Sigma A 50mm F1.4 DG HSM i Canon EOS-1D X Mark II: sztuka ostrego widzenia
Sigma A 50mm F1.4 DG HSM to poprzednik obiektywu Sigma A 50mm F1.4 DG DN z serii profesjonalnych obiektywów ART i w swoim czasie wyznaczył kierunek tej linii optyki. W chwili premiery, która miała miejsce 10 lat temu, Sigma A 50mm F1.4 DG HSM spełniała najwyższe wymagania stawiane przez matryce o wysokiej rozdzielczości, gwarantując doskonałą jakość zdjęć, o niewielkiej dystorsji i winietowaniu, niezwykłej ostrości przy jednoczesnym pięknym efekcie bokeh. Oferował najwyższą jakość obrazu, charakteryzującą linię ART, obok takich obiektywów jak Sigma A 85mm F1.4 DG HSM czy Sigma A 135mm F1.8 DG HSM. I mimo postępów na polu projektowania optyki jakie miały miejsce w ciągu ostatniej dekady, Sigma A 50mm F1.4 DG HSM to nadal bardzo dobry obiektyw.
Dlaczego Canon EOS-1D X Mark II?
Canon EOS-1D X Mark II miał premierę w kwietniu 2016 roku a 8 lat to sporo w świecie cyfrowych aparatów. Został zastąpiony przez trzecie – i ostatnie – wcielenie serii 1D X. Ostatnie, bo cała uwaga Canona skupia się obecnie na rozwoju sytemu bezlusterkowców EOS-R i optyki RF do nich zatem Canon EOS-1D X Mark III to ostatnia lustrzanka serii Canon EOS-1 i w ogóle ostatnia lustrzanka Canona. Dlaczego Canon EOS-1D X Mark II a nie Mark III?
Otóż trzecie wcielenie modelu EOS-1D X pojawiło się w chwili, gdy Canon miał już na rynku pełnoklatkowe bezlusterkowce o specyfikacjach, które skusiły wielu zawodowców. Zatem Mark III nie był jedynym wyborem dla profesjonalistów, którzy stopniowo porzucali systemu lustrzankowe na rzecz bezluster. Za to wersja Mark II weszła na rynek, gdy zawodowi fotografowie choćby sportu, nie mieli w systemie Canona alternatywy zatem to ona była przez wiele lat wołem roboczym ze stajni Canona dla wielu profesjonalistów. I chociaż na rynku były aparaty mające matryce o lepszej dynamice czy wyższej rozdzielczości, ale niewiele dorównywało Canonowi EOS-1D X Mark II pod względem szybkości działania czy solidności wykonania korpusu.
Dlatego wybrałem ten właśnie aparat, który nota bene pojawił się na rynku w tym samym roku co obiektyw Sigma A 50mm F1.4 DG HSM zatem wielu zawodowców miało przyjemność używać właśnie takiej kombinacji w swojej pracy. Postanowiłem “wejść w ich buty” i radośnie oraz całkowicie amatorsko popstrykać sprzętem, którym robili epokowe ujęcia. I jak to wszystko wygląda? Na matrycy 20 Mpix Canona EOS-1D X Mark II obraz jest niezwykle ostry a przy tym ma ładne nieostrości przy minimalnym obciążeniu wadami optycznymi. Jak śpiewał zespół Klaus Mitffoch: I pięknie jest. Nieskromnie bardzo jest. Sigma A 50mm F1.4 DG HSM serii ART to prosta droga do ostrego widzenia
Canon EOS-1D X Mark II: specyfikacje
Producent | Canon |
Model | EOS-1D X Mark II |
Data premiery | 2016-02-02 |
Liczba pikseli | 20.2 Mpix |
Matryca | 36.0 x 24.0 mm (Full-frame), CMOS, 3:2, całkowita liczba pikseli: 21.5 Mpix mechanizm samooczyszczania matrycy za pomocą ultradźwięków |
Procesor obrazu | 2 x DIGIC 6+ |
Zakres ISO | Auto, 100 – 51200 ISO w skoku co 1/3 lub 1 EV, Tryby rozszerzone poniżej ISO 100: 50 ISO (tryb L) Tryby rozszerzone powyżej ISO 51200: 102400 ISO (tryb H1), 204800 ISO (tryb H2), 409600 (H3) |
Migawka | Szczelinowa sterowana elektronicznie, 30 s – 1/8000 s w krokach co 1/2, 1/3 lub 1 EV, Bulb żywotność: 400 tys. cykli tryb cichych zdjęć |
Stabilizacja obrazu | Nie |
Zapis wideo | • 4K (4096 x 2160 px), 60p, 50p, 30p, 25p, 24p • Full HD (1920 x 1080 px), 120p, 100p, 60p, 50p, 30p, 25p, 24p • Technologia Dual Pixel CMOS AF |
Ogniskowanie | Detekcja fazowa TTL • 61 punktów (maks. 41 punktów krzyżowych, w tym 5 podwójnie krzyżowych – f/2,8) oraz 61 punktów (21 punktów krzyżowych – f/8) Ilość punktów krzyżowych AF zależy od zastosowanego obiektywu • Tryby AF: Auto, One-Shot AF (pojedynczy), AI Servo AF III+ (ciągły), Tryb Manualny (MF) • Asysta AF: zewnętrzna lampa błyskowa • Podgląd głębi ostrości • AF w trybie Live View: Dual Pixel CMOS AF |
Pomiar światła | 216-strefowy TTL z matrycy 360 000 pikseli RGB AE, Tryby pomiaru: • wielosegmentowy (połączony ze wszystkimi punktami AF), • centralnie ważony uśredniany, • częściowy, • punktowy: centralny pomiar punktowy punktowy powiązany z polem AF wielo-/jednopunktowy (maks. 8 pomiarów punktowych). Zakres pomiaru: od 0 do 20 EV (przy temp. 23°C, ISO 100) |
Kompensacja ekspozycji | Kompensacja: +/- 5.0 EV w skoku co 1/3 lub 1/2 EV Bracketing: +/- 3.0 EV w skoku co 1/3 lub 1/2 EV (2, 3, 5 lub 7 zdjęć) |
Zdjęcia seryjne | • Tryb Hi: z szybkością do 14 kl./s (w tym RAW+JPEG) • Tryb Lo: z szybkością do 13 kl./s (w tym RAW+JPEG) • Tryb Live View do 16 kl./s • Bufor przy użyciu CFast 2.0: RAW – 170, RAW + JPEG – 81, JPEG – do wyczerpania miejsca |
Karta pamięci | Dwa gniazda: Compact Flash (UDMA 7) i CFast |
LCD | • Główny: stały, 3.2 calowy, kolorowy TFT Clear View II, 1.620.000 punktów, pokrycie 100%, kąt widzenia ok. 170 stopni, Jasność regulowana w 7-miu poziomach. Live View – cyfrowy podgląd obrazu na żywo, • Pomocnicze górny oraz tylni: podświetlane, monochromatyczne |
Wizjer | Pentapryzmatyczny, pokrycie: 100%, powiększenie: 0.76x, punkt oczny: 20 mm (od środka soczewki okularu), korekcja dioptrii: od -3.0 do +1.0, matówka wymienna (12 rodzajów, opcjonalna), standardowa matówka Ec-C6 |
Zasilanie | Battery Pack LP-E19 (lub LP-E4N, LP-E4), do 1210 zdjęć (wizjer) |
Waga | 1340 g bez akumulatora |
Wymiary | 158.0 x 167.6 x 82.6 mm |
Sigma A 50mm F1.4 DG HSM: specyfikacje
Ogniskowa: | stała | |
Konstrukcja: | 13 elementów w 8 grupach | |
Max. wartość przesłony: | 16.0 | |
Min. wartość przesłony: | 1,4 | |
Listki przesłony: | 9 | |
Kąt widzenia: | 46,8 | |
Średnica filtra: | 77 mm | |
wspólczynnik powiększenia | 1 : 5,6 | |
Dystans minimalny: | 40 cm od matrycy aparatu | |
Wymiary (śr. x dł.): | 85,4 mm x 99,9 mm | |
Waga: | 815 g | |
Dostępne mocowania : | Canon, Nikon, Sigma, Sony |
Galeria zdjęć wykonanych zestawem Canon EOS-1D X Mark II + Sigma A 50mm F1.4 DG HSM
Galeria zdjęć wykonanych pełnoklatkową lustrzanką cyfrową Canon EOS-1D X Mark II i obiektywem Sigma A 50mm F1.4 DG HSM. Zdjęcia zostały zarejestrowane w formacie RAW i wywołane do formatu jpeg w programie Adobe Camera Raw oraz zmniejszone do 2048 pikseli na dłuższym boku.
Sprzęt omawiany w tekście
Omawiany w tekście sprzęt dostaniesz w sklepie InterFoto.eu:
Pełnoklatkowa lustrzanka cyfrowa Canon EOS-1D X Mark II
Obiektyw Sigma A 50mm F1.4 DG HSM