TTArtisan 35mm F1.4: zdjęcia przykładowe na Nikonie Z6 ustawionym w tryb DX

TTArtisan 35mm F1.4 to produkowany od kilku lat manualny standardowy obiektyw zaprojektowany dla matryc formatu APS-C. Zaraz po premierze testując go na aparacie Sony A6000 zastanawiałem się z czym porównać jego cenę i na[pisałem tak: “okazało się, że w przypadku aparatu Sony a6000, na którym go testowałem, obiektyw wychodzi właściwie w cenie nowego oryginalnego akumulatora (Sony NP-FW50), a to jest rzadki przypadek.” Wtedy TTArtisan 35mm F1.4 był dostępny w czterech wersjach mocowań a do chwili obecnej przybyły jeszcze trzy. Ja dostałem go w mocowaniu Nikon Z i zrobiłem zdjęcia przykładowe pełnoklatkowym bezlusterkowcem Nikon Z6 ustawionym w tryb DX, bo obiektyw kryje maksymalnie matrycę formatu APS-C. Dodam, że testowany przeze mnie egzemplarz ma srebrne wykończenie tubusu.

TTArtisan 35mm F1.4 1

TTArtisan 35mm F1.4: specyfikacje

ObiektywTTArtisan 35 mm f/1,4 dla matryc formatu APS-C
Ogniskowa35 mm
Maksymalny otwór przysłonyf/1,4
ProducentTT Artisan (DJ Optical)
Dostępne mocowaniaFujifilm X
Sony E
Canon EOS-M
Canon RF
micro4/3
Nikon Z
L-mount
Budowa optyczna7 soczewek w 6 grupach
Minimalna odległość ustawiania ostrości0,28 m
PrzysłonaZ zaskokami; 10 prostych listków
Średnica x długość56 mm x 42 mm
Średnica mocowania filtrów39 mm
WagaOkoło 180 g
TTArtisan 35mm F1.4 2

TTArtisan 35mm F1.4: mechanika i ergonomia

Metalowa konstrukcja tubusu jest dobrze spasowana a wykończenie jest nienaganne. Pierścień przysłon umieszczony z przodu obiektywu ma dobrą fakturę ułatwiającą uchwyt, chociaż jest dość wąski, co wynika z niewielkich wymiarów tubusu. To samo można powiedzieć o pierścieniu ustawiania ostrości z tyłu obiektywu. Różne ułatwiające uchwyt detale wykończenia sprawiają, że mimo wyżej wspomnianych niewielkich gabarytów obiektyw jest ergonomiczny dla użytkowników – może z wyjątkiem osób o bardzo dużych rękach.

TTArtisan 35mm F1.4 3

Zmiana wartości przysłony odbywa się z zaskokami, co jest dobre dla fotografów a nieco mniej dla filmowców. Co ciekawe, zaskoki są co pół stopnia przysłony od f/1,4 do f/4, potem co pełen stopnień do f/8 i kolejny zaskok jest przy f/16. Wartości zaskakują w sposób pewny i zdecydowany, co ułatwia ich zmianę “na pamięć”. Pierścień ustawiania ostrości działa płynnie i precyzyjnie i pewnie zatrzymuje się na nieskończoności. Minimalna odległość ostrzenia to 28 cm, co jest niezłą wartością dla standardowego obiektywu na matrycy formatu APS-C. Wszystkie napisy i oznaczenia są nadrukowane. Podsumowując, nie ma się do czego przyczepić jeśli chodzi o konstrukcję mechaniczną, jakość wykonania i ergonomię obiektywu TTArtisan 35mm F1.4.

TTArtisan 35mm F1.4 4

TTArtisan 35mm F1.4: optyka

Ostrość w środku kadru jest niezła już od pełnego otworu przysłony i znacznie poprawia się po przymknięciu do F2 a przy F2,8 jest znakomita. Same brzegi obrazu są słabsze przy F1,4, chociaż akceptowalne, ale tak naprawdę stają się dobre dopiero przy F5,6. Obiektyw nie ma przesunięcia ostrości przy przymykaniu, a zatem zmiana wartości przysłony nie wymaga korekty ostrości. Jak większość jasnej optyki o krótszych ogniskowych pozbawionych grupy szybującej, obiektyw jest lepszy przy mniejszych odległościach fotografowania niż w nieskończoności, chociaż i tam po przymknięciu do F5.6-F8 uzyskuje bardzo dobre wartości.

TTArtisan 35mm F1.4 5

Winietowanie jest bardzo wyraźne przy F1,4 ale przy przymykaniu szybko się zmniejsza, by przy F4 praktycznie zniknąć. Widoczna jest też umiarkowana dystorsja beczkowata. Jako, że w budowie optycznej nie ma szkła o niskiej dyspersji, przy pełnym otworze przysłony widoczna jest niewielka aberracja chromatyczna, którą można wyeliminować poprzez przymknięcie obiektywu.

TTArtisan 35mm F1.4 6

W niewielkich odległościach fotografowania, przy pełnym otworze przysłony rozmycie tła jest ładne nawet przy dużej ilości szczegółów, a bokeh bardzo dobre, chociaż można się dopatrzyć w pewnych sytuacjach obwódek wokół krążków światła i ich zniekształceń na brzegach obrazu spowodowanych winietowaniem optycznym. W okolicach przysłon F2-F2,8 bokeh jest nadal niezłe, ale rozmycie jest oczywiście słabsze. Przy większych odległościach fotografowania i tle wypełnionym dużą liczbą szczegółów, bokeh pogarsza się i zaczyna odwracać uwagę od głównego obiektu. Przenoszenie barw jest dobre; warto podkreślić, że paleta barwna obrazu ma nieco klasyczny charakter, kojarzony ze starszą optyką.

TTArtisan 35mm a

Dzięki 10 prostym listkom przysłony po przymknięciu można uzyskać w punktach światła wyraźne gwiazdki o 10 promieniach. W komplecie nie dostajemy osłony przeciwsłonecznej a średnica mocowania filtrów 39 mm sprawia, że nie ma na rynku zbyt wielu wkręcanych osłon o odpowiedniej średnicy. Przy tylnym świetle padającym na przednią soczewkę TTArtisan 35mm F1.4 zachowuje dobry kontrast ale pojawiają się wewnętrzne zaświetlenia, które nie znikają po przymknięciu a tylko zmieniają charakter. Manipulując pozycją obiektywu wobec tylnego światła lub przesłaniając go dłonią, łatwo jest pozbyć się takich refleksów.

TTArtisan 35mm b

Klasyka na nowo

Przy okazji warto zauważyć, że konstrukcja obiektywu TTArtisan 35mm F1.4 złożona z 7 soczewek w 6 grupach bez żadnych egzotycznych gatunkach szkła to klasyczny układ starych obiektywów standardowych przetransponowany do formatu APS-C, Potwierdzają to osiągi optyczne: przeciętna jakość przy pełnym otworze przysłony, szybka poprawa ostrości w środku obrazu po niewielkim przymknięciu, i wyrównana znakomitą jakość na całej powierzchni kadru po przymknięciu o kilka stopni przysłony.

TTArtisan 35mm c

Galeria zdjęć przykładowych

Galeria zdjęć przykładowych wykonanych obiektywem TTArtisan 35mm F1.4 i pełnoklatkowym bezlusterkowcem Nikon Z6 przełączonym w tryb DX. Zdjęcia zostały zarejestrowane z formacie RAW i skonwertowane do plików jpeg w programie Adobe Camera Raw i zmniejszone do rozmiaru 2000 pikseli na dłuższym boku.

Sprzęt użyty do wykonania zdjęć przykładowych

Sprzęt wykorzystany do zrobienia zdjęć przykładowych jest dostępny w sklepie InterFoto.eu:

TTArtisan 35mm F1.4

Nikon Z6

TTArtisan 35mm d
Jarosław Brzeziński
Jarosław Brzeziński

Jarosław Brzeziński, ur. 1962 r., fotograf, malarz i tłumacz z tytułem magistra filologii angielskiej.
Blog pod adresem: https://towarzystwonieustraszonychsoczewek.blogspot.com/
W roku 2005 opublikował książkę “Canon EOS System”.
W latach 1998- 2009 odpowiedzialny w UKIE za tłumaczenia wszystkich dokumentów związanych z akcesją oraz członkostwem Polski w UE.
W latach 1996- 2011 redaktor i autor setek artykułów na temat sprzętu fotograficznego i fotografii dla czołowych miesięczników branżowych.
W latach 1987-1998 pracował jako nauczyciel angielskiego.
W latach 1994-1996 pracował jako freelancing copywriter dla Ogilvy & Mather.
Od 12 lat jest głównym ekspertem ds. tłumaczeń w Centrum Europejskim Natolin.
Od 25 lat pracuje jako zawodowy fotograf ślubny, reklamowy, reklamowy, eventowy, przemysłowy, korporacyjny oraz portrecista, zarówno w studio jak i w terenie.
Od 30 lat pracuje jako tłumacz polsko-angielski oraz angielsko-polski dla czołowych firm i organizacji.

Artykuły: 2110

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *