Sigma 18-50mm F2.8 DC DN + Canon R7: małe jest piękne
Sigma 18-50mm F2.8 DC DN to obiektyw skromny ale ważny, bo przy niewielkich gabarytach oferuje stałe światło F2.8 w pełnym zakresie ogniskowych a ten obejmuje całą standardową paletę oferując ekwiwalent pelnoklatkowego obiektywu 27-75mm. Sigma 18-50mm F2.8 DC DN Contemporary to dobrze znana konstrukcja, która najpierw była dostępna w mocowaniach Sony E oraz L-mount, a potem dołączyła do nich wersja Fujifilm X. Na blogu prezentowaliśmy test obiektywu na aparacie sony a6000 a potem na aparacie Fujifilm X-T3. Sigma jest atrakcyjną propozycją dla bezlusterkowców ponieważ jest to najmniejszy i najlżejszy na rynku obiektyw standardowy ze stałym światłem F2.8 w całym zakresie ogniskowych, co predestynuje go do wielu zastosowań, takich jak fotografia reportażowa, uliczna, portretowa czy też wakacyjna.
Najnowsza wersja mocowania jest o tyle ważna, że Canon długo blokował producentom niezależnym możliwości produkowania optyki z autofokusem do systemu Canon EOS R. Sigma 18-50mm F2.8 DC DN Contemporary sygnalizuje pewien niewielki przełom; niewielki bo dotyczy na razie tylko aparatów z matrycami formatu APS-C a o pełnej klatce nie ma mowy. Ja testowałem obiektyw na bezlusterkowcu Canon EOS R7.
Sigma 18-50mm F2.8 DC DN Contemporary: specyfikacje
Konstrukcja obiektywu: 13 elementów w 10 grupach (3 soczewki asferyczne, 1 soczewka SLD)
Kąt widzenia (APS-C): 76-5 – 31.7 stopnia
Liczba listków przysłony: 7
Maksymalna wartość przysłony: F22
Minimalna odległość ostrzenia: 12.1cm od matrycy aparatu (dla 18mm)
Maksymalna skala odwzorowania: 1:2.8 (18mm)
Średnica filtra: 55mm
Wymiary (średnica x długość) : 61.6mm x 76.8mm
Waga: 285g
Mechanika i ergonomia
Tubus obiektywu jest solidnie wykonany z kompozytu odpornego na zmiany temperatury (TSC), elementy wewnętrzne są zrobione z metalu w mosiężne mocowanie bagnetowe jest uszczelnione przed kurzem i wilgocią. Ergonomia jest doskonała a obiektyw jest najmniejszy i najlżejszy w swojej klasie. Niewątpliwie wyróżnia się niewielkimi gabarytami wśród standardowych zoomów dla bezlusterkowców o stałym świetle F2.8 chociaż zakres ogniskowych jest nieco zawężony w porównaniu znacznie większych i cięższych obiektywów o parametrach 16-55mm F2.8 w innych systemach, ale w systemie Canon EOS R nie ma w ogóle żadnej konkurencji.
Sigma jest znakomitym wyborem do całodziennego noszenia na aparacie a niepozorny wygląda predestynuje ją choćby do fotografii uliczne, Ponadto jest to obiektyw, który przypomina nam o tym, że bezlusterkowce i obiektywy do nich miały być mniejsze i lżejsze od swoich lustrzankowych odpowiedników. Linia Sigma Contemporary przywraca pierwotny zamysł twórców bezlusterkowców. Osłona przeciwsłoneczna pasuje do tego obrazu: jest niewielka, ale dostatecznie chroni przednią soczewkę przed uszkodzeniami i zaświetleniami, łatwo się ją bagnetowo mocuje a na czas transportu można ją założyć w pozycji odwróconej.
Autofokus
Sigma 18-50mm F2.8 DC DN Contemporary wykorzystuje cichy i szybki silnik krokowy do napędu autofokusa. Samoczynne ustawianie ostrości pracuje porównywalnie do tego w firmowych obiektywach Canona a wykrywanie oka działa bardzo dobrze.
Optyka
Pod względem osiągów optycznych Sigma 18-50mm F2.8 DC DN Contemporary współpracuje z matrycami formatu APS-C Canona równie świetnie co w przypadku systemów z mocowaniem Sony E, L-mount czy Fujifilm X. Obiektyw jest bardzo ostry już od pełnego otworu przysłony, szczególnie w środku a i brzegi niewiele odstają. Ostrość nieco wzrasta przy przymykaniu i w okolicach przysłony F6.7 osiąga optymalne wartości na całej powierzchni kadru ale nie zawahałbym się używać obiektywu przy F2.8 do zastosowań zawodowych. Kontrast jest wysoki, mikrokontrast znakomity a przenoszenie barw neutralne.
Obiektyw sprawuje się znakomicie pod światło dzięki dobrym powłokom przeciwodblaskowym i skutecznej osłonie przeciwsłonecznej. Winietowanie jest widoczne przy F2.8 ale normalne dla optyki tej klasy i praktycznie znika już po przymknięciu do F4 w pełnym zakresie ogniskowych. Aberracja chromatyczna jest minimalna. Bokeh jest bardzo ładne, na poziomie stałek a nie obiektywów zmiennoogniskowych. Dzięki przysłonie F2.8 można uzyskać małą głębię ostrości a wtedy nieostrości mają bardzo płynne przejścia tonalne bez śladów nerwowości.
Wnioski
Sigma 18-50mm F2.8 DC DN Contemporary to świetnie wykonany mechanicznie obiektyw, a przy tym mały i lekki i o rewelacyjnej ergonomii z uszczelnionym mocowaniem bagnetowym. Autofokus pracuje szybko, cicho i dokładnie. Ma stałą bardzo dobrą jasność, jakość generowanych obrazków jest znakomita a cena niezwykle atrakcyjna. Jedyna wada to brak stabilizacji, ale korpus aparatu Canon EOS R7 ma wbudowaną stabilizację matrycy IBIS.
Jako standardowy jasny zoom jest to jeden z najlepszych wyborów dla systemu Canon EOS R z matrycami formatu APS-C dzięki wysokiej jakości wykonania, znakomitej ergonomii i niewielkim gabarytom, które zachęcają do stałego noszenia obiektywu na aparacie. Na dodatek od strony optyki nie ma się do czego przyczepić. Widać, że to przemyślana konstrukcja, specjalnie stworzona dla systemów bezlusterkowców i z powodzeniem może rywalizować z firmowymi obiektywami Canona a przy tym sam Canon nie oferuje żadnej konkurencyjnej optyki. Zatem dla użytkowników bezlusterkowców niepełnoklatkowych systemu Canon EOS R jest to optyka bezkonkurencyjna.
Galeria zdjęć wykonanych zestawem Canon EOS R7 + Sigma 18-50mm F2.8 DC DN Contemporary
Galeria zdjęć wykonanych pełnoklatkowym bezlusterkowcem Canon EOS R7 i obiektywem Sigma 18-50mm F2.8 DC DN Contemporary. Zdjęcia zostały zarejestrowane w formacie RAW i wywołane do formatu jpeg w programie Adobe Camera Raw oraz zmniejszone do 2048 pikseli na dłuższym boku.
Sprzęt omawiany w tekście
Omawiany w tekście sprzęt dostaniesz w sklepie InterFoto.eu:
Pełnoklatkowy bezlusterkowiec Canon EOS R7
Obiektyw Sigma 18-50mm F2.8 DC DN Contemporary.