TTArtisan 35mm F0.95 kontra 7Artisans 35mm F0.95: zdjęcia przykładowe z superjasnych standardów APS-C

TTArtisan 35mm F0.957Artisans 35mm F0.95 to dwa superjasne chińskie obiektywy standardowe zaprojektowane dla matryc formatu APS-C. Mają takie same ogniskowe i otwory względne zatem wydają się być bliźniakami, ale dzieli je wiele różnic zarówno pod względem stylistyki, konstrukcji mechanicznej jak i schematu optycznego. Obydwa obiektywy testowaliśmy na naszym blogu: TTArtisan 35mm F0.95 niedawno a 7Artisans 35mm F0.95 ponad dwa lata temu, ale jeszcze nie zestawialiśmy ich ze sobą. Dzisiaj nadszedł czas na przyjrzenie się zdjęciom przykładowym wykonanym tymi pozornymi bliźniaczymi szkiełkami na bezlusterkowcu Sony a6300.

TTArtisan 35mm F0.95
TTArtisan 35mm F0.95
7Artisans 35mm F0.95 2
7Artisans 35mm F0.95

7Artisans 35mm F0.95: specyfikacje

Budowa optyczna: 11 soczewek w 8 grupach

Kąt widzenia: 43 stopnie

Liczba listków przysłony: 12 (zaokrąglone)

Zakres przysłon: f/0,95 – f/16 (bezstopniowe)

Minimalna odległość ustawiania ostrości: 37 cm

Średnica x długość: 57 x 56 mm

Waga: 369 g

Średnica mocowania filtrów: 52 mm

TTArtisan 35mm F0.95 1
TTArtisan 35mm F0.95

TTArtisan 35mm F0.95: specyfikacje

Budowa optyczna: 7 soczewek w 5 grupach

Kąt widzenia: 45 stopni

Liczba listków przysłony: 10

Zakres przysłon: f/0,95 – f/16 (z zaskokami)

Minimalna odległość ustawiania ostrości: 35 cm

Średnica x długość: 57 x 56 mm

Waga: 247 g

Średnica mocowania filtrów: 52 mm

7Artisans 35mm F0.95 1
7Artisans 35mm F0.95

Pojedynek pozornych bliźniaków

Testowałem obydwa obiektywy więc mogą powiedzieć jedno: każdy ma swój bagaż wad optycznych, nadających generowanym przez nie obrazkom „wintydżowy” charakter przy czym każdy jest nieco inny. Zresztą różnice zaczynają się już od wyglądu: w przypadku TTArtisan postawiono na klasyczną stylistykę nawiązującą do designu typu „zebra”, najczęściej kojarzonego z obiektywami firmy Meyer Optik Görlitz, a jednocześnie na kompaktowość. TTArtisan 35mm F0.95 jest krótki, mały i lekki. Z kolei 7Artisans 35mm F0.95 ma dość nowoczesną, nieco nijaką i mdłą stylistykę i jest wyraźnie dłuższy. Zaskokowe sterowanie przysłoną w TTArtisan 35mm F0.95 bardziej predestynuje ten obiektyw do fotografowania natomiast płynna zmiana wartości przysłony w 7Artisans 35mm F0.95 jest bardziej przydatna przy filmowaniu.

TTArtisan 35mm F0.95 3
TTArtisan 35mm F0.95

7Artisans 35mm F0.95 jest przy pełnym otworze przysłony w miarę ostry i kontrastowy i ma ładne bokeh. Dystorsja beczkowata i winietowanie optyczne są umiarkowane. TTArtisan 35mm F0.95 generuje miękki obrazek przy pełnym otworze przysłony ale już przy F1.4 robi się ostro. Obiektyw nie ma idealnie skorygowanych wad optycznych, ale nadrabia te niedostatki ciekawym charakterem generowanego obrazka. Jeśli potrzebny nam jest autofokus i ostry obrazek od pełnego otworu przysłony, pozostaje nam zakup firmowej optyki Sony lub obiektywów Sigma, ale to znacznie większy wydatek.

TTArtisan 35mm F0.95 4
TTArtisan 35mm F0.95

Z dwóch zestawianych obiektywów TTArtisan 35mm F0.95 byłby moim pierwszym wyborem ze względu na niewielkie gabaryty i ergonomię. Pierścień ostrości jest łatwiejszy w obsłudze dzięki nacięciom i płynniejszej pracy. Od strony optyki obydwa obiektywy mają paletę wad, chociaż z nieco inaczej rozłożonymi akcentami, ale część tych wad może zmienić się w zalety w rękach umiejętnego fotografa, który stawia bardziej na kreatywność niż na techniczną perfekcję.

TTArtisan 35mm F0.95 5
TTArtisan 35mm F0.95

Podsumowując produkt firmy TTArtisan należy podkreślić znakomite wykonanie od strony mechaniki i ergonomii (wyłączywszy wkręcany dekiel przedni), dobrą ostrość w środku kadru już od pełnego otworu przysłony oraz na brzegach po przymknięciu. Na minus należy zapisać miękkie brzegi przy dużych otworach przysłony, widoczną podłużną aberrację chromatyczną i podatność na flarę, ale akurat flarę można wykorzystać w sposób twórczy.

7Artisans 35mm F0.95 3
7Artisans 35mm F0.95

Kliniczna ostrość i znakomita korekcja wad optycznych jest potrzebna w zawodowej fotografii, ale gdy po prostu chcemy pobawić się w fotografię, poigrać z flarami, ciekawym bokeh czy mocnym rozmyciem tła, tylko chińskie obiektywy manualne o ogniskowej 35mm zaprojektowane dla matryc formatu APS-C mają jasność F0.95 i dzikość serca, przez co rozumiem odleciany charakter generowanego obrazka.

7Artisans 35mm F0.95 4
7Artisans 35mm F0.95

TTArtisan 35mm F0.95: galeria zdjęć przykładowych zmniejszonych na dłuższym boku do 2000 pix

7Artisans 35mm F0.95: galeria zdjęć przykładowych zmniejszonych na dłuższym boku do 2000 pix

Sprzęt użyty do wykonania zdjęć przykładowych

Do wykonania zdjęć przykładowych wykorzystano następujący sprzęt wypożyczony ze sklepu InterFoto.eu:

TTArtisan 35mm F0.95

7Artisans 35mm F0.95

Sony a6300

Jarosław Brzeziński
Jarosław Brzeziński

Jarosław Brzeziński, ur. 1962 r., fotograf, malarz i tłumacz z tytułem magistra filologii angielskiej.
Blog pod adresem: https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/
W roku 2005 opublikował książkę “Canon EOS System”.
W latach 1998- 2009 odpowiedzialny w UKIE za tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z akcesją oraz członkostwem Polski w UE.
W latach 1996- 2011 redaktor i autor setek artykułów na temat sprzętu fotograficznego i fotografii dla czołowych miesięczników branżowych.
W latach 1987-1998 pracował jako nauczyciel angielskiego.
W latach 1994-1996 pracował jako freelancing copywriter dla Ogilvy & Mather.
Od 12 lat jest głównym ekspertem ds. tłumaczeń w Centrum Europejskim Natolin.
Od 25 lat pracuje jako zawodowy fotograf ślubny, reklamowy, reklamowy, eventowy, przemysłowy, korporacyjny oraz portrecista, zarówno w studio jak i w terenie.
Od 30 lat pracuje jako tłumacz polsko-angielski oraz angielsko-polski dla czołowych firm i organizacji.

Wpisów: 1843

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *