Wymień lub sprzedaj sprzęt fotograficzny
|
Złóż zapytanie o wniosek ratalny w Interfoto.eu

Flagowy fotograficzny smartfon Xiaomi Mi 11 Ultra, Asus Zenfone 7 Pro kontra stara 10-letnia reporterska lustrzanka Nikon D4s z obiektywem Nikkor AF-S 500mm F4 G ED VR Nano w 2024r.

Zmotywowany komentarzami z poprzednich artykułów, w których wskazywałem na znaczące różnice starych lustrzanek nad flagowymi smartfonami, ale nie pokazałem zdjęć ze smartfona do porównania (tak wiem, wsadziłem kij w mrowisko, ale teraz trzeba pociągnąć temat 🙂 ), postanowiłem przygotować tym razem porównanie: “Xiaomi Mi 11 Ultra flagowy fotograficzny smartfon kontra stara 10 letnia lustrzanka” z przykładami dla tych niedowiarków, którzy przedkładają fotografię flagowym smartfonem nad fotografię starszymi już nieprodukowanymi cyfrowymi lustrzankami – kwitując – stare, ciężkie, niewygodne… W tym artykule przeczytasz o Nikon D4sNikkor AF-S 500mm F4 G ED VR Nano i zobaczysz zdjęcia porównawcze wykonane dodatkowo na dwóch udanych smartfonach Xiaomi Mi 11 UltraAsus Zenfone 7 Pro, które jeszcze niedawno, a Xiaomi nadal uważane są za fotograficzne ideały w smartfonowym środowisku.

Rzućmy trochę światła co będziemy porównywać 🙂

Flagowy Fotograficzny Smartfon Xiaomi Mi 11 Ultra

Flagowy fotograficzny smartfon - Xiaomi Mi 11 Ultra
Flagowy fotograficzny smartfon – Xiaomi Mi 11 Ultra

Wydany 2 kwietnia 2021 flagowy fotograficzny smartfon Xiaomi Mi 11 Ultra w najbardziej wykarmionej wersji 12GB RAM, który do dziś trzyma cenę. Trzy obiektywy w tym 50MP F2 24mm z sensorem 1/1.12″, 48MP F4.1 120mm z sensorem 1/2″, 48MP F2.2 12mm z sensorem 1/2″. Na pokładzie Android 11, procesor Qualcomm SM8350 Snapdragon 888 5G (5 nm) Octa-core (1×2.84 GHz Cortex-X1 & 3×2.42 GHz Cortex-A78 & 4×1.80 GHz Cortex-A55) i Ardeno 660.

Flagowy fotograficzny smartfon - Wrona - Xiaomi Mi 11 Ultra - można powiększyć
Flagowy fotograficzny smartfon – Wrona – Xiaomi Mi 11 Ultra – można powiększyć ISO 400

Flagowy fotograficzny smartfonAsus Zenfone 7 Pro

Flagowy fotograficzny smartfon - Asus Zenfone 7 Pro
Flagowy fotograficzny smartfon – Asus Zenfone 7 Pro

Oraz dodatkowo trochę starszy (ale nie tak stary jak Nikon D4s) wydany 1 września 2020 roku flagowy fotograficzny smartfon Asus Zenfone 7 Pro w najbogatszej wersji 8GB RAM, dziś ciężko go kupić. Trzy obiektywy 64MP F1.8 26mm z sensorem 1/1.72″, 8MP F2.4 80mm. 12MP F2.2 17mm z sensorem 1/2.55″. Na pokładzie w standardzie Android 10, jednakże po update Android 12, procesor Qualcomm SM8250 Snapdragon 865 5G+ (7 nm+) Octa-core (1×3.10 GHz Cortex-A77 & 3×2.42 GHz Cortex-A77 & 4×1.80 GHz Cortex-A55), Adreno 650.

Flagowy fotograficzny smartfon - Asus Zenfone 7 Pro
Flagowy fotograficzny smartfon – Wrona – Asus Zenfone 7 Pro ISO 200

Wybacz, że tak skromnie technicznie na temat smartfonów, ale ciężko było mi znaleźć więcej superlatyw 😉 na tle fotograficznym. W dalszym opracowaniu znajdziesz więcej zdjęć przykładowych z omawianych w tym artykule sprzętów.

Flagowy fotograficzny smartfon - Xiaomi Mi 11 Ultra i Asus Zenphone 7 Pro
Flagowy fotograficzny smartfon – Xiaomi Mi 11 Ultra i Asus Zenphone 7 Pro

kontra

Stara cyfrowa reporterska lustrzanka cyfrowa

Nikon D4s z obiektywem Nikkor AF-S 500mm F4 G ED VR Nano
Krowa i Nikon D4s z obiektywem Nikkor AF-S 500mm F4 G ED VR Nano – wybaczcie za jakość zdjęcia, zdjęcie wykonane właśnie przy udziale Xiaomi Mi 11 Ultra

Nikon D4s to nie jest najnowsze “zwierzę”. Jest to aparat wydany w 2014 roku dwa lata po premierze innej fenomenalnej cyfrowej lustrzanki Nikon D4. Cena Nikon D4s w dniu premiery na rynku amerykańskim to $6499.95 (praktycznie nieosiągalna dla szarego kowalskiego). Wyposażony w pełnoklatkową matrycę, jedynie 16,2 megapikseli (czyli nie 50 i nie 200 megapikseli jak w najnowszych smartfonach). Nikon D4s posiada sensor wydany przez “Nikon Corporation” i jest nim sensor CMOS Nikon NC81366W. Ten sam znajdziemy w Nikon D4 oraz w Nikon Df.

Na temat poprzednika Nikon D4 na blogu powstało u nas multum informacji i materiału, w tym zdjęć przykładowych, które warto przejrzeć, warto się z nimi zapoznać, oto niektóre z nich:

Namacalne różnice pomiędzy Nikon D4s a Nikon D4

Z Nikonem D4 miałem dłuższą przygodę wcześniej i uważam, go za bardzo dobre body również dziś w 2024 roku. Jest to body przede wszystkim niezawodne, oferujące obłędną jakość mimo 16,2 megapikseli, doskonałe nasycenie realistycznymi kolorami. Z pewnością jest to bodziak, któremu mogę zaufać nawet mimo większego przebiegu.

Jakie istotne użytkowe różnice wprowadzono w Nikon D4s?

  • Auto Focus – moim zdaniem znacząco poprawili jego celność. Wśród lustrzanek cyfrowych, jak również i bezlusterkowców Nikona, które miałem okazję testować do tej pory uważam, że Nikon D4s ma najcelniejszy i najbardziej przewidywalny Auto Focus, jaki kiedykolwiek powstał. Dziś jak piszę ten artykuł…w 2024 roku nie znam aparatu, który by miał tak perfekcyjnie wyważony Auto Focus dziś. Dosłownie, jakby ten AF posiadał jakieś “AI”, mimo, że go nie posiada, ale celował perfekcyjnie dokładnie tam gdzie chciałem. Po raz pierwszy miałem wszystkie zdjęcia ostre jak żyletka na obiektywie z AF.
  • Gniazdo XQD – to na prawdę bardzo dobry pomysł. Ja korzystałem ze złotej karty Lexar 128GB XQD. Wielkość plików RAW to sporo ponad 20MB. Taka karta na serio się przydaje.
  • Nowszy procesor obrazu EXPEED 4 – perfekcyjniejsze zarządzanie szumami na wysokich ISO. ISO 4000-6400 jest całkowicie używalne, zdjęcia na 12800 wychodzą również bardzo dobrze. Dla próby, robiłem również zdjęcia na ISO 20000 i też niczego nie mogłem zarzucić. Zwiększono rozszerzalne ISO do 409 600, co jest dla mnie bezsensem…
  • Zwiększono szybkość fotografowania z 11 klatek na sekundę do 14 klatek na sekundę – dla mnie to nieprzydatne, ponieważ fotografuję w trybie “snipera”, raz a dobrze 🙂
  • Zwiększono ilość klatek na sekundę podczas nagrywania filmów w Full HD, z 30 do 60kl/s.
  • Zastosowano całkowicie nowe materiały do konstrukcji body.
  • Dodano podświetlany przycisk nagrywania Video na obudowie.
  • Dodano tryb “czarno-bialy” dla zdjęć i filmów.

Nikon D4s – 16,2 megapikseli – wielu z czytelników w tym miejscu machnie ręką

Już czuję emocje 🙂 Łeeee, Sony robi 50 i 60 megapikseli, Canon przygotowuje się wypuścić 80 megapikseli, Nikon podobnie, Fujifilm GFX ma nawet 100, a może będą mieli i 200 megapikseli. Nawet flagowe fotograficzne smartfony mają po 200 megapikseli! No wszystko fajnie 🙂 Tylko megapiksele nie czynią “doskonalszych zdjęć”. Megapiksele mogą pomóc i są przydatne, jeśli pracujesz w fotografii reklamowej i w DTP, gdzie rozmiar zdjęcia ma znaczenie, bo rozliczasz się za rozmiar. Jeśli jesteś hobbystą lub pasjonatem podobnym do mnie – i chciałbyś dziś w 2024r. wejść na zupełnie inny poziom fotografii i pobawić się profesjonalnymi puszkami, to megapiksele dla Ciebie są drugo-trzeciorzędne. Zagadnienia nad którymi warto się pochylić w fotografii – zarówno lustrzankami cyfrowymi jak również i bezlusterkowcami to celność AF. Niestety za megapikselami w parze nie idzie celność AF, w zasadzie powiedziałbym, że nie ma reguły. Ja wybrałem Nikon D4s do zabawy, bo dziś za dosłownie “grosze” można dosiąść profesjonalnego sprzętu i cieszyć się z niebanalnych zdjęć 🙂

Nikon D4s
Nikon D4s z obiektywem Nikkor AF-S 500mm F4 G ED VR Nano w 2024r.

Jaki AF?…. ja fotografuję manualami 🙂

W tym miejscu mój kolega Robert może powiedzieć :), AF? jaki AF, ja fotografuję manualami :). No i mój kolega redakcyjny ma rację :D. Fotografia obiektywami manualnymi daje bardzo dużą pewność celności, pod warunkiem, że wyczujemy aparat i obiektyw nie ma bardzo długiej ogniskowej. Nie ukrywam, fotografia obiektywami bez AF mi również sprawia ogromną frajdę. W zasadzie rozpoczynając moją drogę fotograficzną, korzystałem praktycznie wyłącznie z MF. Teraz po wielu latach, wiele obiektywów z AF, które wcześniej były dla mnie niedostępne finansowo dziś można mieć za ułamek ceny – kupując używane w bardzo dobrym stanie i również i przede wszystkim z gwarancją. I takim obiektywem nad, którym pochyliłem się ostatnio był właśnie Nikkor AF-S 500mm F4 G ED VR Nano wydany w 2018 obiektyw, kosztujący w dniu premiery prawie 9000$, a dziś można go mieć już za niewiele ponad 15tys zł z perfekcyjnie pracującym AF.

Nikon D4s z obiektywem Nikkor AF-S 500mm F4 G ED VR Nano w 2024r.
Nikon D4s z obiektywem Nikkor AF-S 500mm F4 G ED VR Nano w 2024r.

Nikkor AF-S 500mm F4 G ED VR Nano okiem pasjonata, nie reportera 🙂

Potężny obiektyw ważący prawie 4kg, to się czuje w łapie, szczególnie jak jest podłączony do lustrzanki cyfrowej Nikon D4s – razem to już prawie 5,5kg, który też nie należy do lekkich bodziaków. W 2024 roku chodząc po mieście i trzymając go w łapie, taki spęrzet robi potężne wrażenie. Dla mnie osobiście waga nigdy nie miała fundamentalnego znaczenia. No tak, zestaw jest ciężki nie da się ukryć – zwolennicy fotografii smartfonowej zapłaczą;), ale za tym klocem idzie perfekcja i jakość. Oczywiście czas spowodował, że dziś można mieć dużo mniejszy aparat, jak również obiektyw dużo lżejszy. Dla przykładu obiektyw Canon RF 1200mm F8 L IS USM jest lżejszy prawie o pół kilograma. Targając Nikkor AF-S 500mm F4 G ED VR Nano wyraźnie czujesz, że obiektyw posiada szklane soczewki, a nie jakieś nowomodne tworzywo emulujące soczewkę ;). Nie chciałbym, aby ktoś był gotów pomyśleć, że już tak mi “pesel siada na banię”, że jestem przeciw fotograficznemu postępowi. Absolutnie nie! Ale nie wszystkie najnowsze rozwiązania przypadają mi do gustu. I chociażby wykorzystywanie soczewek w najnowszych obiektywach z tworzyw sztucznych osobiście do mnie nie trafiają – choć realnie na jakość nie można narzekać. Mówcie co chcecie, że jestem starej daty, kompletnie niepostępowy, ale soczewki z tworzywa dla mnie w fotografii zarówno amatorskiej jak i profesjonalnej to jest “passe”. Do dziś chętnie i często wracamy do obiektywów sprzed ponad pół wieku albo i starszych, które właśnie wyposażone są w soczewki szklane.

Nikkor AF-S 500mm F4 G ED VR Nano
Nikkor AF-S 500mm F4 G ED VR Nano

Formuła optyczna to 14 elementów w 11 grupach soczewek. Trzy z nich to soczewki o obniżonej dyspersji (ED), które pomagają w utrzymaniu aberracji chromatycznych na niskim poziomie. W obiektywie zastosowano powłokę Nano w celu poprawy kontrastu, a przedni element jest właściwie soczewką meniskusową, która pełni funkcję ochronną, nie będąc rzeczywistą częścią formuły optycznej. Jest zakrzywiony, aby zapobiec występowaniu odblasków w obiektywie. Obiektyw jest również pokryty powłoką SIC (Super Integrated Coating) i posiada wewnętrzne ustawianie ostrości.

Nikon D4s specyfikacja (dane techniczne)

ProducentNikon
RodzajLustrzanka cyfrowa
BagnetNikon F
Nośniki zapisuCompact Flash, XQD
Data premiery2014
Cena w dniu premiery$6499.95
Maksymalny rozmiar zdjęcia4928 x 3280
Rozdzielczość matrycy16 Mpix
Rozmiar matrycyPełna klatka (36 x 23.9 mm)
Rodzaj matrycyCMOS
ProcesorExpeed 4
Autofokus51 punktów
Tryby AFdetekcja kontrastu (sensor) detekcja fazy wielopunktowy centralny śledzenie pojedynczy ciągły rozpoznawanie twarzy live view
Pomiar światłamatrycowy centralnie ważony punktowy
Format zapisuRAW + TIFF
Czas naświetlana1/8000 – 30 s
Korekta ekspozycji±5
Zdjęcia seryjne11 kl./s
Zakres czułości ISOAuto, ISO 100-25600 rozszerzalne do 50-409600)
Format zapisuMPEG-4 H.264
Rozdzielczość filmów1920 x 1080 (60, 50, 30, 25, 24 kl./s) 1280 x 720 (60, 50 kl./s) 640 x 424 (30, 25 kl./s)
Rozmiar wyświetlacza3.2 cale
Liczba pikseli0.92 mln pikseli
Rodzaj wizjeraOptyczny
Pokrycie kadru100%
Powiększenie wizjera0.7 x
Gorąca stopkatak
USBUSB 2.0
HDMItak (mini HDMI)
Gniazdo mikrofonutak
Gniazdo słuchawektak
Rodzaj bateriiEN-EL18a Li-Ion
Wymiary160 x 157 x 91 mm
Waga1350 g
Dane techniczne Nikon D4s

Trochę o zdjęciach przykładowych zanim przejdziemy do konkretów. Do porównania wybrałem cyfrowy aparat z potężnym teleobiektywem, dlatego też przykładowe zdjęcia z flagowych fotograficznych smartfonów również będą wykonane za pomocą dostępnych w nich opcji tele. Do porównania wybrałem drzewo, na które zdarza się, że na dziko przylatują wrony. Nie ukrywam, zlepienie tego materiału wymagało czasu, bo pomiędzy przylotem wron kiedy fotografowałem lustrzanką, do momentu kiedy przyleciały wrony kiedy fotografowałem smartfonem minęło sporo odstępu czasowego. Ptaszory nie były niczym nęcone, ani zachęcane – przychodzą tam, bo mają dobry look na całą okolicę. Dlaczego tak? A dlaczego nie? Tyle się mówi o obłędnych właściwościach teleobiektywów w smartfonach, zatem porównajmy teraz teleobiektyw :).

Czuję, że mogą pojawić się pytania w stylu, dlaczego nie wybrałeś obiektywu i aparatu w cenie porównywalnej do danych smartfonów. Pamiętajmy jednak, że oba te smartfony jeszcze tak niedawno były piekielnie drogie, Xiaomi to był wręcz horror cenowy (w dniu premiery około 1500$ w Polsce w tamtym czasie blisko 9tys zł). Tak jak pisałem w poprzednich artykułach prezentowałem sprzęty, które były dużo tańsze lub w podobnej cenie. Do zestawu w parze z lustrzanką cyfrową Nikon D4s wybrałem flagowy obiektyw, bo tak realnie – w tym konkretnym przypadku nie ma to znaczenia. Różnica byłaby i tak miażdżąca na korzyść lustrzanki cyfrowej, niezależnie od wybranego teleobiektywu. Poza tym realnie mam nadzieję, że artykuł przejrzą nie tylko wkurzeni smartfonowi fotografowie, ale również osoby, które potencjalnie mogą myśleć o zakupie lustrzanki Nikon D4s do zabawy albo do pracy. Omawiany w tym artykule obiektyw jest na prawdę godny polecenia: Nikkor AF-S 500mm F4 G ED VR Nano.

Przejdźmy teraz do tego na co wszyscy czekają. Zdjęcia przykładowe. Przygotowałem zdjęcia przykładowe zarówno z flagowego smartfona Xiaomi Mi 11 Ultra Asus Zenfone 7 Pro jak również z cyfrowej lustrzanki Nikon D4s z obiektywem Nikkor AF-S 500mm F4 G ED VR Nano.

Flagowy fotograficzny smartfon Xiaomi Mi 11 Ultra kilka zdjęć przykładowych wykonanych w trybie tele

Jedno zdjęcie oferuje tele z optycznym powiększeniem, to jest to zdjęcie gdzie wrony złapane są dwie na raz, a pozostałe to tele wymuszone, aby wrona mieściła się w kadrze. Zdjęcia były wykonywane z tej samej odległości co w przypadku Nikon D4s. Tryb AF z blokadą ostrości. Zdjęcia zmniejszone do 2000px, bo na większym formacie nie dało się na to patrzeć. 😉 Zdjęciom dokonano delikatnej postprodukcji, ponieważ zdjęcia prosto ze smartfona miały bardzo blady odcień.

Flagowy fotograficzny smartfon Asus Zenfone 7 Pro dwa zdjęcia przykładowe wykonane w trybie tele, niestety Wrona więcej nie wytrzymała

W przypadku Asus Zenfone 7 Pro był pewien istotny kłopot. Nie było najmniejszych szans powiększyć zdjęcia na tyle, aby wrona zajęła pełen kadr, zatem prezentuję największy jaki udało się uzyskać. Zdjęcia wykonane na ISO 200 – była na prawdę niezła pogoda, której tutaj niestety nie widać :(.

Aktualizacja z ostatniej chwili: Flagowy fotograficzny smartfon iPhone 15 Pro (nie Max)

Dosłownie tuż przed publikacją tego artykułu kolega podrzucił mi zdjęcia wron zrobione na flagowym smartfonie iPhone 15 PRO (nie Max). Duże zdjęcia prosto z aparatu zostały wykadrowane. Prezentowane kadry to cropy o rozmiarach 1500×2000 pikseli z dużych zdjęć. Patrząc realnie na jakość smartfonowej fotografii, to stwierdzam, że sposób w jaki aparat fotograficzny buduje “piksel” na zdjęciach, to zdjęcia z iPhone 15 PRO (nie Max) są najładniejsze z całej trójki. Jedyną postprodukcją w tych zdjęciach to zmiana koloru – balansu bieli na bardziej przyzwoity (wcześniej dominowały tony niebieskie).

Nikon D4s z obiektywem Nikkor AF-S 500mm F4 G ED VR Nano zdjęcia przykładowe zmniejszone do 2000px dla dłuższego boku

Metodologia przygotowywania zdjęć na Nikon D4s znacząco różniła się w stosunku do smartfonów. Zdjęcia powstały w różną pogodę, raz tylko było słońce, a tak to był szary dzień. Wrony powstały zarówno w nasłonecznieniu jak również szarego dnia. Poza wronami były inne zdjęcia, w tym zdjęcia nocne wykonywane na bardzo wysokim ISO od 6400 do 20000.

Nikon D4s z obiektywem Nikkor AF-S 500mm F4 G ED VR Nano zdjęcia przykładowe 1:1

Podsumowanie

Drogi użytkowniku przyszłego fotograficznego flagowego smartfona.

Nie ukrywam ten artykuł to jak kopanie leżącego, ale czasem potrzebna jest terapia wstrząsowa. Nie wierz we wszystko co usłyszysz i zobaczysz w reklamach flagowego smartfona na temat jego możliwości fotograficznych – najlepiej sprawdza się przed zakupem sprawdzenie jego faktycznych walorów optycznych – tak pracujemy w InterFoto.eu oferując sprzęt – sprawdzenie sprzętu przed zakupem to nasz standard. Fotografowanie księżyca smartfonem na 100x przybliżeniu będzie wyglądać jak plama kupy rozmazanej na betonie – przepraszam z góry za takie określenie, ale niestety nic innego nie ciśnie się na usta. Z “pustego nie nalejesz”. Do astro fotografii potrzebne będą narzędzia, nierzadko specjalne obiektywy z podgrzewaniem, znajomość fotografii stackowanej i często umiejętność modowania sprzętu.

Smartfon, czy to flagowy, czy jakikolwiek inny wszedł w nasze życie i jest to dziś mega potrzebny wynalazek. W żadnym razie nie neguję jego funkcjonalności. 20 lat temu na każdym kroku w kawiarni byli goście z notebookami, teraz większość przesiadła się na małe komputerki pod postacią smartfonów i ja sam z niego korzystam. Pod tym kątem to jest mega przydatna rzecz.

Drogi użytkowniku przyszłego Nikona D4s lub obiektywu Nikkor AF-S 500mm F4 G ED VR Nano:

Nad czym się jeszcze zastanawiasz? 🙂

Wyjaśnienie pojęć użytych w tym artykule:

Soczewka meniskusowa

Soczewka meniskusowa to specyficzny typ soczewki, który charakteryzuje się jedną powierzchnią zakrzywioną na zewnątrz, a drugą na wewnątrz. Jest to soczewka o kształcie zbliżonym do kropli wody, gdzie jedna strona jest wklęsła, a druga wypukła. W obiektywach fotograficznych soczewki meniskusowe są często używane jako elementy ochronne lub pomocnicze.

W przypadku ochrony, soczewka meniskusowa może pełnić funkcję przedniego elementu obiektywu, chroniąc go przed zarysowaniami, kurzem, wilgocią i innymi czynnikami zewnętrznymi. Ponieważ soczewka meniskusowa jest zakrzywiona, może również pomagać w redukcji efektu odblasków i flare w obiektywie.

W kontekście konstrukcji optycznej obiektywu, soczewka meniskusowa może być również wykorzystywana do korekty aberracji chromatycznych lub innych aberracji optycznych. Jej kształt i właściwości optyczne mogą wpływać na charakterystyki obrazu, a także na poprawę jakości optyki obiektywu.

Powłoka SIC (Super Integrated Coating)

Powłoka SIC (Super Integrated Coating) to specjalna warstwa nanometryczna, którą producenci obiektywów nakładają na powierzchnie soczewek w celu poprawy jakości obrazu. Powłoka ta została wprowadzona przez firmę Nikon i jest jednym z wielu rodzajów powłok antyrefleksyjnych stosowanych w optyce obiektywów.

Charakteryzuje się ona kilkoma istotnymi cechami:

  1. Redukcja odblasków: Powłoka SIC zmniejsza ilość odblasków, które mogą powstawać na powierzchni soczewki. Odblaski są często powodowane przez światło, które pada na soczewkę i odbija się od jej powierzchni. Redukcja odblasków przekłada się na poprawę kontrastu i kolorów, co jest szczególnie istotne w warunkach oświetleniowych o dużej kontrastowości.
  2. Poprawa przepuszczalności światła: Powłoka SIC zwiększa ilość światła, które przechodzi przez soczewki, co może poprawić jasność obrazu. To jest istotne zwłaszcza w sytuacjach, gdzie każda ilość światła jest cenna, na przykład w warunkach słabego oświetlenia, fotografując na wyższych ISO.
  3. Odporność na zanieczyszczenia: Powłoka SIC może pomóc w utrzymaniu czystości soczewek poprzez utrudnianie osadzaniu się zanieczyszczeń, takich jak kurz czy odciski palców. To z kolei może zminimalizować konieczność częstego czyszczenia soczewek.
  4. Trwałość: Powłoka SIC jest stosunkowo trwała i odporna na ścieranie, co sprawia, że soczewki są mniej podatne na zarysowania.

Wewnętrzne ogniskowanie w obiektywach Nikon

To bardzo dziwne, że w tym obiektywie firma nikon zrezygnowała z oznaczenia IF (Internal Focusing), czyli wewnętrzne ogniskowanie, no ale… wspomniany obiektyw Nikkor AF-S 500mm F4 G ED VR Nano posiada wewnętrzne ogniskowanie. Czym ono jest już wyjaśniam.

Wewnętrzne ogniskowanie (Internal Focusing – IF) to cecha obiektywów Nikon, w tym także teleobiektywów, gdzie proces zmiany ogniskowej zachodzi wewnątrz obiektywu, a jego długość fizyczna pozostaje stała. Ten rodzaj konstrukcji różni się od zewnętrznego ogniskowania, gdzie cały obiektyw zmienia swoją długość podczas ostrzenia.

Charakteryzujące się cechy wewnętrznego ogniskowania w teleobiektywach Nikon to:

  1. Stała długość obiektywu: Podczas procesu ogniskowania, obiektyw nie zmienia swojej długości. To jest szczególnie ważne w przypadku teleobiektywów, gdzie utrzymanie stałej długości obiektywu może być praktyczne i wygodne.
  2. Stabilność na statywie: Wewnętrzne ogniskowanie przyczynia się do większej stabilności obiektywu na statywie. Podczas ogniskowania zewnętrznego, zmiany długości obiektywu mogą wpływać na równowagę i stabilność na statywie, co w przypadku teleobiektywów o dużych ogniskowych jest szczególnie ważne.
  3. Szybkość autofokusa: W niektórych przypadkach, obiektywy z wewnętrznym ogniskowaniem mogą oferować szybszy autofokus w porównaniu do obiektywów z ogniskowaniem zewnętrznym. To zależy jednak od konkretnego modelu i technologii użytej w danym obiektywie.
  4. Ochrona przed zanieczyszczeniami: Wewnętrzne ogniskowanie może również pomagać w zminimalizowaniu dostępu zanieczyszczeń do wnętrza obiektywu, ponieważ elementy mechaniczne są bardziej schowane.

Sprzęt omawiany w tym artykule znajdziesz w InterFoto.eu (poza smartfonami:) ):

Nikon D4s

Nikon D4

Nikkor AF-S 500mm F4 G ED VR Nano

Canon RF 1200mm F8 L IS USM

Łaciata Krowa
Łaciata Krowa

Jestem dewiantem sprzętu fotograficznego. Muszę pogłaskać, powąchać, podotykać, przeklikać, przytulić - organoleptycznie zaakceptować :). Preferuję cyfrowe lustrzanki nad bezlusterkowcami. Ostatnio przypadły mi do gustu lustrzanki cyfrowe z matrycami CCD.

Artykuły: 592

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *