jako freelancing copywriter dla Ogilvy & Mather.
Od 12 lat jest głównym ekspertem ds. tłumaczeń w Centrum Europejskim Natolin.
Od 25 lat pracuje jako zawodowy fotograf ślubny, reklamowy, reklamowy, eventowy, przemysłowy, korporacyjny oraz portrecista, zarówno w studio jak i w terenie.
Od 30 lat pracuje jako tłumacz polsko-angielski oraz angielsko-polski dla czołowych firm i organizacji.

Artykuły: 2124

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *