Sigma 18-50mm F2.8 DC DN i Sony a6000: zdjęcia przykładowe i test nowego standardowego obiektywu zmiennoogniskowego

Wstęp

Pod pewnymi względami Sigma 18-50mm f2.8 DC DN to standardowy zoom, na który czekali użytkownicy aparatów z matrycami formatu APS-C. Wyrównana jakość optyczna w całym zakresie ogniskowych i i na całej powierzchni kadru, dobra stała jasność F2.8, niewielkie gabaryty i przystępna cena przemawiają na korzyść nowego obiektywu. Na minus można zapisać brak stabilizacji optycznej, ograniczony zakres ogniskowych na dole (18 mm zamiast ogniskowej 16 mm oferowanej przez niektóre obiektywy konkurencyjne) i sporą dystorsję (którą jednak łatwo skorygować). Szczególnie dla aparatów Sony serii a5000 i a6000 jest to atrakcyjna alternatywa dla kitowego zooma i w połączeniu z trzema znakomitymi i jasnymi stałkami Sigma Contemporary – 16mm F1.4, 30mm F1.4 i 56mm F1.4 – zaspakaja 90% potrzeb fotograficznych użytkowników niepełnoklatkowych bezlusterkowców Sony.

Sigma 18 50mm F2.8 AF
Sigma 18-50mm F2.8 DC DN, Sony a6000

Sigma 18 50mm F2.8 Front
Sigma 18 50mm F2.8 DC DN, przednia soczewka

Pierwsze testy

O obiektywie Sigma 18-50mm F2.8 DC DN pisaliśmy natychmiast po jego premierze tutaj i błyskawicznie pojawiły się na naszym blogu jego pierwsze testy wykonane przez TomkaPawła.

Sigma 18 50mm F2.8 Hat
Sigma 18-50mm F2.8 DC DN, Sony a6000

Sigma 18-50mm F2.8 DC DN: specyfikacje

Konstrukcja obiektywu: 13 elementów w 10 grupach (3 soczewki asferyczne, 1 soczewka SLD)

Kąt widzenia (APS-C): 76-5 – 31.7 stopnia

Liczba listków przysłony: 7 (przysłona kołowa przy F2.8-F4, wielokątna od F5.6)

Maksymalna wartość przysłony: F22

Minimalna odległość ostrzenia: 12.1cm od matrycy aparatu (18mm)

Maksymalna skala odwzorowania: 1:2.8 (18mm)

Średnica mocowania filtra: 55mm

Wymiary (średnica x długość) : 65.4mm x 74.5mm

Waga: 290g

Sigma 18 50mm F2.8 Side
Sigma 18-50mm F2.8 DC DN, Sony a6000

Budowa, mechanika, ergonomia

Mimo dość skomplikowanej konstrukcji optycznej (13 soczewek w 10 grupach) obiektyw Sigma 18-50mm F2.8 DC DN jest mały i lekki (290 g) a średnica mocowania filtrów to tylko 55 mm. Minimalna odległość ustawiania ostrości wynosi zaledwie 12 cm dla ogniskowej 18 mm (i tam obiektyw daje największą skalę odwzorowania) i 30 cm dla ogniskowej 50 mm.

Sigma 18-50mm F2.8
Sigma 18-50mm F2.8 DC DN, Sony a6000

Mimo, że jest to obiektyw najtańszej serii w ofercie firmy Sigma – Contemporary – jakość wykonania jest na wysokim poziomie, z solidnym tubusem i pierścieniami zmiany ogniskowej i ustawiania ostrości pracującymi jednocześnie płynnie i z odpowiednim oporem, chociaż mam zastrzeżenia do szerokości tego drugiego, przez co ręcznie ustawianie ostrości nie jest tak komfotowe jak zoomowanie. Mocowanie bagentowe jest uszczelnione.

Sigma 18 50mm F2.8 Zoom
Sigma 18-50mm F2.8 DC DN, zmiana długości tubusu w trakcie zoomowania

Autofokus

Obiektyw został przetestowany na aparacie Sony a6000, który reprezentował szczyt technologii w roku 2014. Dzisiaj jego autofokus jest nadal dobry, ale nie jest to już czołówka.

Sigma 18 50mm F2.8 Autofocus
Sigma 18-50mm F2.8 DC DN, Sony a6000

Autofokus tandemu obiektyw Sigma 18-50mm F2.8 DC DN – aparat Sony a6000 działa na tym samym poziomie, co w przypadku oryginalnych obiektywów Sony; jest cichy, szybki, precyzyjny a śledzenie pracuje właściwie.

Sigma 18 50mm F2.8 Sony A6000
Sigma 18 50mm F2.8 DC DN, Sony A6000

Winietowanie i dystorsja

Winietowanie jest duże przy pełnym otworze i znika po przymknięciu do F5.6 przy ogniskowej 18 mm i po przymknięciu do F8 przy dłuższych ogniskowych. Przy 18 mm występuje poważna dystorsja beczkowata, która potem zmienia się w wyraźną poduszkowatą. Bezlusterkowce mają profile do korygowania dystorsji i winietowania, które ja wyłączyłem aby pokazać jak te wady wyglądają prosto z obiektywu. W każdym razie to są wady łatwe do skorygowania a gdyby projektanci starali się je poprawić od razu poprzez odpowiednią konstrukcję optyki, wyszedłby im znacznie wiekszy, cięzszy i droższy obiektyw a ucierpieć mogłyby tak istotne walory optyczne, jak ostrość.

Sigma 18 50mm F2.8 Dystorsja 18mm
Sigma 18-50mm F2.8 DC DN, Sony a6000, dystorsja beczkowata przy ogniskowej 18 mm

Aberracja chromatyczna

Aberracja chromatyczna jest doskonale skorygowana.Taka korekcja byłaby na miejscu w dobrej stłace, więc tym bardziej cieszy w zoomie.

Sigma 18 50mm F2.8 CA
Sigma 18-50mm F2.8 DC DN, Sony a6000, prawie zerowa aberracja chromatyczna

Bokeh i przeniesienie barw

Bokeh jest ładne z płynnymi przejściami tolalnymi i bez cebulowych krążków. typowych dla niektórych soczewek asferycznych oraz zafarbów na krawędziach punktów światła. Ze względu na konstrukcję mechanizmu przysłony jasne punkty nieostrości są oddane koliście w zakresie od F2.8 do F4, ale od F5.6 stają się wielokątami. Obiektyw ma bardzo dobrą transmisję barw.

Sigma 18 50mm F2.8 Aperture
Sigma 18-50mm F2.8 DC DN, wielokątny kształ przysłony po przymknięciu

Flara i efekt gwiazdki

Obiektyw zachowuje się nieźle pod światło, chcociaż w pewnych sytuacjach pojawia się flara na głównym obiekcie zdjęcia.

Sigma 18 50mm F2.8 Flare
Sigma 18-50mm F2.8 DC DN, Sony a6000, flara

Po mocnym przymknięciu można uzyskać efekt gwiazdki dzięki wielokątnemu kształtowi mechanizmu przysłony.

Sigma 18 50mm F2.8 Sunstars
Sigma 18-50mm F2.8 DC DN, Sony a6000, efekt gwiazdki

Ostrość

Ostrość jest znakomita jak na tak jasny zoom standardowy i to w całym zakresie ogniskowych, przy czym przymknięcie do F4 jeszcze ją odrobinę poprawia. Jakość na brzegach kadru niewiele odstaje od środka a po przymknięciu do F5.6 ostrość staje się wyrównana na całej powierzchni kadru. Sigma 18-50mm F2.8 DC DN pozwala ustawiać ostrość z bardzo bliska – zwłaszcza przy ogniskowej 18 mm – i godne pochwały jest to, że wtedy ostrość jest również bardzo dobra. Przy ogniskowej 50 mm można wykonywać portrety z ostrością na głównym obiekcie i ładnym bokeh przy przysłonach F2.8-F4.

Sigma 18 50mm F2.8 Portrait
Sigma 18-50mm F2.8 DC DN, Sony a6000, odległość portretowa

Zachowanie w bliskiej podczerwieni

Jako, że mam aparat Sony a5000 przerobiony do rejestracji obrazu w widmie bliskiej podczerwieni, uznałem że warto sprawdzić czy testowany obiektyw nadaje się do takiej fotografii. Co prawda w widmie bliskiej podczerwieni Sigma 18-50mm F2.8 DC DN rejestruje obraz z bardzo dobrą ostrością i wysokim kontrastem ale ma “hot spot”, który objawia się jako bardzo rozmyte, prawie niewidoczne rozjaśnienie przy pełnym otworze przysłony ale wraz z przymykaniem przysłony zmienia sie w bardzo wyrażny jasny punkt o ostrych krawędziach, przy czym najgorzej jest w zakresie ogniskowych 18-35 mm.

Hot Spot
Sigma 18-50mm F2.8 DC DN, IR-converted Sony a5000, ogniskowa 18 mm, przysłona F22. Hot spot w całej okazałości

Tym samym od biedy można wykonywac obiektywem zdjęcia w bliskiej podczerwieni przy krótszych ogniskowych przy pełnym otworze przysłony a przy ogniskowej 50 mm również po przymknięciu, ale generalnie nie jest to optyka do rejestracji w tym zakresie widma.

IR Flower
Sigma 18-50mm F2.8 DC DN, IR-converted Sony a5000, ogniskowa 50 mm

Wnioski

Jeśli nie potrzebujemy ogniskowej 16 mm (ekwiwalent 24 mm na pełnej klatce) Sigma 18-50mm F2.8 DC DN stanowi najlepszy wybór dla bezlusterkowców z matrycami formatu APS-C jako złoty środek pod względem jakości mechanicznej i optycznej, zakresu ogniskowych, jasności, gabarytów i ceny. Jeśli chodzi o walory optyczne, konstruktorzy musieli pójść na pewien kompromis projektując obiektyw tak, że jest skorygowany doskonale tam, gdzie poprawki w postprodukcji są niemożliwe – chodzi tu o ostrość czy bokeh  – a gorzej tam, gdzie można łatwo dokonać korekt w samym aparacie lub w trakcie obróbki – mam na myśli winietowanie czy dystorsję. Sigma 18-50mm F2.8 DC DN to znakomite rozwiązanie dla podróżnika stawiającego na wysokiej klasy mały i lekki zoom standardowy.

Sigma 18 50mm F2.8 Side Hood
Sigma 18-50mm F2.8 DC DN, Sony a6000

Dopełniając testowany tutaj zoom trzema rewelacyjnymi, superjasnymi stałkami z tej samej serii optyki Sigma Contemporary  – Sigma 16mm F1.4 DC DN Contemporary, Sigma 30mm F1.4 DC DN Contemporary i Sigma 56mm F1.4 DC DN Contemporary – dostajemy zastaw na każdą sytuację. Dwie wady może stanowić zbyt wąski „dół” zakresu ogniskowych (18 mm a nie 16 mm jak to jest w niektórych konkurencyjnych obiektywach) oraz brak stabilizacji optycznej, zwłaszcza, że stabilizacja matrycy jest nadal rzadkością wśród bezlusterkowców z matrycami formatu APS-C.

Sigma 18 50mm F2.8 Bokeh2
Sigma 18-50mm F2.8 DC DN, Sony a6000

Podsumowanie: za i przeciw

Za:

  • Solidna konstrukcja mechaniczna, pierścienie działają płynnie i z właściwym oporem
  • Bardzo dobra ostrość w całym zakresie ogniskowych i na całej powierzchni kadru już od F2.8
  • Bardzo ładne oddanie punktów światła w nieostrościach
  • Płynne przejścia tonalne w bokeh
  • Ładna transmisja barw
  • Małe gabaryty
  • Atrakcyjna cena
  • Cichy i sprawny autofokus
  • Uszczelnione mocowanie bagnetowe
  • Bardzo dobrze skorygowana aberracja chromatyczna
  • Niezła odporność na światło tylne
  • Fajny efekt gwiazdki

Przeciw:

  • Nieco “wąski” dół zakresu ogniskowych
  • Spore winietowanie
  • Poważna i zmienna dystorsja
  • Brak stabilizacji

Galeria zdjęć

Galeria zdjęć przykładowych wykonanych obiektywem Sigma 18-50mm F2.8 DC DN i aparatem Sony a6000:

Zdjęcia w pełnej rozdzielczości

Cztery zdjęcia w pełnej rozdzielczości i bez obróbki wykonane obiektywem Sigma 18-50mm F2.8 DC DN i aparatem Sony a6000:

Dostępne mocowania

Obiektyw jest dostępny w sklepie InterFoto.eu w dwóch mocowaniach:

Sigma C 18-50mm F2.8 DC DN Sony E

Sigma C 18-50mm F2.8 DC DN L-mount

Jarosław Brzeziński
Jarosław Brzeziński

Jarosław Brzeziński, ur. 1962 r., fotograf, malarz i tłumacz z tytułem magistra filologii angielskiej.
Blog pod adresem: https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/
W roku 2005 opublikował książkę “Canon EOS System”.
W latach 1998- 2009 odpowiedzialny w UKIE za tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z akcesją oraz członkostwem Polski w UE.
W latach 1996- 2011 redaktor i autor setek artykułów na temat sprzętu fotograficznego i fotografii dla czołowych miesięczników branżowych.
W latach 1987-1998 pracował jako nauczyciel angielskiego.
W latach 1994-1996 pracował jako freelancing copywriter dla Ogilvy & Mather.
Od 12 lat jest głównym ekspertem ds. tłumaczeń w Centrum Europejskim Natolin.
Od 25 lat pracuje jako zawodowy fotograf ślubny, reklamowy, reklamowy, eventowy, przemysłowy, korporacyjny oraz portrecista, zarówno w studio jak i w terenie.
Od 30 lat pracuje jako tłumacz polsko-angielski oraz angielsko-polski dla czołowych firm i organizacji.

Artykuły: 2091

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *