HD PENTAX-D FA Star 70-200mm F2.8 ED DC AW i Pentax K-1 II w psim towarzystwie: zdjęcia przykładowe

HD Pentax-D FA Star 70-200mm F2.8 ED DC AW to już weteran w świecie cyfrowej fotografii bo jego premiera rynkowa miała miejsce w kwietniu 2016 roku. Ale mimo 7 lat za pasem nadal jest to bardzo dobry obiektyw a wśród aktualnie produkowanej optyki jest to jedyny zawodowy zoom 70-200mm F2.8 do systemu Pentax K. To kawał ciężkiego, solidnego sprzętu a gwiazdka w nazwie określa zawodową linię szkieł Pentaxa. Jeśli zrobimy listę wymogów stawianych profesjonalnym obiektywom, HD Pentax-D FA Star 70-200mm F2.8 ED DC AW spełni właściwie wszystkie z nich. Warto podkreślić znakomite uszczelnienia i świetną korekcję wad optycznych a jedyną zauważalną skazę na tym idealnym wizerunku stanowi gorsza ostrość brzegowa przy zdjęciach z bliska i brak stabilizacji optycznej.

HD Pentax-D FA Star 70-200mm 1
HD Pentax-D FA Star 70-200mm 2

HD Pentax-D FA Star 70-200mm F2.8 ED DC AW: specyfikacje

  • Ogniskowa: 70-200mm
  • Zakres wartości przysłony: F2.8-F22
  • Konstrukcja optyczna: 19 soczewek w 16 grupach
  • Napęd: AF
  • Kąt widzenia: 34,5°-12,5°
  • Min. odległość ustawiania ostrości: 1.2m
  • Mocowanie: Pentax K
  • Średnica mocowania filtrów: 77 mm
  • Wymiary: 91,5 x 203 mm
  • Waga: 1755 g
HD Pentax-D FA Star 70-200mm 3

HD Pentax-D FA Star 70-200mm F2.8 ED DC AW: w telegraficznym skrócie

Za:

  • Profesjonalne wykonanie, mechanika i ergonomia
  • Świetna jakość optyczna
  • Szybki i cichy silnik napędu autofokusa
HD Pentax-D FA Star 70-200mm 4

Przeciw:

  • Brak stabilizacji optycznej obrazu
  • Dość ciężki – nawet w swojej klasie
  • Jakość brzegowa przy zdjęciach z bliska mogłaby być lepsza
HD Pentax-D FA Star 70-200mm 5

HD Pentax-D FA Star 70-200mm F2.8 ED DC AW: moim zdaniem

Nigdy wcześniej nie miałem do czynienia z obiektywem HD Pentax-D FA Star 70-200mm F2.8 ED DC AW, zatem dla mnie jest to premierowe spotkanie. Dostałem go do testu wraz z pełnoklatkową lustrzanką Pentax K-1 II, bo tylko na pełnej klatce jest sens dźwigać tak ciężki obiektyw, aby móc wykorzystać w pełni jego potencjał.

HD Pentax-D FA Star 70-200mm 6

Pentax rzucił wszystko co miał w zanadrzu jeśli chodzi o konstrukcję optyczną tego obiektywu. Sama ścieżka optyczna została optymalizowana a w budowie znalazły się 4 soczewki ze szkła SD (Super-low Dispersion), 2 ze szkła ED (Extra-low Dispersion) oraz 2 soczewki ze szkła Super ED, które mają właściwości podobne do szkła fluorytowego jeśli chodzi o redukcję aberracji chromatycznej. Połączenie powłok nano Aero Bright Coating II oraz wielowarstwowych powłok HD Coating minimalizuje ryzyko powstania duszków i flar a na przednią soczewkę naniesiono powłokę Super Protect.

HD Pentax-D FA Star 70-200mm 7

Autofokus jest dość szybki i bardzo cichy dzięki silnikowi DC (Direct Current) i jest wyposażony w system „Quick-Shift Focus System”, który w dowolnej chwili umożliwia ręczne poprawki ustawienia ostrości. Jedyne problemy, jakie należy podkreślić w zakresie pracy samoczynnego ustawiania ostrości leżą raczej po stronie aparatu Pentax K-1 II. Po pierwsze, pola AF w aparacie są skupione w środku kadru, zatem większość kadru jest ich pozbawiona i autofokus jest ”ślepy: na obiekty znajdujące się na brzegach obrazu. Po drugie, ciągły autofokus działa tak sobie i śledzenie  ruchu obiektu w kadrze jest niezadowalające – szczególnie w porównaniu z tym, co obecnie oferuje konkurencja.

HD Pentax-D FA Star 70-200mm 8

Obiektyw nie został wyposażony w stabilizację optyczną obrazu i chociaż korpusy  z logo Pentax mają stabilizację matrycy, to trzeba podkreślić, że połączenie stabilizacji w aparacie i w obiektywie jest w sumie wydajniejsze. Z kolei uszczelnienia należą do najlepszych na rynku.

HD Pentax-D FA Star 70-200mm 9

Przechodząc do walorów optycznych, stwierdziłem że ostrość jest znakomita za wyjątkiem zdjęć wykonywanych w okolicach minimalnej odległości ustawiania ostrości przy pełnym otworze przysłony, gdzie ostrość jest świetna tylko w środku kadru a brzegi pozostawiają nieco do życzenia. Aberracja chromatyczna jest minimalna i to nawet na brzegach kadru, a jej szczątkowe ilości są łatwe do skorygowania. Przy ogniskowej 70mm widać dystorsję beczkowatą, natomiast w zakresie od 100mm do 200mm dystorsja jest praktycznie nieobecna.

HD Pentax-D FA Star 70-200mm 10

Podsumowujac HD Pentax-D FA Star 70-200mm F2.8 ED DC AW to typowy dla wszystkich najważniejszych systemów lustrzanek profesjonalny telezoom stanowiący zwieńczenie „Trójcy” zawodowych obiektywów zmiennoogniskowych o stałej jasności F2.8 (14/16-35mm, 24-70mm, 70-200mm). Wagowo jest to jeden z najcięższych obiektywów w swojej klasie. Jak przystało na optykę oznaczoną symbolem gwiazdki ze stajni Pentaxa, obiektyw obiecuje znakomitą jakość optyczną, profesjonalną klasę wykonania i mechaniki. I te obietnice zostają spełnione a jedyne zastrzeżenia może budzić brak stabilizacji optycznej oraz słabsza ostrość brzegowa na F2.8 przy fotografowaniu z bliska. To zawodowy obiektyw, który zasługuje jednak na nieco lepszy system samoczynnego ustawiania ostrości niż to jest w stanie zapewnić Pentax K-1 II, skądinąd znakomity aparat.

HD Pentax-D FA Star 70-200mm 11

Galeria zdjęć przykładowych

Galeria zdjęć przykładowych wykonanych obiektywem HD Pentax-D FA Star 70-200mm F2.8 ED DC AW założonym na pełnoklatkową lustrzankę cyfrową Pentax K-1 II. Zdjęcia zostały zarejestrowane w formacie PEF a następnie wywołane do formatu jpeg w programie Adobe Camera Raw i zmniejszone do rozmiaru 2000 pix na dłuższym boku.

Sprzęt użyty do wykonania zdjęć przykładowych

Sprzęt użyty do wykonania zdjęć przykładowych jest dostępny w sklepie InterFoto.eu:

Obiektyw HD Pentax-D FA Star 70-200mm F2.8 ED DC AW

Pełnoklatkowa lustrzanka cyfrowa Pentax K-1 II

HD Pentax-D FA Star 70-200mm 12

Jarosław Brzeziński
Jarosław Brzeziński

Jarosław Brzeziński, ur. 1962 r., fotograf, malarz i tłumacz z tytułem magistra filologii angielskiej.
Blog pod adresem: https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/
W roku 2005 opublikował książkę “Canon EOS System”.
W latach 1998- 2009 odpowiedzialny w UKIE za tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z akcesją oraz członkostwem Polski w UE.
W latach 1996- 2011 redaktor i autor setek artykułów na temat sprzętu fotograficznego i fotografii dla czołowych miesięczników branżowych.
W latach 1987-1998 pracował jako nauczyciel angielskiego.
W latach 1994-1996 pracował jako freelancing copywriter dla Ogilvy & Mather.
Od 12 lat jest głównym ekspertem ds. tłumaczeń w Centrum Europejskim Natolin.
Od 25 lat pracuje jako zawodowy fotograf ślubny, reklamowy, reklamowy, eventowy, przemysłowy, korporacyjny oraz portrecista, zarówno w studio jak i w terenie.
Od 30 lat pracuje jako tłumacz polsko-angielski oraz angielsko-polski dla czołowych firm i organizacji.

Artykuły: 2110

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *