TTArtisan 500mm F6.3 ED na Sony A7R IV: zdjęcia przykładowe i minitest pierwszego teleobiektywu od TTArtisan

TTArtisan 500mm F6.3 ED to kolejny śmiały krok firmy TTArtisan. Firmy z Państwa Środka przyzwyczaiły nas do tego, że wypuszczają na rynek nowe obiektywy w tempie olimpijskim ale rzadko dotąd przekraczały magiczną granicę ogniskowej 100mm, a jeśli już to chodziło o optykę katadioptryczną. Tu mamy do czynienia od razu z ogniskową 500mm, z klasycznym teleobiektywem i na dodatek ze szkłem ED, wewnętrznym ogniskowaniem i zębatkami do montażu systemu Follow Focus. Jest to obiektyw od podstaw zaprojektowany do bezlusterkowców i tylko dla nich przeznaczony a zatem nie pasuje do lustrzanek, Na blogu pokazywaliśmy już zdjęcia przykładowe zrobione przez TomkaRoberta. Ja dzisiaj dodaję kolejne zdjęcia od siebie wraz minitestem wykonanym na pełnoklatkowym bezlusterkowcu Sony A7R IV.

TTArtisan 500mm 1

TTArtisan 500mm 2

TTArtisan 500mm F6.3 ED: specyfikacje

  • Ogniskowa: 500mm,
  • Zakres wartości przysłony: F6.3-F32,
  • 12-listkowa zaokrąglona przysłona,
  • Średnica mocowania filtrów: 82mm,
  • Budowa optyczna: 8 soczewek w 5 grupach, w tym soczewki ze szkła ED,
  • Obiektyw pełnoklatkowy do fotografowania i filmowania,
  • Pierścienie ostrości i przysłony są wyposażone w zębatki do instalacji systemu Follow Focus,
  • Minimalna odległość ustawiania ostrości: 3,3m,
  • Zakres odległości wyskalowany aż do 280m,
  • Maksymalne powiększenie: 1:6,3
  • Pierścień ostrości obraca się o około 240 stopni od 3,3m do nieskończoności,
  • Kąt widzenia: 5 stopni,
  • Ustawianie ostrości: w pełni manualne,
  • W komplecie metalowa osłona przeciwsłoneczna, metalowy dekielek, metalowe mocowanie do statywu,
  • Średnica: 88mm
  • Długość: 317mm
  • Waga: 1564-1623g (w zależności od mocowania),
  • Dostępne mocowania: Sony E, Nikon Z, Canon RF, L-mount.
TTArtisan 500mm 3

TTArtisan 500mm F6.3 ED: analiza

Jakość wykonania, mechanika, ergonomia

Jakość wykonania i mechaniki jest na typowym dla firmy TTArtisan bardzo wysokim poziomie. Czuć, że nie żałowano metalu. Oznaczenia są grawerowane i wypełnione farbą. Jako, że obiektyw jest reklamowany również jako optyka do filmowania, pierścienie ustawiania ostrości i regulacji przysłony wyposażono w zębatki do instalacji systemu Follow Focus. Pierścień ostrzenia stawia bardzo duży opór – jak dla mnie nieco za duży, natomiast szeroki zakres obrotu od minimalnej odległości ustawiania ostrości do nieskończoności zapewnia precyzję ostrzenia.

TTArtisan 500mm 4

Pierścień przysłony pracuje bez zaskoków a odległości między wartościami są rozmieszczone w równych odległościach. Obręcz mocowania statywowego jest zdejmowana; szkoda tylko, że nie ma stopki w standardzie Arca Swiss. W zestawie dostajemy wkręcaną metalową osłonę przeciwsłoneczną, co jest fajne, ale osłona jest dość płytka jak na tak długą ogniskową.

TTArtisan 500mm 5

Optyka

Zazwyczaj teleobiektywy praktycznie nie mają winietowania a tutaj widać ściemnienie rogów obrazu, ale kładę to na karb małej średnicy mocowania Sony E, bo widziałem już podobny efekt wcześniej. Pamiętajmy, że mocowanie to powstało z myślą o matrycach formatu APS-C i jest nieco wąskie w porównaniu z mocowaniami Canon RF czy Nikon Z. Dystorsja jest pomijalna. Mimo użycia szkła ED w konstrukcji, aberracje chromatyczne są widoczne. W przypadku podłużnej częściowo pomaga przymknięcie do F11 a poprzeczną trzeba korygować w programach graficznych.

TTArtisan 500mm 6

Jeśli chodzi o ostrość, trzeba pamiętać, że w przypadku tak długiej ogniskowej jak 500mm na postrzeganą ostrość ma wpływ wiele czynników, z których tylko jednym jest sama jakość optyczna obiektywu. Na przykład drgania aparatu. Co prawda Sony A7R IV ma stabilizację matrycy, ale przypadku długich teleobiektywów nie jest ona tak skuteczna jak stabilizacja w samym obiektywie. Z ręki nie jest łatwo zrobić ostre zdjęcie TTArtisanem również z powodu znacznego oporu stawianego przez pierścień ustawiania ostrości. Ze statywu jest łatwiej, ale musi to być solidny statyw z solidną głowicą, najlepiej gimbalową. Na szczęście obiektyw ma system wewnętrznego ogniskowania, więc nie zmienia długości przy przeostrzaniu.

TTArtisan 500mm 7

Ostrość i kontrast są przyzwoite przy F6.3 i nieco poprawiają się po przymknięciu do F8.0 i F11. Zalecałbym fotografowanie przy tych wartościach, szczególnie przy zdjęciach z bliska bo różnica między ostrością przy pełnym otworze przysłony i po przymknięciu jest tam wyraźniejsza niż w nieskończoności. Również kontrast jest dość niski przy pełnym otworze przysłony a przymknięcie go poprawia, Minimalna odległość ustawiania ostrości 3,3 metra jest niezła jak na ogniskową 500mm i daje maksymalne powiększenie 1:6,3.

TTArtisan 500mm 8

Połączenie ogniskowej 500mm, która wymaga stosowania krótkich czasów otwarcia migawki, i faktu, że optymalna ostrość jest przy przysłonie F8-F11, wymusza dość wysokie ekwiwalenty czułości co skutkuje wyższymi szumami.

TTArtisan 500mm 9

TTArtisan 500mm F6.3 ED: moim zdaniem

TTArtisan 500mm F6.3 ED to pierwsza wyprawa firmy TTArtisan w krainę teleobiektywów i jak zawsze firma zaskakuje ceną. Na rynku można znaleźć trochę bardo tanich obiektywów o ogniskowej 500mm i jasności F8 oferownych pod różnymi nazwami, ale są to niezwykle prymitywne konstrukcje pod względem optyki, bez wewnętrznego ogniskowania czy szkła ED. TTArtisan oferuje więcej od nich zarówno od strony jakości wykonania, mechaniki, ergonomii jak i jakości optycznej, ale nie oczekujmy jakość na poziomie teleobiektywów Canon, Nikona czy Sony.

TTArtisan 500mm 10

Atrakcyjna cena sprawa, że może to być dla wielu osób pierwsze spotkanie z bardzo długą stałką do eksperymentowania z nowym rodzajem fotografii. Tylko pamiętajmy, że fotografowanie tak długim obiektywem pozbawionym stabilizacji obrazu, z ręcznym ustawianiem ostrości i to na dodatek z ciężko pracującym pierścieniem ostrzenia nie jest na początku łatwe i trzeba przejść pierwszy etap frustracji zanim nauczymy się pracować ręcznym teleobiektywem. Dopóki utrzymamy nasze oczekiwania w ryzach, jest to ciekawy wybór do wykonywania pierwszych zdjęć Księżyca czy ptaków z większych odległości. Zalecam jedynie solidny statyw i trzymanie się przysłony F8-F11.

TTArtisan 500mm 11

Galeria zdjęć przykładowych

Galeria zdjęć przykładowych wykonanych obiektywem TTArtisan 500mm F6.3 ED i pełnoklatkowym aparatem bezlusterkowym Sony A7R IV. Zdjęcia zostały zarejestrowane w formacie RAW i skonwertowane do plików jpeg w programie Adobe Camera Raw oraz zmniejszone do rozmiaru 2000 pikseli na dłuższym boku.

Sprzęt wspomniany w tekście

Sprzęt wspomniany w tekście jest dostępny w sklepie InterFoto.eu:

TTArtisan 500mm F6.3 ED

Pelnoklatkowy bezlusterkowiec Sony A7R IV.

TTArtisan 500mm 12

Jarosław Brzeziński
Jarosław Brzeziński

Jarosław Brzeziński, ur. 1962 r., fotograf, malarz i tłumacz z tytułem magistra filologii angielskiej.
Blog pod adresem: https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/
W roku 2005 opublikował książkę “Canon EOS System”.
W latach 1998- 2009 odpowiedzialny w UKIE za tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z akcesją oraz członkostwem Polski w UE.
W latach 1996- 2011 redaktor i autor setek artykułów na temat sprzętu fotograficznego i fotografii dla czołowych miesięczników branżowych.
W latach 1987-1998 pracował jako nauczyciel angielskiego.
W latach 1994-1996 pracował jako freelancing copywriter dla Ogilvy & Mather.
Od 12 lat jest głównym ekspertem ds. tłumaczeń w Centrum Europejskim Natolin.
Od 25 lat pracuje jako zawodowy fotograf ślubny, reklamowy, reklamowy, eventowy, przemysłowy, korporacyjny oraz portrecista, zarówno w studio jak i w terenie.
Od 30 lat pracuje jako tłumacz polsko-angielski oraz angielsko-polski dla czołowych firm i organizacji.

Artykuły: 2124

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *