Wymień lub sprzedaj sprzęt fotograficzny
|
Złóż zapytanie o wniosek ratalny w Interfoto.eu

Trioplan 50mm F2.9 Bubble Bokeh w mocowaniu Altix pozamiatał drugim planem – duża galeria zdjęć przykładowych z Canon EOS R6

Trioplan 50mm F2.9 to TTArtisan 100mm F2.8 Bubble Bokeh, z ogniskową o połowę krótszą i znacznie bardziej przyzwoitą jakością optyczną. Rok 2023 został zdominowany przez fantastyczny chiński obiektyw TTArtisan 100mm F2.8 Bubble Bokeh w mocowaniu M42. Chiński obiektyw przetestowaliśmy praktycznie na każdym popularnym cyfrowym mocowaniu. Byłem ciekaw co zaprezentuje sobą obiektyw Trioplan 50mm F2.9 w mocowaniu Altix.

Trioplan 50mm F2.9 w mocowaniu Altix zaadoptowany przez adapter do Canon EOS R6
Trioplan 50mm F2.9 w mocowaniu Altix zaadoptowany przez adapter do Canon EOS R6

Co to jest Altix?

Altix to niemiecka marka aparatów fotograficznych, a jej historia sięga lat 30 XX wieku. Początkowo produkowane przez firmę Altissa, pierwsze aparaty Altix trafiły na rynek przed II Wojną Światową, a jednym z pierwszych modeli był Altix I z 1938 roku. W okresie Wojny i tuż po niej produkcja aparatów w Niemczech była utrudniona, ale Altix kontynuował działalność, wprowadzając nowe modele, takie jak Altix II. W latach 50. i 60. marka rozwijała swoją linię, prezentując aparaty takie jak Altix IV i Altix V. Są to aparaty oferujące pełną klatkę 35mm.

Aparat analogowy Altix z obiektywem Carl Zeiss Jena Tessar 50mm F2.8
Aparat analogowy Altix z obiektywem Carl Zeiss Jena Tessar 50mm F2.8 dostępny na dzień pisania artykułu w InterFoto.eu

Wraz z postępującym rozwojem rynku fotograficznego i wzrastającą konkurencją, wiele niemieckich firm, w tym Altix, zaczęło doświadczać trudności. W latach 60. i później marka Altix zanikła, a produkcja aparatów zatrzymała się.

Wczesne modele Altix, takie jak Altix IAltix II, stosowały specjalne mocowanie, które nie było powszechnie używane w innych aparatach fotograficznych. Mocowanie to potocznie nazwaliśmy “mocowaniem Altix“.

Trioplan 50mm F2.9 w mocowaniu Altix zaadoptowany przez adapter do Canon EOS R6
Trioplan 50mm F2.9 w mocowaniu Altix zaadoptowany przez adapter do Canon EOS R6

Obiektywy Altix charakteryzowały się różnymi parametrami, w zależności od modelu. W niektórych aparatach można było spotkać obiektywy zmiennofokalne lub stałoogniskowe. Ręczna kontrola ostrości była często standardem, ze względu na ograniczone możliwości automatycznej regulacji ostrości w tamtych czasach.

Obiektywy z mocowaniem Altix można dziś w 2024 bezproblemowo adaptować do popularnych bezlusterkowców i aparatów analogowych

Dzięki postępowi technologicznemu w dziedzinie fotografii, entuzjaści fotografii mają szersze możliwości korzystania z aparatów z mocowaniem Altix. Dostępność nowoczesnych adapterów umożliwia adaptację oryginalnych obiektywów Altix do popularnych bezlusterkowych aparatów fotograficznych używanych obecnie. To otwiera nowe perspektywy dla miłośników fotografi, którzy chcą eksperymentować z charakterystycznymi cechami i stylem, które oferują te starsze obiektywy.

Adapter Altix umożliwiający zaadoptowanie obiektywów z mocowaniem Altix do bezlusterkowców Canon EOS R (pełna klatka i APS-C)
Adapter Altix umożliwiający zaadoptowanie obiektywów z mocowaniem Altix do bezlusterkowców Canon EOS R (pełna klatka)

W InterFoto.eu znajdziesz adaptery Altix umożliwiające zaadaptowanie obiektywów z mocowaniem Altix między innymi do następujących systemów:

Adaptery pozwalają na zastosowanie obiektywów Altix na nowoczesnych aparatach, które używają różnych mocowań obiektywów. To oznacza, że fotografowie mogą czerpać korzyści z unikalnych właściwości optycznych i estetyki charakterystycznej dla obiektywów Altix, jednocześnie korzystając z zaawansowanych funkcji współczesnych aparatów.

Trioplan 50mm F2.9 w mocowaniu Altix zaadoptowany przez adapter do Canon EOS R6
Trioplan 50mm F2.9 w mocowaniu Altix zaadoptowany przez adapter do Canon EOS R6

Dzięki temu zjawisku fotografia staje się swoistym połączeniem historii i nowoczesności, a entuzjaści mają szansę odkrywania nowych możliwości artystycznych. To również podkreśla elastyczność i adaptacyjność współczesnych rozwiązań technologicznych, które pozwalają na twórcze łączenie tradycji z innowacjami w dziedzinie fotografii.

Trioplan 50mm F2.9 w mocowaniu Altix pozamiatał…

Obiektyw Trioplan 50mm F2.9 to legendarne szkło optyczne, które zdobyło uznanie ze względu na swoje unikalne właściwości, zwłaszcza w zakresie renderowania bokeh. Standardowa pięćdziesiątka Trioplana jako Bubble Bokeh Killer dosłownie wgniatają w fotel.

Trioplan to seria obiektywów produkowanych przez niemiecką firmę Meyer-Optik Görlitz. Obiektywy te są znane głównie z charakterystycznej konstrukcji optycznej, która powoduje specyficzne efekty bokeh, zwane czasem “soap bubble bokeh“. Ten efekt występuje w wyniku specyficznego kształtu i rozkładu płatków przysłony.

Trioplan 50mm F2.9 w mocowaniu Altix zaadoptowany przez adapter do Canon EOS R6

Trioplan 50mm F2.9 to jeden z popularnych obiektywów tej serii, oferujący uniwersalną ogniskową 50mm i jasne otwarcie przysłony F2.9. Idealny do fotografii portretowej lub do fotografii makro przy zastosowaniu dodatkowych akcesoriów, obiektyw ten wyróżnia się charakterystycznym bokeh, który nadaje zdjęciom unikalny, nostalgiczny wygląd. Ostrzejsze obszary w kadrze kontrastują z miękkimi, zamglonymi obszarami w tle, co jest charakterystyczne dla obiektywów Trioplan.

Mocowanie Altix nie jest popularne, znacznie popularniejszym mocowaniem jest sprawdzone od wielu lat mocowanie gwintowe M42. Z tym, że w przypadku obiektywów z mocowaniem M42 nie zawsze można zagwarantować ostrzenie na nieskończonośc, tak w przypadku mocowania Altix nie ma z tym najmniejszego problemu.

Trioplan 50mm F2.9 w mocowaniu Altix zaadoptowany przez adapter do Canon EOS R6
Trioplan 50mm F2.9 w mocowaniu Altix zaadoptowany przez adapter do Canon EOS R6

Specyfikacja obiektywu Trioplan 50mm F2.9:

  • Trioplan 50mm F2.9 specyfikacja.
  • Dostępne mocowania na rynku: Altix, M42, Exakta.
  • Przysłona Maks: F2.9.
  • Przysłona Min: F22.
  • Regulowany pierścień przysłony.
  • Listki przysłony: 12.
  • Budowa: 3 elementy w 3 grupach.
  • Waga: 80gr.
  • Przeznaczenie: Pełna klatka.
  • Rozmiar filtra: 35.5mm.
  • Minimalna odległość ostrzenia: 60cm.

W jaki sposób powstały zdjęcia przykładowe z obiektywu Trioplan 50mm F2.9 w mocowaniu Altix

Obiektyw Trioplan 50mm F2.9 w mocowaniu Altix zaadoptowałem do bezlusterkowca Canon EOS R6. Zdjęcia wykonałem w dwóch konfiguracjach. Pierwsza galeria zawiera zdjęcia, które wykonałem przy pomocy wyżej wymienionego zestawu wraz z adapterem Raynox DCR 250, całkowicie na pełnej przysłonie. W drugiej galerii wybrałem się nocą na Warszawską Starówkę i nie ukrywam, że zafascynował mnie głównie Bubble Bokeh, który w moim odczuciu jest znacznie bardziej obłędny, niż w przypadku TTArtisan 100mm F2.8 Bubble Bokeh w mocowaniu M42. Zdjęcia wykonałem również na pełnym otworze przysłony.

Jak zdjęcia zostały przygotowane do prezentacji:

Zdjęcia wykonywałem w trybie Adobe RGB oraz w RAW. Następnie zdjęcia przekonwertowałem za pomocą ACR do JPG. Prezentuję zdjęcia zmniejszone do 2000 pikseli i kilka zdjęć w jakości 1:1 do osobistej oceny – ostrości tego obiektywu na pełnej przysłonie. ISO od 500 do 4000.

Trioplan 50mm F2.9 w mocowaniu Altix na Canon EOS R6 – galeria 1 – zdjęcia 2000px

Trioplan 50mm F2.9 w mocowaniu Altix na Canon EOS R6 – galeria 1 – zdjęcia duże 1:1

Trioplan 50mm F2.9 w mocowaniu Altix na Canon EOS R6 – galeria 2 – zdjęcia 2000px

Trioplan 50mm F2.9 w mocowaniu Altix na Canon EOS R6 – galeria 2 – zdjęcia duże 1:1

Obiektyw tak mi podpadł do gustu, że nagrałem przykładowy film w dość nietypowym stylu. Cały film nagrany jest na “nieostrości” uwypuklającej Bubble Bokeh. Zapraszam 🙂

Sprzęt omawiany w tym artykule znajduje się w InterFoto.eu:

Canon EOS R6

Trioplan 50mm F2.9 w mocowaniu Altix

Adaptery Altix

Łaciata Krowa
Łaciata Krowa

Jestem dewiantem sprzętu fotograficznego. Muszę pogłaskać, powąchać, podotykać, przeklikać, przytulić - organoleptycznie zaakceptować :). Preferuję cyfrowe lustrzanki nad bezlusterkowcami. Ostatnio przypadły mi do gustu lustrzanki cyfrowe z matrycami CCD.

Artykuły: 591

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *