Obiektywy dla niepełnoklatkowych lustrzanek cyfrowych Nikona. Część pierwsza: zoomy

W nawiązaniu do porównania dwóch lustrzanek niepełnoklatkowych Nikona (D7500D500), które ukazało się na naszym blogu tydzień temu i wychodząc naprzeciw potrzebom użytkowników, którzy często pytają o optymalne obiektywy do takich lustrzanek, dzisiaj zajmiemy się optyką do lustrzanek Nikona z matrycami formatu APS-C, który w nomenklaturze Nikona jest określany jako format DX. Postaramy się przedstawić polecane przez nas modele optyki.

Szerokokątne zoomy

Architektura, pejzaż i fotografia wnętrz i nieruchomości to tematy, które aż się proszą o szerokokątny zoom pozwalający ująć dużo w kadrze i precyzyjnie dobrać taki kadr.

Sigma 8-16 mm f/4,5-5,6 DC HSM jest na rynku od dość dawna ale nadal ustanawia niepobity rekord zakresu ogniskowych na matrycach formatu APS-C (ekwiwalent 12-24 mm na pełnej klatce). Jakość jest bardzo dobra, ale cena nie należy do najniższych. Do wad należy zaliczyć mocną dystorsję beczkowatą przy ogniskowej 8 mm i brak możliwości stosowania filtrów z przodu.

Filtry można nakręcać z przodu na inny szerokokątny zoom tego producenta; Sigma 10-20 mm f/3,5 EX DC HSM. On też jest na rynku od dawna, i nadal oferuje dobrą jakość przy przystępnej cenie.

Nikkor AF-P DX 10-20 mm f/4,5-5,6G VR to obiektyw ciemniejszy od Sigmy 10-20 mm f/4,5-5,6 DC HSM, ale bardzo dobry optycznie i tani; nadaje się równie dobrze do fotografowania jak i filmowania. Ponadto z całej proponowanej tutaj trójki tylko Nikkor ma stabilizację optyczną obrazu. To nowoczesny obiektyw, ale z tym się wiąże jedno zastrzeżenie: jest kompatybilny tylko z nowszymi modelami lustrzanek Nikona formatu DX: D3300, D3400, D3500D5500, D5600, D7500, D500. Posiadaczom starszych modeli lustrzanek Nikon DX można alternatywnie polecić zoom Tamron 10-24 mm f/3,5-4,5 Di VC II HLD.

 

 

Standardowe zoomy

Standardowe zoomy oferują wygodny zakres ogniskowych od umiarkowanego szerokiego kąta po ogniskowe uznawane za idealne do portretów i ich najprostsze wersje (18-55 mm) są dodawane często w zestawach do amatorskich lustrzanek. Te wersje podstawowe są zazwyczaj bardzo przeciętne pod względem jakości mechanicznej i optycznej i mają skromny zakres ogniskowych zatem warto je zastąpić bardziej zaawansowanymi wersjami.

Jeśli chodzi o jakość obrazka, nic nie przebije Nikonowskiego AF-S Nikkora DX 16-80 mm f/2,8-4E ED VR. Jest jasny, bardzo ostry i ma klasyczny zakres ogniskowych (ekwiwalent 24-120 mm na pełnej klatce). Nie jest tani i jako standardowy zoom najbardziej pasuje do zawodowego modelu D500.

Sigma 17-70 mm f/2,8-4 DC Macro OS HSM to oczywisty zamiennik zooma oferowanego w zestawach: ma nieco szerszy zakres ogniskowych i lepszą jakość optyczną, jest jaśniejsza a cena jest przystępna jak na parametry obiektywu.

Nikkor AF-S DX 18-140 mm f/3,5-5,6G ED VR jest ciemniejszy, ale ma dłuższą ogniskową na górze zakresu i jest najtańszy z całej trójki. Warto dodać, że wszystkie trzy prezentowane tutaj obiektywy standardowe są wyposażone w stabilizację optyczną obrazu.

Długie zoomy

Długie zoomy dają możliwość wypełniania kadru obiektami znajdującymi się dość daleko i jest to właściwie jedyna kategoria optyki zmiennogniskowej dla matryc DX, w której można polecać telezoomy pełnoklatkowe. Czasem w zestawach amatorskich lustrzanek Nikon DX można znaleźć podstawowy niepełnoklatkowy telezoom o zakresie ogniskowych 55-200 mm. Jest on bardzo przeciętny mechanicznie i optycznie zatem podpowiemy czym go zastąpić.

Tamron 70-210 mm f/4 Di VC USD to obiektyw pełnoklatkowy o nieco skromnym zakresie ogniskowych, ale niezłej i stałej jasności oraz znakomitej jakości mechanicznej i optycznej i z uszczelnieniami. Cena jest nieco wyższa, ale korzystna jak na tak dobrą optykę.

 

Dobry i niedrogi wybór to niepełnoklatkowy Nikkor AF-P DX 70-300 mm f/4,5-6,3G VR, który jest nieco lepiej zrobiony mechanicznie i optycznie od dodawanego w zestawach obiektywu 55-200 mm i ma od niego większy zakres najdłuższych ogniskowych (ekwiwalent ogniskowych 105-450 mm na pełnej klatce). To nowoczesny obiektyw, ale z tym się wiąże jedno zastrzeżenie: jest kompatybilny tylko z nowszymi modelami lustrzanek Nikona formatu DX: D3300, D3400, D3500, D5500, D5600, D7500, D500.

Posiadaczom starszych modeli lustrzanek Nikon DX można alternatywnie polecić zoom Nikkor AF-S DX 55-200 mm f/4-5,6G VR II.

Nieco droższy od Nikkora AF-P DX 70-300 mm f/4,5-6,3G VR jest Tamron SP 70-300mm F4-5.6 Di VC USD, ale wyższą cenę uzasadnia lepsza mechanika i optyka. Ponadto, w przeciwieństwie do Nikkora Tamron jest optyką pełnoklatkową

Spacerzoomy

Spacerzoomy mają zastąpić wszystkie inne obiektywy i umożliwić podróżowanie z lekkim zestawem składającym się z jednego aparatu i jednego obiektywu. Poręczność jest na pierwszym miejscu a jakość optyczna na drugim. Ponadto takie zoomy są dość ciemne. Ale: coś za coś. Oczywiście małe gabaryty tutaj proponowanych spacerzoomów wynikają z tego, że są to obiektywy niepełnoklatkowe.

Nikkor AF-S DX 18-300 mm f/3,5-5,6G ED VR to najdroższy z trójki prezentowanych obiektywów ale jest nieco od nich jaśniejszy przy najdłuższych ogniskowych. Mechanicznie i optycznie jest niezły, a autofokus i stabilizacja optyczna działają przyzwoicie. Zakres ogniskowych jest imponujący (ekwiwalent 27-450 mm na pełnej klatce).

Sigma 18-300 mm f/3,5-6.3 DC Macro OS HSM ma ten sam zakres ogniskowych, co Nikkor, ale jest tańsza i stanowi dobrą budżetową alternatywę dla niego. Różnica jasności na niekorzyść Sigmy przy ogniskowej 300 mm to zaledwie 1/3 działki przysłony.

Tamron 18-400 mm f/3,5-6,3 Di II VC HLD zaczyna od tej samej ogniskowej na dole co pozostała dwójka, ale na górze idzie do imponującej ogniskowej 400 mm (ekwiwalent 600 mm na pełnej klatce). Są mniejsze i lepsze optycznie obiektywy pokrywające część jego zakresu ogniskowych, ale jako uniwersalny spacerzoom Tamron jest bezkonkurencyjny.

Default image
Jarosław Brzeziński
Jarosław Brzeziński, ur. 1962 r., fotograf, malarz i tłumacz z tytułem magistra filologii angielskiej. Blog pod adresem: https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/ W roku 2005 opublikował książkę “Canon EOS System”. W latach 1998- 2009 odpowiedzialny w UKIE za tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z akcesją oraz członkostwem Polski w UE. W latach 1996- 2011 redaktor i autor setek artykułów na temat sprzętu fotograficznego i fotografii dla czołowych miesięczników branżowych. W latach 1987-1998 pracował jako nauczyciel angielskiego. W latach 1994-1996 pracował jako freelancing copywriter dla Ogilvy & Mather. Od 12 lat jest głównym ekspertem ds. tłumaczeń w Centrum Europejskim Natolin. Od 25 lat pracuje jako zawodowy fotograf ślubny, reklamowy, reklamowy, eventowy, przemysłowy, korporacyjny oraz portrecista, zarówno w studio jak i w terenie. Od 30 lat pracuje jako tłumacz polsko-angielski oraz angielsko-polski dla czołowych firm i organizacji.
Wpisów: 1505

2 komentarze

Zostaw komentarz