Tamron 35-150mm F2-2.8 Di III VXD Sony E: zoom nieomal doskonały
Tamron 35-150mm F2-2.8 Di III VXD Sony E to wszechstronny pełnoklatkowy zoom do bezlusterkowców o zakresie ogniskowych od umiarkowanego szerokiego kąta do krótkiego teleobiektywu oraz o niezwykłej jasności na dole skali ogniskowych, Testowana przeze mnie dzisiaj wersja w mocowaniu Sony pojawiła się na rynku prawie trzy lata temu.
Tamron 35-150mm F2-2.8 Di III VXD Sony E ma ładne bokeh i dość wyrównaną jakość optyczną, która waha się od bardzo dobrej do dobrej w całym zakresie ogniskowych i na całej powierzchni kadru, plus jest uszczelniony i można jego działanie spersonalizować w szerokim zakresie poprzez Lens Utility. Zakres ogniskowych jest ograniczony, nie można fotografować obiektywem z bardzo bliska a zdjęcia wykonane pod światło przy dłuższych ogniskowych mają obniżony kontrast, ale i tak jest to świetny obiektyw.
Mechanika i ergonomia
Tamron 35-150mm F2-2.8 Di III VXD Sony E zapoczątkował nową generację zoomów tego producenta; w jego konstrukcji zastosowano nowy kompozyt, bardziej odporny na uderzenia, zarysowania, czy tłuszcz. Dwa pierścienie umieszczone na tubusie pracują płynnie, a przy tym mają wyraźną fakturę ułatwiającą obracanie nimi. Kolejność pierścieni jest odmienna od tego, do czego Tamron nas przyzwyczaił w innych swoich obiektywach do bezlusterkowcach, bo pierścień zmiany ogniskowej znajduje się bliżej korpusu i na dodatek jest nieco węższy. To wydaje się przeciwne zasadom ergonomii, ale uzasadnienie może znajdować się w zamierzonym przez konstruktorów przeznaczeniu obiektywu do filmowania. Po personalizacji działania przedniego pierścienia i po przypisaniu mu funkcji sterowania przysłoną takie rozmieszczenie pierścieni nabiera sensu. Filmowcom łatwiej jest kontrolować przysłonę z przodu tubusu.
Elementy sterujące i porty
Z lewej strony tubusu zgrupowano kontrolki, czyli przełącznik trybu ostrości AF/MF i przycisk Custom, który pozwala na zmianę funkcji przycisków oraz pierścienia ustawiania ostrości. W dolnej części obudowy znajduje się uszczelniony port komunikacyjny do łączenia obiektywu z komputerem za pomocą kabla USB (typ A lub C). Dzięki dedykowanej aplikacji Tamron Lens Utility można wgrać aktualizację oprogramowania, czy określić funkcje przycisków, aktywować zdefiniowaną funkcję itd. Na obiektywie umieszczono też trzy przyciski funkcyjne (do blokowania ostrości) oraz przełącznik blokady pierścienia zmiany ostrości.
Waga i uszczelnienia
Obiektyw jest dość ciężki, ale zważywszy na to ile stałek zastępuje, waga jest sensowa. Jakość wykonania i ergonomia są na niezwykle wysokim poziomie, zakres możliwości personalizacji działania przycisków i pierścieni szeroki a uszczelnienia kompletne. Najwyższe oceny należą się zatem obiektywowi Tamron 35-150mm F2-2.8 Di III VXD Sony E za mechanikę i ergonomię. Minus za brak stabilizacji, ale dodanie jej skomplikowałoby jeszcze bardziej i tak już złożoną konstrukcję optyczną i zwiększyło wagę obiektywu.
Autofokus, oddychanie obiektywu i parafokalność
Autofokus pracuje cicho i szybko i obiektyw w pełni współpracuje z wszystkimi trybami pracy AF, metodami wyboru pól AF oraz śledzeniem oczu. Autofokus “przykleja” się do oka i za nim podąża. Tamron 35-150mm F2-2.8 Di III VXD Sony E prawie nie ma efektu oddychania w całym zakresie ogniskowych natomiast parfokalność nie jest idealna, chociaż odchylenie jest niewielkie.
Właściwości optyczne
Dystorsja
Przy ogniskowej 35mm obiektyw Tamron 35-150mm F2-2.8 Di III VXD ma bardzo niewielką dystorsję wąsowatą, natomiast przy ogniskowej 150mm widać dość wyraźną dystorsję poduszkowatą.
Winietowanie
Winietowanie jest umiarkowane w całym zakresie ogniskowych, chociaż jego największy efekt widać przy 35mm i przy pełnym otworze przysłony. Przymknięcie o dwie działki przysłony znacznie redukuje winietowanie, a przy F8 jest ono praktycznie niewidoczne.
Bokeh
Nieostre punkty krążki światła generowane przez obiektyw Tamron 35-150mm F2-2.8 Di III VXD Sony E nie mają cebulowych krążków za to mają nieco faktury wewnątrz i delikatne obwódki, ale na szczęście pozbawione zafarbów. Przysłona jest 9-listkowa a dzięki ich odpowiedniemu wykrojeniu krążki światła pozostają koliste w środku kadru aż do przysłony F5.6. Jednak przy pełnym otworze przysłony na brzegach kadru krążki są zniekształcone w formie „kocich oczu” z powodu winietowania optycznego. Bokeh jest generalnie płynne z miękkimi przejściami tonalnymi a strefy wysokiego kontrastu są wolne od zafarbów i podwójnych konturów.
Aberracja chromatyczna
Tamron 35-150mm F2-2.8 Di III VXD Sony E ma znakomicie skorygowaną aberrację chromatyczną jak na obiektyw o dużej jasności i tak szerokiej gamie ogniskowych. Przy długich ogniskowych obiektyw praktycznie nie wykazuje podłużnej aberracji chromatycznej, natomiast jej śladowe ilości pojawiają się w okolicach 50mm w postaci delikatnych purpurowych obwódek w tle i zielonych na pierwszym planie wokół nieostrych przejść tonalnych w bardzo kontrastowym oświetleniu
Ostrość i kontrast
Kontrast obiektywuTamron 35-150mm F2-2.8 Di III VXD Sony E jest wysoki w całym zakresie ogniskowych, chociaż jest odrobinę obniżony w okolicach ogniskowej 150mm przy pełnym otworze przysłony. Ostrość jest bardzo dobra w środku kadru ale nieco spada ku brzegom przy czym przy przejściu od środka do krawędzi kadru dość szybko pojawia się astygmatyzm.
Jakość jest wyjątkowo wysoka na dole zakresu ogniskowych, szczególnie zważywszy na jasność F2 przy 35mm. Przy przejściu do dłuższych ogniskowych obiektyw wykazuje odrobinę gorszą ostrość na krawędziach obrazu. Poza ogniskową 35mm obiektyw ma bardzo małą krzywiznę pola. W nieskończoności krzywizna pola przy 35mm sprawia, że do wyrównania ostrości na całej powierzchni kadru trzeba obiektyw przymknąć do F4. Ostrość i kontrast są najbardziej wyrównane w okolicach ogniskowych 50mm i 70mm. Przy ogniskowych 100mm i 150mm optymalna ostrość i kontrast pojawia się po przymknięciu do F5.6.
Podsumowanie
Pamiętam, że przy pierwszym zetknięciu byłem przekonany, że nie polubimy się z Tamronem, zgodnie z moim przekonaniem, że nie po to bezlusterkowce są mniejsze i lżejsze od ekwiwalentnych lustrzanek, aby mocować na nich monstrualną optykę, ale szybko zmieniłem zdanie. Gabaryty szybko przestały mi przeszkadzać, gdy zrozumiałem, że dzięki nim dostajemy tak rewolucyjną i rewelacyjną optykę. Okazało się, że zakres ogniskowych jest wręcz idealny. Może czasem brakowało mi nieco zakresu na dole, ale wtedy po prostu robiłem krok do tył, zgodnie z zasadą “zoomowania nogami”. Niezwykła jak na zoom jasność pozwalała mi robić zdjęcia we wnętrzach przy świetle zastanym tam, gdzie zazwyczaj korzystałem głównie ze stałek.
Tamron 35-150mm F2-2.8 Di III VXD Sony E wniósł powiew świeżości do pewnego skostniałego układu, w ramach którego prawie wszyscy producenci zamknięci są w myśleniu, że jasne zawodowe zoomy to “Święta Trójca” w stylu 16-35mm F2.8 + 24-70mm F2.8 + 70-200mm F2.8. Tamron wyszedł poza ten schemat myślowy i dał nam zoom, który w większości realistycznych scenariuszy może nam wystarczyć jako jedyny obiektyw założony na korpus pełnoklatkowego bezlusterkowca.
Tamron 35-150mm F2-2.8 Di III VXD Sony E stanowi dobitny argument zdolny przekonać najzagorzalszych nawet miłośników stałek do dania szansy zoomom. Jest tak dobrze wykonany, wszechstronny, ergonomiczny; co najważniejsze generuje obraz jednocześnie świetny optycznie i zadowalający od strony estetycznej.
Tamron 35-150mm F2-2.8 Di III VXD: dane techniczne
- Ogniskowa: 35-150mm
- Mocowanie obiektywu: Sony E
- Kompatybilność formatu: Pełna klatka
- Typ ostrości: Samoczynne/ręczne ustawianie ostrości
- Optyka: 21 soczewek w 15 grupach
- Minimalna odległość ogniskowania: 33 cm (szeroki kąt) / 85 cm (tele)
- Maksymalna przysłona: F2-2,8
- Minimalna przysłona: F16-22
- Kąt widzenia: 63°26′ – 16°25′
- Listki przysłony: 9, zaokrąglone
- Stabilizacja: Nie
- Rozmiar filtra: 82 mm (przód)
- Wymiary: 89,2 x 158 mm
- Waga: 1,165 g
Galeria zdjęć przykładowych z kombinacji Tamron 35-150mm F2-2.8 Di III VXD Sony E + Sony A7 IV
Galeria zdjęć przykładowych wykonanych kombinacją obiektywu Tamron 35-150mm F2-2.8 Di III VXD Sony E i pełnoklatkowego bezlusterkowca Sony A7 IV. Zdjęcia zostały zarejestrowane w formacie RAW a następnie wywołane do formatu jpeg w programie Adobe Camera Raw i zmniejszone do 2048 pikseli na dłuższym boku.
Sprzęt omawiany w tekście
Sprzęt omawiany w tekście znajdziesz w sklepie InterFoto.eu:
Obiektyw Tamron 35-150mm F2-2.8 Di III VXD Sony E
Pełnoklatkowy bezlusterkowiec Sony A7 IV