Wymień lub sprzedaj sprzęt fotograficzny
|
Złóż zapytanie o wniosek ratalny w Interfoto.eu

Lustrzanka cyfrowa kontra bezlusterkowiec w roku 2024: co wybrać?

Lustrzanka cyfrowa kontra bezlusterkowiec to debata, która trwa nieprzerwanie od czasu pojawienia się systemów bezlusterkowych. Bez wyrażania naszych osobistych preferencji, chcemy Ci podać obiektywne informacje i pomóc zdecydować, który system jest dla ciebie najlepszy. Bo co prawda jakość obrazu jest porównywalna, różnice leżą przede wszystkim w mechanicznym i fizycznym aspekcie robienia zdjęć, co z kolei wpływa na inne aspekty działania i konstrukcji aparatu. Trudno jest definitywnie powiedzieć, że jeden system jest lepszy od drugiego, bo wiele zależy to od tego, co fotografujesz i w jakich warunkach fotografujesz. Jeśli chodzi o stylistykę, bezlusterkowce często imitują wygląd lustrzanek cyfrowych, a czasem nawet analogowych jak to robi Nikon Zf. Polecamy artykuł o tym aparacie i jego lustrzankowym poprzedniku (Nikon Df) na naszym blogu.

Nikon Df Kontra Nikon Zf Nikon Zf Nikkor Z 40mm F2 SE
Nikon Zf + Nikkor Z 40mm F2 SE
Lustrzanka cyfrowa kontra bezlusterkowiec Nikon Zf Nikon Df
Nikon Df kontra Nikon Zf widok z góry

Lustrzanka cyfrowa kontra bezlusterkowiec: różnice w sposobie działania

Główna różnica między lustrzanką cyfrową a aparatem bezlusterkowym polega na tym jak od strony mechanicznej światło dociera na matryce: lustrzanka cyfrowa wykorzystuje lustro do odbijania światła na czujnik obrazowy, podczas gdy w bezlusterkowcu światłu bezpośrednio pada na matrycę.

W lustrznce cyfrowej po naciśnięciu spustu migawki w celu zrobienia zdjęcia, lustro podnosi się, zasłaniając wizjer i pozwalając, aby światło trafiło na czujnik obrazu. Światło to jest przekształcane w sygnał elektryczny, który jest przetwarzany w celu utworzenia ostatecznego obrazu. Po zarejestrowaniu obrazu lustro odchyla się z powrotem na swoje miejsce. Ten mechaniczny proces jest odpowiedzialny za charakterystyczny dźwięk wydawany przez lustrzankę.

Lustrzanka cyfrowa kontra bezlusterkowiec Nikon D780
Lustrzanka cyfrowa Nikon D780

Jak sama nazwa wskazuje bezlusterkowiec nie ma lustra a światło przechodzi bezpośrednio przez obiektyw do czujnika obrazu, który wysyła podgląd obrazu na tylny ekran lub do elektronicznego wizjera. Po naciśnięciu spustu migawki czujnik obrazu rejestruje informacje o świetle, aby uzyskać ostateczne zdjęcie. Bez lustra, którym trzeba ruszać w górę i w dół, proces rejestracji zdjęcia w bezlusterkowcu jest cichszy i szybszy.

Lustrzanka cyfrowa kontra bezlusterkowiec: autofokus

System autofokus w typowej lustrzance cyfrowej wykorzystuje technologię detekcji fazy. Osiąga się to za pomocą oddzielnego czujnika autofokusa, który współpracuje z mechanizmem lustra, aby szybko zmierzyć zbieżność dwóch wiązek światła. Metoda ta jest bardzo skuteczna w dobrych warunkach oświetleniowych, ale może sprawiać kłopoty w słabym świetle lub podczas rejestrowania scen o wysokim kontraście.

Lustrzanka cyfrowa kontra bezlusterkowiec Nikon Z7
Bezlusterkowiec Nikon Z7

Z drugiej strony, większość aparatów bezlusterkowych wykorzystuje systemy autofokusa z detekcją kontrastu. Systemy aparatów bezlusterkowych działają poprzez maksymalizację kontrastu w pikselu na samym czujniku, aż do osiągnięcia szczytowej ostrości. Detekcja kontrastu może być dokładniejsza niż detekcja fazy i w znacznie mniejszym stopniu cierpi z powodu problemów typu front focus/back focus ale jest wolniejsza i może mieć trudności ze śledzeniem poruszających się obiektów.

Wiele najnowszych aparatów bezlusterkowych posiada hybrydowe systemy autofokusa, wykorzystujące zarówno detekcję fazy, jak i detekcję kontrastu, znacznie poprawiając wydajność i szybkość autofokusa.

Lustrzanka cyfrowa kontra bezlusterkowiec: autofokus. Zwycięzca: bezlusterkowiec z hybrydowym systemem autofokus.

Lustrzanka cyfrowa kontra bezlusterkowiec Nikon D800
Lustrzanka cyfrowa Nikon D800

Lustrzanka cyfrowa kontra bezlusterkowiec: fotografowanie w słabym świetle

Poza tym, że najlepsze modele bezlusterkowców mają innowacyjne systemy AF, wiele z nich idealnie nadaje się do fotografowania w warunkach słabego oświetlenia, ponieważ elektroniczne wizjery pozwalają zobaczyć podgląd z dostosowaną ekspozycją w czasie rzeczywistym, zmniejszając w ten sposób konieczność dokonywania korekt w post-produkcji. W przypadku lustrzanek cyfrowych trzeba wszystkich korekt dokonać podczas fotografowania w słabym oświetleniu.

Lustrzanka cyfrowa kontra bezlusterkowiec Nikon Z6
Bezlusterkowiec Nikon Z6

Lustrzanka cyfrowa kontra bezlusterkowiec: możliwości wykonywania zdjęć seryjnych i szybkość fotografowania

Jeśli chodzi o rejestrowanie akcji lub fotografowanie w trybie seryjnym, lustrzanki cyfrowe i bezlusterkowce oferują możliwość wykonywania zdjęć seryjnych, ale szybkość i wydajność mogą się różnić. Ze względu na obecność mechanizmu lustra, lustrzanki mają fizyczne ograniczenie szybkości wykonywania zdjęć seryjnych. Gdy lustro unosi się w celu naświetlenia matrycy, musi powrócić na dół po każdym ujęciu, co wymaga czasu, przez co prędkość zdjęć seryjnych jest zazwyczaj wolniejsza niż w aparatach bezlusterkowych tej samej klasy.

Najwydajniejsze lustrzanki cyfrowe mogą zazwyczaj rejestrować do 10-12 klatek na sekundę, podczas gdy wiele wysokiej klasy aparatów bezlusterkowych może rejestrować do 20 klatek na sekundę w pełnej rozdzielczości, a często nawet szybciej w trybach niższej rozdzielczości. Szybkość zdjęć seryjnych zależy jednak nie tylko od samego aparatu. W dużej mierze zależy ona również od możliwości karty pamięci. Bez względu na to, jak szybko aparat może wykonywać zdjęcia, jeśli karta pamięci nie może zapisywać danych tak szybko, bufor aparatu szybko się zapełnia i spowalnia.

Lustrzanka cyfrowa kontra bezlusterkowiec: możliwości wykonywania zdjęć seryjnych i szybkość fotografowania. Zwycięzca: bezlusterkowiec

Lustrzanka cyfrowa kontra bezlusterkowiec Canon EOS-1DX Mark II
Lustrzanka cyfrowa kontra Canon EOS-1DX Mark II

Lustrzanka cyfrowa kontra bezlusterkowiec: czujnik obrazu

W przeciwieństwie do lustrzanek, w których matryca jest częściowo osłonięta przez lustro, matryca w ogromnej większości bezlusterkowców jest całkowicie odsłonięta, co czyni ją znacznie bardziej podatną na uszkodzenia i kurz. Co więcej, ponieważ obraz jest przetwarzany cyfrowo, w bezlusterkowcach występują opóźnienia między tym, co się dzieje a tym co widzimy w wizjerze/na ekranie. To samo dotyczy opóźnień w częstotliwości odświeżania, ale wyższej klasy aparaty bezlusterkowe tego problemu nie mają dzięki częstotliwości odświeżania na poziomie 240 klatek na sekundę.

Lustrzanka cyfrowa kontra bezlusterkowiec: czujnik obrazu. Zwycięzca: lustrzanka cyfrowa

Lustrzanka cyfrowa kontra bezlusterkowiec Canon EOS R7
Bezlusterkowiec Canon EOS R7

Lustrzanka cyfrowa kontra bezlusterkowiec: stabilizacja obrazu

Stabilizacja obrazu to jeden z kluczowych aspektów branych przez fotografów biorą pod uwagę przy wyborze między lustrzankami cyfrowymi a bezlusterkowcami. Tradycyjnie, lustrzanki polegały na stabilizacji obrazu w obiektywie, w którym umieszczano żyroskopy wykrywające wibracje i przesuwające grupę soczewek dla przeciwdziałania drganiom. Jednak nowsze aparaty bezlusterkowe oferują obecnie stabilizację obrazu w korpusie (IBIS), która działa poprzez przesuwanie samego czujnika w celu skompensowania drgań aparatu, a metoda ta może być bardziej skuteczna, ponieważ działa z dowolnym obiektywem podłączonym do aparatu a często współdziała ze stabilizacją w kompatybilnych obiektywach. Dlatego też aparaty bezlusterkowe mają zwykle przewagę w zakresie stabilizacji obrazu, zapewniając płynniejsze i stabilniejsze obrazy, szczególnie w warunkach słabego oświetlenia lub z dłuższymi obiektywami.

Lustrzanka cyfrowa kontra bezlusterkowiec: stabilizacja obrazu, Zwycięzca: bezlusterkowiec

Lustrzanka cyfrowa kontra bezlusterkowiec Pentax K-3 Mark III
Lustrzanka cyfrowa Pentax K-3 Mark III

Lustrzanka cyfrowa kontra bezlusterkowiec: nagrywanie wideo

Jeśli chodzi o nagrywanie wideo, lustrzanki cyfrowe i bezlusterkowce oferują doskonałą jakość, ale z pewnymi znaczącymi różnicami. Technologia obecnych lustrzanek pozwala na nagrywanie wysokiej jakości wideo, ale zwykle brakuje im wszechstronności ich bezlusterkowych odpowiedników. Wynika to przede wszystkim z mechanizmu lustra w lustrzance cyfrowej, który może ograniczać autofokus w podglądzie na żywo podczas nagrywania wideo, często powodując wolniejszy i mniej niezawodny autofokus podczas nagrywania wideo.

Z drugiej strony, bezlusterkowce wyróżniają się w zakresie kręcenia filmów ze względu na brak mechanizmu lustra. Oferują one ciągły autofokus w trybach podglądu na żywo i wideo, co pozwala na płynne przejścia ostrości i śledzenie poruszających się obiektów. Ponadto aparaty bezlusterkowe często oferują więcej funkcji wideo, takich jak wideo 4K lub 8K, wyższa liczba klatek na sekundę i czy profile barwne. Podgląd ekspozycji w czasie rzeczywistym w elektronicznym wizjerze jest również znaczącą zaletą, ponieważ dokładnie przedstawia wygląd wideo przed rozpoczęciem nagrywania.

Lustrzanka cyfrowa kontra bezlusterkowiec: nagrywanie wideo. Zwycięzca: bezlusterkowiec.

Lustrzanka cyfrowa kontra bezlusterkowiec Leica CL
Bezlusterkowiec Leica CL

Lustrzanka cyfrowa kontra bezlusterkowiec: wizjer

Lustrzanki cyfrowe wykorzystują wizjer optyczny, który działa w oparciu o lustro i pryzmat pentagonalny. Gdy światło wpada przez obiektyw, jest następnie odbijane przez lustro, które przekierowuje je do pryzmatu, który następnie odwraca obraz i wyświetla go w wizjerze. Obraz widziany przez wizjer optyczny jest podglądem w czasie rzeczywistym i przez obiektyw tego, co zarejestruje kamera. Pozwala to na bardzo dokładny i ostry podgląd obrazu, na który nie ma wpływu opóźnienie lub rozdzielczość jakiegokolwiek układu elektronicznego.

Z kolei aparaty bezlusterkowe wykorzystują wizjery elektroniczne. Jako że nie ma lustra, światło z obiektywu trafia bezpośrednio na przetwornik obrazu, który następnie przesyła cyfrowy obraz do wizjera elektronicznego, który wyświetla cyfrowwe odwzorowanie kadru. Chociaż może to być niezwykle przydatne do kadrowania i kontroli ekspozycji, przetwarzanie cyfrowe obrazu może podlegać opóźnieniom, mieć niższą rozdzielczość i mniej naturalny wygląd w porównaniu z wizjerem optycznym.

Lustrzanki cyfrowe zapewniają dokładniejsze i bardziej naturalne wrażenia wizualne dzięki wizjerom optycznym, podczas gdy aparaty bezlusterkowe oferują bardziej informacyjny i wszechstronny wizjer. Wybór między nimi często sprowadza się do osobistych preferencji fotografa.

Lustrzanka cyfrowa kontra bezlusterkowiec: wizjer. Zwycięzca: lustrzanka cyfrowa.

Lustrzanka cyfrowa kontra bezlusterkowiec Fujifilm Finepix S2 Pro
Lustrzanka cyfrowa Fujifilm Finepix S2 Pro

Lustrzanka cyfrowa kontra bezlusterkowiec: rozmiar i waga, ergonomia i system

Fizyczny rozmiar i waga lustrzanek cyfrowych i bezlusterkowców mogą się znacznie różnić. Aparaty bezlusterkowe z są zazwyczaj mniejsze, lżejsze i łatwiejsze do noszenia niż lustrzanki cyfrowe. Większość lustrzanek cyfrowych, z systemem pryzmatów i luster, jest zwykle większa i cięższa. Jednocześnie mają one zazwyczaj większy uchwyt niż aparaty bezlusterkowe, co wprawdzie zwiększa ich wagę, ale może również sprawić, że będą wygodniejsze podczas fotografowania przez dłuższy czas. Ponadto cięższa konstrukcja zapobiega drganiom aparatu. Z kolei dzięki brakowi lustra bezlusterkowce pracują ciszej.

Lustrzanka cyfrowa kontra bezlusterkowiec: rozmiar i waga, ergonomia i system. Remis.

Lustrzanka cyfrowa kontra bezlusterkowiec Fujifilm X-T4
Bezlusterkowiec Fujifilm X-T4

Lustrzanka cyfrowa kontra bezlusterkowiec: żywotność baterii

Lustrzanki cyfrowe zazwyczaj charakteryzują się dłuższą żywotnością baterii niż aparaty bezlusterkowe, ponieważ ich większy rozmiar pozwala na zastosowanie większych baterii. Ponadto wizjer optyczny w lustrzankach cyfrowych nie zużywa energii w porównaniu z wizjerem elektronicznym lub tylnym ekranem aparatu bezlusterkowego, który musi być stale zasilany w celu dawania podglądu na żywo. Jednakże postępy w technologii baterii i zarządzaniu energią stopniowo zmniejszają tę lukę w nowszych modelach. Niektóre profesjonalne modele bezlusterkowców oferują opcję uchwytu bateryjnego zapewniającego dodatkowe zasilanie. Oczywiście zwiększa to rozmiar, wagę i koszt aparatu, ale jest to jakaś opcja. Warto zauważyć, że noszenie dodatkowych baterii może z łatwością zrównoważyć tę wadę bezlusterkowców, ale fajnie jest włożyć jedną baterię i wiedzieć, że wystarczy na całą sesję.

Lustrzanka cyfrowa kontra bezlusterkowiec: żywotność baterii, Zwycięzca: lustrzanka cyfrowa.

Lustrzanka cyfrowa kontra bezlusterkowiec Canon EOS 5D Mark III
Lustrzanka cyfrowa Canon EOS 5D Mark III

Lustrzanka cyfrowa kontra bezlusterkowiec: wybór obiektywów

Wybór obiektywów do lustrzanek cyfrowych, będących częścią systemów z długą historią, jest ogromny i obejmuje wszystkie rodzaje fotografii, od makro po przyrodę. Są one zwykle lepiej zoptymalizowane pod kątem odpowiednich korpusów aparatów, oferując doskonałą wydajność autofokusa i jakość obrazu. Poza optyką producentów aparatów istneje szeroka oferta firm niezależnych zapewniająca większy zakres opcji odpowiednich dla różnych budżetów. Minusem jest to, że obiektywy lustrzankowe są zazwyczaj większe i cięższe ze względu na potrzebę odsunięcia mocowania bagnetowego od matrycy z powodu istnienia komory lustra.

Mocowanie obiektywu aparatu bezlusterkowego jest uproszczone, a obiektywy bezlusterkowe wykorzystują krótszą odległość od mocownaia do matrycy. Dzięki temu obiektywy do aparatów bezlusterkowych są bardziej kompaktowe i lżejsze, co ułatwia przenoszenie całego systemu. Ponadto takie rozwiązanie konstrukcyjne zapewnia lepszą ostrość od krawędzi do krawędzi ze względu na mniejszą odległość między obiektywem a matrycą. Ponieważ systemy bezlusterkowe są nowsze, wybór natywnych obiektywów bezlusterkowych może być ograniczony w porównaniu z lustrzankami cyfrowymi, szczególnie w przypadku mniej popularnych rodzajów fotografii.

Lustrzanka cyfrowa kontra bezlusterkowiec Nikon D750
Lustrzanka cyfrowa Nikon D750

To jednak szybko się zmienia, w miarę jak producenci rozszerzają swoje linie obiektywów, a producenci niezależni firm zaczynają w większym stopniu obsługiwać mocowania bezlusterkowców.

Lustrzanka cyfrowa kontra bezlusterkowiec: wybór obiektywów. Remis z lekkim wskazaniem na lustrzankę cyfrową.

Lustrzanka cyfrowa kontra bezlusterkowiec: koszt

Jeśli chodzi o koszty, zarówno aparaty bezlusterkowe, jak i lustrzanki cyfrowe mają opcje obejmujące szeroki zakres cenowy, od modeli podstawowych po profesjonalne. Jednak średnio rzecz biorąc aparaty bezlusterkowe są zwykle nieco droższe niż ich odpowiedniki lustrzankowe. Wynika to w dużej mierze z nowszych technologii zastosowanych w aparatach bezlusterkowych, takich jak zaawansowane wizjery elektroniczne, stabilizacja obrazu w aparacie i szybkie, ciche fotografowanie. Z drugiej strony, lustrzanki cyfrowe, reprezentujące bardziej dojrzałą technologią, często oferują podobną jakość obrazu w niższej cenie. Niemniej jednak, całkowity koszt może również w dużym stopniu zależeć od obiektywów i akcesoriów zakupionych wraz z korpusem aparatu.

Lustrzanka cyfrowa kontra bezlusterkowiec: koszt. Zwycięzca: lustrzanka cyfrowa.

Lustrzanka cyfrowa kontra bezlusterkowiec Nikon Z6
Bezlusterkowiec Nikon Z6

Lustrzanka cyfrowa kontra bezlusterkowiec: konserwacja

Każdy rodzaj aparatu wymaga regularnego czyszczenia i konserwacji, ale lustrzanki cyfrowe mogą być szczególnie trudne do czyszczenia, zwłaszcza gdy kurz dostanie się do czujnika. Chociaż lustro chroni w jakimś stopniu czujnik obrazu przed kurzem, jeśli już dostanie się do niego kurz wyczyszczenie go nie jest łatwe. Co więcej, ponieważ producenci decydują się zaprzestać produkować lustrzanki, znalezienie niezbędnej części po uszkodzeniu jest wyzwaniem.

Z drugiej strony, podczas gdy aparaty bezlusterkowe są zwykle łatwiejsze do czyszczenia ze względu na brak mechanizmu lustra, ich elementy elektroniczne mogą być bardziej podatne na uszkodzenia spowodowane kurzem i wilgocią niż ich odpowiedniki lustrzankowe. Czujnik obrazu w aparacie bezlusterkowym jest odsłonięty zaraz po zdjęciu obiektywu, co czyni go potencjalnie bardziej podatnym na kurz i brud. Jednak wiele aparatów bezlusterkowych jest wyposażonych w funkcje automatycznego czyszczenia matrycy i generalnie ma prostsze procedury konserwacji.

W związku z tym wymagana konsewacja każdego typu aparatu zależy od konkretnego modelu i warunków, w jakich jest on używany. Regularne czyszczenie, właściwe przechowywanie i korzystanie z odpowiednich akcesoriów, takich jak torby na aparat i osłony obiektywu, mogą pomóc w utrzymaniu aparatu w dobrym stanie.

Lustrzanka cyfrowa kontra bezlusterkowiec: konserwacja. Remis.

Lustrzanka cyfrowa kontra bezlusterkowiec Sony A6600
Bezlusterkowiec Sony A6600

Lustrzanka cyfrowa kontra bezlusterkowiec: werdykt

Trudno o decydującego zwycięzcę pojedynku lustrzanka cyfrowa kontra bezlusterowiec. Ostatecznie najlepszy wybór dla zależy od Twoich potrzeb i preferencji, bo jakość obrazu między tymi dwoma typami aparatów jest porównywalna. Jeśli jesteś początkującym fotografem, warto rozważyć lustrzankę cyfrową, która zapewnia ogromną elastyczność w zakresie ustawień aparatu. Jeśli chcesz poznać od razu dostępną technologię bezlusterkową a masz skormniejszy budżet, możesz wybrać podstawowy aparat bezlusterkowy.

Może jesteś profesjonalnym fotografem, który widzi w swojej pracy jaką przewagę dają bezlusterkowce (na przykład cicha elektroniczna migawka w fotografii dzikiej przyrody czy fotografii ślubnej), ale masz już lustrzankę cyfrową i pełny zestaw obiektywów. Choć modele bezlusterkowe wyglądają atrakcyjnie, przejście na zupełnie nowy system to duże przedsięwzięcie finansowe i nie jesteś pewien, czy to właściwy krok. Na szczęście przejście z systemu lustrzankowego na system bezlusterkowy nie musi oznaczać konieczności porzucenia dotychczasowej kolekcji obiektywów.

Jednym z najbardziej opłacalnych sposobów zmiany systemu jest zakup aparatu bezlusterkowego, który jest kompatybilny z istniejącymi obiektywami lsutrzankowymi poprzez inteligentny adapter. W ten sposób można nadal korzystać z istniejących obiektywów, jednocześnie przyzwyczajając się do nowego rodzaju aparatu. Adaptery te są specjalnie zaprojektowane, aby zachować pełną komunikację między obiektywem a aparatem, ale należy pamiętać, że nie zawsze wszystkie funkcje obiektywu są zachowane podczas korzystania z adaptera. Przykładowo, skuteczność autofokusa i stabilizacji obrazu może zostać ograniczona.

Pamiętaj, że nie musisz od razu przechodzić całkowicie na nowy system bezlusterkowy – możesz go stopniowo rozbudowywać, w miarę jak będziesz czuł się z nim coraz bardziej komfortowo i nabierzesz pewności co do swoich konkretnych potrzeb, powoli wymieniając obiektywy adaptowane na natywne. A może uznasz, że jednak wolisz swoją starą lustrzankę? Kto, wie, widzieliśmy już trochę takich przypadków.

Lustrzanka cyfrowa kontra bezlusterkowiec Nikon Zf Nikon Df 2
InterFoto.eu
InterFoto.eu

Tworzymy jeden z najstarszych sklepów fotograficznych w Polsce. Powstał on z pasji fotografowania. Jesteśmy pasjonatami fotografii i sprzętu fotograficznego. Działamy na rynku fotograficznym nieprzerwanie od roku 1995.

Artykuły: 1099

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *