Wymień lub sprzedaj sprzęt fotograficzny
|
Złóż zapytanie o wniosek ratalny w Interfoto.eu

TTArtisan Leica M-Nikon Z Adapter 6Bit: exif i pułapka ostrości

TTArtisan Leica M-Nikon Z Adapter 6Bit to niezwykły produkt firmy z logo zaczynającym się od podwójnego T. Wszystkie zdjęcia ilustrujące niniejszy artykuł zrobiłem parą Nikon Z6 + TTArtisan 90mm F1.25 Leica M. Wielokrotnie używałem tego duetu połączonego różnymi adapterami do wykonania zdjęć przykładowych – jak choćby w tym wpisie na blogu – ale tym razem prawdziwym bohaterem tekstu jest TTArtisan Leica M-Nikon Z Adapter 6Bit. Co to za zwierzę? Zaraz opowiem.

TTArtisan Leica M-Nikon Z Adapter 6bit: opis

TTArtisan Leica M-Nikon Z Adapter 6Bit pozwala na podpięcie obiektywów z mocowaniem Leica M do korpusów z mocowaniem Nikon Z wraz przeniesieniem elektronicznych informacji o parametrach obiektywu. W przypadku obiektywów Leica M posiadających styki, do korpusu przenoszona jest informacja o ogniskowej. Gdy obiektyw jest w pełni manualny, informację tę nadal możemy wprowadzić samodzielnie, korzystając z niewielkiego kółka na adapterze zawierającego najpopularniejsze ogniskowe. Dane te są odczytywane przez aparat i pomagają w prawidłowej pracy układu stabilizacji matrycy. Są też zapisywane w danych EXIF.

Jeśli natomiast chodzi o wartość przysłony, adapter pozwala wprowadzać ją z poziomu aparatu, choć oczywiście nie ma to żadnego przełożenia na manualne obiektywy – w takiej sytuacji potrzebna jest ingerencja użytkownika, który dopasuje wartość ustawioną w korpusie do tej ustawionej na obiektywie.

TTArtisan Leica M-Nikon Z Adapter 6Bit wspomaga też manualne ustawianie ostrości. Po pierwsze, obsługuje on funkcje wskazywania, czy obraz jest ostry poprzez zmianę koloru pola ostrości z czerwonego na zielony a także przy pomocy dwóch strzałek i kropki na ekranie i w wizjerze aparatu. Tak jest w trybu MF. Natomiast po włączeniu w aparacie trybu AF-S adapter oferuje też tzw. funkcję “trap focus”, w ramach której użytkownik wciska spust aparatu i kręci pierścieniem ostrości. Zdjęcie zostaje wykonane w momencie, gdy tylko ostrość zostanie prawidłowo ustawiona we wskazanym obszarze. I o tym więcej za chwilę..

TTArtisan Leica M-Nikon Z Adapter 6bit: specyfikacje

  • Mocowanie aparatu/kamery: Nikon Z
  • Mocowanie obiektywu: Leica M
  • Komunikacja elektroniczna: Tak
  • Waga: 42 g

Dane EXIF

Jak już pisałem, obiektywy Leica M wyposażone w styki przekazują do korpusu aparatu Nikon Z informację o ogniskowej automatycznie. Natomiast w przypadku obiektywów bez styków (w tym obiektywów od innych systemów mocowanych na adapterze TTArtisan przez mechaniczne adaptery na przykład Canon FD-Leica M) trzeba ogniskową ręcznie wprowadzić na kółku znajdującym się na adapterze, przy czym procedura jest następująca: trzeba włączyć aparat z założonym adapterem ale bez obiektywu, ustawić na kółku wartość ogniskowej odpowiadającą (lub najbliższą) ogniskowej obiektywu, wcisnąć na adapterze przycisk reset a następnie zamocować obiektyw w adapterze.

TTArtisan Leica M-Nikon Z Adapter 6Bit zawsze przekazuje do danych EXIF maksymalny otwór przysłony F0.95 ale można tę wartość zmienić pokrętłem aparatu tak, aby odpowiadała roboczej przysłonie ustawionej na obiektywie i wtedy ta wartość również zostanie zapisana w EXIF.

Trap focus czyli pułapka ostrości

I teraz dochodzimy do cluo dzisiejszego wpisu czyli funkcji trap focus. Funkcja ta była kiedyś nazywana pułapką ostrości i takiej nazwy będę się tutaj trzymał. Pułapka ostrości to funkcja aparatu, która umożliwia ręczne ustawienie ostrości na określony punkt, zablokowanie spustu migawki i czekanie aż obiekt zdjęcia znajdzie się w płaszczyźnie ostrości a wtedy migawka zostanie automatycznie wyzwolona.

Pierwotnie funkcja ta była przeznaczona do robienia zdjęć młodej parze idącej do ołtarza w idealnej chwili, ale sprawdza się także w wielu dyscyplinach sportowych, i polega na wstępnym ustawieniu ostrości w punkcie, w którym wydarzy się coś ważnego. Drugie zastosowanie w przypadku obiektywów z ręcznym ustawianiem ostrości, polega na tym, że można jej również użyć do potwierdzenia ostrości poprzez przytrzymanie spustu migawki podczas ustawiania ostrości – zdjęcie zostanie zrobione, gdy tylko ostrość zostanie osiągnięta.

A teraz przejdę do tego, jak pułapka ostrości działa w przypadku TTArtisan Leica M-Nikon Z Adapter 6Bit a raczej jak ja rozumiem jej działania w tej instancji. Otóż czipowany adapter – podobnie jak czipowany manualny obiektyw – oszukuje aparat. Mówi mu: masz tu założony obiektyw z autofokusem. Zatem czujnik AF wykrywa ostrość i uruchamia wszelkie udogodnienia ułatwiające ustawienie ostrości.

Jeśli ustawisz tryb ręcznego ustawiania ostrości otrzymujesz takie same koła ratunkowe jak oferuje obiektyw a autofokusem z trybie MF: aktywne pole zmieni kolor z czerwonego na zielony po uzyskaniu ostrości a w wizjerze i na tylnym ekranie strzałki pokazują Ci w którą stronę obracać pierścień ustawiania ostrości (pod warunkiem, że kierunek obrotu pierścienia pierścienia jest zgodny z tym jak obracają się pierścienie obiektywów Nikona; w przeciwnym razie jest myląco bo powinieneś obracać pierścień w kierunku przeciwnym do wskazywanego przez strzałki) a zapalenie się kropki sygnalizuje prawidłowe ustawienie ostrości.

Ale jeśli ustawisz w aparacie tryb AF-S, wybór pojedynczego pola ustawiania ostrości a priorytet wyzwalania na “ostrość”, jesteś na najlepszej drodze do użycia pułapki ostrości. Aparat “myśli”, że założony został obiektyw z autofokusem i gdy wciśniesz spust migawki. czeka aż domniemany silnik poruszy soczewkami tak, aby ustawiona została ostrość. Obiektyw silnika nie ma ale silnikiem jest Twoja dłoń. Zatem wybieramy punkt ostrości pokrywający interesujący nas obiekt, wciskamy spust migawki i powoli kręcimy pierścieniem ustawiania ostrości obiektywy. Gdy czujnik AF aparatu wykryje uzyskanie ostrości w wybranym przez Ciebie punkcie AF, migawka zostanie automatycznie wyzwolona a kwadracik zmieni kolor z czerwonego na zielony.

Zalecam ustawienie trybu pracy aparatu na zdjęcia pojedyncze a nie seryjne, bo gdy aparat zacznie wyzwalać migawkę nasza dłoń bezwiednie będzie dalej kręcić pierścieniem ostrości a zatem kolejne zdjęcia w serii mogą już nie być idealnie ostre. Lepiej zrobić jedno zdjęcie, za to ostre. Wszystkie zdjęcia ilustrujące ten tekst zostały wykonane właśnie z wykorzystaniem funkcji pułapki ostrości. A to znaczy, że mój udział w robieniu zdjęć polegał na umieszczeniu aktywnego pola AF na interesującym mnie obiekcie, wciśnięciu spustu do końca i obracaniu pierścieniem ustawiania ostrości do chwili aż aparat sam wyzwoli migawkę po uzyskaniu ostrości.

Galeria zdjęć przykładowych 1:1

Galeria zdjęć przykładowych wykonanych obiektywem TTArtisan 90mm F1.25 zamocowanym na pełnoklatkowym bezlusterkowcu Nikon Z6 przy pomocy adaptera TTArtisan Leica M-Nikon Z Adapter 6Bit. Zdjęcia zostały wykonane w formacie NEF, przekonwertowane z minimalną obróbką do formatu jpeg w programie Adobe Camera Raw w pełnej rozdzielczości.

Sprzęt użyty do wykonania zdjęć przykładowych

Zdjęcia przykładowe zostały wykonane sprzętem dostępnym w InterFoto.eu:

Obiektyw TTArtisan 90mm F1.25

Pełnoklatkowy bezlusterkowiec Nikon Z6

Adapter TTArtisan Leica M-Nikon Z Adapter 6Bit

Dostępne mocowania

Obiektyw TTArtisan 90mm F1.25 jest dostępny od ręki w salonie fotograficznym InterFoto.eu na ul. Targowej 20A. Można go także go kupić w sklepie internetowym InterFoto.eu. Dostępne są następujące mocowania:

Zapraszamy na testy. Przyjedź do nas i podłącz aparat do swojego body. Wykonaj na miejscu zdjęcia testowe!

InterFoto.eu jest wyłącznym dystrybutorem marki TTArtisan na Polskę

Certyfikat Wyłącznego Dystrybutora Sprzętu marki TTArtisan na Polskę na rok 2023
Jarosław Brzeziński
Jarosław Brzeziński

Jarosław Brzeziński, ur. 1962 r., fotograf, malarz i tłumacz z tytułem magistra filologii angielskiej.
Blog pod adresem: https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/
W roku 2005 opublikował książkę “Canon EOS System”.
W latach 1998- 2009 odpowiedzialny w UKIE za tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z akcesją oraz członkostwem Polski w UE.
W latach 1996- 2011 redaktor i autor setek artykułów na temat sprzętu fotograficznego i fotografii dla czołowych miesięczników branżowych.
W latach 1987-1998 pracował jako nauczyciel angielskiego.
W latach 1994-1996 pracował jako freelancing copywriter dla Ogilvy & Mather.
Od 12 lat jest głównym ekspertem ds. tłumaczeń w Centrum Europejskim Natolin.
Od 25 lat pracuje jako zawodowy fotograf ślubny, reklamowy, reklamowy, eventowy, przemysłowy, korporacyjny oraz portrecista, zarówno w studio jak i w terenie.
Od 30 lat pracuje jako tłumacz polsko-angielski oraz angielsko-polski dla czołowych firm i organizacji.

Artykuły: 2220

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *