Adapter K&F Concept MAF – Nik Z: mini test

O adapterach firmy K&F Concept pisałem rok temu tutaj: Adaptery K&F Concept: dobra jakość w dobrej cenie, podkreślając, że łączą one dobrą jakość z przystępną ceną. Wtedy testowałem kilka adapterów K&F Concept na Sony a7R II. Postanowiłem wrócić do tematu, tym razem wybierając pojedynczy adapter pozwalający zamocować znakomitą optykę Minolta AF / Sony A na bezlusterkowcach Nikon Z. Adapter K&F Concept MAF – Nik Z jest wykonany z metalu i wyposażony w pierścień umożliwiający przymknięcie przysłony.

Nikon Z6 to obecnie mój podstawowy aparat, będący złotym środkiem między jakością zdjęć, wielkością plików i szybkością pracy, na dodatek pozwalający mi stosować optykę Nikon F poprzez adapter Nikon FTZ. Ale przy tak ogromnej ilości starych obiektywów z “osieroconych” systemów, szkoda nie korzystać z ich często oryginalnego sposobu odwzorowania obrazu. Przykładem – w większości – rewelacyjnej optyki jest ta pochodząca z systemu Minolta AF / Sony A. Jedyny adapter dający pełną kompatybilność  – czyli autofokus ze wszystkimi obiektywami, zarówno  wyposażonymi we własny silnik AF jak i “śróbokrętowymi” oraz sterowanie przysłoną z korpusu – to Sony LA-EA5 działający w pełni jedynie na bezlusterkowcach Sony a7r IV oraz Sony a6600. Na aparacie Nikon Z6 zadowoli mnie solidna konstrukcja adaptera oraz możliwość przymknięcia przysłony.

I to właśnie daje adapter K&F Concept MAF – Nik Z: solidną metalową konstrukcję i ergonomiczny, karbowany pierścień przymykania przysłony z zaskokami. Oczywiście nie można przymknąć przysłony do precyzyjnie określonej wartości a jedynie “na oko” ponieważ ruch pierścienia jest dość krótki. Zakładamy obiektyw na adapter K&F Concept MAF – Nik Z z pierścieniem w pozycji “otwarte” (oznaczonej symbolem maleńkiego białego punktu w okręgu), następnie nim kręcimy w stronę pozycji “zamknięte” (oznaczonej symbolem okręgu wypełnionego dużym białym punktem) powodując domykanie przysłony. W ocenie głębi ostrości należy kierować się obrazem z podglądu na żywo.

Jak już pisałem konstrukcja adaptera K&F Concept MAF – Nik Z jest znakomita, ze świetnym spasowaniem wszystkich elementów i bez luzów a pierścień domykania przysłony działa jak powinien. Wykonano go z  anodyzowanego aluminium i mosiądzu. Pod względem jakości wykonania bardziej przypomina znacznie droższe produkty firmy Metabones niż niewiele tańsze produkty mniej znanych producentów. Oczywiście jest to adapter pasywny, czyli pozbawiony jakiejkolwiek komunikacji z korpusem. W aparacie Nikon Z6 warto wprowadzić ogniskową założonego obiektywu dla właściwego działania systemu stabilizacji matrycy.

Pasywne adaptery nie każdego zadowolą, bo trzeba wszystko ustawić ręcznie, ale w przypadku łączenia optyki Minolta AF / Sony A z bezlusterkowcami innych firm niż Sony nie ma innego wyjścia. Ale o ile dla niektórych fotografów brak autofokusa i sterowania przysłoną z korpusu może być czynnikiem zniechęcającym, dla filmowca nie stanowi to przeszkody a sporo optyki systemu Minolta AF / Sony A świetnie nadaje się do filmowania. Poniżej zamieszczam krótkie klipy filmowe nakręcone aparatem Nikon Z6  i obiektywami systemu Minolta Af / Sony A poprzez adapter K&F Concept MAF – Nik Z.

Nikon Z6K&F Concept MAF Adapter – Nik Z + Sony Carl Zeiss Distagon T* 24mm f/2 ZA SSM:

Nikon Z6K&F Concept MAF – Nik Z Adapter + Sony Carl Zeiss Planar T* 85mm f/1.4 ZA:

Nikon Z6K&F Concept MAF – Nik Z Adapter + Minolta AF 100mm f/2.8 Macro:

Nikon Z6K&F Concept MAF – Nik Z Adapter + Sony Carl Zeiss Sonnar T* 135mm f/1.8 ZA:

Nikon Z6K&F Concept MAF – Nik Z Adapter + Minolta AF 200mm f/2.8 APO:

Nikon Z6K&F Concept MAF – Nik Z Adapter + Minolta AF 400mm f/4.5 APO:

 

Selfie_jarek_brzezinski

Jarosław Brzeziński

Jarosław Brzeziński, ur. 1962 r., fotograf, malarz i tłumacz z tytułem magistra filologii angielskiej.
Blog pod adresem: https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/
W roku 2005 opublikował książkę “Canon EOS System”.
W latach 1998- 2009 odpowiedzialny w UKIE za tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z akcesją oraz członkostwem Polski w UE.
W latach 1996- 2011 redaktor i autor setek artykułów na temat sprzętu fotograficznego i fotografii dla czołowych miesięczników branżowych.
W latach 1987-1998 pracował jako nauczyciel angielskiego.
W latach 1994-1996 pracował jako freelancing copywriter dla Ogilvy & Mather.
Od 12 lat jest głównym ekspertem ds. tłumaczeń w Centrum Europejskim Natolin.
Od 25 lat pracuje jako zawodowy fotograf ślubny, reklamowy, reklamowy, eventowy, przemysłowy, korporacyjny oraz portrecista, zarówno w studio jak i w terenie.
Od 30 lat pracuje jako tłumacz polsko-angielski oraz angielsko-polski dla czołowych firm i organizacji.

Default image
InterFoto
Wpisów: 218

Zostaw komentarz