Obiektywy dla niepełnoklatkowych lustrzanek cyfrowych Nikona. Część druga: stałki

W nawiązaniu do porównania dwóch lustrzanek niepełnoklatkowych Nikona (D7500 i D500), które ukazało się na naszym blogu temu i wychodząc naprzeciw potrzebom użytkowników, którzy często pytają o optymalne obiektywy do takich lustrzanek dzisiaj zajmiemy się najlepszą optyką stałoogniskową do lustrzanek Nikona z matrycami formatu APS-C, który w nomenklaturze Nikona jest określany jako format DX.

Obiektywy stałoogniskowe mają prostszą konstrukcję od zmiennoogniskowych, dzięki czemu mogą być lżejsze, mniejsze, ostrzejsze i jaśniejsze od zoomów i tworzą fajny zestaw z korpusami Nikon DX – łatwy do noszenia przez wiele godzin, sprawdzający się dobrze przy niskim poziomie światła zastanego i zapewniający wysoką jakość zdjęć. Polecamy obiektywy o gabarytach i cenach dopasowanych do lustrzanek z matrycami formatu DX, z których większość jest mniejsza, lżejsza i tańsza od lustrzanek pełnoklatkowych.

Dobry obiektyw standardowy

Jeśli chodzi o idealną kombinację jakości, jasności i ceny trudno przebić to co oferuje Sigma 30 mm f/1,4 DC HSM Art. Na matrycach DX ma ekwiwalent pełnoklatkowej ogniskowej 45 mm i daje bardzo wysoką jakość mechaniczną i optyczną, do której przyzwyczaiła nas Sigma w serii Art. Dodajmy do tego wysoką jasność i ładne boke i czego chcieć więcej?

Przy mniejszym budżecie możemy z czystym sumieniem polecić AF-S Nikkora DX 35 mm f/1,8G, który stanowi jeden z najatrakcyjniejszych elementów systemu Nikona dla matryc formatu DX. Jasność jak i jakość optyczna jest niezła a ekwiwalent pełnoklatkowej ogniskowej 52,5 mm jest tylko nieco dłuższy od klasycznej ogniskowej standardowej. Do tego dochodzi bardzo atrakcyjna cena. Należy zaznaczyć, że zarówno Sigma jak i Nikkor to obiektywy niepełnoklatkowe, zaprojektowane specjalnie dla matryc formatu APS-C.

 

Dobra portretówka

Jasny obiektyw portretowy to niezbędne narzędzie pracy portrecisty – czy to amatora, zawodowca zajmującego się portretami korporacyjnymi czy fotografa ślubnego. Wszystkie proponowane przez nas obiektywy portretowe to optyka pełnoklatkowa. Na matrycach DX obiektywy o ogniskowej 50 mm dają ekwiwalent pełnoklatkowej ogniskowej 75 mm: może nieco krótko jak na portretówkę, ale tylko odrobinę. Ze względu na jasność, niewielkie gabaryty, cichy i dość szybki autofokus oraz bardzo dobrą relację ceny do jakości optycznej na pierwsze miejsce wysuwa się AF-S Nikkor 50 mm f/1,4G.

W przypadku mniejszego budżetu możemy polecić AF-S Nikkora 50 mm f/1,8G – obiektyw nieco ciemniejszy, ale o bardzo atrakcyjnej cenie i dobrej jakości optycznej.

Z kolei dla portretów z nieco większej odległości atrakcyjną alternatywę stanowi AF-S Nikkor 85 mm f/1,8, który na formacie APS-C ma ekwiwalent pełnoklatkowej ogniskowej 127,5 mm, czyli mniej więcej tyle ile trzecia z klasycznej serii ogniskowych portretowych (85 mm, 105 mm, 135 mm). AF-S Nikkor 85 mm f/1,8 ma atrakcyjną cenę, dobrą jakość optyczną i ładne boke. Fotografowanie portretów z nieco większej odległości wymaga większej wprawy, ale mniejsza głębia ostrości niż przy portrecie wykonanych przy ogniskowej 50 mm przy tej samej przysłonie pozwala lepiej wyizolować obiekt z tła.

 

Dobry obiektyw makro

Na koniec kilka obiektywów makro, które poza możliwością fotografowania z bardzo bliska mogą też spełniać rolę obiektywów standardowych lub portretowych. Na początek jedyny z polecanych przez nas makroobiektywów zaprojektowanych specjalnie dla matryc formatu DX: AF-S Nikkor DX Micro-Nikkor 40 mm f/2,8G, który na matrycy formatu APS-C daje ekwiwalent pełnoklatkowej ogniskowej 60 mm zatem można go używać jako nieco dłuższej optyki standardowej. Jednocześnie jest w stanie dać skalę odwzorowania 1:1, jest niedrogi a przy tym tak lekki i mały, że można go zabrać wszędzie.

Nieco droższy jest pełnoklatkowy AF-S Micro-Nikkor 60 mm f/2,8G ED. To znakomity obiektyw do makrofotografii, a przy tym na matrycach DX daje ekwiwalent pełnoklatkowej ogniskowej 90 mm zatem jest jednocześnie dobrym obiektywem portretowym.

I wreszcie najdroższy – ale nadal atrakcyjny cenowo Tamron 90 mm f/2,8 Macro 1:1 SP Di VC USD eBAND – czyli najnowsza wersja nieustannie poprawianego klasyka ze stajni Tamrona. Jakość mechaniczna i optyczna jest nieskazitelna a na dodatek jako jedyny z tutaj proronowanych obiektywów ma stabilizację optyczną obrazu Na matrycach formatu DX daje ekwiwalent pełnoklatkowej ogniskowej 135 mm. pozwalajac na wykonywanie zdjęć makro z większej odległości. Równie dobrze nadaje się do wykonywania ciasnych portretów.

Wszystkie proponowane przez nas obiektywy charakteryzuje dobra relacja jakości mechanicznej i optycznej do ceny: zapewniają na matrycach formatu DX Nikona znakomite osiągi jednocześnie nie prowadząc do bankructwa nabywcy.

Default image
Jarosław Brzeziński
Jarosław Brzeziński, ur. 1962 r., fotograf, malarz i tłumacz z tytułem magistra filologii angielskiej. Blog pod adresem: https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/ W roku 2005 opublikował książkę “Canon EOS System”. W latach 1998- 2009 odpowiedzialny w UKIE za tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z akcesją oraz członkostwem Polski w UE. W latach 1996- 2011 redaktor i autor setek artykułów na temat sprzętu fotograficznego i fotografii dla czołowych miesięczników branżowych. W latach 1987-1998 pracował jako nauczyciel angielskiego. W latach 1994-1996 pracował jako freelancing copywriter dla Ogilvy & Mather. Od 12 lat jest głównym ekspertem ds. tłumaczeń w Centrum Europejskim Natolin. Od 25 lat pracuje jako zawodowy fotograf ślubny, reklamowy, reklamowy, eventowy, przemysłowy, korporacyjny oraz portrecista, zarówno w studio jak i w terenie. Od 30 lat pracuje jako tłumacz polsko-angielski oraz angielsko-polski dla czołowych firm i organizacji.
Wpisów: 1505

Zostaw komentarz