Obiektyw TTArtisan 40mm F2.8 1:1 Macro: zdjęcia przykładowe i porównanie z AF-S DX Micro Nikkor 40mm F2.8G

TTArtisan 40mm F2.8 1:1 Macro: wstęp

TTArtisan 40mm F2.8 1:1 Macro to standardowy makroobiektyw oferujący kąt widzenia 40 stopni (matryca APS-C), który nadaje się idealnie zarówno do makrofotograii jak i fotografii portretowej. Obiektyw kryje matryce formatu APS-C i mniejsze i jest oferowany w mocowaniach Canon-M, Fujifilm X, micro 4/3, Nikon Z, i Sony E. Obiektyw podąża typową ścieżką dla produktów TTArtisan oferując metalowy tubus, ręczne ustawianie ostrości i przysłony, zero komunikacji elektronicznej z korpusem i bardzo dobre walory optyczne, tym samym mając znakomitą relację jakości do ceny. Pisaliśmy już o nim prezentując zdjęcia Olizdjęcia Tomka.

TTArtisan 40mm F2.8 Macro
TTArtisan 40mm F2.8 1:1 Macro, Fujifilm X-Pro3

Opis

Pod względem schematu optycznego obiektyw TTArtisan 40mm F2.8 1:1 Macro jest zbudowany z 8 soczewek w 7 grupach, w tym trzech ze szkła o wysokim współczynniku refrakcji oraz dwóch o superniskiej dyspersji, co skutecznie koryguje wady optyczne i umożliwia oddanie drobnych szczegółów w makrofotografii z wysokim kontrastem i rozdzielczością. Obiektyw jest mały i lekki, a przy tym solidnie wykonany. Przysłona ma 11 zaokrąglonych listków, co generuje koliste punktu nieostrości do przysłony f5.6. Bardzo ładne bokeh i standardowa ogniskowa sprawiają, że poza makrofotografią obiektyw sprawdzi się świetnie w fotografii portretowej. Obiektyw jest oferowany w czarnej wersji kolorystycznej.

TTArtisan 40mm F2.8 Macro AF S DX Micro Nikkor 40mmF2.8G 2
TTArtisan 40mm F2.8 1:1 Macro na aparcie Fujifilm X-Pro3, AF-S DX Micro Nikkor 40mm F2.8G na aparacie Nikon D5600

Dane techniczne:

ProducentTTArtisan
Ogniskowa40 mm (ekwiwalent 60 mm na matrycy APS-C lub 80 mm na matrycy micro 4/3)
Typ obiektywuMakroobiektyw do matryc formatu APS-C i micro 4/3
Pole widzenia40 stopni
Budowa optyczna8 soczewek / 7 grup
AutofokusNie
StabilizacjaNie
Tryb makroTak
Minimalna odległość ustawiania ostrości0,17 m
Maksymalna skala odwzorowania1:1
Zakres przysłonF2.8-16
Liczba listków przysłony11
Waga371-373 g
Długość x średnica76 mm x 62 mm
Średnica mocowania filtrów52 mm
Dostępne mocowaniaCanon EOS-M
Fujifilm X
Micro 4/3
Nikon Z
Sony E
Specyfikacje obiektywu TTArtisan 40mm F2.8 1:1 Macro
TTArtisan 40mm F2.8 Macro AF S DX Micro Nikkor 40mmF2.8G
TTArtisan 40mm F2.8 1:1 Macro na aparacie Fujifilm X-Pro3, AF-S DX Micro Nikkor 40mm F2.8G na aparacie Nikon D5600

Pole widzenia

Warto pamiętać, że obiektyw TTArtisan 40mm F2.8 1:1 Macro da nieco różne pola widzenia zależnie od tego na jakim systemie jest używany. W przypadku aparatów Fujiflm i Sony współczynnik “kropa” wynosi 1,5x, zatem kąt widzenia będzie taki, jak obiektywu o ogniskowej 60mm na pełnej klatce; Canon ma współczynnik 1,6x, zatem “ekwiwalentna” ogniskowa to 64 mm a w przypadku aparatów systemu micro 4/3 mających dwukrotny współczynnik “kropa” jest to 80 mm.

TTArtisan 40mm F2.8 Macro AF S DX Micro Nikkor 40mmF2.8G
AF S DX Micro Nikkor 40mmF2.8G na aparacie Nikon D5600, TTArtisan 40mm F2.8 1:1 Macro na aparacie Fujfilm X-Pro3

Test porównawczy

Obiektyw TTArtisan 40mm F2.8 1:1 Macro był testowany na aparacie Fujifilm X-Pro3 a dla porówania użyłem zestawu w miarę ekwiwalentnego w postaci obiektywu AF-S DX Micro Nikkor 40mm F2,8G na lustrzance Nikon D5600. W obydwu przypadkach mamy do czynienia z matrycami formatu APS-C i obiektywami do nich stworzonymi dającymi maksymalną skalę odwzorowania 1:1. Ale poza tym więcej te obiektywy dzieli niż łączy.

TTArtisan 40mm F2.8 Macro AF S DX Micro Nikkor 40mmF2.8G
AF S DX Micro Nikkor 40mmF2.8G na aparacie Nikon D5600, TTArtisan 40mm F2.8 1:1 Macro na aparacie Fujifilm X-Pro3

AF-S DX Micro Nikkor 40mm F2.8G

AF-S DX Micro Nikkor 40mm F2.8G ma plastikowy tubus, samoczynne ustawianie ostrości, sterowanie przysłoną z poziomu korpusu, pełną elektroniczną komunikację z aparatem oraz nieruchomą tylna grupę soczewek z systemem szybującym dla korekcji wad optycznych. Przednia grupa wysuwa się nadal do przodu przy przeostrzaniu do minimalnej odległości fotografowania zatem tubus się wydłuza, ale znacznie mniej niż to jest w przypadku obiektywu TTArtisan 40mm F2.8 1:1 Macro.

AF S DX Micro Nikkor 40mmF2.8G
AF S DX Micro Nikkor 40mm F2.8G, Nikon D5600

TTArtisan 40mm F2.8 1:1 Macro

Obiektyw TTArtisan 40mm F2.8 1:1 Macro jest zrobiony z metalu, w pełni manualny i pozbawiony grupy szybującej dla korekcji wad a ogniskowanie odbywa się poprzez ruch całego członu optycznego, wobec czego tubus znacznie wydłuża się podczas przeostrzania od nieskończoności do minimalnej odległości fotografowania. A jednak w praktyce makrofotografii manualne obiektywy sprawdzają się świetnie i nie inaczej jest w tym przypadu. Autofokus Nikkora zaczyna bładzić w zakresie makro, a ręczne ustawianie ostrości jest w nim mało precyzyjne. W TTArtisan łatwo jest precyzyjnie ustawić ostrość ręcznie w trybie powiększenia wybranej części kadru.

Aperture
TTArtisan 40mm F2.8 1;1 Macro, 11-listkowa przysłona

Mechanika

Pierścień ustawiania ostrości w obiektywie TTArtisan ma duży skok (230 stopni) i płynną pracę, co umożliwia bardzo precyzyjne ostrzenie. Soczewka jest głęboko schowana dzieki czemu osłona przecisłoneczna nie jest potrzebna a przysłona o 11 zaokrąglonych listkach zapewnia koliste oddanie punktów nieostrości. Nikkor ma tez zaokrąglone listki przysłony, ale jest ich tylko 7. Pierścień przysłon w TTArtisan pracuje z zaskokami co pół działki, ale odstępy między wartościami nie są równe i ulegają stopniowemu skracaniu przy ruchu od F2.8 do F16. Ani obiektyw ani użyty do testu aparat – Fujifilm X-Pro3 – nie mają stabilizacji więc prawie wszystkie zdjęcia wykonałem ze statywu. Na minus należy zapisać niewygodny, wkręcany dekiel przedni.

TTArtisan 40mm F2.8 Macro Circles
TT Artisan 40mm F2.8 1:1 Macro: koliste oddanie nieostrych punktów światła

Ostrość i nieostrość

TTArtisan 40mm F2.8 1:1 Macro to obiektyw zgrabnie łączący dobrą ostrość ważnych punktów obrazu z ładnym bokeh. Co ważne, nieostrości mają łagodne przejścia tonalne, bez ekscentrycznych artefaktów w stylu bańkowego czy wirującego bokeh, zatem nie odwracają uwagi od głównego obiektu zdjęcia,

Bokeh
TT Artisan 40mm F2.8 1:1 Macro: bokeh

Odporność na tylne światło

Teraz dochodzimy do jednego z nielicznych aspektów pracy obiektywu TTArtisan 40mm F2.8 1:1 Macro, który działa na jego niekorzyść. O ile zazwyczaj kontrast jest bardzo wysoki nawet przy pełnym otworze przysłony, przy zdjęciach z tylnym światłem padającym zza krawędzi kadru pojawia się poświata okradająca obraz z kontrastu. Tu powłoki przeciodblaskowe Nikkora wykazują wyższość.

Veiling Flare
TT Artisan 40mm F2.8 1:1 Macro: poświata

Inne właściwości optyczne

Obiektyw TTArtisan 40mm F2.8 1:1 Macro ma bardzo dobrze skorygowaną aberrację chromatyczną, bardzo niewielką dystorsję beczkowatą i umiarkowane winietowanie. Ostrość w środku jest zawsze świetna, natomiast brzegi są nieco słabsze przy F2,8 i żeby w pełni “dogoniły” środek nalezy obiektyw przymknąć do F5.6 przy zdjęciach z bliska i do F8 w nieskończoności.

TTArtisan 40mm F2.8 Macro CA
TT Artisan 40mm F2.8 1:1 Macro: bokeh

Podsumowanie

TTArtisan 40mm F2.8 1:1 Macro to obiektyw, który łatwo polubić, szczególnie jeśli w równaniu uwzględnimy cenę (529 złotych). Mechanika jest nienaganna, pierścienie pracują jednocześnie płynnie i z odpowiednim oporem a przysłona o 11 zaokrąglonych listkach zapewnia koliste oddanie nieostrych punktów światła. Brak wewnętrznego ogniskowania jest często spotykaną cechą w manualnej optyce makro a brak grupy szybującej nie wydaje się specjalnie odbijać na jakości obrazu. Punktowanie niewygodnego wkręcanego dekla przedniego to już zwykłe czepianie się. Brak autofokusa nie jest prawdziwym minusem w obiektywie makro, ale z drugiej strony fajnie byłoby dostać styki komunikujące się z korpusem aparatu i przesyłające dane EXIF.

TTArtisan 40mm F2.8 Macro
TT Artisan 40mm F2.8 1:1 Macro

Optycznie jest naprawdę dobrze. Ostrość w środku kadru jest znakomita już od pełnego otworu przysłony, aberracja chromatyczna utrzymana w ryzach, a dystorsja i winietowowanie łatwe do skorygowania. Ostrość brzegowa przy F2.8 jest nieco gorsza, ale przy F5.6 w zakresie makro i przy F8 w nieskończoności “dogania” środek. Bokeh jest ładne, z płynnymi przejściami tonalnymi.

Bokeh
TT Artisan 40mm F2.8 1:1 Macro: bokeh

Problemem może być tylko podatność na padające spoza krawędzi kadru tylne świało obiawiające się obniżającą kontrast poświatą. Cena jest tak atrakcyjna, że na obiektyw TTArtisan 40mm F2.8 1:1 Macro może sobie właściwie każdy pozwolić więc dla osób okazjonalnie “uprawiających” makrofotografię jest to zakup oczywisty, Zapewne osoby profesjonalnie lub codziennie robiące zdjęcia z bliska zaopatrzą się w jakieś systemowe szkło makro z autofokusem dla większej wygody fotografowania, ale pod względem jakości optyki nawet im można z czystym sumieniem polecić obiektyw TTArtisan. Co do zestawienia z AF-S DX Micro Nikkorem 40mm F2.8G: jakość zdjęć jest porównywalna, ale komfort obsługi przy ręcznym ustawianiu ostrości i przysłony – a tak się najlepiej pracuje w makrofotografii – przemawia na korzyść TTArtisan.

Galeria zdjęć: TTArtisan 40mm F2.8 1:1 Macro

Galeria zdjęć wykonanych obiektywem TTArtisan 40mm F2.8 1:1 Macro i aparatem Fujifilm X-Pro3:

Galeria zdjęć: AF-S DX Micro Nikkor 40mm F2.8G

Galeria zdjęć wykonanych obiektywem AF-S 40mm F2.8G i aparatem Nikon D5600:

Dostępne mocowania

Firma InterFoto.eu jest autoryzowanym wyłącznym dystrybutorem produktów firmy TTArtisan na Polskę. Obiektyw TTArtisan 40mm F2.8 1:1 Macro jest dostępny w następujących mocowaniach:

Zdjęcia w pełnej rozdzielczości

Poniżej cztery zdjęcia w pełnej rozdzielczości bez obróbki wykonane zestawem Fujifilm X-Pro3 i TTArtisan 40mm F2.8 Macro:

Jarosław Brzeziński
Jarosław Brzeziński

Jarosław Brzeziński, ur. 1962 r., fotograf, malarz i tłumacz z tytułem magistra filologii angielskiej.
Blog pod adresem: https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/
W roku 2005 opublikował książkę “Canon EOS System”.
W latach 1998- 2009 odpowiedzialny w UKIE za tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z akcesją oraz członkostwem Polski w UE.
W latach 1996- 2011 redaktor i autor setek artykułów na temat sprzętu fotograficznego i fotografii dla czołowych miesięczników branżowych.
W latach 1987-1998 pracował jako nauczyciel angielskiego.
W latach 1994-1996 pracował jako freelancing copywriter dla Ogilvy & Mather.
Od 12 lat jest głównym ekspertem ds. tłumaczeń w Centrum Europejskim Natolin.
Od 25 lat pracuje jako zawodowy fotograf ślubny, reklamowy, reklamowy, eventowy, przemysłowy, korporacyjny oraz portrecista, zarówno w studio jak i w terenie.
Od 30 lat pracuje jako tłumacz polsko-angielski oraz angielsko-polski dla czołowych firm i organizacji.

Artykuły: 2105

Jeden komentarz

  1. Taką recenzję warto przestudiować, zwłaszcza jak się jest na początku zabawy z aparatem a zarazem z niezbyt zasobnym portfelem. Te porównania sprzętu prezentowane przez bądź co bądź profesjonalistę, pozwolą staremu wiekiem a młodemu stażem porównać a zarazem w ciemno wybrać ten element z którego będzie zadowolony, bez błądzenia w ogromie zasobów jakim dysponuje dziedzina zwana Fotografią.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *