Wymień lub sprzedaj sprzęt fotograficzny
|
Złóż zapytanie o wniosek ratalny w Interfoto.eu

TTArtisan AF 56mm F1.8 Nikon Z kontra Viltrox 56mm F1.4 AF STM Nikon Z: konkurencja w świecie krótkich tele

TTArtisan AF 56mm F1.8 Nikon Z to kolejna wersja mocowania lubianego obiektywu z autofokusem firmy TTArtisan. Jest to obiektyw z samoczynnym ustawianiem ostrości zaprojektowany dla matryc formatu APS-C i produkowany w mocowaniach Fujifilm X, Nikon Z Sony E. Wszystkie wersje są identyczne pod względem schematu optycznego więc powinny dawać identyczną jakość obrazka a różnice będą wynikać raczej z właściwości matryc i aparatów, na których obiektyw stosujemy. Ja testowałem wersję z bagnetem Nikon Z na modelu Z50.

TTArtisan AF 56mm F1.8 + Nikon Z50 1
TTArtisan AF 56mm F1.8 + Nikon Z50
Viltrox 56mm_dsc0949
Viltrox 56mm F1.4 AF STM + Nikon Z50

Aby zobaczyć obiektyw w odpowiedniej perspektywie porównałem niektóre aspekty jego pracy z jaśniejszym – ale i droższym – rywalem, czyli optyką Viltrox 56mm F1.4 AF STM Nikon Z. Jako, że ogniskowa jest ta sama, jestem pewien że niektórzy z Was będą się zastanawiać który z tych obiektywów portretowych wybrać dla swojego bezlusterkowca z matrycą formatu APS-C.

TTArtisan AF 56mm F1.8 + Nikon Z50 2
TTArtisan AF 56mm F1.8 + Nikon Z50

Viltrox 56mm F1.4 AF STM Nikon Z jest jaśniejszy ale też dwukrotnie droższy więc uznałem, że jeśli TTArtisan AF 56mm F1.8 Nikon Z będzie w stanie dotrzymać mu kroku a większa o 2/3 działki przysłony jasność nie jest dla Ciebie priorytetem, TTArtisan AF 56mm F1.8 Nikon Z może stanowić atrakcyjną cenową alternatywę.

Viltrox 56mm_dsc0793
Viltrox 56mm F1.4 AF STM + Nikon Z50

TTArtisan AF 56mm F1.8 Nikon Z

Konstrukcja optyczna i mechaniczna

Na schemat optyczny obiektywu składa się 10 soczewek w 9 grupach a przysłona ma 9 listków. Ze względu na krytykę, jaką użytkownicy podnosili wobec pewnych aspektów pracy poprzednich autofokusowych obiektywów TTArtisan, tym razem firma podkreśla, że wzięła uwagi krytyczne pod uwagę i poprawiło to i owo. Zobaczymy czy tak jest w istocie.

TTArtisan AF 56mm F1.8 + Nikon Z50 3
TTArtisan AF 56mm F1.8 + Nikon Z50

TTArtisan AF 56mm F1.8 Nikon Z ma ten sam ascetyczny design, co jego szerszy brat dla matryc formatu APS-C czyli TTArtisan AF 35mm F1.8. Z zewnątrz TTArtisan AF 56mm F1.8 Nikon Z jest nieco dłuższy ale poza tym te dwa obiektywy są prawie nieodróżnialne. Nawet średnica tubusu oraz mocowania filtrów (52mm) i osłona przeciwsłoneczna są identyczne.

Viltrox 56mm_dsc0781
Viltrox 56mm F1.4 AF STM + Nikon Z50

Ze względu na mniejszą jasność TTArtisan AF 56mm F1.8 Nikon Z jest nieco mniejszy od Viltroxa 56mm F1.4 AF STM Nikon Z. Tubus jest pozbawiony przycisków czy przełączników i został wykonany z metalu, łącznie z mocowaniem bagnetowym, co nie jest normą wśród obiektywów budżetowych. Obiektyw jest solidny, dobrze wykonany i robi wrażenia znacznie droższego produktu.

TTArtisan AF 56mm F1.8 + Nikon Z50 4
TTArtisan AF 56mm F1.8 + Nikon Z50

Szeroki pierścień ręcznego ustawiania ostrości porusza się płynnie i z odpowiednim oporem. Sam obiektyw nie ma portu USB, ale łącze USB-C do aktualizacji oprogramowania jest umieszczone w tylnym deklu. Obiektyw waży około 240g więc jest dość lekki, w istocie lżejszy od Viltroxa.

Viltrox 56mm_dsc1098
Viltrox 56mm F1.4 AF STM + Nikon Z50

Obiektyw jest idealnie wyważony na korpusie Nikona Z50 i tworzy z nim spójną, solidną całość. Jak na budżetowy produkt jakość wykonania jest znakomita. Nie, nie jest uszczelniony i nie ma pierścienia przysłon (co na Nikonach Z i tak nie miałoby sensu, bo te bezlusterkowce niestety nie są w stanie „obsłużyć” takiego pierścienia), ale zważywszy na cenę obiektywu absolutnie nie są to powody do narzekania.

TTArtisan AF 56mm F1.8 + Nikon Z50 5
TTArtisan AF 56mm F1.8 + Nikon Z50

Autofokus

Na Nikonie Z50 autofokus jest w miarę szybki. Przy fotografowaniu w cichym pomieszczeniu słychać nieco odgłos silnika AF, ale na zewnątrz zlewa się on całkowicie z odgłosami tła. Ogólnie precyzja autofokusa jest dobra, ale można zauważyć że dokładność nieco spada w przypadku wyboru pola AF znajdującego się na rogu lub krawędzi kadru. Jednak takie zachowanie jest typowe dla większości obiektywów producentów niezależnych.

Viltrox 56mm_dsc0704
Viltrox 56mm F1.4 AF STM + Nikon Z50

Ostrość w typowych odległościach fotografowania

W środku kadru przy F1.8 obraz jest dość ostry a kontrast niezły. Viltrox jest odrobinę ostrzejszy przy F1.8, ale pamiętajmy, że jest on wtedy przymknięty o prawie działkę przysłony. Przy pełnym otworze przysłony na obrazku z TTArtisan AF 56mm F1.8 Nikon Z nie ma aberracji chromatycznej, którą trochę widać na zdjęciach z Viltroxa 56mm F1.4 AF STM Nikon Z nawet mimo przymknięcia do F1.8.

TTArtisan AF 56mm F1.8 + Nikon Z50 6
TTArtisan AF 56mm F1.8 + Nikon Z50

Przy F2.8 obraz z TTArtisan AF 56mm F1.8 Nikon Z staje się bardzo ostry ale to samo można powiedzieć o Viltroxie, który jednak nadal wykazuje fioletowe obwódki na krawędziach obiektów, których nie widać na obrazkach z TTArtisan AF 56mm F1.8 Nikon Z. Aberracja chromatyczna znika w Viltroxie dopiero po przymknięciu do F4. Efekt dyfrakcji zaczyna się pojawiać już przy przysłonie F11.

Viltrox 56mm_dsc0393
Viltrox 56mm F1.4 AF STM + Nikon Z50

Spójrzmy teraz na krawędzie obrazu. Przy F1.8 obraz z TTArtisan AF 56mm F1.8 Nikon Z jest dość miękki. Ostrość brzegowa Viltroxa 56mm F1.4 AF STM Nikon Z po przymknięciu do F1.8 jest nieco lepsza. Przy przymykaniu przysłony w obiektywie TTArtisan AF 56mm F1.8 Nikon Z ostrość na brzegu poprawia się, by osiągnąć wartości szczytowe przy F8. Generalnie Viltrox 56mm F1.4 AF STM Nikon Z ma nieco lepszą ostrość brzegową przy większych otworach przysłony.

TTArtisan AF 56mm F1.8 + Nikon Z50 8
TTArtisan AF 56mm F1.8 + Nikon Z50

Co ciekawe, ustawienie ostrości na brzeg obrazu zamiast na środek poprawia ostrość brzegową, co sugeruje że obiektyw ma krzywiznę pola.

Viltrox 56mm_dsc0408
Viltrox 56mm F1.4 AF STM + Nikon Z50

Minimalna odległość fotografowania

Minimalna odległość ustawiania ostrości przez obiektyw TTArtisan AF 56mm F1.8 Nikon Z wynosi około 50cm co daje mu większą skalę odwzorowania, niż to jest w przypadku obiektywu Viltrox 56mm F1.4 AF STM Nikon Z, który nie pozwala ustawić ostrości bliżej niż 60cm. Co ciekawe przy minimalnej odległości fotografowania i przysłonie F1.8 TTArtisan jest dużo ostrzejszy niż Viltrox.

TTArtisan AF 56mm F1.8 + Nikon Z50 7
TTArtisan AF 56mm F1.8 + Nikon Z50

Większa skala odwzorowania i wyraźnie ostrzejszy obraz sprawiają, że TTArtisan AF 56mm F1.8 Nikon Z stanowi lepszy wybór do fotografowania z bardzo bliska. Tu jednak słowo ostrzeżenia: jeśli przymykamy TTArtisan zachowując niezmienioną minimalną odległość fotografowania, obraz traci ostrość, co wynika z efektu focus shift czyli lekkiego przesunięcia płaszczyzny ostrości – w tym wypadku do tyłu.

Viltrox 56mm_dsc0421
Viltrox 56mm F1.4 AF STM + Nikon Z50

Zatem przy zdjęciach z bliska należy po każdorazowym przymknięciu obiektywu przeprowadzić ponowne ustawianie ostrości. Ten efekt nie występuje przy fotografowaniu w odległościach portretowych czy nieskończoności, a tylko pojawia się przy zdjęciach z bardzo bliska.

TTArtisan AF 56mm F1.8 + Nikon Z50 9
TTArtisan AF 56mm F1.8 + Nikon Z50

Bokeh

Obiektyw 56mm daje podobne pole widzenia do pełnoklatkowego obiektywu o ogniskowej 85mm, która jest popularnym wyborem portrecistów. Dzięki jasnej przysłonie maksymalnej F1.8 można uzyskać małą głębię ostrości i dobrą separację głównego obiektu od tła. Bokeh z obiektywu TTArtisan AF 56mm F1.8 Nikon Z jest dość gładkie i prawie pobawione jasnych obwódek wokół krążków nieostrości w tle ale i pierwszy plan wygląda nieźle.

Viltrox 56mm_dsc0648
Viltrox 56mm F1.4 AF STM + Nikon Z50

Przy pełnym otworze przysłony widać efekt kociego bokeh czyli obcięcia krążków światła w łezkowaty kształt na krawędziach obrazu. Niektórym to może przeszkadzać ale prawdę mówiąc dodaje to obrazkom nieco „charakteru”. Viltrox ma też nieco efektu kociego bokeh, ale przy F1.8 jest on mniejszy niż w przypadku obiektywu TTArtisan AF 56mm F1.8 Nikon Z. Oczywiście dzięki jasności F1.4 Viltrox 56mm F1.4 AF STM Nikon Z nieco bardziej rozmywa tło przy pełnym otworze przysłony.

TTArtisan AF 56mm F1.8 + Nikon Z50 10
TTArtisan AF 56mm F1.8 + Nikon Z50

Winietowanie

Przy włączonych automatycznych korektach winietowanie w obydwu obiektywach jest minimalne przy pełnym otworze przysłony i przymykanie nie ma na nie prawie żadnego wplywu. Po wyłączeniu automatycznych korekt, TTArtisan wykazuje pewne winietowanie przy pełnym otworze przysłony, nieco większe niż Viltrox przymknięty do  F1.8. Przymknięcie TTArtisana do F2.8 wyraźnie zmniejsza winietowanie a przy F5.6 znika ono całkowicie.

Viltrox 56mm_dsc0701
Viltrox 56mm F1.4 AF STM + Nikon Z50

Aberracja chromatyczna

Aberracja chromatyczna wydaje się świetnie skorygowania w obiektywie TTArtisan AF 56mm F1.8 Nikon Z. Nie widać zielonych ani fioletowych obwódek nawet gdy fotografujemy bardzo kontrastowe obiekty przy pełnym otworze przysłony. Viltrox ma znacznie większą podłużną aberrację chromatyczną i to nawet pomimo przymknięcia do F1.8.

TTArtisan AF 56mm F1.8 + Nikon Z50 11
TTArtisan AF 56mm F1.8 + Nikon Z50

Aberracja komatyczna

TTArtisan AF 56mm F1.8 Nikon Z ma widoczną aberrację komatyczną przy F1.8 ale do jej zlikwidowania wystarcza przymknięcie do F2.8.

Viltrox 56mm_dsc0770
Viltrox 56mm F1.4 AF STM + Nikon Z50

Dystorsja

TTArtisan jest tak znakomicie skorygowany, że nie widać na zdjęciach z niego żadnych zniekształceń linii nawet na krawędziach obrazu. Viltrox wykazuje niewielką dystorsję poduszkowatą. Powyższych spostrzeżeń nie zmienia to, czy automatyczna korekcja dystorsji jest włączona czy nie.

TTArtisan AF 56mm F1.8 + Nikon Z50 12
TTArtisan AF 56mm F1.8 + Nikon Z50

Flara

Flara to odwieczna słabość obiektywów TTArtisan. Firma zadała sobie sporo trudu aby to poprawić w nowej portretówce z autofokusem i wygląda na to, że te wysiłki zwieńczone zostały sukcesem. Przy zdjęciach pod słońce flara i duszki są pod kontrolą a i kontrast nie spada zbytnio. Pod tym względem TTArtisan jest na tym samym poziomie co Viltrox, a to oznacza, że może nie jest znakomicie, ale jest wystarczająco dobrze.

Viltrox 56mm_dsc1129
Viltrox 56mm F1.4 AF STM + Nikon Z50

Efekt gwiazdki

Efekt gwiazdki jest niezły, chociaż uzyskanie go wymaga przymknięcia do F5.6 a idealny staje się przy F16. Efekt jest podobny w przypadku Viltroxa ale wymaga nieco mniejszego przymknięcia przysłony.

TTArtisan AF 56mm F1.8 + Nikon Z50 13
TTArtisan AF 56mm F1.8 + Nikon Z50


Filmowanie

Przy filmowaniu AF jest dość cichy a zmiana płaszczny ostrości jest płynna, ale nieco odczuwalny jest efekt oddychania obiektywu.

Viltrox 56mm_dsc1783
Viltrox 56mm F1.4 AF STM + Nikon Z50

Konkluzje

Miło jest widzieć, że z każdym kolejnym obiektywem z AF TTArtisan dokonuje ulepszeń. W przypadku obiektywu TTArtisan AF 56mm F1.8 Nikon Z najoczywistsza zmiana na lepsze to poprawa odporności na flarę i duszki w porównaniu choćby z obiektywem TTArtisan AF 35mm F1.8. Ogólnie osiągi obiektywu pod względem optyki i autofokusa są naprawdę dobre i bez żadnych poważnych słabości.

TTArtisan AF 56mm F1.8 + Nikon Z50 14
TTArtisan AF 56mm F1.8 + Nikon Z50

Można się czepiać dokładności AF na brzegach obrazu ale generalnie samoczynne ustawianie ostrości jest użyteczne zarówno przy fotografowaniu jak i filmowaniu. Viltrox 56mm F1.4 AF STM Nikon Z jest oczywiście nieco jaśniejszy więc pozwala trochę bardziej rozmyć tło przy pełnym otworze przysłony, ale po względem jakości obrazu TTArtisan AF 56mm F1.8 Nikon Z dotrzymuje mu kroku. Chociaż jeden obiektyw ma nieco lepszy jakiś aspekt pracy a drugi inny, w sumie nie ma między tymi dwoma obiektywami większej różnicy. TTArtisan jest mniejszy, lżejszy i znacznie tańszy.

Viltrox 56mm_dsc0793
Viltrox 56mm F1.4 AF STM + Nikon Z50

Zatem dla kogo jest obiektyw TTArtisan AF 56mm F1.8 Nikon Z? Jeśli planujesz nabyć portretówkę lub niewielkie krótkie tele albo swoją pierwszą stałkę dla formatu APS-C i nie chcesz wydać fortuny, TTArtisan AF 56mm F1.8 Nikon Z może stanowić naprawdę dobry wybór, który nie nadweręży Twojej szyi ani zasobów portfela.

TTArtisan AF 56mm F1.8 + Nikon Z50 15
TTArtisan AF 56mm F1.8 + Nikon Z50

Sprzęt omawiany w tekście

Sprzęt omawiany w tekście znajdziesz w sklepie InterFoto.eu:

Viltrox 56mm F1.4 AF STM Nikon Z

TTArtisan AF 56mm F1.8 Nikon Z

Nikon Z50

Viltrox 56mm_dsc0949
Viltrox 56mm F1.4 AF STM + Nikon Z50
Jarosław Brzeziński
Jarosław Brzeziński

Jarosław Brzeziński, ur. 1962 r., fotograf, malarz i tłumacz z tytułem magistra filologii angielskiej.
Blog pod adresem: https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/
W roku 2005 opublikował książkę “Canon EOS System”.
W latach 1998- 2009 odpowiedzialny w UKIE za tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z akcesją oraz członkostwem Polski w UE.
W latach 1996- 2011 redaktor i autor setek artykułów na temat sprzętu fotograficznego i fotografii dla czołowych miesięczników branżowych.
W latach 1987-1998 pracował jako nauczyciel angielskiego.
W latach 1994-1996 pracował jako freelancing copywriter dla Ogilvy & Mather.
Od 12 lat jest głównym ekspertem ds. tłumaczeń w Centrum Europejskim Natolin.
Od 25 lat pracuje jako zawodowy fotograf ślubny, reklamowy, reklamowy, eventowy, przemysłowy, korporacyjny oraz portrecista, zarówno w studio jak i w terenie.
Od 30 lat pracuje jako tłumacz polsko-angielski oraz angielsko-polski dla czołowych firm i organizacji.

Artykuły: 2236

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa plików cookie, aby poprawić Twoje doświadczenia przeglądania i zapewnić prawidłowe funkcjonowanie strony. Korzystając dalej z tej strony, potwierdzasz i akceptujesz używanie plików cookie.

Akceptuj wszystkie Akceptuj tylko wymagane