TTArtisan Tilt 50mm F1.4: mini test i zdjęcia przykładowe

TTArtisan Tilt 50mm F1.4 to obiektyw, który pozwala robić niezwykłe zdjęcia dzięki wykorzystaniu reguły Scheimpfluga. Pokazałem niedawno trochę zdjęć przykładowych z tej optyki zamocowanej na pełnoklatkowym aparacie Sony a7R II i niepełnoklatkowym Sony a6000 przerobionym do pracy w widmie bliskim podczerwieni. Dzisiaj mini test z kolejnymi zdjęciami przykładowymi.

Obiektyw TTArtisan Tilt 50mm F1.4 ma pokłon w zakresie 8 stopni a przedni człon optyczny można obrócić co 15 stopni, maksymalnie o 90 stopni, co pozwala na stosowanie pokłonów zarówno w poziomie jak i w pionie. Obrót o 45 stopni umożliwia stosowanie pokłonu po przekątnej.

TTArtisan Tilt 50mm F1.4

Zastosowanie pokłonu ma wpływ na położenie płaszczyzny ostrości. Normalnie jest ona równoległa do płaszczyzny matrycy, ale po zastosowaniu pokłonu przestaje taka być i wtedy można albo umieścić w płaszczyźnie ostrości kilka obiektów znajdujących się w różnych odległościach od aparatu – i to jest efekt Scheimpfluga, albo, przechylając oś optyczną w przeciwną stronę, ograniczyć ostrość do bardzo wąskiego wycinka kadru – i to jest odwrotność efektu Scheimpfluga. Ten drugi zabieg jest stosowany do uzyskania tak zwanego efektu miniatury, który sprawia że na przykład plac pełen ludzi wygląda jakby był wycinkiem makiety wykonanej w niewielkiej skali.

TTArtisan Tilt 50mm F1.4
TTArtisan Tilt 50mm F1.4

TTArtisan Tilt 50mm F1.4: specyfikacje

Ogniskowa: 50mm

Kąt widzenia: 45 stopni

Pokrycie matrycy: pełna klatka

Zakres przysłon: F1.4-F16

Liczba listków przysłony; 12

Metoda ustawiania ostrości: ręczne ostrzenie

Budowa optyczna: 7 soczewek w 6 grupach

Pokłon: 8 stopni

Obrót: 90 stopni

Minimalna odległość ustawiania ostrości: 50 cm

Średnica mocowania filtrów: 62 mm

Długość: 70 mm

Waga: 477 g

TTArtisan Tilt 50mm F1.4

Pokrętła i skrajna pozycja pokłonu

Czarne pokrętło odblokowuje i blokuje pokłon ale nie ma tu żadnych zaskoków zatem precyzyjna kontrola nad stopniem pokłonu nie jest możliwa. Srebrne pokrętło zawiaduje obrotem i tu przynajmniej są zaskoki co 15 stopni. Przy pokłonie stosowanym w poziomie, skrajna pozycja powoduje widoczne winietowanie na krawędziach jednej strony kadru zatem pełen pokłon nie jest zalecany. Oczywiście na matrycy APS-C nie ma tego ograniczenia bo część kadru z winietą jest i tak obcięta.

TTArtisan Tilt 50mm F1.4

Właściwości optyczne

Przy pełnym otworze przysłony ostrość w środku kadru jest przeciętna i staje się bardzo dobra przy F2.8. Na brzegach jest gorzej i tam wymagane jest przymknięcie do F5.6 dla uzyskania naprawdę dobrej ostrości. Winietowanie jest znaczne przy F1.4 a przy stosowaniu pełnego pokłonu staje się bardzo duże z jednej strony kadru. Efekt ściemnienia brzegów znika około przysłony F5.6. Przy pełnym otworze przysłony widać aberracje chromatyczne. Przenoszenie barw jest neutralne.

TTArtisan Tilt 50mm F1.4

Odporność na tylne światło jest przeciętna. Przy F1.4 obiektyw ma bardzo ładne bokeh z okrągłymi kształtami nieostrych punktów światła i bez cebulowych krążków, co wskazuje na brak soczewki asferycznej w konstrukcji. Jako, że listki przysłony nie są zaokrąglone, już po przymknięciu do F2 krążki światła stają się dwunastokątne. Przejścia tonalne w nieostrościach są płynne.

Obiektyw TTArtisan Tilt 50mm F1.4 bardzo ładnie pracuje z pokłonem dając miłe, miękkie nieostrości. Dotyczy to zarówno fotografowania jak i filmowania. Obiektyw szczególnie błyszczy przy filmowaniu, gdzie ostrość jest wystarczająca, kolory neutralne a przejścia tonalne są płynne. Dodatkowo TTArtisan ma dobrze pracujący bezstopniowy mechanizm przysłony a efekt oddychania obiektywu jest minimalny. Można stosować pokłon w klipach filmowych bardzo selektywnie kontrolując to, które partie obrazu mają być ostre.

TTArtisan Tilt 50mm F1.4

Moim zdaniem

TTArtisan Tilt 50mm F1.4 to bardzo fajny obiektyw z funkcją pokłonu – za te pieniądze trudno mu znaleźć na rynku konkurenta. Dzięki obrotowi przedniego członu optycznego można wybierać pokłon w poziomie, pionie lub w pozycjach pośrednich. I jako obiektyw do fotografowania a szczególnie do filmowania z selektywną kontrolą nad ostrościami i nieostrościami jest absolutnie godny polecenia, szczególnie dlatego, że przy pokłonie generuje bardzo ładny obrazek dzięki neutralnemu oddaniu barw i ładnemu bokeh. W pozycji neutralnej, bez pokłonu, czyli jako uniwersalny jasny  obiektyw standardowy jest nieco mniej przekonujący, bo ostrość przy F1.4 pozostawia nieco do życzenia. Do ogólnych zastosowań są na rynku inne, lepsze obiektywy 50mm F1.4 pozbawione funkcji pokłonu. Jednak do zabawy z prawdziwym „tiltem” trudno znaleźć lepszego kandydata.

TTArtisan Tilt 50mm F1.4

Galeria zdjęć przykładowych wykonanych obiektywem TTArtisan Tilt 50mm F1.4 na Sony A7R II

Zdjęcia zostały zmniejszone do 2000 pix na dłuższym boku.

Film nakręcony obiektywem TTArtisan Tilt 50mm F1.4 na Sony a7R II

Sprzęt użyty w teście

TTArtisan Tilt 50mm F1.4 Sony E

Testowany obiektyw jest dostępny w sklepie InterFoto także w wersji z bagnetem L-mount:

TTArtisan Tilt 50mm F1.4 L-Mount

Jarosław Brzeziński
Jarosław Brzeziński

Jarosław Brzeziński, ur. 1962 r., fotograf, malarz i tłumacz z tytułem magistra filologii angielskiej.
Blog pod adresem: https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/
W roku 2005 opublikował książkę “Canon EOS System”.
W latach 1998- 2009 odpowiedzialny w UKIE za tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z akcesją oraz członkostwem Polski w UE.
W latach 1996- 2011 redaktor i autor setek artykułów na temat sprzętu fotograficznego i fotografii dla czołowych miesięczników branżowych.
W latach 1987-1998 pracował jako nauczyciel angielskiego.
W latach 1994-1996 pracował jako freelancing copywriter dla Ogilvy & Mather.
Od 12 lat jest głównym ekspertem ds. tłumaczeń w Centrum Europejskim Natolin.
Od 25 lat pracuje jako zawodowy fotograf ślubny, reklamowy, reklamowy, eventowy, przemysłowy, korporacyjny oraz portrecista, zarówno w studio jak i w terenie.
Od 30 lat pracuje jako tłumacz polsko-angielski oraz angielsko-polski dla czołowych firm i organizacji.

Wpisów: 1606

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *