Wymień lub sprzedaj sprzęt fotograficzny
|
Złóż zapytanie o wniosek ratalny w Interfoto.eu

Sony FE 70-200mm F4 G OSS na Sony A7R IV: zgrabny duet do tańca i do różańca

Sony FE 70-200mm F4 G OSS to bez dwóch zdań, jeden z najatrakcyjniejszych obiektywów zmiennoogniskowych dla pełnoklatkowych bezlusterkowców Sony. Niezależnie od tego czy mówimy o użytku amatorskim czy profesjonalnym, ta optyka zasługuje na reputację, którą się cieszy. Powiem Ci dlaczego. Bo mimo, że na rynku pojawiła się druga wersja tego obiektywu, dzięki atrakcyjnej cenie używek Mark I to nadal zajefajny obiektyw. Dodam, że zdjęcia przykładowe zrobiłem na wymagającym pełnoklatkowym bezlusterkowcu Sony A7RIV z matrycą 60 Mpix.

Sony FE 70-200mm F4 G OSS__fot9849

Najpierw omówię zakres ogniskowych, jakość wykonania i funkcje obiektywu. Porównam również wersję F4 z F2.8, a na koniec omówię niektóre ze znanych problemów lub wad obiektywu i sprawdzę, czy mogą Ci uprzykrzyć jego użytkowanie.

Sony FE 70-200mm F4 G OSS: specyfikacje

  • Mocowanie: Sony E
  • Format: Pełna klatka 35 mm
  • Ogniskowa: 70 – 200 mm
  • Ogniskowa w przeliczeniu na format 35 mm (APS-C): 105 – 300 mm
  • Grupy/soczewki obiektywu: 15/21
  • Kąt widzenia (pełna klatka): 34° – 12°
  • Kąt widzenia (APS-C): 22° – 8°
  • Maksymalna przysłona: F4
  • Minimalna przysłona: F22
  • Listki przysłony: 9
  • Przysłona kołowa: Tak
  • Minimalna odległość od obiektu: 1-1,5 m (AF) / 1-1,35 m (MF)
  • Maksymalne powiększenie: 0,13x
  • Średnica filtra: 72 mm
  • Stabilizacja obrazu: Optical SteadyShot

Dlaczego uważam Sony FE 70-200mm F4 G OSS za jeden z najlepszych telezoomów dla bezlusterkowców Sony?

Prawie od samego początku przygody z zawodową fotografią używałem obiektywu 70-200 mm – niezależnie od tego, czy chodziło o system Canon EF czy Nikon F – i uważałem, że wersja o jasności F2.8 jest jedynym akceptowalnym rozwiązaniem. Zważywszy na to, że początkowo używałem lustrzanek „analogowych” gdzie maksymalna czułość filmów z jakich się korzystało na zleceniach to było ISO 400, a potem wczesnych modeli lustrzankę cyfrowych które ostro „szumiały” powyżej czułości ISO 800, zoom o jasności F4 nie wchodziło w grę. Jednak od czasu, gdy wszedłem w świat nowoczesnych „niskoszumiących” bezlusterkowców moje spojrzenie się odmieniło. Zoom 70-200mm F4 jawi mi się teraz jako rozwiązanie jak najbardziej do przyjęcia a na dodatek gabarytowo bardziej pasuje do bezluster.

Oczywiście Sony 70-200mm F2.8 GM to znakomity obiektyw, ale doszedłem do wniosku, że poręczniej będzie mi fotografować wersją ciemniejszą. Sony FE 70-200mm F4 G OSS ma wszystko, czego potrzebuję: stabilizację obrazu, najwyższą jakość obrazu, kompaktową i lekką konstrukcję oraz świetną cenę.

Dlaczego ogniskowa 70-200mm?

Zakres ogniskowych 70-200mm jest jednym z moich ulubionych ze względu na możliwość kompresji perspektywy i izolacji obiektu od tła. Dostępne są inne telezoomy, na przykład takie jak 100-400mm, ale ja zawsze wracam do zakresu 70-200mm, ponieważ jest tak użyteczny i „łatwy do zagospodarowania”.

Sony FE 70-200mm F4 G OSS__fot9852

Wersja F2.8 kontra F4

Gdy Sony zaczęło budować swoją linię obiektywów, skupiło się na obiektywach F4, zanim wypuściło jaśniejsze, droższe wersje F2.8. Tak było w przypadku wszystkich trzech podstawowych obiektywów zmiennoogniskowych: 16-35 mm, 24-70 mm i 70-200 mm. Zazwyczaj lepsza jest wersja F2.8, ale w przypadku 70-200 mm wolę wersję F4.

W przypadku zdjęć, które zazwyczaj robię, dodatkowa działka przysłony nie ma większego znaczenia. A oszczędność w zakresie wagi na poziomie 635 g sprawia, że można nosić ten obiektyw na aparacie przez cały dzień.

Sony FE 70-200mm F4 G OSS__dsc4219

Jakość wykonania

Jak można się spodziewać po większości obiektywów profesjonalnej klasy G ze stajni Sony FE 70-200mm F4 G OSS jest solidny i świetnie wykończony, chociaż nie jest w pełni zabezpieczony przed niekorzystnymi warunkami zewnętrznymi.

Sony FE 70-200mm F4 G OSS__fot9860

Cechy

Stabilizacja obrazu pozwoliła mi swobodnie fotografować przy ogniskowej 200 mm przy czasach otwarcia migawki w okolicach 1/80 s. Niektórzy użytkownicy narzekają, że stabilizacja w tym obiektywie nie dorównuje konkurencji, ale dla mnie jest wystarczająco dobra. Pozostałe cechy tego obiektywu są dość standardowe dla większości teleobiektywów Sony: Przełącznik AF/MF, przycisk blokady ostrości, osłona przeciwsłoneczna i solidne mocowanie statywowe.

Zastosowanie i potencjalne problemy

Moje doświadczenia z użytkowania tego obiektywu były znakomite. Jest kilka rzeczy, które chcę dodatkowo poruszyć. Po pierwsze, podczas fotografowania pod odpowiednim kątem obiektyw generuje fajną flarę. Jest ona widoczna tylko w odpowiednich warunkach, ale daje bardzo przyjemny efekt.

Po drugie, wiele osób narzeka na brak ostrości na krawędziach obrazu przy ogniskowej 200 mm. Dla mnie to nie stanowi problemu, ponieważ zazwyczaj fotografuję obiekt na pierwszym planie i chcę, aby brzegi były nieostre. Jeśli fotografujesz krajobrazy i chcesz uzyskać ostrość od krawędzi do krawędzi przy 200 mm, może to stanowić problem, ale przymknięcie obiektywu pomaga go pokonać.

Po trzecie, niektórzy narzekają, że reakcja ręcznego ustawiania ostrości jest nieliniowa. Stanowi to problem głownie dla osób nagrywających filmy, które chcą ustawiać ostrość ręcznie. Dzięki precyzyjnemu autofokusowi w nowoczesnych aparatach, takich jak A7R IV, ręczne ustawianie ostrości staje się coraz mniej powszechne, co sprawia, że problem ten dotyczy tylko bardzo wybranej grupy użytkowników.

Podsumowanie

Podsumowując, Sony FE 70-200mm F4 G OSS to mój ulubiony telezoom do systemu Sony FE. Zakres ogniskowych 70-200 mm jest świetny do kompresji perspektywy i izolacji głównego obiektu a obiektyw nie ma żadnych istotnych wad. Gorąco polecam Sony 70-200 mm F4: jest niedrogi, kompaktowy i lekki, i daje doskonałą jakość obrazu.

Zdjęcia przykładowe: Sony FE 70-200mm F4 G OSSSony A7RIV

Galeria zdjęć przykładowych wykonanych obiektywem Sony FE 70-200mm F4 G OSS zamocowanym na bezlusterkowcu Sony A7RIV. Zdjęcia zostały wykonane w formacie RAW a następnie skonwertowane w programie Adobe Camera Raw do formatu jpeg w pełnej rozdzielczości.

Sprzęt użyty do wykonania zdjęć przykładowych

Zdjęcia przykładowe zostały zrobione sprzętem dostępnym w sklepie InterFoto.eu.

Obiektyw Sony FE 70-200mm F4 G OSS

Bezlusterkowiec Sony A7RIV.


Jarosław Brzeziński
Jarosław Brzeziński

Jarosław Brzeziński, ur. 1962 r., fotograf, malarz i tłumacz z tytułem magistra filologii angielskiej.
Blog pod adresem: https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/
W roku 2005 opublikował książkę “Canon EOS System”.
W latach 1998- 2009 odpowiedzialny w UKIE za tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z akcesją oraz członkostwem Polski w UE.
W latach 1996- 2011 redaktor i autor setek artykułów na temat sprzętu fotograficznego i fotografii dla czołowych miesięczników branżowych.
W latach 1987-1998 pracował jako nauczyciel angielskiego.
W latach 1994-1996 pracował jako freelancing copywriter dla Ogilvy & Mather.
Od 12 lat jest głównym ekspertem ds. tłumaczeń w Centrum Europejskim Natolin.
Od 25 lat pracuje jako zawodowy fotograf ślubny, reklamowy, reklamowy, eventowy, przemysłowy, korporacyjny oraz portrecista, zarówno w studio jak i w terenie.
Od 30 lat pracuje jako tłumacz polsko-angielski oraz angielsko-polski dla czołowych firm i organizacji.

Artykuły: 2221

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *