Canon EF 50mm F1.4 USM: budżetowy obiektyw, który nadal ma sens w 2024 roku!

Canon EF 50mm F1.4 USM to jasny standard wykonany wedle starej receptury i dlatego jego praca przy pełnym otworze przysłony odstaje od tego co dają najnowsze jasne stałki, takie jak choćby seria Sigma ART, ale nie jest całkiem bezużyteczny w obecnym świecie wymagających matryc. Wręcz przeciwnie, dzięki fajnej cenie i przy założeniu, że znamy i potrafimy rozegrać ograniczenia tego obiektywu, Canon EF 50mm F1.4 USM nadal stanowi atrakcyjny zakup na rynku wtórnym. Tomek niedawno pokazał cykl zdjęć wykonanych tym obiektywem na pełnoklatkowej lustrzance cyfrowej  Canon EOS 5D Mark IV. To niezły aparat, ale ja założyłem pięćdziesiątkę-jeden-cztery na coś jeszcze bardziej odlotowego czyli profesjonalną lustrzankę Canon EOS-1D X Mark II. Focenie nią to odmienny stan świadomości.

Canon EF 50mm F1.4 USM to nie jest to najostrzejszy obiektyw, z jakim miałem do czynienia a jego autofokus nie jest demonem prędkości. A mimo to, łatwo go polubić i zaprząc do prawdziwej roboty nawet w 2024 roku. Jest bardzo ostry po przymknięciu a przy tym mały i lekki.

Jakość wykonania

Obiektyw jest wykonany z tworzywa sztucznego, a jego konstrukcja wydaje się przeciętna ale jest to typowy standard dla obiektywów Canon z serii USM bez literki L. Obiektyw jest w miarę solidny, ale waży zaledwie 290 g i ma wymiary 73,8 x 50,5 mm zatem jest tak lekki i mały, że ledwo czuć go na takim aparacie jak Canon EOS-1D X Mark II. Mocowanie bagnetowe jest metalowe, co jest oczywiście zaletą, jeśli chodzi o trwałość i jakość. Brakuje mu jednak uszczelnień, więc byłbym ostrożny z zabieraniem go w trudne warunki pogodowe.

Jeśli chodzi o inne funkcje, obiektyw ma pojedynczy przełącznik ostrości z ręcznej na automatyczną i pierścień ostrości ze skalą odległości. Pierścień ostrości nie pracuje tak płynnie jak to jest w droższych obiektywach serii L. Autofokus jest cichy i dokładny ale niezbyt szybki.

Canon EF 50mm F1.4 USM X4i1069

Właściwości optyczne

Jest to aspekt, w którym obiektyw zarówno błyszczy, jak i zawodzi. Ale po kolei. Jeśli będziesz używać tego obiektywu przy F8-11, jakość jest rewelacyjna. Po przymknięciu ta stałka jest lepsza od profesjonalnych zoomów serii L. Ale bądźmy szczerzy. Bardzo niewiele osób kupuje jasny obiektyw stałoogniskowy, aby używać go przy F11.  Zatem jak ten obiektyw sprawuje się przy dużych otworach przysłony? W tym miejscu zaczyna być ciekawie, ponieważ nie za bardzo można go używać przy pełnej dziurze.

Canon EF 50mm F1.4 USM X4i9585

Przy F1.4 nie jest najlepiej. Nie powiedziałbym, że zdjęcia są bezużyteczne, ale obiektyw nie za bardzo radzi sobie z odwzorowaniem szczegółów przy F1,4 i odradzam używania go przy tym ustawieniu przysłony. Jest miękko i mamy tu niezłą paletę wad optycznych: aberrację chromatyczną, komatyczną, sferyczną, spore winietowanie i dystorsję a przy foceniu pod światło pojawia się flara i duszki. Przy przymykaniu sytuacja się poprawia. Przy F2 jest już przyzwoicie a przy F2.8 rozdzielczość jest lepsza niż w przypadku w pełni otwartego profesjonalnego zoomu 24-70mm F2.8L, a dalsze przymykanie jeszcze bardziej poprawia sytuację. Ostrość osiąga szczyt przy wartościach F8-F11. Obiektyw jest fantastyczny w zakresie F8-F11, ale jest użyteczny od F2. Przy F13 dyfrakcja już “zjada” ostrość.

Canon EF 50mm F1.4 USM X4i1939

Canon EF 50mm F1.4 USM w 2024 roku

Canon EF 50mm F1.4 USM to bardzo stara konstrukcja, ale gdy zna się wady tego obiektywu można nadal zaprząc go do prawdziwej roboty w roku 2024. W studio po przymknięciu do F8 uzyskasz rezultaty nie różniące się niczym od najnowszej profesjonalnej optyki. W terenie obiektyw jest używalny już od F2 chociaż nowe konstrukcje będą wyraźnie lepsze od niego przy dużych otworach przysłony. Jest mały, lekki i tani a to trzy wystarczające rekomendacje dla tego obiektywu.

Canon EF 50mm F1.4 USM Side

Canon EF 50mm F1.4 USM: dane techniczne

Minimalna odległość ostrzenia (m): 0,45

Maksymalne powiększenie (x): 0,15

Napęd AF: Micro USM

Średnica mocowania filtrów (mm): 58

Średnica × długość (mm): 73,8 x 50,5

Masa (g): 290

Galeria zdjęć 1:1

Galeria zdjęć wykonanych lustrzanką cyfrową Canon EOS-1D X Mark II i obiektywem  Canon EF 50mm F1.4 USM. Zdjęcia zostały zarejestrowane w formacie RAW i wywołane do formatu jpeg w programie Adobe Camera Raw w pełnej rozdzielczości.

Sprzęt wykorzystany do wykonania zdjęć przykładowych

Pełnoklatkowa lustrzanka cyfrowa Canon EOS-1D X Mark II

Obiektyw Canon EF 50mm F1.4 USM

Jarosław Brzeziński
Jarosław Brzeziński

Jarosław Brzeziński, ur. 1962 r., fotograf, malarz i tłumacz z tytułem magistra filologii angielskiej.
Blog pod adresem: https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/
W roku 2005 opublikował książkę “Canon EOS System”.
W latach 1998- 2009 odpowiedzialny w UKIE za tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z akcesją oraz członkostwem Polski w UE.
W latach 1996- 2011 redaktor i autor setek artykułów na temat sprzętu fotograficznego i fotografii dla czołowych miesięczników branżowych.
W latach 1987-1998 pracował jako nauczyciel angielskiego.
W latach 1994-1996 pracował jako freelancing copywriter dla Ogilvy & Mather.
Od 12 lat jest głównym ekspertem ds. tłumaczeń w Centrum Europejskim Natolin.
Od 25 lat pracuje jako zawodowy fotograf ślubny, reklamowy, reklamowy, eventowy, przemysłowy, korporacyjny oraz portrecista, zarówno w studio jak i w terenie.
Od 30 lat pracuje jako tłumacz polsko-angielski oraz angielsko-polski dla czołowych firm i organizacji.

Artykuły: 2124

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *