TTArtisan 100mm F2.8 Macro 2x Tilt-Shift: portret, park i ulica czyli minitest i zdjęcia przykładowe

TTArtisan 100mm F2.8 Macro 2X Tilt-Shift to bardzo ambitna konstrukcja optyczna firmy TTArtisan, łącząca prawdziwy zakres makro z pełną kontrolą na perspektywą poprzez przesuw i pochył osi optycznej. Niedawno pokazałem porcję zdjęć przykładowych wykonanych pełnoklatkowym bezlusterkowcem Sony A7R II, koncentrując się na tym, do czego obiektyw jest głównie przeznaczony czyli pracy w zakresie makro. Obiecałem wtedy minitest obiektywu TTArtisan 100mm F2.8 Macro 2X Tilt-Shift i dzisiaj dotrzymuję słowa przy okazji pokazując inny aspekt pracy tej optyki czyli portrety oraz zdjęcia parkowe i uliczne. Ponownie wszystkie zdjęcia pochodzą z aparatu Sony A7R II.

TTArtisan 100mm 1

TTArtisan 100mm F2.8 Macro 2X Tilt-Shift: specyfikacje

  • Ogniskowa: 100mm
  • Jasność: F2.8
  • Pole widzenia: 24°
  • Minimalna odległość ustawiania ostrości: 0.25m
  • Maksymalne powiększenie: 2x
  • Najmniejszy otwór przysłony: 22
  • Liczba listków przysłony: 12
  • Ustawianie ostrości: ręczne
  • Możliwość pochylenia osi optycznej o +/- 8°
  • Możliwość przesunięcia osi optycznej o +/- 6 mm
  • Konstrukcja: 14 soczewek / 10 grup (6 soczewek ze szkła o wysokim współczynniku załamania światła)

Minitest

Nie będę tutaj opisywał aspektów mechanicznych i ergonomicznych pracy obiektywem TTArtisan 100mm F2.8 Macro 2X Tilt-Shift bo tą kwestią zajmowałem się w poprzednim wpisie, do którego odsyłam osoby zainteresowane. Dzisiaj przedstawię kilka obserwacji dotyczących właściwości optycznych rzeczonego obiektywu.

TTArtisan 100mm 2

TTArtisan ma wyraźnie rękę do obiektywów makro, co udowodnił bardzo dobrą i tanią optyką TTArtisan 40mm F2.8 Macro dla matryc formatu APS-C. TTArtisan 100mm F2.8 Macro 2X Tilt-Shift potwierdza ten talent firmy bo nawet na pełnej dziurze i przy odwzorowaniu w skali 2:1 jest ostro i kontrastowo, do czego zapewne przyczynia się dobrze zaprojektowana skomplikowana budowa optyczna z 14 soczewkami w 10 grupach. Mało tego. Nieostrości są bardzo ładne i to nawet po przymknięciu i to zarówno dzięki dobrej optyce jak i 12-listkowej zaokrąglonej przysłonie. Dzięki temu i ogniskowej 100mm TTArtisan nadaje się równie dobrze do makrofotografii jak i fotografii portretowej.

TTArtisan 100mm 3

W makrofotografii niezwykle ważna jest korekcja podłużnej aberracji chromatycznej i pod tym względem obiektyw TTArtisan 100mm F2.8 Macro 2X Tilt-Shift nie zawodzi. Również poprzeczna aberracja chromatyczna jest znakomicie skorygowana. To zapewne zasługa między innymi kilku soczewek ze szkła o wysokim współczynniku refrakcji. Dobre zachowanie obiektywu rozciąga się też na dystorsję i winietowanie. Dystorsja poduszkowata jest bardzo niewielka a winietowanie przy pełnym otworze przysłony jest na poziomie zaledwie 1 EV.

TTArtisan 100mm 4

Ostrość przy F2.8 jest dobra na większości powierzchni kadru ale na brzegach widać spadek jakości. Kontrast jest umiarkowany przy pełnym otworze przysłony zatem obraz wydaje się nieco rozmyty, ale na zbliżeniach widać, że jest bardzo szczegółowy. Obniżony kontrast przyczynia się do miękkiego oddania nieostrości czyli ładnego bokeh a to potwierdza zdatność optyki do portretów.

TTArtisan 100mm 5

Przymknięcie obiektywu do F4 zwiększa kontrast i ostrość, a przy F5.6 jakość obrazu jest znakomita wszędzie poza skrajnymi rogami obrazu a naj. Przysłona F8 przynosi najlepszą jakość na całej powierzchni obrazu chociaż rogi obrazu są nadal odrobinę gorsze od reszty kadru. Szczegółowość obrazu przy F8 jest rewelacyjna zarówno w nieskończoności jak i w zakresie makro. Co najlepsze, bokeh jest zawsze atrakcyjne. Należy jedynie uważać na flarę przy zdjęciach pod światło, tym bardziej że w komplecie nie ma osłony przeciwsłonecznej.

TTArtisan 100mm 6

Moim zdaniem

Chociaż pod względem ergonomii mam pewne zastrzeżenia do TTArtisan 100mm F2.8 Macro 2X Tilt-Shift, nie za bardzo jest się do czego przyczepić od strony walorów optycznych. Na dodatek okazuje się, że połączenie ogniskowej 100mm, zakresu makro rozciągającego się aż do skali powiększenia 2:1 i pełnej kontroli perspektywy sprawia, że wachlarz zastosowań tego obiektywu jest niezwykle szeroki, od fotografii portretowej, przez makrofotografię, portrety, fotografię uliczną po krajobrazową.

TTArtisan 100mm 7

Niewiele firm robi obiektywy 2x macro a i producentów optyki z przesuwem i pokłonem osi optycznej jest bardzo mało. Połączenie tych dwóch możliwości to już prawdziwa rzadkość. Należy pogratulować firmie TTArtisan odwagi. Chyba nikt się nie spodziewał tak ambitnej konstrukcji od chińskiego producenta z kilkuletnim „stażem.” Obiektyw nie jest bez wad, ale potrafi nieźle zrealizować szereg trudnych zadań fotograficznych.

TTArtisan 100mm 8

Główne słabości dotyczą ergonomii, ale zdaję sobie sprawę że niełatwo jest zaprojektować taki obiektyw i jeszcze zmieścić na w dość niskiej półce cenowej. Ale przy odrobinie cierpliwości i po poznaniu różnych zawiłości obsługi obiektywu, istnieje wiele dziedzin fotografii w której TTArtisan błyszczy i zachęca do eksperymentowania.

TTArtisan 100mm 9

Podsumowując: cena jest bardzo atrakcyjna; obiektyw jest wszechstronny; daje makro 2x plus pełną kontrolę nad perspektywą; dystorsja, winietowanie i aberracje chromatyczne są bardzo niewielkie; wewnętrzne ogniskowanie ułatwia pracę; ostrość jest dobra już od pełnego otworu przysłony poza rogami kadru a przy F8 jest rewelacyjna; bokeh jest bardzo ładne z płynnymi przejściami tonalnymi a 12-litkowa zaokrąglona przysłona zapewnia dobre oddane punktów światła nawet po przymknięciu. Jedyne negatywy to: trudny dostęp do pokręteł; utrudnione precyzyjne dostrajanie stopnia przesuwu i przechyłu; ostrość w rogach obrazu nigdy w pełni nie dogania środka; a kontrast przy F2.8 jest obniżony.

TTArtisan 100mm 10

W sumie, mimo kilku niedopracowanych aspektów ergonomii jestem zaskoczony, że firmie TTArtisan udało się zrobić tak trudny do zaprojektowania i i skonstruowania obiektyw za pierwszym razem tak dobrze i w tak dobrej cenie. Mogę z czystym sumieniem rekomendować ten obiektyw.

TTArtisan 100mm 11

Galeria zdjęć przykładowych

Galeria zdjęć przykładowych wykonanych obiektywem TTArtisan 100mm F2.8 Macro 2X Tilt-Shift i pełnoklatkowym bezlusterkowcem Sony A7R II. Zdjęcia zostały zrobione w formacie RAW a następnie skonwertowane do formatu jpeg w programie Adobe Camera Raw i zmniejszone do rozmiaru 2000 pikseli na dłuższym boku.

Sprzęt wykorzystany do wykonania zdjęć przykładowych

Zdjęcia pokazane w niniejszym wpisie zostały zrobione sprzętem dostępnym w sklepie InterFoto.eu.

TTArtisan 100mm F2.8 Macro 2X Tilt-Shift

Sony A7R II

TTArtisan 100mm 12

Jarosław Brzeziński
Jarosław Brzeziński

Jarosław Brzeziński, ur. 1962 r., fotograf, malarz i tłumacz z tytułem magistra filologii angielskiej.
Blog pod adresem: https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/
W roku 2005 opublikował książkę “Canon EOS System”.
W latach 1998- 2009 odpowiedzialny w UKIE za tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z akcesją oraz członkostwem Polski w UE.
W latach 1996- 2011 redaktor i autor setek artykułów na temat sprzętu fotograficznego i fotografii dla czołowych miesięczników branżowych.
W latach 1987-1998 pracował jako nauczyciel angielskiego.
W latach 1994-1996 pracował jako freelancing copywriter dla Ogilvy & Mather.
Od 12 lat jest głównym ekspertem ds. tłumaczeń w Centrum Europejskim Natolin.
Od 25 lat pracuje jako zawodowy fotograf ślubny, reklamowy, reklamowy, eventowy, przemysłowy, korporacyjny oraz portrecista, zarówno w studio jak i w terenie.
Od 30 lat pracuje jako tłumacz polsko-angielski oraz angielsko-polski dla czołowych firm i organizacji.

Artykuły: 2068

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *