TTArtisan 35mm F2 APO-M ASPH i Nikon Z6 z Close Focus Adapter: nieco inne spojrzenie

TTArtisan 35mm F2 APO-M ASPH i wszystko jasne. No może nie super jasne, bo tylko F2 a nie F1.4 albo F1.2, ale za to dostajemy bardzo dobrą równowagę między ceną, gabarytami, jakością mechaniczną i optyczną. Z wyglądu łatwo pomylić ten chiński obiektyw z produktami firmy , których sygnaturę jest czerwona kropka, bo stylistyka a nawet wiele detali wykonania jest bardzo zbliżonych. Spojrzenie w cenniki szybko sprowadza nas na ziemię: jest znacznie taniej niż w przypadku obiektywów Leica, ale czy znacznie gorzej? Otóż, nie. Owszem, TTArtisan nie wygra bitwy na ostrość z optyką Summicron-M 35mm F2 APSH ale też nie ma się czego wstydzić a w cenie ma cztery a nie pięć cyfr.

TTArtisan 35mm F2 APO-M ASPH_DSC3186
TTArtisan 35mm F2 APO-M ASPH_DSC3300

TTArtisan 35mm F2 APO-M ASPH: specyfikacje

TTArtisan 35mm F2 APO-M ASPH jest zbudowany z 12 soczewek w 9 grupach, w tym jednej asferycznej i trzech ze szkła ED, 10-listkowa przysłona pracuje w zakresie od F2 do F22, minimalna odległość fotografowania wynosi 0,7 metra a średnica mocowania filtrów to 52mm. Obiektyw waży około 510 g. Oznaczenie APO w nazwie obiektywu oznacza korekcję apochromatyczną natomiast ASPH odnosi się do soczewki asferycznej umieszczonej w konstrukcji. Obiektyw jest dostępny w mocowaniu Leica M. Adapter Gabale Close Focus LM-NZ Adapter umożliwia na bezlusterkowcach systemu Nikon Z ustawienie ostrości znacznie bliżej niż sam obiektyw na aparatach systemu Leica M.

TTArtisan 35mm F2 APO-M ASPH_DSC3265

TTArtisan 35mm F2 APO-M ASPH: solidna budowa i zrównoważone walory optyczne

Stylistyka obiektywu TTArtisan 35mm F2 APO-M ASPH jest wzorowana na oryginalnej optyce Leica M, łącznie z czerwoną kropką, i grawerowanymi oznaczeniami wypełnionymi żółtą i białą farbą. Pierścień ustawiania ostrości łączy odpowiedni opór z płynnością ruchu o 120° od minimalnej odległości ustawiania ostrości (0,7m) do nieskończoności a obracanie ułatwia uchwyt z wgłębieniem na palec. 70 centymetrów to rozczarowująca – chociaż typowa dla optyki do systemu Leica M – minimalna odległość ustawiania ostrości. Moim lekarstwem na tę bolączkę jest użycie obiektywu na bezlusterkowcu poprzez adapter typu Close Focus, czyli z własnym helikoidem umożliwiającym znaczne skrócenie tej odległości.

TTArtisan 35mm F2 APO-M ASPH_DSC3270

Pierścień  przysłon ma zaskoki co pół działki, a wszystkie wartości są położone w równych odległościach od siebie. W komplecie dostawy znalazła się prostokątna osłona przecisłoneczna z blokadą poprzez dokręcenie śruby. TTArtisan 35mm F2 APO-M ASPH jest duży i ciężki, szczególnie jak na umiarkowaną jasność F2., ale świetnie leży na aparacie Nikon Z6.

TTArtisan 35mm F2 APO-M ASPH_DSC3210

Co do właściwości optycznych, przy pełnym otworze przysłony winietowanie jest umiarkowane (w okolicach 2 EV) i nieco zmniejsza się po lekkim przymknięciu, ale praktycznie nigdy nie znika. Winietowanie optyczne jest bardzo niewielkie a dystorsja jest praktycznie niezauważalna. Listki przysłony nie są zaokrąglone zatem już przy F2.8 punkty nieostrości są oddane jako wielokąty. Soczewka asferyczna umieszczona w konstrukcji powoduje pojawienie się w nieostrościach cebulowych krążków.

TTArtisan 35mm F2 APO-M ASPH_DSC3310

Rozdzielczość jest bardzo dobra w środku i na większości kadru już od pełnego otworu przysłony, a tylko skrajne brzegi są nieco gorsze, ale i tam już od F4 robi się nieźle. Szczególnie z bliska TTArtisan 35mm F2 APO-M ASPH jest naprawdę ostry już od F2. Obiektyw ma dobrą korekcję apochromatyczną i aberracje chromatyczne – zarówno poprzeczna jak i podłużna – są tu praktycznie nieobecne. Mimo osłony przeciwsłonecznej TTArtisan 35mm F2 APO-M ASPH jest podatny na mocne światło tylne i wtedy występuje spadek kontrastu, duszki oraz charakterystyczna dla optyki TTArtisan tęczowa flara, która stopniowo znika po przymknięciu. Dzięki niskiemu poziomowi winietowania optycznego bokeh jest neutralne i dość naturalne w całym zakresie odległości fotografowania nawet w nieskończoności, czemu sprzyja brak krzywizny pola.

TTArtisan 35mm F2 APO-M ASPH_DSC3276

Summa summarum

TTArtisan 35mm F2 APO-M ASPH błyszczy przede wszystkim pod względem doskonałej korekcji apochromatycznej, ładnego bokeh, bardzo dobrej rozdzielczości i kontrastu już od pełnego otworu przysłony na większości powierzchni kadru, niskiego winietowania i prawie zerowej dystorsji, dobrej korekcji aberracji komatycznej a także jakości wykonania i ergonomii. Odporność na tylne światło jest zaledwie przeciętna natomiast na minus należy zapisać minimalną odległość ustawiania ostrości 0,7m oraz mało precyzyjne wykonanie soczewki asferycznej, co prowadzi do pojawiania się cebulowych krążków i innych artefaktów.

TTArtisan 35mm F2 APO-M ASPH_DSC3298

TTArtisan 35mm F2 APO-M ASPH to solidna konstrukcja mechaniczna i optyczna ale ze względu na minimalną odległość ustawiania ostrości 70 cm ja zamiast na aparatach systemu Leica M wolę stosować go na bezlusterkowcach poprzez adapter typu Close Focus. Część zdjęć w galerii została wykonana z bliska przy wykorzystaniu możliwości takiego adaptera.

TTArtisan 35mm F2 APO-M ASPH_DSC3223

Galeria zdjęć przykładowych z obiektywu TTArtisan 35mm F2 APO-M ASPH i pełnoklatkowego bezlusterkowca Nikon Z6

Galeria zdjęć przykładowych wykonanych obiektywem TTArtisan 35mm F2 APO-M ASPH założonym na pełnoklatkowego bezlusterkowca Nikon Z6 poprzez adapter Gabale Close Focus LM-NZ Adapter. Zdjęcia przykładowe zostały wykonane w formacie RAW, a następnie za pomocą ACR (Adobe Camera RAW) wywołane z minimalną obróbką do formatu jpeg i zmniejszone do 2000 pix na dłuższym boku.

Sprzęt użyty do wykonania zdjęć przykładowych

Obiektyw TTArtisan 35mm F2 APO-M ASPH

Pełnoklatkowy bezlusterkowiec Nikon Z6

Adapter Gabale Close Focus LM-NZ Adapter

Certyfikat TTArtisan

Firma www.InterFoto.eu jest wyłącznym dystrybutorem produktów TTArtisan w Polsce i poza prowadzeniem sprzedaży przeprowadza kompleksowe testy tych produktów.

Jarosław Brzeziński
Jarosław Brzeziński

Jarosław Brzeziński, ur. 1962 r., fotograf, malarz i tłumacz z tytułem magistra filologii angielskiej.
Blog pod adresem: https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/
W roku 2005 opublikował książkę “Canon EOS System”.
W latach 1998- 2009 odpowiedzialny w UKIE za tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z akcesją oraz członkostwem Polski w UE.
W latach 1996- 2011 redaktor i autor setek artykułów na temat sprzętu fotograficznego i fotografii dla czołowych miesięczników branżowych.
W latach 1987-1998 pracował jako nauczyciel angielskiego.
W latach 1994-1996 pracował jako freelancing copywriter dla Ogilvy & Mather.
Od 12 lat jest głównym ekspertem ds. tłumaczeń w Centrum Europejskim Natolin.
Od 25 lat pracuje jako zawodowy fotograf ślubny, reklamowy, reklamowy, eventowy, przemysłowy, korporacyjny oraz portrecista, zarówno w studio jak i w terenie.
Od 30 lat pracuje jako tłumacz polsko-angielski oraz angielsko-polski dla czołowych firm i organizacji.

Artykuły: 2006

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *