TTArtisan 7.5mm F2 Fish Eye: pierwsze wrażenia i galeria zdjęć

Jako wyłączny dystrybutor produktów TTArtisan na Polskę, sklep Interfoto.eu oferuje pełną gamę obiektywów tego producenta W ubiegłym roku opublikowaliśmy aż trzy testy pelnoklatkowego rybiego oko od TTArtisan, czyli obiektywu 11mm F2.8 Fish Eye: Obiektyw TTArtisan 11 mm f/2,8 typu rybie oko w mocowaniu Leica M – Blog Interfoto.eu.TTArtisan 11mm ED 2.8 Fish Eye – Ignacy Cembrzyński – Blog Interfoto.eu,TTArtisan 11mm ED 2.8 – recenzja Dariusza Bresia – Blog Interfoto.eu. W tym roku pojawił się jego fajny krewniak zaprojektowany do mniejszych matryc – TTArtisan 7,5mm F2 Fish Eye.

TTArtisan 7.5mm F2 Fish Eye to obiektyw typu “rybie oko” kryjący maksymalnie matryce formatu APS-C, oferujący na takich matrycach kąt widzenia 180 stopni i ogromną głębię ostrości, który pozwala uzyskać przerysowane, surrealistyczne ujęcia w fotografii krajobrazowej lub sportowej. Na matrycach formatu micro 4/3 kąt widzenia wynosi 150 stopni. Obiektyw TTArtisan 7.5mm F2 Fish Eye jest dostępny w mocowaniach Canon EOS-M, Canon RF, Fujifilm X, micro 4/3, Nikon Z, Sigma L oraz Sony E. Obraz z tego obiektywu charakteryzuje się szerokim polem widzenia, ogromną głębią ostrości i zniekształceniami typowymi dla optyki typu „rybie oko”; w razie potrzeby poprzez obróbkę w specjalnych programach graficznych można zniekształcenia skorygować. Ostrość można ustawiać już od odległości 20 cm. Skomplikowana budowa optyczna z 11 soczewkami w 8 grupach skutecznie koryguje jakość na brzegach obrazu. Obiektyw TTArtisan 7.5mm F2 Fish Eye jest mały i lekki, a przy tym solidnie wykonany z anodyzowanego aluminium i mosiądzu i ma wbudowaną osłonę przeciwsłoneczną. Akcesoria obejmują dwuczęściowy kapturek przedni oraz wkręcany z tyłu filtr neutralny szary ND 1000.

Dane techniczne:

Producent TTArtisan
Ogniskowa 7.5mm
Typ obiektywu Rybie oko, format APS-C lub mniejszy
Pole widzenia 180 stopni (APS-C), 150 stopni (micro 4/3)
Budowa optyczna 11 soczewek / 8 grup
Autofokus Nie
Stabilizacja Nie
Tryb makro Nie
Minimalna odległość ustawiania ostrości 0,2 m
Maksymalna skala odwzorowania
Zakres przysłon f/2-f/11
Liczba listków przysłony 7
Waga 343-370 g
Długość x średnica 58 mm x 54 mm
Średnica mocowania filtrów Filtr neutralny szary ND1000 wkręcany z tyłu
Dostępne mocowania Canon EOS-M

Canon RF

Fujifilm X

Micro 4/3

Nikon Z

Sigma L

Sony E

Ze względu na swoje właściwości, obiektywy typu rybie oko nie są optyką do codziennego użytku i nadają się do wyjątkowych ujęć w wyjątkowych sytuacjach. Jest tak dlatego, że zazwyczaj dążymy w obiektywach do jak najmniejszej dystorsji a w obiektywach typu rybie oko dystorsja jest wszystkim. Rybie oczy pobudzają kreatywność, ale z drugiej strony wiele tradycyjnych obiektów zdjęć nie nadaje się do tego, aby je taką optyką fotografować. Podobnie jak TTArtisans 11mm F2.8 Fish Eye, nowy obiektyw TTArtisan 7.5 F2 Fish Eye jest solidnie zbudowany i daje dobrą jakość optyczną przy bardzo atrakcyjnej cenie. Na dodatek jest jasny oraz mały i lekki, co sprawia, że dobrze leży nawet na niewielkich modelach bezlusterkowców.

Przez ostatni weekend zrobiłem sporo zdjęć obiektywem TTArtisan 7.5mm F2 Fish Eye zamocowanym na bezlusterkowcu Sony a6000 z matrycą formatu APS-C oraz kilka na Sony a7R III, żeby pokazać winietowanie na pełnej klatce, do której obiektyw nie jest przeznaczony. Oczywiście na a7R III można włączyć kadrowanie w formacie APS-C i używać obiektywu TTArtisan 7.5mm F2 Fish Eye ale wtedy rozdzielczość wynosi 18 milionów pikseli, podczas gdy na Sony a6000 dostajemy 24 miliony pikseli. Obiektyw spisał się doskonale na Sony a6000. Mimo wieku tego aparatu, świetnie się na nim pracuje w pełni manualnymi szkłami.

Obiektyw TTArtisan 7.5mm F2 na aparacie Sony a7R III: winietowanie na pełnej klatce

Wyjątkową cechę obiektywu TTArtisan 7.5mm F2 Fish Eye, który jak przystało na optykę typu rybie oko nie może korzystać z filtrów przednich, jest gwint z tyłu umożliwiającywkręcenie dołączonego filtra neutralnego szarego ND1000. Dla przypomnienia, filtr ND 1000 zmniejsza ilość światła docierającego do matrycy o 10 stopni ekspozycji, co pozwala wykonywać zdjęcia z bardzo długą ekspozycją. Cena 699 PLN sprawia, że na obiektyw TTArtisan 7.5mm F2 Fish Eye może pozwolić sobie nawet ktoś, kto użyje go tylko „od święta”.

Obiektyw TTArtisan 7.5mm F2, aparat Sony a6000, tryb panorama

Przy okazji dokonałem odkrycia, którego się nie spodziewałem. Chciałem wykorzystać obiektywTTArtisan 7.5mm F2 Fish Eye do wykonania panoramy, pamiętając, że aparaty Sony mają taką funkcję. Nie jest ona doskonała, ale pozwala na szybko zrobić zdjęcie panoramiczne powstale w wyniku automatycznego połączenia serii ujęć wykonanych z ręki, Było to na samym początku mojej weekendowej przygody z obiektywem, który był akurat  założony na aparat Sony a7R III ustawiony w trybie formatu APS-C. Bezskutecznie szukałem znajomego symbolu funkcji panoramy na głównym pokrętle aparatu. Wgryzłem sie w teamt i okazało się, że z bezliusterkowców Sony a od wersji III usunięto tę funkcję. Wobec tego panoramę wykonałem aparatem Sony a6000.

Obiektyw TTArtisan 7.5mm F2, aparat Sony a6000, tryb panorama

Zazwyczaj trudno mówić o bokeh w przypadku obiektywów typu rybie oko ze względu na ogromną głębię ostrości, ale kombinacja jasności F2 i bardzo małej minimalnej odległości fotografowania  pozwala uzyskać rozmycie w tle.

Niezokraglony kształr 7-listkowej przysłony umożliwia rejestrację słońca w formie 14-promiennej gwiazdki po przymknięciu do F8-F11.

Podsumowując: TTArtisan 7.5mm F2 Fish Eye to fajny i tani obiektyw typu rybie oko. Nie nadweręży domowego budżetu fotografa, zmieści się do kieszeni a możliwości kreatywnego wykorzystania docenią osoby szukające odmiennego spojrzenia na rzeczywistość.

Galeria zdjęć wykonanych obiektywem TTArtisan 7.5mm F2 Fish Eye na aparacie Sony a6000:

Selfie_jarek_brzezinski

Jarosław Brzeziński

Jarosław Brzeziński, ur. 1962 r., fotograf, malarz i tłumacz z tytułem magistra filologii angielskiej.
Blog pod adresem: https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/
W roku 2005 opublikował książkę “Canon EOS System”.
W latach 1998- 2009 odpowiedzialny w UKIE za tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z akcesją oraz członkostwem Polski w UE.
W latach 1996- 2011 redaktor i autor setek artykułów na temat sprzętu fotograficznego i fotografii dla czołowych miesięczników branżowych.
W latach 1987-1998 pracował jako nauczyciel angielskiego.
W latach 1994-1996 pracował jako freelancing copywriter dla Ogilvy & Mather.
Od 12 lat jest głównym ekspertem ds. tłumaczeń w Centrum Europejskim Natolin.
Od 25 lat pracuje jako zawodowy fotograf ślubny, reklamowy, reklamowy, eventowy, przemysłowy, korporacyjny oraz portrecista, zarówno w studio jak i w terenie.
Od 30 lat pracuje jako tłumacz polsko-angielski oraz angielsko-polski dla czołowych firm i organizacji.

Default image
InterFoto
Wpisów: 204

Zostaw komentarz