Obiektywy TTArtisan 7.5mm F2 Fisheye, TTArtisan 40mm F2.8 Macro i TTArtisan 50mm F1.2 i Sony a7R III czyli APS-C na FF: test i zdjęcia przykładowe oraz konkluzje

Obiektywy TTArtisan

Obiektywy TTArtisan występują w dwóch podstawowych odmianach: dla matryc niepełnoklatkowych (APS-C) oraz pełnoklatkowych (FF -Full Frame). Zazwyczaj testuję je zgodnie z zaprojektowanym przez producenta przeznaczeniem, czyli obiektywy pełnoklatkowe na aparatach z matrycami pełnoklatkowymi a obiektywy kryjące matryce formatu APS-C sprawdzam na aparatach z matrycami niepełnoklatkowymi. Ale czasem awanturniczy duch każe mi zapuścić się w rejony zakazane, by odkryć terra incognita.

Obiektywy TTArtisan APS-C Front
Obiektywy TTArtisan APS-C

W dzisiejszym wpisie wybiorę się w taką podróż w nieznane i sprawdzę co się stanie, gdy założymy trzy obiektywy TTArtisan APS-C na FF. Test dotyczy następujących szkieł w mocowaniu Sony E: TTArtisan 7.5 F2 Fisheye, TTArtisan 40mm F2.8 1:1 Macro oraz TTArtisan 50mm F1.2, zakładanych na Sony a7R III. Uprzedzając wyniki eksperymentu powiem, że wnioski dla każdego z tej trójki obiektywów są nieco odmienne, co samo w sobie jest zaskakujące. Czy zatem warto zakładać niepełnoklatkowe obiektywy TTArtisan na pełnoklatkowe korpusy? Czasem zdecydowanie tak, czasem z pewnymi zastrzeżeniami a czasem raczej średnio. Zapraszam do lektury i obejrzenia zdjęć przykładowych.

Obiektywy TTArtisan APS C Lined Up
Obiektywyw TTArtisan APS-C

Obiektywy TTArtisan APS-C

Firma InterFoto.eu oferuje pełną gamę obiektywów TTArtisan. Część z nich to konstrukcje kryjące maksymalnie matryce formatu APS-C oferowane do systemów aparatów z takimi właśnie matrycami oraz z matrycami formatu micro 4/3. Omawiana w niniejszym wpisie trójka takiej optyki była już przez nas testowana na blogu: TTArtisan 7.5mm F2 Fisheye, TTArtisan 40mm F2.8 1:1 Macro, oraz TTArtisan 50mm F1.2. Jak już wspomniałem we wprowadzeniu, tamte testy przeprowadziłem zgodnie z założeniami konstruktorów optyki, czyli na matrycach niepełnoklatkowych. Tym razem cała trójka powędrowała na pełnoklatkowego bezlusterkowca Sony a7R III, czyli została uzyta wbrew ograniczeniami konstrukcji optycznej obiektywów. Jak w przypadku każdej tego typu przygody wyniki są nieprzewidywalne i interesujące. Czy zatem jest sens stosować obiektywy TTArtisan APS-C na FF?

Obiektyw TTArtisan 7.5 F2 Fisheye

TTArtisan 7.5mm F2 Fisheye Lens Cap
TTArtisan 7.5mm F2 Fisheye

TTArtisan 7.5 F2 Fisheye: dane techniczne

ProducentTTArtisan
Ogniskowa7.5mm
Typ obiektywuRybie oko, format APS-C lub mniejszy
Pole widzenia180 stopni (APS-C), 150 stopni (micro 4/3)
Budowa optyczna11 soczewek / 8 grup
AutofokusNie
StabilizacjaNie
Tryb makroNie
Minimalna odległość ustawiania ostrości0,2 m
Maksymalna skala odwzorowania
Zakres przysłonf/2-f/11
Liczba listków przysłony7
Waga343-370 g
Długość x średnica58 mm x 54 mm
Średnica mocowania filtrówFiltr neutralny szary ND1000 wkręcany z tyłu
Dostępne mocowaniaCanon EOS-M
Canon RF
Fujifilm X
Micro 4/3
Nikon Z
Leica/Panasonic/Sigma L
Sony E
TTArtisan 7.5mm F2 Fisheye Side

TTArtisan 7.5mm F2 Fisheye na Sony a7R III

Aby korzystać z obiektywu TTArtisan 7.5mm F2 Fisheye w jego podstawowym zasotsowaniu, czyli na matrycy formatu APS-C, należy zdjąć okrągłą nakładkę wraz z wkrecanym deklem przednim. Pozostaje wtedy będącą częścią tubusu tulipanowa osłona przeciwsłoneczna. Obraz zarejestrowany aparatem pełnoklaktowym Sony a7R III w trybie APS-C wygląda wtedy tak:

TTArtisan 7.5mm F2 Fisheye Tryb APS C

W trybie pełnoklatkowym obraz z obiektywu na Sony a7R III wygląda nastepująco:

Pełna Klatka TTArtisan 7.5mm F2 Fiheye

Jak widać obiektyw zdecydowanie nie kryje pełnej klatki a obraz w takiej postaci – z winietami po bokach – wygląda źle. Można z niego ręcznie wykroić odrobinę więcej niż daje obcięcie z góry do formatu APS-C, ale różnica jest na tyle niewielka, że gra nie jest warta świeczki.

Wycięte Z Pełnej Klatlki TTArtisan 7.5mm F2 Fisheye

Ale estetycznie do zaakceptowania jest obraz wpisany w koło i mając tego świadomość firma TTArtisan dodała wyżej wspomnianą okrągłą nakładkę.

TTArtisan 7.5mm F2 Fisheye Circular Cap

Po wykręceniu z niej dekla przedniego i założeniu na obiektyw uzyskujemy na pełnej klatce obraz kulisty – tu kształ jest docięty do pełnego koła poprzez zastosowanie okrąglej nakładki wprowadającej mechaniczne winietowanie. Ale nadal dostajemy dość szerokie pole widzenia i kulisty kształt, który jest zdecydowanie do przyjęcia.

Pełna Klatka TTArtisan 7.5mm F2 Fiheye Docięte

Podsumowując, stosowanie obiektywu TTArtisan 7.5mm F2 Fisheye na pełnej klatce ma największy sens z użyciem dodanej przez producenta okrągłej nakładki przycinajacej obrazek do kształtu kulistego.

Obiektyw TTArtisan 40mm F2.8 1:1 Macro

TTArtisan 40mm F2.8 Macro Lens Cap
TTArtisan 40mm F2.8 1:1 Macro

TTArtisan 40mm F2.8 1:1 Macro: dane techniczne

ProducentTTArtisan
Ogniskowa40 mm (ekwiwalent 60 mm na matrycy APS-C lub 80 mm na matrycy micro 4/3)
Typ obiektywuMakroobiektyw do matryc formatu APS-C i micro 4/3
Pole widzenia40 stopni
Budowa optyczna8 soczewek / 7 grup
AutofokusNie
StabilizacjaNie
Tryb makroTak
Minimalna odległość ustawiania ostrości0,17 m
Maksymalna skala odwzorowania1:1
Zakres przysłonF2.8-16
Liczba listków przysłony11
Waga371-373 g
Długość x średnica76 mm x 62 mm
Średnica mocowania filtrów52 mm
Dostępne mocowaniaCanon EOS-M
Fujifilm X
Micro 4/3
Nikon Z
Sony E

TTArtisan 40mm F2.8 1:1 Macro na Sony a7R III

TTArtisan 40mm F2.8 1:1 Macro mocno winietuje na pełnej klatce w nieskończoności.

TTArtisan 40mm F2.8 Macro Infinity
TTArtisan 40mm F2.8 1:1 Macro w trybie pełnoklatkowym na Sony a7R III, nieskończoność

Dopiero przy przechodzeniu do zakresu makro winietowanie szybko się zmniejsza i znika całkowicie przy odległości fotografowania 23 cm.

TTArtisan 40mm F2.8 Macro 23 Cm
TTArtisan 40mm F2.8 1:1 Macro w trybie pełnoklatkowym na Sony a7R III, ostrość ustawiona na 23 cm

TTArtisan 40mm F2.8 1:1 Macro nadaje się do korzystania z całej szerokości matrycy pełnoklatkowej tylko w zakresie makro – od 17 do 23 cm.

Obiektyw TTArtisan 50mm F1.2

TTArtisan 50mm F1.2 Lens Cap
TTArtisan 50mm F1.2

TTArtisan 50mm F1.2: dane techniczne

ProducentTTArtisan
Ogniskowa50 mm (ekwiwalent 75 mm na matrycy APS-C lub 100 mm na matrycy micro 4/3)
Typ obiektywuObiektyw portretowy do matryc formatu APS-C i micro 4/3
Pole widzenia33 stopnie
Budowa optyczna7 soczewek / 5 grup
AutofokusNie
StabilizacjaNie
Tryb makroNie
Minimalna odległość ustawiania ostrości0,5 m
Maksymalna skala odwzorowania1:7.5
Zakres przysłonF1.2-16
Liczba listków przysłony10
Waga336 g
Długość x średnica60 mm x 62 mm
Średnica mocowania filtrów52 mm
Dostępne mocowaniaCanon EOS-M
Fujifilm X
Leica/Panasonic/Sigma L
Micro 4/3
Nikon Z
Sony E

TTArtisan 50mm F1.2 na Sony a7R III

TTArtisan 50mm F1.2 winietuje wyraźnie w całym zakresie odległości, chociaż efekt jest najbardziej widoczny przy ustawieniu ostrości na nieskonczoność.

TTArtisan 50mm F1.2 infinity
TTArtisan 50mm F1.2 w trybie pełnoklatkowym na Sony a7R III, nieskończoność

WInietowanie zmniejsza się przy przeostrzaniu do minimalnej odległości ustawiania ostrości, czyli 50 cm.

TTArtisan 50mm F1.2 Close Focus
TTArtisan 50mm F1.2 w trybie pełnoklatkowym na Sony a7R III, ostrość ustawiona na 50 cm

W obrazu pełnoklatkowego można wyciąć znacznie większy obraz bez zwinietowania niż ten zarejestrowany w trybie formatu APS-C.

Wnioski

Obiektywy TTArtisan APS-C na FF to eksperyment, którego wyniki są odmienne dla każdego użytego obiektywu. Na pytanie czy korzystanie z obiektywów niepełnoklatkowych TTArtisan na pełnoklatkowym bezlusterkowcu ma sens, odpowiedź brzmi: tak, ale…. Optyki TTArtisan 7.5 F2 Fisheye należy używać na FF z dołączoną okrągłą nakładką. TTArtisan 40mm F2.8 1:1 Macro kryje całą szerokość matrycy pełnoklatkowej w zakresie makro i tam jest największy sens go używać. TTArtisan 50mm F1.2 wienietuje zawsze na matrycy pełnoklatkowej, ale i tak można wykroić z zarejestrowanego w takiej kombinacji kadru znacznie większe pole obrazowe niż uzyskamy z automatu w trybie formatu APS-C, szczególnie przy fotografowaniu z niewielkich odległości.

Zatem pamiętając o wyżej wymienionych ograniczeniach, należy wyciągnąć wniosek, że obiektywy TTArtisan APS-C mają sens na FF i dotyczy to każdego systemu w jakim obiektywy są dostepne, a który oferuje aparaty pełnoklatkowe.

Sony a7R IV jako aparat APS-C

Test był przeprowadzony na Sony a7R III z matrycą 42,4 Mpix. Ale trzeba pamiętać, że jest jeszcze Sony a7R IV z matrycą 61,2 Mpix, która w trybie APS-C zapewnia rozdzielczość 26,2 Mpix, czyli więcej niż jakikolwiek bezlusterkowiec Sony z matrycą APS-C. Obiektywy TTArtisan nabierają wtedy dodatkowego sensu: można używać Sony a7R IV z dużymi obiektywami pełnoklatkowymi jako aparatu pełnoklatkowego lub właśnie z takimi małymi obiektywami niepełnoklatkowymi jako aparatu APS-C.

Zdjęcia w pełnej rozdzielczości

Obiektywy TTArtisan APS-C: cztery zdjęcia w pełnej rozdzielczości:

Dostępne mocowania

Firma InterFoto.eu jest autoryzowanym wyłącznym dystrybutorem produktów firmy TTArtisan na Polskę. Trzy obiektywy TTArtisan APS-C użyte do tego testu są dostępne w wielu mocowaniach.

TTArtisan 7.5mm F2 Fisheye WO Lens Cap

Obiektyw TTArtisan 7.5mm F2 Fisheye jest dostepny w następujących mocowaniach:

TTArtisan 40mm F2.8 Macro WO Lens Cap

Obiektyw TTArtisan 40mm F2.8 1:1 Macro jest dostępny w następujących mocowaniach:

TTArtisan 50mm F1.2 WO Lens Cap

Obiektyw TTArtisan 50mm F1.2 jest dostępny w nastepujących mocowaniach:

Default image
Jarosław Brzeziński
Jarosław Brzeziński, ur. 1962 r., fotograf, malarz i tłumacz z tytułem magistra filologii angielskiej. Blog pod adresem: https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/ W roku 2005 opublikował książkę “Canon EOS System”. W latach 1998- 2009 odpowiedzialny w UKIE za tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z akcesją oraz członkostwem Polski w UE. W latach 1996- 2011 redaktor i autor setek artykułów na temat sprzętu fotograficznego i fotografii dla czołowych miesięczników branżowych. W latach 1987-1998 pracował jako nauczyciel angielskiego. W latach 1994-1996 pracował jako freelancing copywriter dla Ogilvy & Mather. Od 12 lat jest głównym ekspertem ds. tłumaczeń w Centrum Europejskim Natolin. Od 25 lat pracuje jako zawodowy fotograf ślubny, reklamowy, reklamowy, eventowy, przemysłowy, korporacyjny oraz portrecista, zarówno w studio jak i w terenie. Od 30 lat pracuje jako tłumacz polsko-angielski oraz angielsko-polski dla czołowych firm i organizacji.
Wpisów: 1523

Zostaw komentarz