Wymień lub sprzedaj sprzęt fotograficzny
|
Złóż zapytanie o wniosek ratalny w Interfoto.eu

Tamron 50-300mm F4.5-6.3 Di III VC VXD jedzie z Sony A7 IV do warszawskiego Business Garden

Tamron 50-300mm F4.5-6.3 Di III VC VXD to nowy wszechstronny telezoom, który jest następcą modelu Tamron 70-300mm F4.5-6.3 Di III RXD, ale teraz z szerszym zakresem ogniskowych i trybem makro. Tamron 70-300 mm F4.5-6.3 Di III RXD na rynek trafił cztery lata temu a nowy model oferuje szerszy zakres zoomu, jest ponad 100 g cięższy ale ma prawie taką samą długość. Tamron 50-300mm F4.5-6.3 Di III VC VXD stanowi idealne uzupełnienie modelu Tamron 17-50 mm F4 Di III VXD i te dwa obiektywy kryją zakres ogniskowych od 17 do 300 mm na pełnej klatce, lub 25-450 mm na matrycach APS-C.

Tamron-50-300mm_dsc00356

Dzięki uprzejmości firmy Focus Nordic mogłem przetestować obiektyw Tamron 50-300mm F4.5-6.3 Di III VC VXD, a do testu wybrałem pełnoklatkowego bezlusterkowca Sony A7 IV.

Tamron 50-300mm_dsc00369

Tamron 50-300mm F4.5-6.3 Di III VC VXD: dane techniczne

  • Ogniskowa: 50-300 mm
  • Jasność: F4.5-6.3
  • Mocowanie: Sony E
  • Stabilizacja obrazu: VC (Vibration Compensation)
  • Napęd autofokusa: VXD (Voice-coil eXtreme-torque Drive)
  • Konstrukcja optyczna: 19 soczewek w 15 grupach
  • Minimalna odległość ostrzenia: 0.80 m (przy ogniskowej 50 mm)
  • Waga: około 625 g
  • Konstrukcja: uszczelnienie przed kurzem i wilgocią
  • Średnica filtra: 67 mm
  • Dodatkowe funkcje: Kompatybilność z funkcjami aparatów Sony, takimi jak Fast Hybrid AF i Eye AF
Tamron 50-300mm_dsc00430

Sony A7 IV

Dlaczego wybrałem do testu bezlusterkowca Sony A7 IV? Czwarta generacja “zwykłej siódemki” to kolejna odsłona serii bezlusterkowców, które zawsze wyznaczały standardy w branży. Pełnoklatkowa matryca o rozdzielczości 33 MPix to złoty środek bo rozdzielczość jest wystarczająca do prawie każdego zastosowania, a jednocześnie pliki nie są na tyle duże, aby przeciążać komputer przy obróbce. Aparat ma funkcję ostrzenia w czasie rzeczywistym czy tryb zdjęć seryjnych działający z prędkością 10 kl./s. Otwierany na bok ekran dotykowy i wydajny akumulator o dużej pojemności zapewnią komfort pracy.

Tamron 50-300mm_dsc01245

Tamron 50-300mm F4.5-6.3 Di III VC VXD + Sony A7 IV w duecie

Czy Ten duet się sprawdza? Za wyjątkiem chwilowych wahań ciągłego ustawiania ostrości nie mogę się specjalnie do niczego przyczepić. Ale żeby złe wieści nie przesłoniły nam obrazu całości, muszę na chwilę zatrzymać się przy kwestii ciągłego AF. Potwierdzam spostrzeżenia Tomka z użytkowania Tamrona na korpusie Sony A7S II: czasem samoczynne ustawianie ostrości sprawa problemy ale przypisałbym je temu samemu, na co wpadł Tomek, czyli nieostatecznej wersji oprogramowania obiektywu. Używaliśmy obydwaj tego samego egzemplarza, który był wersją przedprodukcyjną zatem chwilowe czkawki autofokusa nie są niczym dziwnym.

Tamron 50-300mm_dsc01066

Czkawka objawiała się albo nieprawidłowym ustawieniem ostrości mimo potwierdzenia przez aparat, albo pulsowaniem ostrości. Oczywiście gorzej jest na dłuższym końcu, gdzie obiektyw jest najciemniejszy. Straciłem przez te problemy kilkanaście na kilkaset ujęć. Bardzo rzadko obraz był całkowicie rozostrzony; częściej ostrość mijała się nieco z rzeczywistością ale na tyle, aby obraz stał się nieużyteczny.

Tamron 50-300mm_dsc00564

Zachwyciła mnie użyteczność zakresu ogniskowych w porównaniu z klasycznymi zoomami 70-300mm; te dodatkowe 20 mm na dole wiele zmienia. Gdy dodamy do tego możliwość fotografowania z bardzo bliska, tym jednym obiektywem można zrobić wszystko od grupy osób po zbliżenia pojedynczego kwiatka. Gdy autofokus trafi, obrazek jest ostry ale bez klinicznej ostrości a przy dużych otworach przysłony bokeh jest ładne, płynne, organiczne. jeśli chodzi o walory optyczne Tamron wykonał naprawdę świetną robotę.

Tamron 50-300mm_dsc00527

Galeria zdjęć przykładowych z kombinacji Tamron 50-300mm F4.5-6.3 Di III VC VXD + Sony A7 IV

Galeria zdjęć przykładowych wykonanych kombinacją obiektywu Tamron 50-300mm F4.5-6.3 Di III VC VXD i pełnoklatkowego bezlusterkowca Sony A7 IV. Zdjęcia zostały zarejestrowane w formacie RAW a następnie wywołane do formatu jpeg w programie Adobe Camera Raw i zmniejszone do 2048 pikseli na dłuższym boku.

Sprzęt omawiany w tekście

Sprzęt omawiany w tekście znajdziesz w sklepie InterFoto.eu:

Obiektyw Tamron 50-300mm F4.5-6.3 Di III VC VXD

Pełnoklatkowy bezlusterkowiec Sony A7 IV

Tamron 50-300mm_dsc00681
Jarosław Brzeziński
Jarosław Brzeziński

Jarosław Brzeziński, ur. 1962 r., fotograf, malarz i tłumacz z tytułem magistra filologii angielskiej.
Blog pod adresem: https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/
W roku 2005 opublikował książkę “Canon EOS System”.
W latach 1998- 2009 odpowiedzialny w UKIE za tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z akcesją oraz członkostwem Polski w UE.
W latach 1996- 2011 redaktor i autor setek artykułów na temat sprzętu fotograficznego i fotografii dla czołowych miesięczników branżowych.
W latach 1987-1998 pracował jako nauczyciel angielskiego.
W latach 1994-1996 pracował jako freelancing copywriter dla Ogilvy & Mather.
Od 12 lat jest głównym ekspertem ds. tłumaczeń w Centrum Europejskim Natolin.
Od 25 lat pracuje jako zawodowy fotograf ślubny, reklamowy, reklamowy, eventowy, przemysłowy, korporacyjny oraz portrecista, zarówno w studio jak i w terenie.
Od 30 lat pracuje jako tłumacz polsko-angielski oraz angielsko-polski dla czołowych firm i organizacji.

Artykuły: 2235

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *