TTArtisan 50mm F2: fajna pięćdziesiątka w różnych mocowaniach; zdjęcia przykładowe
TTArtisan 50mm F2 to nowy obiektyw firmy TTArtisan dla bezlusterkowców kryjący pełną klatkę ale oferowany w wielu mocowaniach, w tym także dla systemów o mniejszych matrycach. Jest to nowość w ofercie sklepu InterFoto.eu. Na pełnej klatce obiektyw – przynajmniej teoretycznie – wypełnia definicję obiektywu po angielsku nazywanego “nifty-fifty”, czyli “fajna pięćdziesiątka”. Tak w czasach fotografii analogowej określano standardowe obiektywy o wysokiej jasności i przystępnej cenie, przy czym zazwyczaj chodziło o obiektywy 50mm F1.8 i 50mm F1.4. Czy nowy TTArtisan 50mm F2 zasługuje na przypisanie do kategorii “nifty-fifty”? Sprawdzimy to przy okazji badając, czy wersja w mocowaniu micro 4/3 i pełnoklatkowa to ten sam obiektyw.
TTArtisan 50mm F2: charakterystyka
TTArtisan 50mm F2 to pełnoklatkowy obiektyw zbudowany z 6 soczewek w 5 grupach, 10-listkowa przysłona pracuje w zakresie od F2 do F16, minimalna odległość fotografowania wynosi 0,5 metra a średnica mocowania filtrów to 43mm. Obiektyw waży około 190-212 g zależnie od mocowania. Obiektyw jest dostępny w mocowaniach Canon EOS-M, Canon RF, Fujifilm X, Leica/Panasonic/Sigma L, micro 4/3, Nikon Z, Sony E.
Różne wersje mocowań, ten sam obiektyw
Zaczynam od końca czyli sprawdzenia czy obiektyw w dwóch wypożyczonych mi wersjach mocowań (Sony E i micro 4/3) to ta sama optyka. Poza porównaniem specyfikacji zrobiłem kilka zdjęć z tego samego punktu widzenia aparatami Sony a7R II i Panasonic Lumix GH5 i stwierdzam, że pod każdym względem jest to ten sam obiektyw. I dodatkowo stwierdzam ze zdumieniem, że lubię go w równym stopniu na aparacie z matrycą micro 4/3, gdzie jest miniaturowej wielkości portretówką: kąt widzenia odpowiada temu co na pełnej klatce zarejestruje optyka o ogniskowej 100mm.
Porównanie kadrów wykonanych z tej samej pozycji ze statywu obiektywem TTArtisan 50mm F2 w dwóch mocowaniach: z lewej na Sony a7R II, z prawej na Panasonic GH5 (zdjęcia pokazane w pełnej rozdzielczości:. Zdjęcia zostały skonwertowane z RAW przez ACR do JPG z zachowaniem najniższej kompresji. Prezentowane zdjęcia zawierają EXIF.
Jasność F2 nie jest nadzwyczajna na pełnej klatce a na matrycy aparatu Panasonic GH5 głębia ostrości przy pełnej dziurze odpowiada tej, jaką na pełnej klatce generowałby obiektyw o jasności F4. Zatem w wielkim uproszczeniu można powiedzieć, że na GH5 mamy do czynienia z ekwiwalentem pełnoklatkowego obiektywu 100mm f4. W każdym razie moja opinia na temat obiektywu dotyczy wersji pełnoklatkowej w mocowaniu Sony E.
Moim zdaniem
TTArtisan 50mm F2 na pełnej klatce to obiektyw zasługujący na miano fajnej pięćdziesiątki zwłaszcza ze względu na gabaryty. Większość nowoczesnych obiektywów standardowych jest wielka i ciężka, górując często nad korpusami, do których są podpięte. A tu wreszcie dostajemy produkt odpowiadający dawnym obiektywom naleśnikowym. Owszem, można założyć stare naleśniki od lustrzanek na nowoczesne bezlusterkowce, ale głęboki adapter niweluje wszelkie korzyści podpięcia małego obiektywu. TTArtisan jest od razu natywnie wyposażony w odpowiednie mocowania do różnych systemów bezluster.
Co do mechaniki, obiektyw jest solidnie wykonany a narzekać można jedynie na wąziutki pierścień przysłon, ale dzięki temu utrzymano małe gabaryty. Konstrukcja optyczna jest bardzo prosta i brakuje egzotycznych gatunków szkła czy soczewek asferycznych zatem jakość brzegowa i korekcja aberracji na pełnej dziurze nie jest idealna, ale ostrość jest dostateczna, a po przymknięciu do F11 cały kadr ma bardzo dobrą ostrość. Brak soczewki asferycznej przynajmniej gwarantuje brak cebulowych krążków w nieostro oddanych punktach światła. Winietowanie optyczne jest niewielkie zatem krążki bokeh są w miarę okrągłe, ale w niektórych sytuacjach widać na brzegach dość mocną aberrację komatyczną.
W komplecie dostawy nie otrzymamy osłony przeciwsłonecznej a praca pod światło to najsłabszy punkt tej optyki. Źródło światła w kadrze lub poza jego krawędzią to gwarancja flary, duszków i spadku kontrastu. Można wysłaniać przednią soczewkę dłonią lub kupić jakąś tanią nakręcaną osłonę no-name o średnicy 43mm. Zważywszy na bardzo atrakcyjną cenę trudno uznać brak osłony i pracę pod światło za czynnik przesądzający o dokonaniu zakupu. Wszak nie jest to profesjonalne narzędzie do wykonywania zleceń fotograficznych lecz fajna pięćdziesiątka do zabawy w fotografię. Patrząc na TTArtisan z takiej perspektywy nie mogę jej nie polecić szczególnie jeśli natywny pełnoklatkowy obiektyw Sony o podobnej ogniskowej i jasności (Sony FE 55mm F1.8 ZA Zeiss Sonnar T*) kosztuje 10 razy więcej.
Galeria zdjęć przykładowych: pełna klatka
Galeria zdjęć przykładowych zmniejszonych do 2000 px na dłuższym boku wykonanych obiektywem TTArtisan 50mm F2 na aparacie Sony a7R II: Zdjęcia zostały skonwertowane z RAW przez ACR do JPG z zachowaniem najniższej kompresji. Prezentowane zdjęcia zawierają EXIF.
Galeria zdjęć przykładowych: matryca micro 4/3
Galeria zdjęć przykładowych zmniejszonych do 2000 px na dłuższym boku wykonanych obiektywem TTArtisan 50mm F2 na aparacie Panasonic Lumix GH5. Zdjęcia zostały skonwertowane z RAW przez ACR do JPG z zachowaniem najniższej kompresji. Prezentowane zdjęcia zawierają EXIF.
Galeria zdjęć przykładowych: pełna klatka 1:1
Galeria zdjęć przykładowych pokazanych w pełnej rozdzielczości wykonanych obiektywem TTArtisan 50mm F2 na aparacie Sony a7R II: Zdjęcia zostały skonwertowane z RAW przez ACR do JPG z zachowaniem najniższej kompresji. Prezentowane zdjęcia zawierają EXIF.
TTArtisan 50mm F2: dostępne mocowania
Występuje we wszystkich dostępnych mocowaniach, a w przypadku czterech z nich kryje pełną klatkę:
- TTArtisan 50mm F2 Sony E Full Frame
- TTArtisan 50mm F2 Nikon Z Full Frame
- TTArtisan 50mm F2 Canon R Full Frame
- TTArtisan 50mm F2 Canon EOS-M
- TTArtisan 50mm F2 Olympus / Panasonic Micro 4/3
- TTArtisan 50mm F2 Fujifilm X
- TTArtisan 50mm F2 Sigma / Leica L-mount Full Frame