TTArtisan M 28mm F5.6: chińska Leica z Delty Perłowej Rzeki albo redefinicja klasyki; zdjęcia przykładowe i subiektywna opinia

TTArtisan M 28mm F5.6: prawdziwy rarytas dla miłośników stylu vintage w nowym wydaniu. TTArtisan M 28mm F5.6 to przypominający z wyglądu obiektyw Leica Summaron-M 28mm F5.6 z roku 1955 nowy produkt firmy TTArtisan mającej siedzibę w mieście Shenzhen, stanowiącym część około 100-milionowej metropolii Delta Rzeki Perłowej, Podobieństwo jest jednak powierzchowne ponieważ wewnątrz czai się nowa konstrukcja optyczna, ale ergonomia, mechanika i sprzężenie z dalmierzem wykazuje silne Leikowskie korzenie. Przyjrzymy się pracy tego obiektywu na bezlusterkowcu Nikon Z6.

TTArtisan M 28mm
TTArtisan M 28mm F5.6 EWEDEL

TTArtisan M 28mm F5.6: dane techniczne

ProducentTTArtisan
Model28 mm f/5.6 Leica M
Typ obiektywuSzerokokątny stałoogniskowy
Ogniskowa28mm
JasnośćF5.6
Pole widzenia72 o
Minimalna odległość ostrzenia1 m
Maksymalne powiększenie0.03x
Najmniejsza wartość przysłony22
Liczba listków przysłony6
Ustawianie ostrościRęczne
Konstrukcja7 soczewek w 4 grupach
Średnica mocowania filtra37 mm
Tryb makroNie
StabilizacjaNie
Dostępne mocowaniaLeica M / VM-Mount
Wymiary51 x 19 mm
Waga151 g
TTArtisan M 28mm F5.6 Plus Hood

TTArtisan M 28mm F5.6: subiektywnie o mechanice i ergonomii

Często w suchy sposób opisuję mechanikę i ergonomię obiektywów ale tym razem będzie bardziej subiektywnie, szczególnie jeśli chodzi o konstrukcję mechaniczną i ergonomię. Osłona przeciwsłoneczna w stylu retro niewątpliwie wygląda super i elegancko na obiektywie, ale po pierwsze niespecjalnie zauważyłem żeby była skuteczna. W sytuacjach gdy światło tylne spoza kadru powoduje zaświetlenie założenie osłony niczego nie zmienia. Po drugie, mocowanie poprzez dokręcenie śrubki jest nieco niewygodne a trzeba to działanie często powtarzać, bo po założeniu osłony nie można korzystać z dekielka. Zatem bardzo szybko przestałem w ogóle korzystać z osłony.

TTArtisan M 28mm F5.6 Wo Hood

Fajne bo niewielkie gabaryty mają swoją cenę: na obiektywie TTArtisan M 28mm F5.6 jest niewiele miejsca, a trzeba tam było upchać pierścień przysłon i ostrzenia. Jest ciasno, ale da się pracować chociaż na początku trudno zlokalizować pierścienie nie patrząc na obiektyw. Pierścień przysłon ma skrzydełka, które ułatwiają jego rozpoznanie „na oślep” i obrót. Zaskoki są na pełnych wartościach a pozycji jest niewiele ze względu na to, że obiektyw jest ciemny: F5.6-F8-F11-F16-F22. Bardzo wygoda jest dźwignia zmiany odległości a na krańcach zakresu są ograniczniki. Blokada w nieskończoności może spodobać się miłośnikom astrofotografii, ale nie jestem jej wielbicielem w większości innych gatunków fotografii.

TTArtisan M 28mm F5.6 Side

Jeszcze mniej podoba mi się minimalna odległość fotografowania 1 metr – przy tej ogniskowej to naprawdę kiepsko. Tubus nieco się wysuwa przy zmianie ustawienia ostrości. Na tylnej części tubusu wygospodarowano miejsce na skalę głębi ostrości. Jednym z powabów obiektywu jest jego miniaturowość i założony przez adapter na aparat Nikon Z6 wygląda nieco groteskowo, ale to nie obiektyw jest za mały lecz aparat jest za duży. Po raz pierwszy żałowałem, że nie mam aparatu Leica. Tam obiektyw jest jak najbardziej na swoim miejscu.

TTArtisan M 28mm F5.6 Moon

TTArtisan M 28mm F5.6: obiektywnie o optyce

Kompaktowe obiektywy zazwyczaj mają spore winietowanie i TTArtisan M 28mm F5.6 nie stanowi wyjątku. Przy pełnej dziurze mocno winietuje, ale jest to poziom typowy dla tego rodzaju optyki niezależnie od ceny. Na brzegach pojawia się delikatny niebieskawy zafarb. Ostrość centralna jest bardzo dobra już przy F5.6, obszary położone nieco dalej od środka kadru są dobre od F8, natomiast brzegi w miarę doganiają resztę kadru pod względem ostrości przy F11.

TTArtisan M 28mm F5.6 Ruins

Jak w przypadku większości obiektywów przy fotografowaniu pod światło można znaleźć taką pozycję źródła światła świecącego spoza rogów kadru, przy której pojawia się ostra flara i duszki; zazwyczaj zmiana kadru może temu zaradzić. W określonych  sytuacjach nawet przy założonej osłonie przeciwsłonecznej tylne światło może spowodować spadek kontrastu na większości powierzchni kadru. Na krawędziach widać nieco aberracji komatycznej, ale przymknięcie do F8 znacznie poprawia sytuację.

TTArtisan M 28mm F5.6 Hat

Obiektyw wykazuje niewielką i łatwą do poprawienia w postprodukcji dystorsję beczkowatą. Połączenie ogniskowej 28mm, maksymalnego otworu przysłony F5.6 i minimalnej odległości fotografowania 1 metra nie sprzyja rozmyciu tła i generowaniu czegoś na kształt bokeh. Obiektyw ma tylko 6 ale za to zaokrąglonych listków przysłony i uzyskanie efektu gwiazdki jest niezwykle trudne  Poprzeczna jak i podłużna aberracja chromatyczna jest prawie nieobecna.

Moim zdaniem

Jeśli ktoś dysponujący niewielkim budżetem pragnie założyć naleśnikowy pełnoklatkowy obiektyw szerokokątny na aparat Leica lub – poprzez adapter – na bezlusterkowca ten dobrze trafił. TTArtisan M 28mm F5.6 to rozsądna alternatywa dla 10 razy droższego Summarona. Standard wykonania jest wysoki, łącznie z metalową osłoną przeciwsłoneczną oraz metalowymi deklami, natomiast przeszkadza mi blokada ustawienia ostrości w nieskończoności i minimalna odległość ostrzenia 1 metr.

TTArtisan M 28mm F5.6 Grass

Ostrość jest świetna w środku kadru, ale na krawędziach widać jej wyraźny spadek. Kontrast jest wysoki, a barwy zdjęć nasycone. Winietowanie jest spore natomiast dystorsja i aberracje chromatyczna są dobrze skorygowane;. Efekt gwiazdki po przymknięciu trudno uzyskać a przy zdjęciach pod światło trzeba uważać na flarę, duszki i spadek kontrastu.

TTArtisan M 28mm F5.6 Mary

Od strony mechaniki, ergonomii i kosmetyki dostajemy niezły zamiennik obiektywu Leica, ale obrazek z TTArtisana bardziej przypomina ten z nowoczesnej optyki niż z optyki vintage. TTArtisan M 28mm F5.6 to dobra furtka do prawdziwej fotografii ulicznej za niewielkie pieniądze, a od strony designu prawdziwa gratka dla hipsterów.

TTArtisan M 28mm F5.6 Trees

Galeria zdjęć przykładowych

Galeria zdjęć przykładowych zmniejszonych do rozmiaru 2000 x 1333 piksele wykonanych obiektywem TTArtisan M 28mm F5.6 zamocowanym poprzez adapter Gabale Close Focus LM-NZ Adapter na aparacie Nikon Z6.

Zdjęcia przykładowe w pełnej rozdzielczości

Galeria zdjęć przykładowych w pełnej rozdzielczości (6000 x 4000 pikseli) wykonanych obiektywem TTArtisan M 28mm F5.6 zamocowanym poprzez adapter Gabale Close Focus LM-NZ Adapter na aparacie Nikon Z6.

Obrazek domyślny
Jarosław Brzeziński

Jarosław Brzeziński, ur. 1962 r., fotograf, malarz i tłumacz z tytułem magistra filologii angielskiej.
Blog pod adresem: https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/
W roku 2005 opublikował książkę “Canon EOS System”.
W latach 1998- 2009 odpowiedzialny w UKIE za tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z akcesją oraz członkostwem Polski w UE.
W latach 1996- 2011 redaktor i autor setek artykułów na temat sprzętu fotograficznego i fotografii dla czołowych miesięczników branżowych.
W latach 1987-1998 pracował jako nauczyciel angielskiego.
W latach 1994-1996 pracował jako freelancing copywriter dla Ogilvy & Mather.
Od 12 lat jest głównym ekspertem ds. tłumaczeń w Centrum Europejskim Natolin.
Od 25 lat pracuje jako zawodowy fotograf ślubny, reklamowy, reklamowy, eventowy, przemysłowy, korporacyjny oraz portrecista, zarówno w studio jak i w terenie.
Od 30 lat pracuje jako tłumacz polsko-angielski oraz angielsko-polski dla czołowych firm i organizacji.

Wpisów: 1554

Zostaw komentarz