Obiektyw TTArtisan 50 mm f/1.4 ASPH – charakterystyka optyczna i zdjęcia przykładowe

Wstęp

Obiektyw TTArtisan 50 mm f/1.4 ASPH zadebiutował z bagnetem Leica M, a teraz jest dostępny z mocowaniami dla innych systemów bezlusterkowców: Canon R, Nikon Z, Sigma/Panasonic/Leica L, oraz Sony E. Tydzień temu pojawiła się pierwsza część testu obiektywu TTArtisan 50mm F1.4 ASPH na bezlusterkowcu Nikon Z6. Dzisiaj omówienie walorów optycznych obiektywu i podsumowanie.

Obiektyw TTArtisan 50mm F1.4 ASPH, Nikon Z6

Spis treści:

TTArtisan 50mm F1.4 ASPH, Nikon Z6

Dystorsja

TTArtisan 50mm F1.4 ASPH Dystorsja
TTArtisan 50mm F1.4 APSH, dystorsja

Obiektyw TTArtisan 50mm F1.4 APSH ma bardzo umiarkowaną dystorsję poduszkowatą, której łatwo pozbyć się w postprodukcji.

TT Artisan 50mm F1.4 ASPH, 12-listkowa przysłona

Winietowanie

TTArtisan 50mm F1.4 ASPH Winietowanie F1.4
TTArtisan 50mm F1.4 ASPH, winietowanie przy F1.4

Obiektyw TTArtisan 50 mm f/1,4 ASPH mocno winietuje przy pełnym otworze przysłony, co przekłada się na spadek jasności w rogach obrazu prawie o 3 EV w porównaniu ze środkiem kadru. Przymykanie redukuje problem w pewnym stopniu, ale nawet przy f/8 różnica jasności między środkiem a rogami kadru nadal wynosi nieco powyżej 1 EV.

TTArtisan 50mm F1.4 ASPH, winietowanie przy F8

Winietowanie optyczne

Winietowanie Optyczne
TTArtisan 50mm F1.4, winietowanie optyczne

Bardzo jasne obiektywy o niewielkich gabarytach często mają znaczne winietowanie optyczne, objawiające się obcięciem krążków nieostrości do kształtu „kocich oczu” postępującym w miarę zbliżania się do krawędzi obrazu. Pod tym względem Obiektyw TTArtisan 50 mm f/1,4 ASPH zachowuje się przeciętnie – winietowanie optyczne jet zauważalne, ale widziałem sporo gorszych przypadków.

TTArtisan 50mm F1.4 ASPH Nikon Z6 From Above
TTArtisan 50mm F1.4 ASPH, Nikon Z6

Aberracja chromatyczna

TTArtisan 50mm F1.4 ASPH Bokeh CA
TT Artisan 50mm F1.4 ASPH, aberracja chromatyczna

Jeśli chodzi o poprzeczną aberrację chromatyczną, jest jej niewiele w obrazkach generowanych przez obiektyw TTArtisan 50mm F1.4 APSH  a jej korekcja w postprodukcji jest bardzo łatwa.  Podłużna aberracja chromatyczna pojawia się przy pełnym otworze przysłony i zdjęciach z bliska w formie zielonych obwódek za płaszczyzną ostrości i magentowych przed nią; przymknięcie obiektywu do F2.8 pozwala się jej pozbyć.

Aberracja Komatyczna
TTArtisan 50mm F1.4 ASPH

Aberracja komatyczna

Koma jest wyraźna do przysłony F2, po czym zmniejsza się aby zniknąć przy F5.6.

Internal Reflections
TTArtisan 50mm F1.4 ASPH, spadek kontrastu

Flara i duszki

Flara
TTArtisan 50mm F1.4 ASPH, flara

Szkoda, że w komplecie dostawy obiektywu TTArtisan 50mm F1.4 ASPH nie znalazła się osłona przeciwsłoneczna, bo przy zdjęciach ze źródłem światła lekko poza kadrem widać efekt wewnętrznych odbić światła i sporego spadku kontrastu a przy pełnym otworze przysłony pojawia się także flara, które jednakże znika już po przymknięciu do F2. Natomiast właściwie nie pojawiają się duszki przy zdjęciach ze mocnym źródłem światła w kadrze z więc po niewielkim przymknięciu można spokojnie fotografować “pod słońce.”

TTArtisan 50mm F1.4 ASPH Bokeh Sun
TTArtisan 50mm F1.4 ASPH, słońce w kadrze

Efekt gwiazdki

Sunstars
TTArtisan 50mm F1.4 ASPH, efekt gwiazdki

Pod względem konstrukcji przysłony właściwie każdy obiektyw firmowany przez TTArtisan jest inny. Obiektyw TTArtisan Obiektyw TTArtisan 50mm F1.4 APSH ma przysłonę o 12, niezaokrąglonych listkach, co pozwala uzyskać wyraźny efekt gwiazdki po przymknięciu do F8-F16.

TTArtisan 50mm F1.4 ASPH Bokeh Lanscape
TTArtisan 50mm F1.4 ASPH, pejzaż

Ostrość

Kompaktowe superjasne obiektywy rzadko nadają się do fotografii pejzażu, czy architektury ze względu na kiepską jakość obrazu na brzegach wynikającą z krzywizny pola. W nieskończoności TTArtisan 50mm 1.4 ASPH jest przy pełnym otworze przysłony nieco miękki nawet w środku kadru a brzegi są słabiutkie, ale środek już przy F2 staje się doby a i brzegi doganiają przy F4 i przy wartościach przysłony F5.6-F8 obiektyw całkiem nieźle sprawdzi się w fotografii krajobrazowej.

TTArtisan 50mm F1.4 ASPH Bokeh Lanscape Cemetery
TTArtisan 50mm F1.4 ASPH, ostrość ustawiona na odległość hiperfokalną, przysłona F11

Oczywiście krzywizna pola ma niewielkie znaczenie w fotografii portretowej, ale pod tym względem TTArtisan 50mm 1.4 APSH zachowuje się przyzwoicie i chociaż peryferie obrazu są nieco gorsze od środka, nie jest to różnica dramatyczna. Skrócenie minimalnej odległości fotografowania z 0,7 m do 0,5 m w porównaniu do wersji z mocowaniem Leica M jest mile widziane, ale przy minimalnej odległości fotografowania nieco odczuwalny jest brak korekcji poprzez soczewkę szybującą i widać efekt aberracji sferycznej, wobec czego zalecane jest przymknięcie obiektywu w takiej sytuacji do F2.

TTArtisan 50mm F1.4 ASPH Bokeh
TTArtisan 50mm F1.4 ASPH. bokeh

Bokeh

W przypadku superjasnych obiektywów standardowych, używanych często do portretów czy zdjęć detali przyrodniczych, jakość bokeh odgrywa ważną rolę. W bardzo bliskich odległościach fotografowania, TTArtisan 50mm F1.4 ASPH ma bardzo płynne bokeh natomiast ostrość jest nieco obniżona przy pełnym otworze przysłony z powodu aberracji sferycznej. W typowych odległościach portretowych dla tego typu ogniskowej, czyli około 1,5 metra , obiektyw generuje bardzo wyważoną kombinację ładnego rozmycia, dobrej ostrości oraz wysokiego kontrastu i dotyczy to również scen ze skomplikowanym tłem.

TTArtisan 50mm F1.4 ASPH Nikon Z6 Lens

Podsumowanie

Podsumowując, do największych plusów obiektywu TTArtisan 50mm F1.4 ASPH należą niewielkie rozmiary przy wysokiej jakości wykonania i dobrej ergonomii, ładne bokeh, ostrość w kluczowych punktach kadru i typowych dla zamierzonych zastosowań obiektywu odległościach fotografowania, czy też fajny, klasyczny efekt gwiazdki po mocnym przymknięciu. Korekcja winietowania, dystorsji i aberracji chromatycznej są przeciętne, a waga dość duża jak na rozmiary tubusu. Na minus należy zapisać słabą korekcję aberracji komatycznej i odporność na zaświetlenia. Ponadto fajnie byłby dostać w wersjach do bezlusterkowców styki elektryczne do komunikacji z korpusem aparatu.

TTArtisan 50mm F1.4 ASPH Bokeh Trunk
TTArtisan 50mm F1.4 ASPH, Nikon Z6

W sumie jest to bardzo wyważona propozycja dająca dobrą jakość wykonania i mechaniki oraz ergonomię a także ponadprzeciętne walory optyczne przy cenie sporo niższej od wersji z bagnetem Leica M. Biorąc pod uwagę różne obiektywy pełnoklatkowe o ogniskowej 50mm i jasności F1.4, zarówno współczesne, fabrycznie nowe jak i starsze konstrukcje z rynku wtórnego, osoby mające umiejętności i cierpliwość niezbędnę do korzystania z całkowicie manualnej optyki znajdą w TTArtisan 50mm F1.4 ASPH jedną z atrakcyjniejszych propozycji na dzisiejszych rynku.

Galeria zdjęć przykładowych

Galeria zdjęć przykładowych wykonanych obiektywem TTArtisan 50mm F1.4 ASPH na bezlusterkowcu Nikon Z6.

Przykładowy film

Przykładowy film nakręcony aparatem Nikon Z6 i obiektywem TTArtisan 50mm F1.4 ASPH:

Firma InterFoto.eu jest autoryzowanym wyłącznym dystrybutorem produktów firmy TTArtisan na Polskę. Obiektyw TTArtisan 50mm F1.4 ASPH jest dostępny w następujących mocowaniach:

Default image
Jarosław Brzeziński
Jarosław Brzeziński, ur. 1962 r., fotograf, malarz i tłumacz z tytułem magistra filologii angielskiej. Blog pod adresem: https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/ W roku 2005 opublikował książkę “Canon EOS System”. W latach 1998- 2009 odpowiedzialny w UKIE za tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z akcesją oraz członkostwem Polski w UE. W latach 1996- 2011 redaktor i autor setek artykułów na temat sprzętu fotograficznego i fotografii dla czołowych miesięczników branżowych. W latach 1987-1998 pracował jako nauczyciel angielskiego. W latach 1994-1996 pracował jako freelancing copywriter dla Ogilvy & Mather. Od 12 lat jest głównym ekspertem ds. tłumaczeń w Centrum Europejskim Natolin. Od 25 lat pracuje jako zawodowy fotograf ślubny, reklamowy, reklamowy, eventowy, przemysłowy, korporacyjny oraz portrecista, zarówno w studio jak i w terenie. Od 30 lat pracuje jako tłumacz polsko-angielski oraz angielsko-polski dla czołowych firm i organizacji.
Wpisów: 1513

4 komentarze

Zostaw komentarz