Wymień lub sprzedaj sprzęt fotograficzny
|
Złóż zapytanie o wniosek ratalny w Interfoto.eu

Sigma 18-50mm F2.8 DC DN Contemporary na Fujfilm X-T3: minitest i zdjęcia przykładowe

Sigma 18-50mm F2.8 DC DN Contemporary to znana już dobrze konstrukcja, która do niedawna była dostępna w mocowaniach Sony E oraz L-mount. Na blogu prezentowaliśmy test obiektywu na aparacie sony a6000. Jako, że pojawiła się teraz wersja z bagnetem FX przyjrzymy się jej na aparacie Fujifilm X-T3. Sigma 18-50mm F2.8 DC DN Contemporary jest atrakcyjną propozycją dla bezlusterkowców ponieważ jest to najmniejszy i najlżejszy na rynku obiektyw standardowy ze stałym światłem F2.8 w całym zakresie ogniskowych, co predestynuje go do wielu zastosowań, takich jak fotografia reportażowa, uliczna, portretowa czy też wakacyjna.

Sigma 18-50mm
Sigma 18-50mm

Sigma 18-50mm F2.8 DC DN Contemporary: specyfikacje

Konstrukcja obiektywu: 13 elementów w 10 grupach (3 soczewki asferyczne, 1 soczewka SLD)

Kąt widzenia (APS-C): 76-5 – 31.7 stopnia

Liczba listków przysłony: 7

Maksymalna wartość przysłony: F22

Minimalna odległość ostrzenia: 12.1cm od matrycy aparatu (dla 18mm)

Maksymalna skala odwzorowania: 1:2.8 (18mm)

Średnica filtra: 55mm

Wymiary (średnica x długość) : 61.6mm x 76.8mm

Waga: 285g

Sigma 18-50mm

Mechanika i ergonomia

Oferta optyki – zarówno firmowej jak i producentów niezależnych – jest bogata, ale im więcej obiektywów użytkownicy mają do wyboru tym lepiej. Dołączył do nich występujący dotąd w mocowaniach Sony E i L-mount obiektywSigma 18-50mm F2.8 DC DN Contemporary.

Tubus obiektywu jest solidnie wykonany z kompozytu odpornego na zmiany temperatury (TSC), elementy wewnętrzne są zrobione z metalu w mosiężne mocowanie bagnetowe jest uszczelnione przed kurzem i wilgocią. Ergonomia jest doskonała a obiektyw jest według producenta najmniejszy i najlżejszy w swojej klasie. Niewątpliwie wyróżnia się niewielkimi gabarytami wśród standardowych zoomów dla bezlusterkowców o stałym świetle F2.8 chociaż zakres ogniskowych  jest nieco zawężony w porównaniu – na przykład – do znakomitego, ale i znacznie większego i cięższego obiektywu Fujinon XF 16-55mm f2.8 R LM WR lens.

Sigma 18-50mm

To sprawia, że Sigma jest znakomitym wyborem do całodziennego noszenia na aparacie a niepozorny wygląda predestynuje ją choćby do fotografii uliczne, Ponadto jest to obiektyw, który przypomina nam o tym, że bezlusterkowce i obiektywy do nich miały być mniejsze i lżejsze od swoich lustrzankowych odpowiedników. Generalnie można stwierdzić, że linia Sigma Contemporary przywraca pierwotny zamysł twórców bezlusterkowców. Osłona przeciwsłoneczna pasuje do tego obrazu: jest niewielka, ale dostatecznie chroni przednią soczewkę przed uszkodzeniami i zaświetleniami, łatwo się ją bagnetowo mocuje a na czas transportu można ją założyć w pozycji odwróconej.

Sigma 18-50mm

Autofokus

Sigma 18-50mm F2.8 DC DN Contemporary wykorzystuje cichy i szybki silnik krokowy do napędu autofokusa. Samoczynne ustawianie ostrości pracuje porównywalnie do tego w firmowych obiektywach Fujifilm a wykrywanie oka działa bardzo dobrze.

Sigma 18-50mm

Właściwości optyczne

Pod względem osiągów optycznych Sigma 18-50mm f2.8 DC DN Contemporary współpracuje z matrycami Fujifilm równie świetnie co w przypadku systemów z mocowaniem Sony E i L-mount. Obiektyw jest bardzo ostry już od pełnego otworu przysłony, szczególnie w środku a i brzegi niewiele odstają. Ostrość nieco wzrasta przy przymykaniu i w okolicach przysłony F6.7 osiąga optymalne wartości na całej powierzchni kadru ale nie zawahałbym się używać obiektywu przy F2.8 do zastosowań zawodowych. Kontrast jest wysoki, mikrokontrast znakomity a przenoszenie barw neutralne.

Sigma 18-50mm

Obiektyw sprawuje się znakomicie pod światło dzięki dobrym powłokom przeciwodblaskowym i skutecznej osłonie przeciwsłonecznej. Winietowanie jest widoczne przy F2.8 ale normalne dla optyki tej klasy i praktycznie znika już po przymknięciu do F4 w pełnym zakresie ogniskowych. Aberracja chromatyczna jest minimalna. Bokeh jest bardzo ładne, na poziomie stałek a nie obiektywów zmiennoogniskowych. Dzięki przysłonie F2.8 można uzyskać małą głębię ostrości a wtedy nieostrości mają bardzo płynne przejścia tonalne bez śladów nerwowości.

Sigma 18-50mm

Moim zdaniem

Sigma 18-50mm F2.8 DC DN Contemporary to świetnie wykonany mechanicznie obiektyw, a przy tym mały i lekki i o rewelacyjnej ergonomii z uszczelnionym mocowaniem bagnetowym. Autofokus pracuje szybko, cicho i dokładnie. Ma stałą bardzo dobrą jasność, jakość generowanych obrazków jest znakomita a cena niezwykle atrakcyjna. Jedyna wada to brak stabilizacji, ale sporo korpusów systemu Fujifilm X ma wbudowaną stabilizację matrycy.

Sigma 18-50mm

Jako standardowy jasny zoom jest to jeden z najlepszych wyborów dla systemu FX dzięki wysokiej jakości wykonania, znakomitej ergonomii i niewielkim gabarytom, które zachęcają do stałego noszenia obiektywu na aparacie. Na dodatek od strony optyki nie ma się do czego przyczepić. Widać, że to przemyślana konstrukcja, specjalnie stworzona dla systemów bezlusterkowców i z powodzeniem może rywalizować z firmowymi obiektywami Fujinon. Operując cytatem z filmu „Rozmowy kontrolowane” mogę powiedzieć inżynierom z firmy Sigma: „trafiliście w sedno tarczy.”

Galeria zdjęć przykładowych zmniejszonych do 2000 pix na dłuższym boku

Galeria zdjęć przykładowych 1:1

Sprzęt użyty w teście

Sprzęt użyty w teście jest dostępny w sklepie InterFoto.eu:

Sigma C 18-50mm F2.8 DC DN

Fujifilm X-T3

Jarosław Brzeziński
Jarosław Brzeziński

Jarosław Brzeziński, ur. 1962 r., fotograf, malarz i tłumacz z tytułem magistra filologii angielskiej.
Blog pod adresem: https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/
W roku 2005 opublikował książkę “Canon EOS System”.
W latach 1998- 2009 odpowiedzialny w UKIE za tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z akcesją oraz członkostwem Polski w UE.
W latach 1996- 2011 redaktor i autor setek artykułów na temat sprzętu fotograficznego i fotografii dla czołowych miesięczników branżowych.
W latach 1987-1998 pracował jako nauczyciel angielskiego.
W latach 1994-1996 pracował jako freelancing copywriter dla Ogilvy & Mather.
Od 12 lat jest głównym ekspertem ds. tłumaczeń w Centrum Europejskim Natolin.
Od 25 lat pracuje jako zawodowy fotograf ślubny, reklamowy, reklamowy, eventowy, przemysłowy, korporacyjny oraz portrecista, zarówno w studio jak i w terenie.
Od 30 lat pracuje jako tłumacz polsko-angielski oraz angielsko-polski dla czołowych firm i organizacji.

Wpisów: 1905

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *