Wymień lub sprzedaj sprzęt fotograficzny
|
Złóż zapytanie o wniosek ratalny w Interfoto.eu

Ostatnia profesjonalna lustrzanka cyfrowa Nikon D6 i Voigtlander APO Skopar SL IIs 90mm F2.8 – jakość zdjęć wciska w fotel

Dzięki uprzejmości firmy fDirect wybrałem się wreszcie na spacer z tym jak się okazało zacnym manualnym obiektywem Voigtlander APO Skopar SL IIs 90mm F2.8. Obiektyw, który gdzieś echem się odbił i jakby o nim trochę zapomniano. Jeśli sprzęt taki właśnie jest: starszy, zapomniany, pomijany, niepopularny zbytnio, kiedyś wybitny, a dziś niezbyt chciany – to jest to temat idealny dla mnie. Takie rzeczy lubię wydłubywać i testować. Nikon D6 w sumie też do takich aparatów należy. Ostatnia profesjonalna lustrzanka marki Nikon wydana w 2020r. pojawiła się w cenie prawie 6500$, czyli niedostępna dla szarego kowalskiego i szybko znikła z rynku, zastąpiona tańszymi bezlusterkowcami, które dodatkowo oferowały znacznie więcej megapikseli.

Dopiero od niedawna Nikon D6 pojawił się w InterFoto.eu i to w bardzo przyzwoitej jak na takie body cenie – okolice 15tys zł za niewymęczony model.

Nikon D6 i Voigtlander APO Skopar SL IIs 90mm F2.8

Fotografia jak każda technolgiczno-artystyczna dziedzina dzieli się na wiele frakcji związanych z tym do czego potrzebujesz aparatu, jak używasz i co finalnie robisz ze zdjęciami. “Fotograficznych obozów” jest dziś bardzo wiele, od amatorów, którzy kupują sprzęt, nie znając ich wartości, przez osoby bardziej zaznajomione, profesjonalistów, którzy nagle zaczęli cenić bezlusterkowce nad lustrzankami, różnych furiatów, którzy ostatnie pieniądze wydadzą na Hasselblad’a:), dewiantów, którzy przed skorzystaniem ze sprzętu muszą go obwąchać i jeśli nie pachnie starym skarpecianem butanu wyciągniętym z piwnicy od dziadka/babci to go nie wezmą do ręki, do psychopatów, którzy łączą obiektywy TTArtisan z najdroższymi dostępnymi bodziakami na rynku :).

Gdyby każdy znał wartość sprzętu od razu i od razu wiedział do czego służy, to świat byłby zwyczajnie nudny.

Nikon D6 i Voigtlander APO Skopar SL IIs 90mm F2.8

Nikon D6 ma 21,33MP – phi, ale to za mało…

Za mało, ale do czego za mało?

I to jest właśnie jeden z obozów. Wszystko zależy od tego co fotografujesz, jak podchodzisz do komponowania kadrów i jaka finalnie wielkość zdjęcia będzie przez Ciebie wykorzystana. Kiedy pracowałem jako fotograf reklamowy to liczyło się dla mnie wyłącznie zdjęcie o najwyższej możliwej liczbie megapikseli. Ponieważ za większe zdjęcia miałem więcej kasy. Teraz biegam ze sprzętem i jaram się jak szczerbaty na suchary i się nim bawię, testuję, a doświadczenie moje mogę zamknąć obecnie w 4 megapikselach aparatu Canon EOS 1D, bo większy rozmiar zdjęcia nie jest mi do niczego potrzebny. A i tak z tych 4 Megapikseli robię wszystko co jest potrzebne i spokojnie mogę publikować to na Social Mediach i nadal to ma jakość.

Nikon D6 i Voigtlander APO Skopar SL IIs 90mm F2.8

Aparat to nie tylko megapiksele. Wymienione przeze mnie aparaty mają coś w sobie, co czyni je niezawodnymi narzędziami. Nikon D6 to ostatnia profesjonalna pełnoklatkowa lustrzanka cyfrowa marki Nikon, zaś Canon EOS 1D to pierwsza profesjonalna lustrzanka cyfrowa marki Canon z sensorem uwaga CCD! 4,1Megapiksela z cropem 1.3x, mająca już dziś 23 lata. O Canon EOS 1D będzie kiedyś osobny artykuł.

Użytkowe atuty Nikon D6

Natomiast wracając do Nikon D6, oto walory które udało mi się w nim zauważyć:

  • Kiedy weźmiesz go do ręki i klepniesz kilka klatek – to już masz pewność, że ten sprzęt to czołg, maszyna, najwyższa półka, gdzie każdy element jest perfekcyjnie dograny.
  • Wysoce intuicyjna puszka, większość najważniejszych ustawień wyrzucona na korpus aparatu – tak jak lubię. Bez potrzeby przegrzebywania menu w poszukiwaniu jakiegoś jednego fundamentalnego ustawienia.
  • Precyzja, nieomylność, to się czuje już po pierwszych zdjęciach.
  • Bodziak zamknięty z gripem w jednym klocku, do tego potężna bateria, która nigdy się nie kończy…
  • I wreszcie perfekcyjna współpraca z obiektywem Voigtlander APO Skopar SL IIs 90mm F2.8, dostęp do wszystkich funkcji, pomiar światła, pomiar odległości – nie ma problemu.
  • Możliwość zastosowania szybkich kart pamięci XQD, ja biegałem z Lexarem 128GB.
  • 21,33 megapiksela, które wystarczy do wszystkiego – zarówno do fotografii reklamowej, plakatowej, a przede wszystkim do fotografii ptaków.
  • Ważny jest sensor, coś w nim zmienili w porównaniu do Nikon D5, którego miałem okazję przeklikiwać bardzo często – obrazek znacząco się różni. Ale informacje są bardzo skrzętnie ukryte na ten temat. Obrazek w Nikon D5 jest bardziej “bezlusterkowy”. Obrazek w Nikon D6 jest jak powrót do korzeni – Nikon D4 lub Nikon D4s.

Czytając taki opis możesz powiedzieć, phi…. każdy tak opisuje sprzęt i każdy aparat taki jest. Owszem każdy aparat ma coś w sobie dla kogoś, ale jak kiedyś u nas będziesz i o ile jeszcze będzie dostępny Nikon D6, weź go w ręce, podłącz sobie dowolny obiektyw i zrób nim kilka zdjęć. Nie da się w słowach przekazać “hipnotyzującej magii” tego klocka. Nie ukrywam, robiłem zdjęcia większością profesjonalnych lustrzankowych Nikonów, ale Nikon D6 sam klei się w łapy i serio ze świeczką szukać drugiego takiego, który mu dorówna.

Nikon D6 i Voigtlander APO Skopar SL IIs 90mm F2.8

Voigtlander APO Skopar SL IIs 90mm F2.8 – apochromatyczny, o co chodzi?

Teraz wróćmy na trochę do obiektywu. Zwróć uwagę w nazwie obiektywu na APO. Czym jest APO (apochromatic/ apochromatyczny) w obiektywie już wyjaśniam:

Funkcja “apochromatyczna” w obiektywach fotograficznych odnosi się soczewek i ich budowy, co przekłada się na ich do zdolność eliminacji aberracji chromatycznych, czyli problemów związanych z rozbiciem światła na składowe barwne. W skrócie, apochromatyczne obiektywy są projektowane tak, aby minimalizować efekt tęczowego koloru (chromatycznej aberracji) oraz innych błędów optycznych. Główną korzyścią płynącą z zastosowania obiektywu apochromatycznego jest uzyskanie obrazów o lepszej jakości, szczególnie przy fotografowaniu obiektów ostrych i kontrastowych. Eliminacja aberracji chromatycznych pozwala na uzyskanie obrazów, w których linie są ostre, kolory są wiernie odwzorowane, a kontrast jest zachowany nawet przy dużych wartościach powiększenia.

W tradycyjnych obiektywach nieapochromatycznych różne długości fali świetlnej (barwy) są skupiane w różnych punktach, co powoduje rozmazywanie obrazu i pojawianie się tęczowych zakłóceń wokół krawędzi obiektów. Obiektywy apochromatyczne są zoptymalizowane, aby minimalizować ten efekt, co przekłada się na znaczne poprawy w jakości obrazu.

I powiem szczerze, że krótki spacerek po Warszawskim Centrum i Woli wgniótł mnie w fotel…, jak ten zestaw: Nikon D6Voigtlander APO Skopar SL IIs 90mm F2.8 się dogadują.

Nikon D6 i Voigtlander APO Skopar SL IIs 90mm F2.8

Voigtlander APO Skopar SL IIs 90mm F2.8 specyfikacja:

  • Typ obiektywu: Teleobiektyw stałoogniskowy;
  • Ogniskowa: 90mm;
  • Światłosiła: F2.8;
  • Pole widzenia: 27.5 stopni;
  • Minimalna odległość ostrzenia: 0.9m;
  • Maksymalne powiększenie: 0.13x;
  • Maksymalna wartość przysłony: 22;
  • Liczba listków na przysłonie: 9;
  • Mechanizm autofokusa: manual focus (ustawianie ręczne);
  • Konstrukcja 7 elementów w 7 grupach;
  • Rozmiar filtra: 52 mm;
  • Tryb Makro: Nie;
  • Stabilizacja: Nie;
  • Dostępne mocowania: Nikon F;
  • Wymiary: 66.3 x 41mm;
  • Kompaktowa waga: 260 g.

Gabaryt ma znaczenie, bo teraz producenci obiektywów bezlusterkowych tworzą jakieś niewyobrażalne klocki. Wystarczy spojrzeć na premierową Sigmę 15mm F1.4 DG DN Fisheye Diagonal o wadze 1400g… gdzie tu sens jest!

Nikon D6 i Voigtlander APO Skopar SL IIs 90mm F2.8

Jak wyglądał mój warsztat fotograficzny?

  • Ustawienia aparatu – całkowicie manualne, tryb M, żadnych automatycznych ustawień, wszystko do ustawienia ręcznego.
  • Sam obiektyw jest również manualny, więc masz kontrolę nad wszystkim.
  • Zawsze RAW, bez tego to nie ma zabawy.
  • RAW wywołuję na ACR z Photoshop.
  • Suwaki w większości na “0”, choć w niektórych zdjęciach podciągnąłem jasność.
  • ISO bardzo wysokie pow 2000, bo to już nocka była, a większość zdjęć z ręki.
  • Ustawienie przestrzeni barwowej Adobe RGB (zawsze jak jest dostępna), oraz profil Adobe RGB w Photoshopie
  • Zdjęcia zmniejszane do konkretnego rozmiaru przez ACR, zapisane w formacie JPG z najmniejsza możliwą kompresją.

Nikon D6Voigtlander APO Skopar SL IIs 90mm F2.8 zdjęcia przykładowe zmniejszone do 2000px

Nikon D6Voigtlander APO Skopar SL IIs 90mm F2.8 zdjęcia przykładowe 1:1

Podsumowując Nikon D6Voigtlander APO Skopar SL IIs 90mm F2.8

Nikon D6 to wszechstronny jednakże profesjonalny aparat do zastosowań, gdzie chcesz mieć pewność nieomylności w wykonaniu fotografii. Fotografia ptaków, fotografia zarobkowa, fotografia w warunkach ekstremalnych to idealne przestrzenie do wykorzystywania tego właśnie sprzętu.

Voigtlander APO Skopar SL IIs 90mm F2.8 to portretówka lub obiektyw o ogniskowej 90mm, który może mieć szerokie zastosowanie. Z uwagi na minimalną odległość ostrzenia, bo aż 90cm do makro możesz go uzyć wyłącznie z pierścieniami bagnetowymi makro i pewno byłbyś zadowolony :). Obiektyw z soczewkami apochromatycznymi, które rysują niezawodnie. Gabarytowo bardzo przystępny, cena niewygórowana, bardzo dobry stosunek jakości do ceny 2550zł na dzień pisania artykułu.

Omawiany w tym artykule sprzęt znajdziesz w InterFoto.eu:

Nikon D6

Voigtlander APO Skopar SL IIs 90mm F2.8

Sigma 15mm F1.4 DG DN Fisheye Diagonal | ART

Nikon D5

Nikon D4

Nikon D4s

Łaciata Krowa
Łaciata Krowa

Jestem dewiantem sprzętu fotograficznego. Muszę pogłaskać, powąchać, podotykać, przeklikać, przytulić - organoleptycznie zaakceptować :). Preferuję cyfrowe lustrzanki nad bezlusterkowcami. Ostatnio przypadły mi do gustu lustrzanki cyfrowe z matrycami CCD.

Artykuły: 592

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *