Tamron 17-70mm F2.8 Di III-A VC RXD w towarzystwie FujiFilm X-T3: minitest i zdjęcia przykładowe

Tamron 17-70mm F2.8 Di III-A VC RXD zaskarbił sobie nasze uznanie przez krótki okres pobytu w InterFoto.eu potwierdzając godną pozazdroszczenia reputację Tamrona jako firmy wypuszczającej regularnie na rynek optykę wysokiej jakości w przystępnych cenach. Firma nie działa tak, jak niektórzy konkurenci dodający do tej samej formuły optycznej kolejne mocowania. Tamron 17-70mm F2.8 Di III-A VC RXD  w wersji FX został specjalnie zaprojektowany dla bezlusterkowców systemu Fujiflm X i ich niepełnoklatkowych matryc.

Tamron 17 70mm Main mixed breed taller

Obiektyw jest przeznaczony głównie do aparatów z wyższej półki systemu, ale z jego niezwykych walorów mechanicznych i optycznych skorzysta użytkownik każdego modelu ekosystemu FX. Na naszym blogu pojawił się już szereg materiałów na temat tej nowej fajnej optyki Tamrona, w tym unboxingfilmy slow motion oraz pierwsze zdjęcia przykładowekolejne zdjęcia przykładowe. Dzisiaj minitest okraszony nową porcją zdjęć wykonanych bezlusterkowcem Fujifilm X-T3.

Tamron 17 70mm flower

Tamron 17 70mm Fountain

Tamron 17-70mm F2.8 Di III-A VC RXD: specyfikacje

Model: B070,

Budowa optyczna: 16 soczewek w 12 grupach,

Minimalna odległość ostrzenia: 0,19 m (szeroki kąt), 0,39 m (tele),

Listki przysłony: 9 (zaokrąglone),

Ogniskowa: 17-70mm,

Maks. skala odwzorowania: 1:4,8 (szeroki kąt), 1:5,2 (tele),

Minimalna przysłona: F22,

Jasność: F2.8,

Rozmiar filtra: ø67mm,

Dodatkowe wyposażenie: osłona w kształcie tulipana, dekiel,

Kąt widzenia (po przekątnej): 79°55’–23°00′ (pełna klatka),

Średnica: ø74,6mm,

Długość: 119,3mm,

Waga: 525g.

Tamron 17 70mm Holi Man

Minitest

Mechanika, ergonomia i autofokus

Obiektyw jest znakomicie wykonany i pracuje bez zarzutu łącznie z pewnie zaskakującą na miejsce tulipanową osłoną przeciwsłoneczną. Rozmiary i waga są umiarkowane i obiekty dobrze leży w ręku  na Fujiuflm X-T3 a ergonomia jest taka jak trzeba, czyli obsługa obiektywu nigdy nie wchodzi użytkownikowi w paradę. Szeroki pierścień zmiany ogniskowej pracuje płynnie a jednocześnie bez luzów. Blokady brak, ale nie wydaje się potrzebna, bo obiektyw nigdy nie zmienia sam ogniskowej pod wpływem ciążenia.

Tamron 17 70mm Ala

Ręczne ustawianie ostrości jest obsługiwane przez silnik ale działa niezwykle płynnie. Autofokus jest obsługiwany przez stworzony z myślą o filmowcach silnik Rapid eXtra-silent Stepping Drive (Hence RXD), który pracuje szybko, cicho i dokładnie. Efekt oddychania jest minimalny a poprawiona stabilizacja obrazu VC (Vibration Compensation) działa dobrze również przy filmowaniu z wydajnością około 5EV. VC należy wyłączyć przy pracy na statywie. Obiektyw jest uszczelniony a przednia soczewka ma powłoki fluorowe

Tamron 17 70mm Holi Crowd

Walory optyczne

Skomplikowana budowa optyczna składająca się z 16 soczewek w 12 grupach, w tym wielu specjalnych, ma korygować wady optyczne a jednocześnie wraz z 9-listkowa przysłoną generować ładne bokeh. Jeśli chodzi o ostrość niezwykłe jest to, jak równo obiektyw pracuje w całym zakresie ogniskowych. W zasadzie niezależnie od ogniskowej obiektyw Tamron 17-70mm F2.8 Di III-A VC RXD jest znakomity w środku już od pełnego otworu przysłony a na brzegach jest bardzo dobry przy F2.8 i staje się znakomity już od F4. W zasadzie można go używać bez wahania przy każdej ogniskowej w zakresie przysłon od F2.8 do F11, a dopiero po F11 dyfrakcja powoduje spadek ostrości.

Tamron 17 70mm Ada

Nawet po wyłączeniu korekcji w aparacie aberracje chromatyczne są znakomicie skorygowane. Jeśli chodzi o dystorsję, korekcja jest ponownie rewelacyjna i widać tylko śladową beczkę przy ogniskowej 17mm, równie niewielką poduszkę przy 24mm, i lekką beczkę przy 35mm oraz 70mm. Winietowanie jest ledwie widoczne i utrzymuje się na podobnym poziomie w całym zakresie ogniskowych. Flara jest pod kontrolą i trzeba bardzo się namęczyć z wymyśleniem skrajnej sytuacji ze światłem tylnym aby wygenerować jakiekolwiek artefakty. Bokeh charakteryzuje się płynnymi przejściami tonalnymi i jest bardzo atrakcyjne, co szczególnie sprzyja fotografii portretowej i przyrodniczej,

Tamron 17 70mm Water Sprinkler

Moim zdaniem

Tamron 17-70mm F2.8 Di III-A VC RXD to bardzo atrakcyjna propozycja dla użytkowników systemu FujiflmX. Wszechstronny zakres ogniskowych sprawia, że obiektyw można stosować w różnych gatunkach fotografii, od reporterskiej i ulicznej, przez sportową, portretową, po architektoniczną i pejzażową. Jakość wykonania i ergonomia jest znakomita, autofokus cichym szybki oi dokładny a stabilizacja obrazu skuteczna. Do tego dochodzą godne pochwały walory optyczne, takie jak świetna ostrość przy każdej ogniskowej, bardzo mała dystorsja, winietowanie, aberracje chromatyczne, dobra odporność na światło tylne, oraz ładne bokeh. Jeśli dodamy do tego uszczelnienia i właściwą cenę dostajemy produkt kompletny.

Tamron 17 70mm Ala Sand

Galeria zdjęć przykładowych

Galeria zdjęć zmniejszonych do 2000 px na dłuższym boku wykonanych obiektywem Tamron 17-70mm F2.8 Di III-A VC RXD i aparatem Fujifilm X-T3.

Galeria zdjęć przykładowych 1:1

Galeria zdjęć pokazanych w pełnej rozdzielczości wykonanych obiektywem Tamron 17-70mm F2.8 Di III-A VC RXD i aparatem Fujifilm X-T3.

Sprzęt użyty w teście

Obrazek domyślny
Jarosław Brzeziński

Jarosław Brzeziński, ur. 1962 r., fotograf, malarz i tłumacz z tytułem magistra filologii angielskiej.
Blog pod adresem: https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/
W roku 2005 opublikował książkę “Canon EOS System”.
W latach 1998- 2009 odpowiedzialny w UKIE za tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z akcesją oraz członkostwem Polski w UE.
W latach 1996- 2011 redaktor i autor setek artykułów na temat sprzętu fotograficznego i fotografii dla czołowych miesięczników branżowych.
W latach 1987-1998 pracował jako nauczyciel angielskiego.
W latach 1994-1996 pracował jako freelancing copywriter dla Ogilvy & Mather.
Od 12 lat jest głównym ekspertem ds. tłumaczeń w Centrum Europejskim Natolin.
Od 25 lat pracuje jako zawodowy fotograf ślubny, reklamowy, reklamowy, eventowy, przemysłowy, korporacyjny oraz portrecista, zarówno w studio jak i w terenie.
Od 30 lat pracuje jako tłumacz polsko-angielski oraz angielsko-polski dla czołowych firm i organizacji.

Wpisów: 1577

Jeden komentarz

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

  1. Abberacje chromatyczne znakomicie korygowane?
    Flara jest pod kontrolą?

    To na optyczne.pl mieli na testach chyba jakiś popsuty egzemplarz tego obiektywu;)